AMD A8-3870K och A6-3670K – upplåsta "Llano" på Prisjakt

Permalänk
Melding Plague

AMD A8-3870K och A6-3670K – upplåsta "Llano" på Prisjakt

Inom kort släpper AMD upplåsta processorer i A-serien, något som förenklar för överklockare. Nu dyker modellerna upp på Prisjakt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt tillskott, undrar dock om personer som köper dessa processorer är sådana som ägnar sig åt överklockning. Men alltid gör det någon glad

Permalänk
Medlem
Permalänk
Relik 📜

Jag har faktiskt lite hopp för dessa, hehe..
Intels quads i semi-samma prisklass (i5 2300, i5 2400 kostar typ 3-400 kronor mer) är ju mer eller mindre omöjliga att klocka vettigt, så man får lite vad man får. Med framför allt 3870K finns det möjligheter att nå ganska högt frekvensmässigt, och då kan det bli mycket spännande pris/prestanda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har faktiskt lite hopp för dessa, hehe..
Intels quads i semi-samma prisklass (i5 2300, i5 2400 kostar typ 3-400 kronor mer) är ju mer eller mindre omöjliga att klocka vettigt, så man får lite vad man får. Med framför allt 3870K finns det möjligheter att nå ganska högt frekvensmässigt, och då kan det bli mycket spännande pris/prestanda.

Innebär det att det finns chans att ni testar att överklocka en sådan?

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Jag tycker samtliga Phenom II processorer verkar klocka bättre med lägre spänning trots att dessa är 45nm. Jag kör t.ex 3.8 @ 1.375 och kollade recensionen av 631 så fick man köra 1.480 på 3.6 GHz. Kan iofs vara måndagsex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Innebär det att det finns chans att ni testar att överklocka en sådan?

Lika bra nu när llano och 631 resultaten ligger i banken Be AMD om en 651 på samma gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag tycker samtliga Phenom II processorer verkar klocka bättre med lägre spänning trots att dessa är 45nm. Jag kör t.ex 3.8 @ 1.375 och kollade recensionen av 631 så fick köra 1.480 på 3.6 GHz. Kan iofs vara måndagsex.

Det finns en väldigt logisk förklaring till detta trots att 32nm med samma arkitektur naturligtvis ska ge bättre klock, som är ganska komplicerad, men om du tillåter mig att fördumma det hela litegrann:

Man kan "baka" wafers antingen "kallt" eller "varmt". Där "kallt" gör att du ligger lite "safe" och får bra yeild (många fungerande processorer) och "varmt" betyder att du får sämre yeild men högre presterande processorer.

Så man kan säga att phenom 2 = "varm" 45nm och llano = "kall" 32nm

En lustig förklaring som det dock ligger mycket i

Permalänk
Medlem

Kommer de andra modellerna att falla i pris nu eller slutar de bara att sälja dom?

Permalänk

Väntar ivrigt på test då jag lovat att bygga i hopa en ny dator till päronen i jul och denna cpu/gpu lösning borde vara perfect för ändamålet!

Permalänk
Medlem

Hade varit okey om moderkort hade ingått i prislappen. Dom kan väl komma färdiglödda från scratch och kosta gratis?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Ok. En ny HTPC kommer allt närmare. En test förväntas. Frågan är hur mycket bättre grafiken blir när man överklockar. Om man överklockar nordbryggans hastighet så borde även den inbyggda grafiken få en skjuts framåt. En tyst H2O kylning i ett tyst chassi och man har en vinnare. Att använda Llano i speldosan är inget alternativ.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av emilakered:

Jag har faktiskt lite hopp för dessa, hehe..
Intels quads i semi-samma prisklass (i5 2300, i5 2400 kostar typ 3-400 kronor mer) är ju mer eller mindre omöjliga att klocka vettigt, så man får lite vad man får. Med framför allt 3870K finns det möjligheter att nå ganska högt frekvensmässigt, och då kan det bli mycket spännande pris/prestanda.

Jag har oxå hopp för 3870K. Sitter med en 3850 nu och den ligger jag med en 24/7 överklock på 3508MHz. Max jag kom upp i var ~3.7GHz, men ska bli intressant att prova 3870K hur mycke man kan få upp den i.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Hoppas dom klockar bra bara.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag har faktiskt lite hopp för dessa, hehe..
Intels quads i semi-samma prisklass (i5 2300, i5 2400 kostar typ 3-400 kronor mer) är ju mer eller mindre omöjliga att klocka vettigt, så man får lite vad man får. Med framför allt 3870K finns det möjligheter att nå ganska högt frekvensmässigt, och då kan det bli mycket spännande pris/prestanda.

Jag har också hopp för dessa. De ser bra ut. Och priserna är bra dessutom. Bara hoppas på en recension sen!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vill också se recension. Speciellt överklockningsdelen skulle vara intressant.

Grafikmässigt vet var jag har den 400 steamprocessorer av den arkitekturen (har Mobility HD5650 i min laptop, och vi har sett fler A8or med samma GPU tidigare i recensioner etc) och det är helt OK men inte något att föredra i 1920x1080. Som IGP är det förjävla fantastiskt förstås.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Jag är lite smått sugen på en htpc, ska bli spännande att se om den är bättre än intel 2100.

Varför i hela hel....har dom döpt den till K?. Intel har ju redan processorer med K(överklockningsmöjligheter)

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Vill också se recension. Speciellt överklockningsdelen skulle vara intressant.

Grafikmässigt vet var jag har den 400 steamprocessorer av den arkitekturen (har Mobility HD5650 i min laptop, och vi har sett fler A8or med samma GPU tidigare i recensioner etc) och det är helt OK men inte något att föredra i 1920x1080. Som IGP är det förjävla fantastiskt förstås.

Inte något att föredra i 1920x1080? menar du till att spela med eller klarar den inte att spela upp full-hd?

Permalänk
Medlem

Frågan är vem som köper A8 3850 och A6 3650 när dessa i princip kostar samma peng?
Då kan man ju optimera sitt system på ett bättre sätt ur prestanda/TDP.

Skulle vara kul att se ett test av dessa, är nyfiken på om man kan klocka GPU och CPU separat...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Avstängd

ska nog bygga en burk med 3870k till gf så vi kan spela när Diablo 3 kommer

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Inte något att föredra i 1920x1080? menar du till att spela med eller klarar den inte att spela upp full-hd?

Åh nej, menar spel rent generellt, förstås kan man alltid offra rejält med ögongodis. Klart den pallar full hd videos

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga tror ni att denna processorn är ett bra köp om man ska köra spel som battlefield 3 ? eller är den mer riktad till de som bygg mediadatorer?

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 -Geforce Gtx275OC - 2gb ram -Intel e8400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har också hopp för dessa. De ser bra ut. Och priserna är bra dessutom. Bara hoppas på en recension sen!

Skulle vara fint om de kommer ut med en version med inaktiverad GPU som på Athlon II X4 631. Ännu bättre pris och om den går att klocka bra så finns det nog stora chanser att den kan slå Bulldozer i allt utom det mest flertrådade.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Trevligt tillskott, undrar dock om personer som köper dessa processorer är sådana som ägnar sig åt överklockning. Men alltid gör det någon glad

Funderar lite i samma banor.. jag skulle möjligtvis kunna se folk köpa denna i någon typ av "overkill-htpc"

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av nafs:

Frågan är vem som köper A8 3850 och A6 3650 när dessa i princip kostar samma peng?
Då kan man ju optimera sitt system på ett bättre sätt ur prestanda/TDP.

Skulle vara kul att se ett test av dessa, är nyfiken på om man kan klocka GPU och CPU separat...

Den absoluta majoriteten.

Vi som klockar våra datorer är en minioritet, och speciellt i en sån här prestandaklass.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mooter:

Det finns en väldigt logisk förklaring till detta trots att 32nm med samma arkitektur naturligtvis ska ge bättre klock, som är ganska komplicerad, men om du tillåter mig att fördumma det hela litegrann:

Man kan "baka" wafers antingen "kallt" eller "varmt". Där "kallt" gör att du ligger lite "safe" och får bra yeild (många fungerande processorer) och "varmt" betyder att du får sämre yeild men högre presterande processorer.

Så man kan säga att phenom 2 = "varm" 45nm och llano = "kall" 32nm

En lustig förklaring som det dock ligger mycket i

Kan du förklara lite noggrannare för de av oss som kan halvledarfysik men inte kommer på hur varm och kall skulle fungera precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kan du förklara lite noggrannare för de av oss som kan halvledarfysik men inte kommer på hur varm och kall skulle fungera precis.

Nä, alltså jag kan inte halvledarfysik själv även om det kanske råkade framstå så. Det var en från AMD som förklarade det sådär för mig.

Men jag antar att det t.ex. är att man använder olika stora mängder av isolermaterial eller allt vad det kan innebära..

Både llano och bulldozer byggs ju med 32nm HKMG SOI teknik, och båda har ju uppenbara problem med läckage (högre strömförbrukning). Men bulldozern kör bra mycket högre klock innan läckagen börjar märkas ordentligt, så här kan man gissa att de valt lite olika metoder, trots samma tillverkningsteknik i grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kan du förklara lite noggrannare för de av oss som kan halvledarfysik men inte kommer på hur varm och kall skulle fungera precis.

De tillverkas med olika tekniker, där Llano har tillverkats för att få ut så många fungerande processorer som möjligt, till kostnad av prestanda, medans Phenom II så fick man ett större antal söndriga enheter, men de som fungerade var "starkare".
Det var så jag tolkade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Den absoluta majoriteten.

Vi som klockar våra datorer är en minioritet, och speciellt i en sån här prestandaklass.

Visserligen, men 3870 är ju snabbare (om än minimalt) oklockad och det skiljer fortfarande väldigt lite i pris (61:- enligt prisjakt skrivande stund) till 3850 och jag antar att de som köper 3850 är ute efter toppprestandan vilket borde göra 3870 än mer attraktiv. Lägger man ut så mycket pengar så lägger man nog de sista tiorna också.

För att sälja 3850 bör nog AMD ha en annan prissättning, dvs att de sänker priserna på 3850 och propparna under...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av zemi.pro:

Jag har en fråga tror ni att denna processorn är ett bra köp om man ska köra spel som battlefield 3 ? eller är den mer riktad till de som bygg mediadatorer?

Den inbyggda grafik delen skulle palla BF3, dock inte med så hög upplösning eller ögon godis.

Ser man bara till cpun så skulle den fungera utmärkt då det inte är processorn som spelar den allra största delen