Fyra åtalas för bluffbutiken Playzone.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;11622091']Jo, men hur många blir rehabiliterade i Sverige?

Det verkar vara ett land kriminella vallfärdar till.. Hur ofta läser man inte "tidigare känd av polisen" - när det gäller grova brott i media?

Att sätta folk i förvar i fängelse handlar ju om att hindra dom från att göra hederliga människor illa. Det fungerar ju uppenbarligen inte som rehabilitering med kortare straff.

Förmodligen är ett nackskott det enda som hjälper på många "kriminella". Det kan tyckas drastiskt, men är ju positivt för många människor i det långa loppet. Dom kan ju inte "återfalla" igen.

Naturligtvis är dödsstraff något som kräver en "three strike rule", eller liknande. Oskyldiga skall aldrig kunna hamna där. Men har man mördat, våldtagit eller grovt misshandlat andra människor och blivit dömnd för det "tre" gånger - varför skall man få göra det igen?

Dom kan ju mörda/våldta/grovt misshandla minns två personer till efter dom blivit frisläppta från det första fängelsestraffet, så jag kan tycka att dödstraff är lite klent när dom nått tre, men det är en annan disskussion

Ursäkta OT

När det gäller ekonomisk brottslighet är det väl fängelse och att bli ersättningsskyldig som känns mest rimligt. Det är ju kräk det också, men jag ser det inte på samma skala.

Självklart finns det undantagsfall, men du ska nog se att det går igenom bra många fler personer i rättssystemet än de återfallsförbrytare du pratar om. Sen så har jag för mig att straffen redan blir hårdare om man är dömd sedan tidigare. Du kan ju inte ändra ett helt rättssystem bara för att det inte är perfekt, för det kommer aldrig bli perfekt.
USA har bra mycket hårdare straff, även dödsstraff, men ändå är det ett av de mest kriminaliserade land i västvärlden.

Jag kan tillägga att jag inte på något sett förespråkar de rättssystem vi har. Jag tycker bara att de är många som sitter hemma i soffan och klagar på saker de inte har en aning om hur det fungerar. Alla kan ha åsikter, men man är ju bara dum om man tror att bara för att man har en åsikt så har man automatiskt rätt och vet bättre än folk som har studerat ämnet i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Hur får du ihop det till att redaktionen kör imacs? Och att det inte är ett generellt screenshot som är taget bara?

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=421651821575&set=pu.20...

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150228546501576&set=...

There you go...

Dock så ser man att de använder Chrome i båda bilderna.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Självklart finns det undantagsfall, men du ska nog se att det går igenom bra många fler personer i rättssystemet än de återfallsförbrytare du pratar om. Sen så har jag för mig att straffen redan blir hårdare om man är dömd sedan tidigare. Du kan ju inte ändra ett helt rättssystem bara för att det inte är perfekt, för det kommer aldrig bli perfekt.
USA har bra mycket hårdare straff, även dödsstraff, men ändå är det ett av de mest kriminaliserade land i västvärlden.

Jag kan tillägga att jag inte på något sett förespråkar de rättssystem vi har. Jag tycker bara att de är många som sitter hemma i soffan och klagar på saker de inte har en aning om hur det fungerar. Alla kan ha åsikter, men man är ju bara dum om man tror att bara för att man har en åsikt så har man automatiskt rätt och vet bättre än folk som har studerat ämnet i flera år.

Jag är ingen expert, ville inte framstå som det heller. Jag är bara lite trött på den naiva - "det drabbar inte mig" - mentaliteten.

Godhet och andra chanser i all ära, när det utnyttjas av kriminella blir man lite trött på det, man behöver inte vara någon påläst "expert" för att se detta. USA har mycket högre kriminallitet, men det beror ju inte på deras straff, utan mer en fråga om högre kriminallitet i grunden, vad jag förstått.

Folk som gjort flera brott får ofta strafflindring istället för hårdare straff här i Sverige, jag har själv sett det på nära håll när jag blev misshandlad oprovocerat.
Det är viktigare att se det ur offrens synvinkel anser jag.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Leeloo:

Slår vad om att det rör sig om målvakter.

Jovars så är det så klart, när de väll kommer ut får de betalt ändå

Inget förlorat, speciellt med Sveriges lagsystem

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Garvar knappt när dom skriver att dom pressar priserna för en ny butik i Malmö som ska öppna 1:a april

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Därför att man är för lat för att jobba...

Vad är det där för jävla påhopp. Det finns massor av människor som är för lata för att jobba, men inte ägnar sig åt bedrägerier. Den här typen av bedrägeri orsakar troligtvis en hel del jobb med, så lathet som grundläggande initiativ känns inte sannolikt. Jag tror att en mer realistisk orsak är en kombination av utanföskap, hopplöshet, och taskig människosyn.

Skrivet av huxflux:

jag är av den känslan att ekonomisk brottslighet straffas hårdare i sverige än våldsbrott, tyvärr. Men det är som sagt bara en bild som jag har.

Det är en korrekt uppfattning av hur verkligheten ser ut. Orsaken är att det är staten som skapar reglerna, och för staten är ekonomisk brottslighet värre än våld. Mördar du någon ska dennes egendomar byta ägare, vilket genererar försäljning, vilket genererar pengar till staten, däremot om du försnillar pengar går de miste om sin del av kakan, och slår därmed ned på dig. Hårt. Lagar är i grund och botten till för att se till så att staten överlever, och först därefter bryr man sig om dina behov som invånare.

Skrivet av SideWinder86:

Ändå så skattefuskar _ALLA_ politiker och kommer undan med det -.-...

De är staten. Lagarna som gäller för dig gäller givetvis inte för dem. Det kan inte komma som en nyhet att staten bara straffar sina egna om den tvingas till det av den tredje stadsmakten, och den har som bekant vikt ned sig eftersom den numera ägs av personer med stort inflytande i staten. Man granskar inte sig själv...

Skrivet av 'TryNotD[oo:

;11622091']Att sätta folk i förvar i fängelse handlar ju om att hindra dom från att göra hederliga människor illa. Det fungerar ju uppenbarligen inte som rehabilitering med kortare straff.

Svensk fångvård har korta straff just för att det INTE handlar om att skydda dig som person från den kriminella, utan just om rehabilitering. Något som även reflekteras i verksamhetens namn, kriminalvård. Det enda undantaget i Svensk rätt, är livstidsfängelse, som var avsett att skydda folket från den kriminella. Det har dock omvandlats till minst 10+18 år, där man kan friges som tidigast efter totalt 22 år. Efter att de första 10 åren har passerat ansöker man om att få straffet tidsbestämt, och då blir det 18 år till. man kan däremot få avslag på sitt yrkande om tidsbestämt straff, och då går tiden vidare...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av felix6:

Anledningen till varför många tycker att straffen är för låga i Sverige är för att de tror att straffen är till för någon slags hämnd med "eye for an eye" mentaliteten. Få utgår från det faktum att vårt straffsystem har som grundprincip att vara rehabiliterande och förhindra återfall, och från vad jag fick lära mig i en grundkurs så ska tydligen längre straff ge motsatt effekt(statistiskt sett).

Kollar man på USA så har de både hårdare straff och högre återfall...

Men som sagt, är man bara vara ute efter att "ge igen" så är det inte konstigt att man tycker Sverige har för låga straff.

Ja, allt man får lära sig i skolan är ju givetvis sant..

Har du verkligen lyckats missa hur motstridiga forskningsresultat inom många områden ofta är?
En undersökning kommer fram till någonting, sen något år senare är det dags för i princip motsatta "sanningen" att basuneras ut.
Ofta kommer forskarna fram till vad de själva och/eller deras uppdragsgivare vill. Hur många undersökningar tror du inte kastas då man inser att man får "fel" resultat?

Citat:

...
På Newsmill jämför debattören Daniel Hammarberg svensk och amerikansk kriminalvård.

Hammarberg citerar forskningsrapporten Nothing works (1974) som visar att nästan inget rehabiliteringsprogram för brottslingar haft någon märkbar effekt på benägenheten att återfalla i brott. Studien användes av amerikanska politiker för att skärpa straffen och satsa på prevention snarare än rehabilitering, och sedan 1980 har man kunnat konstatera att antalet våldsbrott per person i USA mer än halverats.

Hammarberg skriver på Newsmill:

”2010 publicerade BRÅ en rapport kallad ‘Återfall i brott: Slutlig statistik för 2004‘ där de fann att 39% av de dömda detta år hade återfallit i brott inom tre år. I USA publicerade National Institute of Corrections (deras motsvarighet till Kriminalvården) en liknande studie 2011 där man följde de som hade släpptes fria 2004. Man fann att 43,3% hade återfallit inom tre år. Ändå kostar den svenska kriminalvården sex gånger så mycket per person. En plats på sluten anstalt kostar en dryg miljon kr per år per intagen, medan den genomsnittliga siffran i USA är drygt 24 000 dollar per år, eller 160 000 kr.”
.........

http://www.friatider.se/kritik-mot-kriminalvarden-efter-dodsf...

Om man struntar i allt vad forskning heter och istället använder sunt förnuft kommer man ganska lätt fram till att om en brottsling är inlåst tre år kan han inte begå nya brott under den tiden (annat än mot sina medfångar och vakter då). Sitter han istället i sex år, ja då är samhället förskonat från honom under dubbelt så lång tid...

Skrivet av M89:

Handlar inte om det utan de fortsätter ju på sin kriminella bana efter ett så kort straff utan att ens känna av konsekvenserna, får man 4 månader idag är man ute efter 1!

Nja, nu fantiserar du nog allt, villkorlig frigivning efter två tredjedelar av tiden är det väl snarare...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;11624134']Jag är ingen expert, ville inte framstå som det heller. Jag är bara lite trött på den naiva - "det drabbar inte mig" - mentaliteten.

Godhet och andra chanser i all ära, när det utnyttjas av kriminella blir man lite trött på det, man behöver inte vara någon påläst "expert" för att se detta. USA har mycket högre kriminallitet, men det beror ju inte på deras straff, utan mer en fråga om högre kriminallitet i grunden, vad jag förstått.Folk som gjort flera brott får ofta strafflindring istället för hårdare straff här i Sverige, jag har själv sett det på nära håll när jag blev misshandlad oprovocerat.
Det är viktigare att se det ur offrens synvinkel anser jag.

Ja, och vad kan det då bero på...?
Svaret går att finna om man tittar på vad det är för människor som befolkar deras fängelser.
Jag vill inte bli avstängd i onödan, så jag nöjer mig med att konstatera det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Någon som kan bekräfta om denna sida är seriös? http://www.elvaror.com/

Inget organisationsnummer, ingen faktura som betalningsalternativ och väldigt låga priser.
Julbedrägeri?

Jag kanske svarar sent, men omdömena på prisjakt säger sitt.
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=13571

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx98:

Jag kanske svarar sent, men omdömena på prisjakt säger sitt.
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=13571

Jävligt många usla omdömen nu dom senaste 2 veckorna. Jag förstod redan från början att något va lurt med dom, men jag ville inte smutskasta företaget utan att få lite feedback från några som kanske hade beställt av dom då prisjakt inte alltid är att lita på när det gäller omdömen då många konkurrenter går in och betygsätter. Men nu ser man ju klart och tydligt att det rör sig om ett klassiskt julbedrägeri, och man känner ju bara ledsamhet för dom som beställde och som blivit blåsta på pengar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Sen har vi ju alla kriminella som aldrig lagförs också. De som lever precis på gränsen och nöter på medmänniskor hela livet igenom. Eventuellt att de på sin höjd kanske får böter några gånger, eller villkorlig dom. Men dessa suger ändå musten ur alla andra. Och så alla psykopater på arbetsplatserna som springer till chefen och snackar om sina medarbetare bakom ryggen på dessa för att de njuter av det eller vill få förmåner själva. Dessa äckel är minst lika nötande på samhället som de som sitter på anstalt. Om inte mer, för dom finns mitt bland oss och är svårare att upptäcka och skydda sig ifrån än de som begått våldsbrott och ofta är höga och fulla o bråkiga.

Vettekatten vad jag ville med det här inlägget.

Bra att några lurendrejare åker fast. Förgyller dagen för oss andra. Ska käka lite popcorn nu och skratta så tårarna rinner.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Det är allmänt vedertaget inom den kriminologiska forskningen att långa straff inte är lösningen på att få bukt med kriminaliteten. Ingen människa som begår ett brott räknar med att åka fast. Det är just den kalkylering de gör. "Jag kommer inte att åka fast". Så om straffen är långa spelar ingen roll.

Som någon redan nämnt, exempel på ett land där straffen är långa och man får 15 år för "armed robbery" och inte hjälper det för att få bukt med problemen. Det är bättre att satsa på brottsprevention. Satsa på skolor, information till unga samt ha ett starkt socialt skyddsnät. Om man vill döda ogräs, inte ser man till att klippa gräsmattan ofta då. Man går till roten av problemet. Varför uppstår kriminalitet?

Återfallsbenägenheten är olika på olika brott, men de flesta återfaller inte i kriminalitet efter ett avtjänat straff i Sverige. Får man däremot sitta riktigt länge är risken att man får "nya vänner" innanför murarna och har svårt att skapa sig ett kontaktnät utanför dessa krestar när man väl kommer ut.

Permalänk

förut kunde man iaf få en tegelsten, eller en grästuva.. nu skickar dom inget

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att hela grejen med Playzone var att det var från början en riktigt schysst butik i Kalmar, minns att jag handlade alla mina spel där etc. Sen vet jag inte om de fick fnatt eller bytte ägare har jag för mig, men själva bedrägerierna började när det redan var en välrennomerad butik, då är det inte lika lätt att genomskåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

förut kunde man iaf få en tegelsten, eller en grästuva.. nu skickar dom inget

Visst var det bättre förr!

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

http://whois.domaintools.com/elvaror.com

Njääääää.... Skulle inte tro det.

Äh vadå? Killen bor ju inneboende hos flickvännen i Rosengård/Malmö...helt klart en trovärdig företagare...haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;11624134']Jag är ingen expert, ville inte framstå som det heller. Jag är bara lite trött på den naiva - "det drabbar inte mig" - mentaliteten.

Godhet och andra chanser i all ära, när det utnyttjas av kriminella blir man lite trött på det, man behöver inte vara någon påläst "expert" för att se detta. USA har mycket högre kriminallitet, men det beror ju inte på deras straff, utan mer en fråga om högre kriminallitet i grunden, vad jag förstått.

Folk som gjort flera brott får ofta strafflindring istället för hårdare straff här i Sverige, jag har själv sett det på nära håll när jag blev misshandlad oprovocerat.
Det är viktigare att se det ur offrens synvinkel anser jag.

USA tjänar grova pengar på sina privata fängelser, som är straff rakt av och gör folk till värre människor än när dom kommer in.
Finns en hel del att läsa om domare som fått fina bidrag för att dom skickat folk i fängelse för skitsaker.