Permalänk
Medlem

Värt/Ovärt att klocka en i5 2500k?

Som trådnamnet jag använder denna dator för spel, har just nu testat lite Auto tune så min processor ligger närmare 4400mhz alltså 1100mhz mer än original klock och testat nästan alla spel jag kör fps är desamma ungefär.

Är en 2500k tillräckligt bra för att inte flaska crossfire 6950?

mvh

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

jag skulle klockat om du har en bättre kylare. jag har 1,35 V på 4.5ghz 63 full load prime95

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

jag skulle klockat om du har en bättre kylare. jag har 1,35 V på 4.5ghz 63 full load prime95

Använder stock just nu, funderar på köpa nån kylare runt 600kr också funderat på vattenkylning men är inte speciellt duktig på montera sånt därför skulle jag vilja ha en Kylare som inte behöver ta bort moderkortet osv för att sätta fast den mer bara montera på den

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Skrivet av Daniboy:

Använder stock just nu, funderar på köpa nån kylare runt 600kr också funderat på vattenkylning men är inte speciellt duktig på montera sånt därför skulle jag vilja ha en Kylare som inte behöver ta bort moderkortet osv för att sätta fast den mer bara montera på den

Hej

Vad jag vet så är det så tyvärr att de allra flesta kylare som är något måste ha någon typ av stöd platta bakom moderkortet för tyngden. Tvekklöst den bästa är Noctua NH-D14 om det gäller luft kylning// Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniboy:

Som trådnamnet jag använder denna dator för spel, har just nu testat lite Auto tune så min processor ligger närmare 4400mhz alltså 1100mhz mer än original klock och testat nästan alla spel jag kör fps är desamma ungefär.

Är en 2500k tillräckligt bra för att inte flaska crossfire 6950?

mvh

Klart du ska klocka.. Annars skulle du väl inte köpt en "k" ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

en i5 2500k kommer inte flaska grafikkortet

Permalänk
Medlem

Köp ett antec kuhler system kostar ca 500kr. smidigt som fan att installera, dock sämsta manualen ever aldrig vart med om något värre.. Inte heller på ikea!

Dock får du ta bort mobot men de behövs vara borta i ca 10 sek

Alternativt att du öppnar andra sidodörren och kollar om du kan få in ramen därifrån utan att ta bort mobot, fungerar på de flesta chassina

Permalänk

Med tanke på hur många FPS en i52500k verkar klara att trycka bc2 med ett 6970 så tror jag knappast den flaskar

http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

för att förtydliga, när inte en OC bulldoser, eller en 2600k får ut mer så sitter det ju helt klart i grafikkortet och ingen annan stans

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk

Du svarar väl i stort på din egen fråga när du säger att du inte får högre fps med en klockad processor. Är anledningen till en ev överklockning att få ökad prestanda i spel just nu blir ju svaret att det inte är värt det. Det kan ändras beroende på vilka spel du spelar, men kanske framförallt om du i framtiden köper nytt grafikkort.

Enligt min erfarenhet beror ungefär alla problem med datorer på antingen drivrutiner eller värme, så att klocka för klockandets skull har jag svårt för (om man nu inte tycker det är fantastiskt roligt).

Visa signatur

KDMBBBB!