Första bilderna på AMD Radeon 7970

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Går inte 1 GB, 2GB sen ett extrem variant med 3GB:) 1,5GB är lite klent, speciellt i BF 3.

I klassen HD7900-serien kommer verka så vore det ju uppskattat att man inte går under 2GB. Men någon billigare modell lär det ju likväl behövas där man har mindre/billligare minne. Dessa kort är ju trots allt avsedda för att köras med tunga upplösningar med höga inställningar.

Håller definitivt med om att 1,5GB är klent. Mitt kort med 2GB hade inga problem med att bli fullt under SP kampanjen med alla inställningar på ultra och 1920x1200 som upplösning.

Permalänk
Skrivet av anders190:

I klassen HD7900-serien kommer verka så vore det ju uppskattat att man inte går under 2GB. Men någon billigare modell lär det ju likväl behövas där man har mindre/billligare minne. Dessa kort är ju trots allt avsedda för att köras med tunga upplösningar med höga inställningar.

Håller definitivt med om att 1,5GB är klent. Mitt kort med 2GB hade inga problem med att bli fullt under SP kampanjen med alla inställningar på ultra och 1920x1200 som upplösning.

jo, bara skrev vilken följd som känns bäst:) 1,5 GB känns bara för 580 så att säga (helt värdelöst lite minne eller för mycket, om man kör med ett klenare kort).

Bättre att ta 2 framför 1,5GB eller köra rakt på med 1GB (den halvan lär inte göra så mycket).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jo, bara skrev vilken följd som känns bäst:) 1,5 GB känns bara för 580 så att säga (helt värdelöst lite minne eller för mycket, om man kör med ett klenare kort).

Bättre att ta 2 framför 1,5GB eller köra rakt på med 1GB (den halvan lär inte göra så mycket).

384 bitars minnesbuss innebär 12 minneskretsar, och då blir det 12*128 MB eller 12*256 MB, dvs 1536 eller 3072 MB.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

384 bitars minnesbuss innebär 12 minneskretsar, och då blir det 12*128 MB eller 12*256 MB, dvs 1536 eller 3072 MB.

Inte 1,5GB får man hoppas:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ni med erfarenhet om grafikkortsbranschen: Det går läsa spekulationer om att kortet släpps om så snart som 30 dagar(~januari), hur kommer det sig att vi inte har några konkreta pris eller prestandauppgifter? Jag trodde man, likt andra andra branscher, bygger upp en form av hype och kunskap hos sin kundgrupp före produkten släpps.

Är detta kutym i grafikkortsbranschen?

Permalänk
Medlem

Är ganska brukligt att testare får grejerna ett tag i förväg men måste skriva på NDA's och andra skitsaker så den enda infon "vi" får är läckor som avpersonifierats så de inte går att gissa sig till vem som läkt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bättre att ta 2 framför 1,5GB eller köra rakt på med 1GB (den halvan lär inte göra så mycket).

Varför skulle den halvan inte göra så mycket? Det är ju större skillnad än från 1,5 till 2 GB.

Permalänk
Medlem

Känns som om det inte spelar någon roll. Med 12 minneskretsar är inte 1 eller 2GB aktuellt i alla fall. Jag antar att man teoretiskt kunde skapa kort med 768MB minne på, men 1.5 och 3GB är de troliga storlekarna.

Skrivet av qif:

Mindre transistorer betyder fler transistorer på samma yta som i sin tur ökar prestanda.

Mindre betyder inte alls fler. Ny arkitektur betyder fler. Om du bara krymper en befintlig arkitektur får du ned strömförbrukning, och oftast, tack vare att temperaturen gått ned, kan du klocka skiten lite högre. Fast då stiger ju strömförbrukningen igen...(För att förtydliga, det är alltså inte för att man stoppar in fler transistorer på en viss yta som en krympning blir snabbare. Vid samma klockfrekvens är en krympning exakt lika snabb som sin föregångare. Nu gör man sällan eller aldrig rena krympningar, utan implementerar fixar, tweakar designen lite osv.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av chipfunk:

Varför skulle den halvan inte göra så mycket? Det är ju större skillnad än från 1,5 till 2 GB.

För 1,5GB går inte köra BF3 på ultra (är på gränsen i alla fall) Är rätt dumt att lansera värstingkortet under 2GB.

Och 1,5GB är overkill på ett klenare kort (blir ju lite billigare att ta 1GB på dom).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vid samma klockfrekvens är en krympning exakt lika snabb som sin föregångare.

Nu glömmer du vissa saker, de är inte exakt lika snabba. Då du faktiskt får kortare ledningsbanor mellan transistorerna så kommer detta påverka tiden det tar för elektroner att röra sig mellan dessa. Men då elektronernas hastighet är väldigt nära ljusets hastighet så kommer det inte bli mätbart snabbare med de mätmetoder som kan tillämpas

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Ledningsbanornas längd gör ingen skillnad eftersom de fortfarande arbetar med samma intervall. Möjligen skulle man kunna hävda att det ger lägre latency, men under en given tidsperiod kommer exakt lika många frames att skapas, med samma innehåll.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

För 1,5GB går inte köra BF3 på ultra (är på gränsen i alla fall) Är rätt dumt att lansera värstingkortet under 2GB.

Och 1,5GB är overkill på ett klenare kort (blir ju lite billigare att ta 1GB på dom).

Men då tar du bara hänsyn till BF3. Om man tänker allmänt är det ju alltid bättre att ha mer minne. Dessutom, om man har ett mindre bra kort (säg HD6870) och vill köra crossfire, då får man enorm beräkningskraft men fortfarande bara 1 GB minne. 1,5 GB är 50 % mer än 1 GB och det är ett rätt stort steg.

Edit: Men ja, självklart är det idiotiskt att lansera värstingmodellerna med under 2 GB. Jag tvivlar inte på att AMD fortsätter att fläska på med minne. Hoppas bara att Nvidia lär sig och gör likadant.

Permalänk

kommer 7970 vara optimera för pci-e 3.0???

Permalänk
Skrivet av chipfunk:

Men då tar du bara hänsyn till BF3. Om man tänker allmänt är det ju alltid bättre att ha mer minne. Dessutom, om man har ett mindre bra kort (säg HD6870) och vill köra crossfire, då får man enorm beräkningskraft men fortfarande bara 1 GB minne. 1,5 GB är 50 % mer än 1 GB och det är ett rätt stort steg.

Edit: Men ja, självklart är det idiotiskt att lansera värstingmodellerna med under 2 GB. Jag tvivlar inte på att AMD fortsätter att fläska på med minne. Hoppas bara att Nvidia lär sig och gör likadant.

Jo, Nvidia är rätt dåliga på det(se bara på skit kortet 580 bra kort, men faller på för lite minne). Självklart i CF så är det bättre med 1,5 än 1GB:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, Nvidia är rätt dåliga på det(se bara på skit kortet 580 bra kort, men faller på för lite minne). Självklart i CF så är det bättre med 1,5 än 1GB:)

Det finns GTX 580 med 3GB om du inte visste om det, även om standardmodellen är med 1,5GB och förstås billigare.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Det finns GTX 580 med 3GB om du inte visste om det, även om standardmodellen är med 1,5GB och förstås billigare.

jo, vet det:) Men inte alltid lätt att hitta såna i butik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag är i alla fall helt för mer minne på grafikkorten, 2-3GB är inte fel. Det är ju inte konsumentversioner ändå så varför ska de snåla.

Permalänk
Skrivet av itkoll:

http://www.youtube.com/watch?v=WJXdj3Y5FVU

så här skulle det set ut ..enligt mig

Skulle inte va dumt om det såg ut så nej synd bara att jag själv inte gillar fläktlösningen då såna brukar låta för mkt för min smak. Men fint är det

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB