Vilken/vilka radiatorer är bäst ur en prestandavinkel?

Permalänk

Vilken/vilka radiatorer är bäst ur en prestandavinkel?

Hejsan köra sweC,

som topicen lyder, vilken radiator modell ska man köpa om man vill få ur den bästa prestandan? Jag hö många som ofta säger saker i stil med "den här är den bästa radiatorn för lågvarviga fläktar" och det är i princip så alla testar tycker jag. Det är svårt om inte omöjligt att hitta tester på radiatorer med lite högvarviga fläktar, i mina ögon typ en setup av AP-15.

Visst man vill väl ha en tyst dator, men samtidigt vill i alla fall jag kunna skruva upp mina AP-15 till max RPM och märka skillnad på tempen under säg en benchmark runda.

Dom tester jag har tittat på visar att HWlabs GTX och även SR-1 serierna ska ge bra kylning även med högre varviga fläktar.

Visst, jag förstår att alla radiatorer ger kalare komponenter med högvarviga fläktar, men jag vill veta vilka som gör det bäst.

Så min fråga är alltså, vilken radiator kan man köra strypta fläktar och få acceptabla temperaturer på, men med möjligheten att dra på fläktarna ordentligt och märka skillnad på temperaturerna aka. få mer överklockningsutrymme?

/Rappe

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Coolgate & XSPC skalar väldigt bra. Jag kör med coolgate och när jag höjer fläktarna så sjunker tempen mycket, dock så har jag inte behovet utav det då dom som sagt skalar bra som fan.
Kolla in http://skinneelabs.com/ han kör grymt bra tester på just sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Nedfryst:

Coolgate & XSPC skalar väldigt bra. Jag kör med coolgate och när jag höjer fläktarna så sjunker tempen mycket, dock så har jag inte behovet utav det då dom som sagt skalar bra som fan.
Kolla in http://skinneelabs.com/ han kör grymt bra tester på just sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar så mycket, kommer ha läsning för hela natten, ska försöka få så mycket kött på benen det bara går. Och så ska jag ta och titta närmare på coolgate och XSPC radiatorerna. Tackar!

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk

xspc rx är minimalt bättre, coolgate är vad jag har eftersom jag hittade en väldigt billigt och skillnaden är verkligen minimal. Thermochill är bra med men dyr. Jag brukar köra gt fläktarna på 800 rpm och det kyler tillräckligt för min setup, q9550 på 1.39v och 3.8ghz och ett 4870, för att cpukärnorna håller sig runt 50 och gpu 35. Det är underbart när man inte hör skillnad på om datorn är igång eller av

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

xspc rx är minimalt bättre, coolgate är vad jag har eftersom jag hittade en väldigt billigt och skillnaden är verkligen minimal. Thermochill är bra med men dyr. Jag brukar köra gt fläktarna på 800 rpm och det kyler tillräckligt för min setup, q9550 på 1.39v och 3.8ghz och ett 4870, för att cpukärnorna håller sig runt 50 och gpu 35. Det är underbart när man inte hör skillnad på om datorn är igång eller av

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade mycket på skinneelabs.com, tackar för länken. Det verkar vara som att Thermochill PA120.x radiatorerna är bland dom bästa. Men dom verkar inte gå att få tag på längre? Och enligt skinnee så ska efterföljaren TA120.x inte vara lika bra. Just nu lutar det åt en Black ICE GTX som jag lyckades hitta relativt billigt på caseking.de.

Det är väl i princip det jag vill åt, få ner min load ljudnivå, låter datorn lika mycket i load som den gör i idle nu är jag helt nöjd, det låter nå förjävligt just nu när det blir lite belastning på GPU.

Tackar för hjälpen!

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Hittade mycket på skinneelabs.com, tackar för länken. Det verkar vara som att Thermochill PA120.x radiatorerna är bland dom bästa. Men dom verkar inte gå att få tag på längre? Och enligt skinnee så ska efterföljaren TA120.x inte vara lika bra. Just nu lutar det åt en Black ICE GTX som jag lyckades hitta relativt billigt på caseking.de.

Det är väl i princip det jag vill åt, få ner min load ljudnivå, låter datorn lika mycket i load som den gör i idle nu är jag helt nöjd, det låter nå förjävligt just nu när det blir lite belastning på GPU.

Tackar för hjälpen!

Du kommer bli sjukt nöjd. Jag kör mina fläktar runt 700 rpm och som sagts i tråden så hörs inte om datorn e på eller inte.
Visst kostar det, men som jag ser det så är det att man köper kylningen så har man köpt den. När jag sen skall byta ut cpu och grafik kort så köper jag bara nya block till dom.
Nytt cpu block kostar lika mycket som en bra luftkylare så det blir samma summa sen när man väl har allt annat på plats.
Lycka till nu!

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Rappe Rodent:

Hittade mycket på skinneelabs.com, tackar för länken. Det verkar vara som att Thermochill PA120.x radiatorerna är bland dom bästa. Men dom verkar inte gå att få tag på längre? Och enligt skinnee så ska efterföljaren TA120.x inte vara lika bra. Just nu lutar det åt en Black ICE GTX som jag lyckades hitta relativt billigt på caseking.de.

Det är väl i princip det jag vill åt, få ner min load ljudnivå, låter datorn lika mycket i load som den gör i idle nu är jag helt nöjd, det låter nå förjävligt just nu när det blir lite belastning på GPU.

Tackar för hjälpen!

Du har tankt pa att black ice GTX kraver snabba flaktar for att funka? Tror knappast du slar det har priset http://watercooled-pcs.co.uk/en/watercooling-radiators/360mm-...

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Nedfryst:

Du kommer bli sjukt nöjd. Jag kör mina fläktar runt 700 rpm och som sagts i tråden så hörs inte om datorn e på eller inte.
Visst kostar det, men som jag ser det så är det att man köper kylningen så har man köpt den. När jag sen skall byta ut cpu och grafik kort så köper jag bara nya block till dom.
Nytt cpu block kostar lika mycket som en bra luftkylare så det blir samma summa sen när man väl har allt annat på plats.
Lycka till nu!

Så det ska vara, tyste men ändå kraftfull dator.
Precis min tanke, tänkte först köpa ordentlig luftkylning men vattenkylningen kan man ju behålla grunddelarna till nästa bygge också.
Tackar!

Skrivet av Inveramsay:

Du har tankt pa att black ice GTX kraver snabba flaktar for att funka? Tror knappast du slar det har priset http://watercooled-pcs.co.uk/en/watercooling-radiators/360mm-...

Jo jag förstog det när jag läste skinneelabs tester av den radiatorn. Nej verkligen inte, den där var 200kr billigare än den jag hittat, bugar och tackar så jättemycket för den där länken.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk

Om nan annan undrar om den affaren sa ar det en vettig affar, valdigt bra att ha och gora med men inget vidare sortiment tyvarr

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Om nan annan undrar om den affaren sa ar det en vettig affar, valdigt bra att ha och gora med men inget vidare sortiment tyvarr

Det var lite det jag märkte, dom hade ett ganska litet sortiment men bra priser på det dom hade.

Du sa att jag behövde högvarviga fläktar, skulle gentle typhoone 1850rpm räcka i en push-pull konfiguration med en GTX rad?

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk

visst racker de men jag vet arligt talat inte hur det kommer bli nar du skruvar ner flaktarna, push/pull ar inte sa vanligt pa custom vattenkylning och testas darfor inte direkt. Om du inte har en hog GT flaktar liggandes dar hemma lagg lite mer pengar pa en XSPC rx eller coolgate rad och kor en uppsattning i push eller pull, en trippel rad kommer klara av att kyla bort 500w utan att ljudnivan blir lojlig med flaktarna nerskruvade lite. 1850 rpm GT skulle jag klassa som snabbare mellanvarviga flaktar, de mostvarar runt 1600rpm vanliga flaktar, snabba flaktar ar 2000+. Dar vinner GTX utan tvekan men ljudnivan blir som en dammsugare.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

visst racker de men jag vet arligt talat inte hur det kommer bli nar du skruvar ner flaktarna, push/pull ar inte sa vanligt pa custom vattenkylning och testas darfor inte direkt. Om du inte har en hog GT flaktar liggandes dar hemma lagg lite mer pengar pa en XSPC rx eller coolgate rad och kor en uppsattning i push eller pull, en trippel rad kommer klara av att kyla bort 500w utan att ljudnivan blir lojlig med flaktarna nerskruvade lite. 1850 rpm GT skulle jag klassa som snabbare mellanvarviga flaktar, de mostvarar runt 1600rpm vanliga flaktar, snabba flaktar ar 2000+. Dar vinner GTX utan tvekan men ljudnivan blir som en dammsugare.

Har några 1850 GT fläktar som chassi fläktar och hade tänkt använda dom, just därför jag letade efter radiatorer som presterar bra med lite högvarvigare fläktar. Ja nej jag vill inte ha en dammsugar dator, det har jag i dagsläget, det är inte kul nån gång.

Jag ska söka runt efter lite tester och reviews på diverse fläktar och tidigare i tråden nämna radiatorer. Än en gång stort tack, känner att jag har mycket mer kött på benen nu och det borde bli lättare att bilda sig en uppfattning om olika radiatorer och fläktar.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |