Permalänk

i7 2600k skadad?

Hallå! Jag är rädd för att min processor kan ha blivit skadad vid bygget av min dator. Den gick upp till 85 grader i ett par sekunder och jag har inte så mycket koll på vad som krävs för att bränna processorn.
Finns det något program att ladda ner för att testa sin CPU?

All hjälp uppskattas!

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe, GTX560 TI, Corsair Vengance RAM (8GB), Corsair Force Series 3 120GB SSD Disc, Corsair HX 750 W, 2TB Western Digital Caviar, Intel Core i7 2600K

Permalänk

den har bra overhettningsskydd sa det ar inget att oroa sig over, 85 ar inte sa farlig temp anda sa lange det inte ar under langre perioder

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

För test av CPU: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103 (32 bit)
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205 (64 bit)

Och nej, 85C är inte jättefarligt under en kort period. Men ifall du under testet kommer upp i liknande temperaturer ska du anteligen se dig om efter ny CPU kylning (om du kör stock så LOL), eller klocka ned/sänka voltaget något

Permalänk
Medlem

låter som du glömt ta bort plast eller liknande vid montering av processorkylare.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Cataclysmic:

Hallå! Jag är rädd för att min processor kan ha blivit skadad vid bygget av min dator. Den gick upp till 85 grader i ett par sekunder och jag har inte så mycket koll på vad som krävs för att bränna processorn.
Finns det något program att ladda ner för att testa sin CPU?

All hjälp uppskattas!

Vilken kylare har du till den? som sagt ovan är 85 grader inte ens nära de temperaturer som skulle bränna den, dock är det inte speciellt hälsosamt om den ligger på så hög temp under lång tid. Ladda ner t.ex real temp eller liknande program för att hålla koll på alla kärnors temp.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

För test av CPU: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103 (32 bit)
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205 (64 bit)

Och nej, 85C är inte jättefarligt under en kort period. Men ifall du under testet kommer upp i liknande temperaturer ska du anteligen se dig om efter ny CPU kylning (om du kör stock så LOL), eller klocka ned/sänka voltaget något

Inte för att den skulle komma upp i 85C med en rätt monterad stockkylare heller.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cataclysmic:

Hallå! Jag är rädd för att min processor kan ha blivit skadad vid bygget av min dator. Den gick upp till 85 grader i ett par sekunder och jag har inte så mycket koll på vad som krävs för att bränna processorn.
Finns det något program att ladda ner för att testa sin CPU?

All hjälp uppskattas!

Montera om kylaren?

Skrivet av Lasergurka:

Inte för att den skulle komma upp i 85C med en rätt monterad stockkylare heller.

Kommer upp i ~89c vid Intelburn. på 4GHz
~68c som maximum vid Spelande / PowerDirector rendering / AE CS5 rendering.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Inte för att den skulle komma upp i 85C med en rätt monterad stockkylare heller.

Jag tänkte att imed att det är en 2600k så kan han i princip inte överklocka med stock utan att den kommer upp i 70C MINST

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chmat76:

Jag tänkte att imed att det är en 2600k så kan han i princip inte överklocka med stock utan att den kommer upp i 70C MINST

2600k ska väl inte bli varmare än en 2500k?
Och vid stresstest, såklart.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

2600k ska väl inte bli varmare än en 2500k?
Och vid stresstest, såklart.

Klart den blir varmare! Kärnorna jobbar ju på mera med HT och därför måste mer värme utvecklas tänker jag ju då, jag kanske har fel, men det känns logiskt för mig)

Permalänk
Medlem

Detta är ett vanligt problem med folk som monterar original kylaren på Intel CPUer.
När du monterar kylaren så ska du inte skruva push pinsen dit pilarna pekar. Gör man det så, kommer inte kylaren sitter rätt.

Pilarna pekar åt hållet man ska skruva, när kylaren ska de-monteras.

Så plocka av kylaren. Rengör bort den gamla kylpastan och applicera nytt. Och montera tebax kylaren rätt.
Återanvänd inte den gamla kylpastan, då det kommer skapa luftfickor som kan försämra kylningen om du monterar tebax det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Detta är ett vanligt problem med folk som monterar original kylaren på Intel CPUer.
När du monterar kylaren så ska du inte skruva push pinsen dit pilarna pekar. Gör man det så, kommer inte kylaren sitter rätt.

Man undrar lite vad Intel tänkte när det designade kylaren, alltså monteringen. Krävs ju nästan att man blir grön och förvandlas till hulken bara för att få dit den! Och att ta bort den... ja då slits det hår!

De bör ha haft åtminstone AMDs gamla sätt där man viker ner en spak. Tar 3 sek att montera.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Montera om kylaren?

Kommer upp i ~89c vid Intelburn. på 4GHz
~68c som maximum vid Spelande / PowerDirector rendering / AE CS5 rendering.

Ja, och om du lägger den i en ugn så kommer den nog upp i ännu högre temp. Självklart fattar han att det inte är hälsosamt att inte överklocka processorn för att sedan grilla den i 100% load med stockkylare, men kändes lite väl att säga åt honom att köpa ny kylare bara för att den är uppe i 85C utan att användas.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Jag tänkte att imed att det är en 2600k så kan han i princip inte överklocka med stock utan att den kommer upp i 70C MINST

Nej, men hans problem är ju inte för hög temp när han överklockar, det är att den gick upp i 85C i idle, och alltså är det inte för dålig kylare som är problemet, utan antingen ett tillfälligt problem med CPUn, eller en trasig/felmonterad kylare.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Det är inga farliga temperaturer alls. Min bärbara dator kommer upp i den temperaturen hela tiden på grafikkorten (5870m crossfire) när jag spelar.

Bevis http://imageshack.us/photo/my-images/706/vantagex.jpg/

Varför snackar du om din bärbaras grafikkort? Min ugn kommer upp i 250C utan problem med det hör inte till saken.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Datorkomponent = datorkomponet.

Vad jag försöker säga är att om ens CPU kommer upp på 80+ grader så ska man inte oroa sig. Jag använder min laptops grafikkort som jämförelse eftersom en CPU har ungenfär samma smärttröskel som ett grafikkort.

Inte alls. CPU =/= GPU

GPUer kan "säkert" komma upp i runt 115C, men om en CPU är så varm är den död

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Datorkomponent = datorkomponet.

Vad jag försöker säga är att om ens CPU kommer upp på 80+ grader så ska man inte oroa sig. Jag använder min laptops grafikkort som jämförelse eftersom en CPU har ungenfär samma smärttröskel som ett grafikkort.

Vi kan ju göra en tävling, du får köra en bubbla, jag tar en ferrari, liksom...en bil är ju alltid en bil.

Grafikkort klarar högre temperaturer än CPU gör, sen handlar det inte om ifall datorn funkar i 80C, för det gör den utan problem, däremot tar komponenterna rejält med stryk och jag förslår att du köper dig en kylplatta om du vill att din dator ska hålla längre.

Precis som om jag skulle säga att 85C skulle vara jättefarligt för en intel processor eftersom att det är för hög temp för en AMD processor.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Datorkomponent = datorkomponet.

Vad jag försöker säga är att om ens CPU kommer upp på 80+ grader så ska man inte oroa sig. Jag använder min laptops grafikkort som jämförelse eftersom en CPU har ungenfär samma smärttröskel som ett grafikkort.

Jag vet att du menar väl, men du hjälper inte TS genom att sprida din okunskap, om du är osäker på hur komponenterna fungerar så skriv inte ett svar och låtsas att du är stensäker.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

On topic igen; Jag vet att jag postat mkt skit men hur som helst, ladda ner något program för att kolla CPU temp, Real Temp funkar bra för mig, och jag har också en i7 2600k.

Kolla om processorn fortfarande blir lika varm, om inte; Kör ett stress test ett tag, t.ex Prime95 och kolla vad tempen går upp i, och posta resultaten här.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Det beror på vad man har för kort. En CPU är ok upp till 100c

Bevis (93c på cpu): http://img534.imageshack.us/img534/3759/vantagekf.png (inte min egen denna gången).

Smärttröskeln ligger ganska tätt mellan GPU och CPU. Mina kort har klarar max 105c så det är en bra refferens.

Som sagt, ingen har sagt att CPU bränns direkt bara för att den ligger på 93C, poängen är att det inte är bra för några av komponenterna att vara så varma, och det sänker deras livslängd markant.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Det är väll ingen bärbar dator som det pratas om eller?

I alla fall. En i5 (vad jag såg på intels hemsida). Skulle inte gå över 72 grader, Har du originalkylaren och klockar?

Inte så bra, jag köpte en http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... (har aldrig använt original kylaren).

Men kolla så kylaren sitter rätt, om den gör det byt kylare då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar