Vad är det straff man kan få för bedrägeri om det inte handlar om mer än 4000-5000?

Permalänk
Avstängd

Vad är det straff man kan få för bedrägeri om det inte handlar om mer än 4000-5000?

Vad är det straff man kan få för bedrägeri om det inte handlar om mer än 4000-5000 kronor? Kortbedrägeri alltså

Permalänk
Medlem

Vågar man fråga varför du undrar det?

Permalänk
Medlem

straffskalan för bedrägeri är fängelse i högst två år. Är brottet att anses som mindre allvarligt, kan domstolen istället döma för bedrägligt beteende, och då är straffskalan böter eller fängelse i högst sex månader.

copy pastat efter 2 sek googling..

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Skulle tro att likt åverkan/skadegörelse så går gränsen mellan bedrägligt beteende och bedrägeri vid 1000 kr.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Killen som blåste mig gick fri, han gjorde en massa andra brott som var mycket värre än bedrägeriet mot mig vilket ledde till att åklagaren lät det vara för det skulle inte öka på straffet.

Vetifan vad han hade gjort men psyket ett år och sedan även fängelse fick han. Visste inte ens det gick.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Avstängd

Min polare hittade ett bankomatkort och shoppade på det.

Han shoppade för 4000 kr. Han är 16 år.. vad kan hända om han åker fast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svartpeppar:

Min polare hittade ett bankomatkort och shoppade på det.

Han shoppade för 4000 kr. Han är 16 år.. vad kan hända om han åker fast?

Ja vad kan hända måntro ? Troligen blir han straffad - på vilket sätt är upp till åklagaren men troligast kommer socialen att kopplas in.

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartpeppar:

Min polare hittade ett bankomatkort och shoppade på det.

Han shoppade för 4000 kr. Han är 16 år.. vad kan hända om han åker fast?

Troligen vilkorlig dom (böter/skadestånd? lite osäker hur böter/ss behandlas när under 18) och några samtal med soc

Permalänk
Avstängd

Villkorlig dom och böter är det vanliga (även vid grova bedrägerier som inte överstiger vissa belopp).

Ta det lugnt med (andras?) korten där ute i julhandeln.;):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartpeppar:

Min polare hittade ett bankomatkort och shoppade på det.

Han shoppade för 4000 kr. Han är 16 år.. vad kan hända om han åker fast?

Om han är 16 år så är det möjligt att det bara blir böter/skadestånd och uppskrivet i registret ett par/några år och sedan är allt ur världen.

Men en viktig sak är också att veta:
1. han hittade kortet på marken ute?
2. hur kunde han handla med det, finns ju kod? (1 gissning, han skrev med falskt namn?)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Böter/skadestånd kommer han få, sen kommer han få frivillig samhällstjänst om han anses lämplig så kan han minska/slippa boten!
Plus SOC utv. går den bra, då behövs inget mer. Går den dåligt, ja då kan han få gå på lite fler.

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)