AMD snabblanserar Radeon HD 7970 i januari – partnertillverkare dröjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Det beskriver vilken typ av kort det handlar om. 9xx korten är de bästa i varje serie, 8xx är mainstream, 7xx budget och 6xx är för ~htpc. 5xx och nedåt är riktiga usla kort som om man har tur duger till att se på film. 4xx har man tidigare ofta sett inbyggda i morderkort etc.

Jag tycker du ser det hela lite för mycket ur ett entusiastperspektiv.
Flytta ner allting ett steg så känns det lite rimligare tycker jag.
De flesta mainstreamdatorer har liksom typ 6670 i dagsläget.

Jag skulle snarare säga:
9xx bästa, 8xx prisvärd gaming, 7xx mainstream+, 6xxx mainstream-, 5xx basic-htpcs och kontorsburkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker du ser det hela lite för mycket ur ett entusiastperspektiv.
Flytta ner allting ett steg så känns det lite rimligare tycker jag.
De flesta mainstreamdatorer har liksom typ 6670 i dagsläget.

Jag skulle snarare säga:
9xx bästa, 8xx prisvärd gaming, 7xx mainstream+, 6xxx mainstream-, 5xx basic-htpcs och kontorsburkar.

hmz, min uppfattning är nog ändå att om man vill spela så bör man undvika 6xx kort

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni priset landar på? Hur mycket tror ni man sätter ner priset på 6xxx-serien efter lansering av denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Vad tror ni priset landar på? Hur mycket tror ni man sätter ner priset på 6xxx-serien efter lansering av denna?

Den serien är ju sluttillverkad vilket betyder att utbudet / efterfrågan kommer att hålla uppe priserna vid ungefär detsamma som idag skulle jag säga.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Avstängd

Nån som har koll på vad vi får veta den 5:e december? Skulle gärna vilja ha en prisuppgift, annars köper jag nog ett 580 för 3.5k alternativt 2x6950 för 4k.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Eftersom jag ägt alla radeon sen 9800pro så kommer jag sälja mina 6970 och köra dessa oavsett

Hahaha, sann AMD anda Jag körde så väldigt länge. men jag gick över till the dark side nyligen, dock inte på CPU sidan ännu ^^

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeagan:

Det beskriver vilken typ av kort det handlar om. 9xx korten är de bästa i varje serie, 8xx är mainstream, 7xx budget och 6xx är för ~htpc. 5xx och nedåt är riktiga usla kort som om man har tur duger till att se på film. 4xx har man tidigare ofta sett inbyggda i morderkort etc.

Är det konkret fakta eller bara ett antagande? Så som du förklarar det, verkar det faktiskt ganska logiskt.

Tack för redogörelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

hmz, min uppfattning är nog ändå att om man vill spela så bör man undvika 6xx kort

Återigen, det är inte så att jag inte håller med, men det är fortfarande utifrån ett entusiastperspektiv.

Om du tittar på de datorer som säljs av de stora företagen, Dell, HP osv så är det inte så.
Det är rätt irriterande att kolla på de specifikationerna, det är ofta man ser typ en i7 processor med ett 6xx kort, vilket jag inte förstår varför man säljer.
En i5 med ett 7xx eller rent av 8xx istället kostar lika mycket pengar men ger betydligt mer prestanda för pengarna överlag.

Så ditt sätt att rangordna korten är kanske mer rätt när det kommer till verklig prestanda och vad dom borde placera sig marknadsmässigt medan jag mer ville peka på hur dom faktiskt används.

Så ja, vi är nog överens, vi bara pratar om lite olika saker.

Skrivet av Segas:

Är det konkret fakta eller bara ett antagande? Så som du förklarar det, verkar det faktiskt ganska logiskt.

Det är konkret fakta.

Och för att utveckla det lite mer tekniskt, när AMDs ingenjörer designar en ny arkitektur så är det 9xx kretsen de utgår ifrån.

Det är liksom den som man designar de andra kretsarna utifrån.

Hela den kretsen är vad som lanseras som x970.
Defekta kretsar eller bara kretsar med avaktiverade delar lanseras som x950.

För att få ännu bättre kort så sätter man 2st x970 på samma kort.
För att få långsammare kort så skalar man ner arkitekturen, eller återanvänder gammal arkitektur istället om det inte lönar sig att skala ner den nya.
Antingen för att det blir för komplicerat och ej prisvärt att skala ner den eller att den helt enkelt inte skalar så bra neråt.

Det blev lite virrigt kanske men jag hoppas du förstår principen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Den serien är ju sluttillverkad vilket betyder att utbudet / efterfrågan kommer att hålla uppe priserna vid ungefär detsamma som idag skulle jag säga.

Ja, priserna brukar inte gå ner direkt.
Det är på begagnatmarknaden man eventuellt kan göra fynd när det lanseras nya kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Roligast i tråden måste vara Zhrooms. Sicket jon.

Det är standard, helknepiga inlägg

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Ett sant kan nog bli bra, jag tror inte mitt gamla 4870 gillar mig langre

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Göra egna kort? Känns som AMD behöver kapital, senast RAM-minnen och nu färdiga grafikkort.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska ta mig till om 7970 kommer, vore ju riktigt nice om man får tag på ett... Blir det bra prestanda/krona och brist på det riskerar man att priset drar iväg! känner i-landsproblemen svämmar över i hjärnan på mig.

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

Har tänkt att köpa nytt kort nu till mars/april. Var ganska många år sedan jag var inne i det stationära segmentet, och är således inte väl uppdaterad längre. Hursomhelst, ni skriver i tråden att förra generations kort inte går ner i pris när den nya generationens kort kommer nästa år. Då borde väl man vänta tills korten kommer, ifall man ska köpa ett grafikkort och önskar en god pris/prestanda ratio. Är jag med på noterna?

Permalänk
Medlem

But the question is, Will it blend?

Äh, jag tror nog jag ska vänta med ett 7000 series grafikkort, mitt gamla 5850 klarar sig nog ett tag till, inga nya spel som kräver super prestanda ju precis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asteroid:

Göra egna kort? Känns som AMD behöver kapital, senast RAM-minnen och nu färdiga grafikkort.

Både AMD och Nvidia brukar lansera nya serier med egen design men med dekaler och BIOS från partnertillverkarna. Jag har för mig det är Sapphire som står för produktionen för AMD och EVGA för Nvidia. Först efter lanseringen övergår tillverkningen och designandet till partnertillverkarna. Finns alltid undantag, då oftast med kort som lanseras senare under en series livstid.

Det är som det brukar vara helt enkelt, inget nytt i detta avseende.

Skrivet av icelaw:

But the question is, Will it blend?

Äh, jag tror nog jag ska vänta med ett 7000 series grafikkort, mitt gamla 5850 klarar sig nog ett tag till, inga nya spel som kräver super prestanda ju precis.

Battlefield 3?

Permalänk
Skrivet av anders190:

Både AMD och Nvidia brukar lansera nya serier med egen design men med dekaler och BIOS från partnertillverkarna. Jag har för mig det är Sapphire som står för produktionen för AMD och EVGA för Nvidia. Först efter lanseringen övergår tillverkningen och designandet till partnertillverkarna. Finns alltid undantag, då oftast med kort som lanseras senare under en series livstid.

Det är som det brukar vara helt enkelt, inget nytt i detta avseende.

Battlefield 3?

JA Battlefield 3 behöver det! Vem vill spela BF3 med grafik med nivå PACMAN?! Vi som spelar och specielt från C64 tiden är trötta på att låta fantasin ersätta dålig grafik.

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Frågan är bara om det kommer finnas drivrutiner som fungerar, det har det väl inte funnits några från ATI/AMD än så länge?....

Nej, jag förstår inte ens hur jag kan läsa detta

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Hahaha, sann AMD anda Jag körde så väldigt länge. men jag gick över till the dark side nyligen, dock inte på CPU sidan ännu ^^

Hehe ja helt sjukt att man kan snöa in sig så på ett märke. Men Amd/ATI har ju alltid gjort bra grafikort förutom 2900/3870 som var en bit efter Nvidia.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Göra egna kort? Känns som AMD behöver kapital, senast RAM-minnen och nu färdiga grafikkort.

Inte alls det, när det är dags för en ny serie kan det vara bra att vänta så länge som möjligt med att ge tillverkarna chip då det lätt blir läckor då. Bättre att ha allt styrt fram till eller kort innan release, men för att tillverkarna då ska ha kort att sälja så måste AMD tillverka dem åt dem.

Skrivet av Hymer:

Hehe ja helt sjukt att man kan snöa in sig så på ett märke. Men Amd/ATI har ju alltid gjort bra grafikort förutom 2900/3870 som var en bit efter Nvidia.

3870 var mycket trevligt kort för sin tid, svalt och med bra prestanda, klådde inte 8800GTX eller ens 8800GT alla gånger, men låg bra till i sin priskategori.

Permalänk

Blir nog 2st av dessa, om de lever upp till förväntingarna och har ett bra pris förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holypalaswe:

Blir nog 2st av dessa, om de lever upp till förväntingarna och har ett bra pris förstås.

Var går gränsen för ett bra pris?
Ser ut som kortet kommer landa runt 4000kr.
Jag kommer troligen skaffa mig en IB under tiden jag inväntar en mindre prissänkning av 7970.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Inte alls det, när det är dags för en ny serie kan det vara bra att vänta så länge som möjligt med att ge tillverkarna chip då det lätt blir läckor då. Bättre att ha allt styrt fram till eller kort innan release, men för att tillverkarna då ska ha kort att sälja så måste AMD tillverka dem åt dem.

3870 var mycket trevligt kort för sin tid, svalt och med bra prestanda, klådde inte 8800GTX eller ens 8800GT alla gånger, men låg bra till i sin priskategori.

Har för mig en kompis till mig köpte ett sådant nytt för 800kr

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Någon som vet hur långt ett 7970 kommer vara? om det kommer vara lika långt som ett 6970 eller om det blir längre?
Funderar nämligen på att skaffa mig ett Silverstone Raven Rv03, då får det bara plats med grafikkort upp till 33cm långa. Men för hoppningsvis blir det nog inte så långt, kan man ju hoppas

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk

Om man skulle köpa ett för bf3 så kommer väl min cpu bromsa endå

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Var går gränsen för ett bra pris?
Ser ut som kortet kommer landa runt 4000kr.
Jag kommer troligen skaffa mig en IB under tiden jag inväntar en mindre prissänkning av 7970.

Om de hamnar runt priset för ett 580 blir det att köpa. Högre än så, så blir det tveksamt.