Hundratusentals Mini Displayport till HDMI-kablar stoppas för licensbrott

Permalänk
Medlem

Löjligt, d e va´re e...

Nejmen seriöst! Ska dom komma och säljstoppa möjligheten att köra en displayport till HDMI? Utan ersättare?!

Folk med kostymer och bestämanderätt tenderar att allt som oftast krypa ner i sandlådan.

Idioti.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Borde inte dvi till hdmi kablar också stoppas då?

DVI kompatibilitet tas upp i HDMI standarden och i diverse test fall.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Borde inte dvi till hdmi kablar också stoppas då?

Skrivet av UROG:

Instämmer!

Varför ska dom stoppas för? Det finns licens mellan dom.. eller vad man kallar det.
Så jag kan säga att jag i raka motsatsen "instämmer" med att DVI-HDMI ska stoppas.

http://www.hdmi.org/manufacturer/terms.aspx
http://www.digital-cp.com/

"HDCP is a specification developed by Intel Corporation to protect digital entertainment across the DVI/HDMI..." <-- det säger väl ganska mycket om att det är tillåtet att göra så.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Ok. Säger de sådana kablar inte passar in i deras standard så får vi accepterar det. Men de ska ge fan i att stoppa försäljning av denna. Hur ska vi som har endast mini-displayport ska kunna få ut både bild och ljud till TV då?. F*ck the license.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Eller hur! Ju mer man lär sig om DisplayPort desto mer älskar man det

Precis som ju mer man lär sig om HDMI desto mer hatar man skiten.

Permalänk
Medlem

Resursslöseri...

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Tur att bla Ebay finns där man ofta kan fina udda saker

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

"Det finns dock ett undantag. Kablar med Displayport till en mottagande HDMI-hona (i praktiken en dongel) kan fortsätta säljas eftersom licensierade HDMI-produkter ansluts till dem och inte vice versa. Med andra ord är det vad som ansluts till HDMI-kontakten på enheten som faller under licensen."

Jag har flera exempel på kreativa lösningar för att kunna sälja redan tillverkade kablar

Tex att montera en HDMI dubbelhona på kabeln och gjuta ett tunt plasthölje eller lägga krympslang över skarven. Sedan kan den säljas som x meter dongle. Om kunden river upp kontakten och ansluter den direkt i TVn eller annan utrustning kan inte tillverkaren lastas för.
I framtiden och för att inte reta upp HDMI-organisationen är det nog klokt att tillverka vanliga donglar och låta kunden själv köpa en HDMI-kabel att ansluta med.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

Ännu en anledning att skita i HDMI och köra på något som faktiskt fungerar. LightPeak borde vara perfekt. hög bandbredd, snabb och går använda för annat. HDMI finns bara så att media bolagen kan strula runt med kryptering som inte fungerar men sabbar funktionaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Varför ska dom stoppas för? Det finns licens mellan dom.. eller vad man kallar det.
Så jag kan säga att jag i raka motsatsen "instämmer" med att DVI-HDMI ska stoppas.

http://www.hdmi.org/manufacturer/terms.aspx
http://www.digital-cp.com/

"HDCP is a specification developed by Intel Corporation to protect digital entertainment across the DVI/HDMI..." <-- det säger väl ganska mycket om att det är tillåtet att göra så.

Ok jag visste inte att det fanns licens. Tack för infon.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Låter som det sedvanliga paragrafrytteriet för att klämma ut mer licenspengar från tillverkare/distributörer.

"Det finns inga definierade test för att fastställa kabelns funktionalitet"? Nä det är säkert förvisso sant, men att göra en copy-paste operation och skriva om två stycken i en testspecifikation så att den inbegriper en kabel med annorlunda kontakter är ju inte så jävla svårt!? Viljan finns inte helt enkelt.

Inga konstigheter alls om man har följt HDMI snacket ett tag...

Skrivet av ggustavsson:

Det hela handlar självklart om pengar, inget annat..

Låter inte riktigt så... Är det inte då bättre att tillåta denna typ av kabel i sin standard och sen ta betalt för det. Om dom skall ändra i sin license för att kunna ta pengar för detta så är dom rätt sent ute. Om dom inte velat vänta tills slutanvändaren är något beroende av den typ av kabel!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Bra

Skönt om de rensa upp i djungeln av kontakter.

Vi har för många olika kontakter redan idag....

Största boven i dramat är apple, som aldrig följer någon standard utan hittar på något eget.

Senaste skräck exemplet är egna hårddiskar...

Permalänk

Ujuj, kommer polisen att beslagta mina MDP-HDMI kablar nu?

Permalänk
Medlem

Har RAMBUS ett finger med i detta?
Vad jag vet så är det ingen som skriker att SCART-VGA är olagliga likaså den obligatoriska DVI-VGA apaptern som de allra flesta får med sitt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Har RAMBUS ett finger med i detta?
Vad jag vet så är det ingen som skriker att SCART-VGA är olagliga likaså den obligatoriska DVI-VGA apaptern som de allra flesta får med sitt grafikkort.

Detta för att inga äger patent och käver licenser för de specificationerna (definitivt inte SCART-VGA som funnit med lite för länge).

Detta ser jag som bara ytterligare ett skäl till varför man ska se upp med format som kräver licenser, utan istället anamma öppna format som DisplayPort istället för HDMI, theora/webm istället för divx/h264.
Då slipper man att licensorgan får temporära braindumps, stoppar något för antagligen månader framöver som både tillverkare, säljare och kunder vill ha, och detta med en förlåtande ton "vi vet att ni vill ha det, men kom tillbaka och se om vi kommit på om och hur vi vill tillåta detta" (vilket de i realiteten här säger).

Permalänk
Medlem

HDMI organisationen är ju sanslöst fånig. Öppna och gratis standarer ja tack, mer DP åt folket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tur man redan köpt en sådan då...

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk

Detta gäller ju kabeln, har de rätt att säljstoppa typ sånna här?
http://www.tradera.com/Mini-Displayport-till-HDMI-adapter-for...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Okej, så dongel är okej men inte kabel med HDMI <---> Display port?
Om jag förstått det rätt så är det inte pga dålig funktionalitet utan att det inte finns någon spec för denna sorts kabel....
Är en DVI <--> HDMI kabel okej?

Eftersom hdmi använder samma bildsignal som dvi vilket inte dp gör så är det nog helt ok

men håller med fyfan så illa ...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av OnlyCasanova:

Detta gäller ju kabeln, har de rätt att säljstoppa typ sånna här?
http://www.tradera.com/Mini-Displayport-till-HDMI-adapter-for...

som det står i nyheten.. Nej, det har de inte.

Permalänk
Medlem

Undra när detta säljstoppet ska införas för köpte en miniDP till HDMI senast häromdagen.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Tur man kör DVI då

Tur man kör VGA

Permalänk
Inaktiv

Och jag fortsätter hoppas på att människan en dag hittar vettigare saker att lägga energi på än att börja gnälla på en omvandlare. Istället för att göra en stor grej av detta kunde de på något sätt givit den en "special-licens" eller något.
Och skänkt 1kr per såld sådan kabel till UNICEF eller annat trevligt ändamål.

Det enda folk gör nu för tiden är att tänka på sig själva, på pengar, på sitt ego en gång till, lite mer pengar, och sedan på hur de ska kunna skapa en storm i ett vattenglas!

Det enda dem gör nu är att skapar ett problem för omvärlden, istället kunde de upptäckt detta problem, skapat en lösning och publicerat både problemet och lösningen tillsammans, så hade vi blivit imponerade och inte tyckt illa om människor vi inte ens mött.

Och frågorna kvarstår...
* Kommer vi inte få köpa dem?
* Kommer man inte få sälja dem även om man har dem på lager?
* Kommer inte tillverkarna få skeppa ut från deras lager heller?
* Eller får dem inte tillverka fler bara?

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att dom tar bort HDMI-compatible-klistermärket så är det lugnt, inte så att någon tittar efter det ändå.

Det är väl ändå ganska vettigt att man försvarar sin standard och skyddar den från inkompatibla produkter? Sen kan man givetvis tycka att man varit lat och inte lagt till detta i standarden men konsekvenserna är väl ändå knappt värda att skriva en kommentar om...

Permalänk
Medlem

Det är bara ta en liten liten avgift och testa produkten. En standard som fungerar med andra standarder är en bra standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Skönt om de rensa upp i djungeln av kontakter.

Vi har för många olika kontakter redan idag....

Största boven i dramat är apple, som aldrig följer någon standard utan hittar på något eget.

Senaste skräck exemplet är egna hårddiskar...

Det är väl ändå tvärtom? apple var ju först med att skita i HDMI i deras dator just p.g.a licensen, istället hoppade dom direkt på DP.
Samma sak med usb, nu är det ju bara vänta och se om dom har rätt igen med thunderbolt...

Permalänk
Medlem

Sikket trams. Det är garanterat för att fler och fler börjar gå över till att stödja mini-displayport istället för HDMI. Mini-display-port är gratis att använda. HDMI kostar licenspengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acctr:

Det är väl ändå tvärtom? apple var ju först med att skita i HDMI i deras dator just p.g.a licensen, istället hoppade dom direkt på DP.
Samma sak med usb, nu är det ju bara vänta och se om dom har rätt igen med thunderbolt...

Men nu har vi det omvända förhållandet om Apple nu tycker/tror att alla andra ska acceptera löjligt höga licenskostnader för att implementera TB i sina produkter. Skulle inte bli förvånad om vi får se typ ThunderPort om något år. I grunden samma teknik fast baserad på en öppen standard. Då kommer nog Apple och jagar alla som tillverkar adapter mellan TB och TP

Om jag inte minns fel så var licenskostnaden för TB högre än vad övriga komponenter kostar tillsammans i en vanligt hårddiskvagga med två diskar som kan köra raid0/1. Det innebär knapp, om någon, vinst för LaCie och deras Little Big Disk. Men mest troligt är det en fölustaffär... men det är ju bara att vänta och se

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men nu har vi det omvända förhållandet om Apple nu tycker/tror att alla andra ska acceptera löjligt höga licenskostnader för att implementera TB i sina produkter. Skulle inte bli förvånad om vi får se typ ThunderPort om något år. I grunden samma teknik fast baserad på en öppen standard. Då kommer nog Apple och jagar alla som tillverkar adapter mellan TB och TP

Om jag inte minns fel så var licenskostnaden för TB högre än vad övriga komponenter kostar tillsammans i en vanligt hårddiskvagga med två diskar som kan köra raid0/1. Det innebär knapp, om någon, vinst för LaCie och deras Little Big Disk. Men mest troligt är det en fölustaffär... men det är ju bara att vänta och se

TB är enbart Intel som sköter. Anledningen till att det är dyrare att implementera TB istället för tex USB 3.0, är för att styrchipet är dyrare att tillverka.

TB är även ett varumärke under LightPeak-specifikationen, som Intel äger.

Sen är inte TB i första hand menat för externa hårddiskar, utan som en extern PCI-kontakt.
USB 3.0 och TB/LP kommer fungera otroligt bra vid sidan av varandra. Till exempel så kan man använda TB/LP som extern docka för skärm, grafikkort samt ljudkort, medan man använder USB 3.0 till externa hårddiskar, headset, möss och tangentbord. Använder man detta i laptops så räcker det med en TB/LP-kontakt, två-tre st USB 3.0, laddningskontakt och 3.5mm ljud ut samt mic/line in.

Edit:
Kan även tillägga att MiniDisplayPort (kontakten enbart, inte specifikationen) är Apples skapelse, som är licensfritt, dvs gratis för övriga tillverkare att använda.

Stavfel. =(
Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

TB är enbart Intel som sköter. Anledningen till att det är dyrare att implementera TB istället för tex USB 3.0, är för att styrchipet är dyrare att tillverka.

Att det skulle så mycket vara dyrare att tillverka är ingen annat än trams. Är inte dyrare än USB 3.0. Att man vill ha igen kostnaden för utvecklingen är däremot inget konstigt, men artikeln jag grundar mitt inlägg på syftade på just höga licenskostnader - något som skulle gå till Apple som inte tillverkar TB.
Ser nu att Apple fört över licensen till Intel och att anledningen troligen är den jag spekulerade om i föregående inlägg. Sony hade tydligen framskridna planer att släppa motvarande gränssnitt fast med USB 3.0-kontakter för att kringgå licenskostnaderna. Lite synd om de lagt det på is... hade varit lättare med färre fysiska gränssnitt att hålla reda på.

Men tack för info om Apple/Intel, det hade jag missat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net