Permalänk
Medlem

Fick den tyst men är jag korkad?

Så slängde ihop min nya dator igår.

Den är liten mha ett Lian Li PC-Q08 och syst.

Problemet är att jag ligger strax över 50 grader vid vanlig last (mao nästan idle).

Varför? JO!

Jag kör en Scythe Samurai ZZ passiv ovanpå en i5 2400S.
Ett gigabyte 5770 passivt (deras egna modell).

1 noctua 140mm på 1000rpm in och en noctua 120mm på 800rpm ut.

Saken är att det är bara ok ljudmässigt.
Hörs att luften flyttas.

Är ju sugen på att lira lite skyrim och då kommer det antagligen bli väldigt varm där inne.

Ska jag sätta dit 90mm fläktern på CPUn och leva med att den väsnas den med?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att testa och se hur varmt det blir? HWMonitor är ett bra program för att hålla koll på temperaturer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

50 grader ilde är inte hela världen, själv ligger jag på 41-51 grader i idle (kallaste-varmaste kärnan)
Starta spelet och spela en stund. Ligger du under 72 grader (ungefär) så är det ju ingen katastrof.

Om systemet blir för varmt i spel så kan du ju installera en fläkt, och sedan ha en strömbrytare för denna. Så om du ska spela startar du fläkten. Är ju skönt om den är så tyst som möjligt i idle, då det trots allt är där man ligger 90+ procent av tiden (:

Permalänk
Medlem

Börja spela så vet du nog själv svaret efter en stund. Det är inte säkert att det behövs någon fläkt så länge du inte ligger på 100grader. Varmt blir det säkert men det innebär inte att något kommer att gå sönder.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du stresstestar samtidigt som du övervakar temperaturerna, så att du kan bryta på direkten ifall dem blir för höga. Alternativt att du använder ett program som har inbyggd förmåga att avbryta testerna ifall temperaturerna blir för höga. OCCT är ett bra program.

Sen så borde du kunna sänka temperaturen (och strömförbrukningen) på din processor genom att undervolta.

Ifall datorn klarar stresstesten utan att få för höga temperaturer så vet du att du inte kommer få problem under vanlig användning.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

isf att sätta en fläkt på cpu hade jag ökat hastigheterna på chassifläktarna.

Ställ in i BIOS så de blir temp reglerade så den kan öka om det behövs tex vid spelande.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Ska jag sätta dit 90mm fläktern på CPUn och leva med att den väsnas den med?

Som sagt, kolla tempen med HWMonitor, börjar det dra iväg, montera fläkten. Tycker du att den låter för mycket, köp en Arctic Cooling PWM F9. Går på 45kr + frakt på CDOn eller Dustin.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=478619

Jag bytte ut min 92mm-fläkt, samma som du har till min Hyper TX3 mot två såna här, de går max till 1800 rpm och blåser på rätt bra även på lägre rpm till en låg ljudnivå.

Hellre en riktad fläkt som verkligen blåser bort varmluften på flänsen än öka chassifläktarna, för den luften tar ju lättaste vägen runt kylaren istället för genom den om den kan.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Får helt enkelt traska hem från jobbet tidigt. Köpa skyrim på vägen (går ju förbi en game så varför inte) och spela en stund.

Skulle ju vilja hålla chassifläktarna runt 800-900 varv så de inte hörs.

Är lite kinkigt med GPUn oxå som inte har ngn dedikerad fläkt. Flödet är ju inte klockrent där inte.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Äh, bara o spela, tack vare smidiga överhettningsskydd så kommer datorn i värsta fall att startas om om det blir för varmt.
Då kan du prova dra ner volten lite o se om det hjälper, det borde även lösa dina "Höga idle temperaturer".
You can take my word for it, Har pillrat/överklockat/misshandlat datorer sedan -90 talet o har inte lyckats bränna nått än, om man bortser från en skruv som föll ner på fel ställe för nått år sedan
Det är relativt svårt att få något i datorn att gå sönder, även om man skiter fullständigt i tillverkarnas specs', eller om man trycker i åt h-e för mkt ström...

Permalänk

2400S ska ju vara strömsnål? Kan säga att du får montera om kylarn..

Permalänk
Medlem

Jag har kört i min dator i min garderob(Haf mini)
det kyls faktiskt bra och det låter inte mycket.

Permalänk
Medlem

En fråga. Spelar folk spel som skyrim utan ljud? Varför måste det vara knäppt tyst om man spelar. Om du har ljud från spelet hörs datorn nog inte så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att man har en sambo samma rum. Hon hör ljudet.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaptopGPU:

2400S ska ju vara strömsnål? Kan säga att du får montera om kylarn..

mm har det som jobbigt scenario. Kändes inte helt bra när jag monterade den om jag ska va helt ärlig.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

En fråga. Spelar folk spel som skyrim utan ljud? Varför måste det vara knäppt tyst om man spelar. Om du har ljud från spelet hörs datorn nog inte så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte pang bom paff-ljud hela tiden, ibland står man i en gränd och halvviskar i spelet med någon skummis, då kan fläktar som dånar vara irriterande. Sen sitter man ju ofta och surfar utan att ha musik på, eller kollar film som också har tysta spännande partier där fläkten stör. En AMD orginalfläkt låter som en handdammsugare ungefär, sen finns det givetvis grader av hur mycket som är "för mycket".

Knäpptyst behöver det inte vara, så länge man slipper de högfrekventa vinandena och skak ifrån chassit.

Iofs raidar tjejen hardcore i WoW utan hörlurar medan jag försöker höra dialogen i SKyrim bredvid så jag har andra problem än fläktljud X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ok nu har jag lirat lite tyvärr inte Skyrim än men lite lättsammare spel.

Jag ligger och maxar 81 grader på varmaste kärnan istort sett så fort jag börjar spela...
Har köpt mig en fläktadapter som gör att jag kan koppla på fläkten på CPU kylaren snart)den dyker väl upp imorrn).

En aktivt kyld processer borde väl inte ligga mycket högre än 75 grader vid spel?

När borde jag installera om kylaren (som sagt ovan inte helt hundra på installationen)??

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Om ingen har skrivit så tycker jag du skall ha snabbaste fläkten som utblåst och den andra som inblås så får du ofta bättre genomströmning, iallafall av min egen erfarenhet

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Undrar om det inte kan löna sig att ha en extremt lågvarvig fläkt på CPU:n? (och kanske även en på GPU:n om man kan klämma dit en)
Då kan man sannolikt dra ner chassifläktarna lite överlag och ändå behålla eller förbättra nuvarande tempsen.

Vad sitter det för nätagg i burken förresten, och vilket håll hämtar den luft från?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nätagget är mitt gamla från tidigare dator. Ett 5 år gammalt Corsair HX520W som funkat ypperligt.
Den drar in luft från sidan och kastar ut det där bak.

Eftersom jag har ett passivt GPU så vill jag att luften skall pressas ut vid gallret vid GPUn mao ha mer luft in än ut ur chassit.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Nätagget är mitt gamla från tidigare dator. Ett 5 år gammalt Corsair HX520W som funkat ypperligt.
Den drar in luft från sidan och kastar ut det där bak.

Eftersom jag har ett passivt GPU så vill jag att luften skall pressas ut vid gallret vid GPUn mao ha mer luft in än ut ur chassit.

I min HTPC, Silverstone SUGO SG02BF så kör jag två fläktar rakt ner på grafikkortet och en in bortåt CPUn (har inga hårddiskar utan använder det utrymmet bara som fläktinsug)

Sen har jag täppt till alla utgångar utom de borta vid CPU/PSU, så luften pressas dit. Det blev dock rätt varmt ändå så jag skaffade en begagnad Big Shuriken och satte på en tyst Slip Stream 800RPM som CPU-fläkt, blåsandes uppåt (in i PSU-fläkten pge hur lådan är gjord).

Funkar bra och fick ner idle till 35-40 grader för det mesta. Spelar dock inte spel på den datorn mer än flash.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Nätagget är mitt gamla från tidigare dator. Ett 5 år gammalt Corsair HX520W som funkat ypperligt.
Den drar in luft från sidan och kastar ut det där bak.

Eftersom jag har ett passivt GPU så vill jag att luften skall pressas ut vid gallret vid GPUn mao ha mer luft in än ut ur chassit.

Det vore bättre med en towerkylare som sitter mitt i bakre fläktens luftflöde. Kan även vara värt att pröva att vända bakre fläkten så att all luft pressas ut vid grafikkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det vore bättre med en towerkylare som sitter mitt i bakre fläktens luftflöde. Kan även vara värt att pröva att vända bakre fläkten så att all luft pressas ut vid grafikkortet.

Towerkylare i Lian-Li Q08? Lycka till

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.