Permalänk
Medlem

Funkar det att streama filmer från en källa över internet? När jag skriver streama menar jag streama också, skulle tippa på att XBMS-protokollet fungerar men vet inte riktigt vad det finns för begränsningar i Boxee Box. Eller går det att lösa med en VPN lösning och köra via SMB? Sen kommer ju nästa fråga, hur snabbt bredband behöver man för att streama en 10GB-film (2h) utan överdriven buffring?

Teoretiskt blir det ju såhär:

10GigaByte = 80Gbit = 81920Mbit
2h = 60*60*2 = 7200s

81920/7200 = 11,377..Mbit/s

Fungerar detta bra om man har 10Mbit/s upp på källan och 8Mbit/s ner på klienten? Förstår ju givetvis att det blir lite buffring i början men kommer det fungera bra efter det?

Är såklart en bröllopsfilm som jag filmat som jag vill dela med mig av till mina föräldrar.

Permalänk
Skrivet av birger72:

Den har väl inbyggt trådlöst nätverk.
Eller menar du att du inte har trådlös router/AP?

Näpp inget trådlös här förutom mobilen då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt förstått mig på behovet av dessa då de flesta redan har ett xbox360 eller ett ps3.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Ingen som har koll på Plex? Fungerar mycket bättre, speciellt att hantera lokala filer med. Från början var den baserad på XBMC, men de skrotade de mesta av koden och byggde om programmet totalt, resultat: Helt jävla grym lokal filhantering. Det finns dessutom många plugins: svt play, tv4 play, headweb osv.

Hittills har det bara funnits till mac, men har också bara varit ett hobbyprojekt. Nu har de avtal med LG och ska komma med en version för Windows. Det bästa är att själva spelaren och din mediasamling är separerade så du kan ha alla filer på en pc under tv:n eller på en server i garderoben och sen ha en billig setup vid för varje tv för att titta på allt. Självklart så kan du börja titta på ett ställe och fortsätta på ett annat ställe (inklusive på iphone/ipad med ios-app). Ska du köpa en ny tv eller bluray-spelare så kommer vissa LG ha inbyggd Plex-spelare, så du behöver inte ens ha någon setup/box, bara koppla till plex media-server på din pc eller what-not.

plexapp.com

Glömde länken
Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Har aldrig riktigt förstått mig på behovet av dessa då de flesta redan har ett xbox360 eller ett ps3.

Yeah right, vi är många som inte har minsta tanke på att slösa bort tid på tv-spel...

Dessutom ska man ta Prisjakts lagersaldon med en nypa salt, jag skaffade min Boxee på Elgiganten som enligt Prisjakt ska ha tomt överallt. Bara att ringa giganternas kundcenter och kolla var den finns.

Permalänk
Medlem

Såg lite dåligt på baksidan men jag har bara scart och s-video på min tv, går den att koppla in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppla:

Jag har också en Boxee och tycker nog att Sweclockers missat en del. Som happisjanne skrev så går det utmärkt att ansluta trådlös mus och använda den. Funkar fint. Det går att spela upp ej uppackade rarfiler vilket är bra. Det går även att spela upp Img filer. Behöver inte göra om till Iso som på vissa andra spelare. Jag har kört Hd filmer i 1080 från 18- 40 Gb imagefiler och jag har inte hört något oväsen från fläkten och dom flyter perfekt, inget lagg. Man behöver inte gå till sina egna filer på samma vis som Sweclockers gör. Finns andra sätt.
Det fanns en Svt app på boxee.ikbenjaap.com/se men den verkar inte finnas kvar. Men det finns en dude som jobbar på en massa appar som kommer så småningom. Produkten är ju alldeles ny så jag tror att det kommer att bli riktigt bra vad det lider. Kolla bara andra spelare (inga namn nämnda) hur många uppdateringar dom fått gjort innan det har börjat fungera skapligt bra. Jag vill först och främst se film och lyssna på musik. Jag har allt ligger på datorn och det bara fungerar. Blir en Nas så småningom. Jag är 100% nöjd med det jobb som den gör.
Bra också att man kan ladda ner appar både till Android och Iphone för att fjärrstyra den om man tycker att det är kul. Det har kommit upp en del "tips & tricks" på svenska support sidorna som man kan kika på om man har lust DLTechFAQListPage - DSM-380: The Boxee Box by D-Link - D-Link tekniskt stöd

Den "europeiska" Quick start guiden (med svenska inkluderat) kommer upp på supportsidorna så fort den är korrigerad och klar.

Hur grejar den att spela upp stora ouppackade rar filer, tex en BR-Rip?

Visa signatur

MacBook Pro 14": Apple M1 Pro | 16 GB | 512 GB | LG 27 UP650 / LG 22MD4KA-B
WS: AMD 5050e @ 2,6 Ghz | GA-MA74GM-S2H | Corsair XMS2 2x2 GB | Intel X25-M G2 80 GB | WD GP 500 GB | XFX 4770 @ Stock | LG W2220P
NAS: Synology DS212j | Samsung ECO Green 2 TB @ SHR | Noctua NF-B9

Permalänk

Kommer ni göra något mer test på en uppdaterad version ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

ren dynga altså

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Fan vilken dålig recension! Man kan ju inte bara testa en av funktionerna och ge den dåligt betyg överlag bara för att det inte fungerande som han ville. Det har ju ingenting med Boxee att göra om han nu tycker att det är roligare att se Mupparna på en datorskärm jämfört med sin TV.

Gillar denna kommentaren:

Citat:

Was this a review of the Boxee Box, or youTube?

Jag har haft lite småproblem med min men det är ingenting som inte kan lösas med en framtida uppdatering. Ett av problemen var lätt att lösa själv med en inställning på Boxee'n. Jag är numera nöjd med min, den gör exakt det jag vill - spelar upp allt jag matar den med

Permalänk
Medlem

Har lite frågor angående boxen:

1. Klarar den av att spela en ouppackad film man har på dator/NAS och samtidigt hitta och spela upp svensk text till filmen? Eller måste jag då packa upp filmen först?

2. Funkar det bra att streama FULL-HD filmer på nätverket med den? Komprimerade .mkv filer då. Funkar det på vanliga datorer ens?

3. Funkar det bra med en extern HDD till den att spela upp ifrån och är hastigheten bra till den om jag ska kopiera något från datorn?

4. Går det att ha en Torrentklient igång på den?

Anledningen till att jag frågar är att jag har en PCH A-100 i dagsläget med inbyggd disk. Kopierar jag över en .iso till den så går det i ca 4 Mb/s som max.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

HJÄLP MED BOXEE BOX

fick hem min boxee box ikväll och försöker få igång mina filmer på min macbook pro. Har försökt få igång filmer music nu i 2 timmar utan att lyckas!

Det har fungerat så smidigt på ps3 media server men vet inte vad jag gör för fel på boxee, om någon kan hjälpa så är jag väldigt tacksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Har lite frågor angående boxen:

1. Klarar den av att spela en ouppackad film man har på dator/NAS och samtidigt hitta och spela upp svensk text till filmen? Eller måste jag då packa upp filmen först?

Ja, den hittar texter även om du inte har packat upp filmen.

2. Funkar det bra att streama FULL-HD filmer på nätverket med den? Komprimerade .mkv filer då. Funkar det på vanliga datorer ens?

Ja, jag streamar både 720 och 1080 utan problem.

3. Funkar det bra med en extern HDD till den att spela upp ifrån och är hastigheten bra till den om jag ska kopiera något från datorn?

Det har jag inte testat, vet heller inte om du kan se den externa disken ifrån datorn om den sitter i Boxee'n. Men annars kan du bara ha disken i din vanliga dator om du har lite plats internt.

4. Går det att ha en Torrentklient igång på den?

Nej, det finns ingen torrentklient till den.

Anledningen till att jag frågar är att jag har en PCH A-100 i dagsläget med inbyggd disk. Kopierar jag över en .iso till den så går det i ca 4 Mb/s som max.

Skrivet av denniseriksson:

fick hem min boxee box ikväll och försöker få igång mina filmer på min macbook pro. Har försökt få igång filmer music nu i 2 timmar utan att lyckas!

Det har fungerat så smidigt på ps3 media server men vet inte vad jag gör för fel på boxee, om någon kan hjälpa så är jag väldigt tacksam!

Hur gör du och vad händer? Jättesvårt att hjälpa dig när du inte ger mer info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scanie:

Hur gör du och vad händer? Jättesvårt att hjälpa dig när du inte ger mer info.

Citerar fel men men... Tackar så mycket för svaren!

Men det får nog bli en HTPC istället. Då jag inte vill ha igång min stationära hela tiden. Och en NAS till endast detta känns onödigt dyrt.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Citerar fel men men... Tackar så mycket för svaren!

Men det får nog bli en HTPC istället. Då jag inte vill ha igång min stationära hela tiden. Och en NAS till endast detta känns onödigt dyrt.

Om du har en gammal dator, laptop eller stationär så kan du göra en egen NAS gratis med FreeNAS

Så kör jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Har lite frågor angående boxen:

3. Funkar det bra med en extern HDD till den att spela upp ifrån och är hastigheten bra till den om jag ska kopiera något från datorn?

finns inställningar i boxee så den delar ut usbdisken i nätverket
den ska även kunna driva en usbdisk som tar ström från usb, så man slipper ytterligare en nätdel.
har precis skaffat en boxee box och ska testa denna lösningen så jag kan skrota den nuvarande nasen

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

finns inställningar i boxee så den delar ut usbdisken i nätverket
den ska även kunna driva en usbdisk som tar ström från usb, så man slipper ytterligare en nätdel.
har precis skaffat en boxee box och ska testa denna lösningen så jag kan skrota den nuvarande nasen

Har du hunnit testa än? Hade varit intressant att veta. Även prestanda när man skriver till den från datorn, vid tex torrent eller kopiering.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

ska bara få tummen ur...
att byta lagringsplats står tyvärr inte högst upp på listan över "roliga saker att göra" :-/

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Ibland går det fort! fick mail från JME och dom erbjöd en 320gb USBdisk för 299:-
kan man ju inte motstå!
kommer utlåtande så fort jag fått hem den!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk

hejsan,

för att ni ska få alla "usa" funktioner så går det att lösa med VPN.

http://www.strongvpn.com/ blev löseningen.

skaffade mig en router med vpn stöd, klockrent

lycka till

Visa signatur

tre grader åt sb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deawizard:

hejsan,

för att ni ska få alla "usa" funktioner så går det att lösa med VPN.

http://www.strongvpn.com/ blev löseningen.

skaffade mig en router med vpn stöd, klockrent

lycka till

Grymt! Hade vart fantastiskt ifall du kunde göra nån enkel guide till hur man bär sig åt. Jag är en av dom som inte kan så mycket om nätverksteknik.

Permalänk
Medlem

En fråga, om man ska använda sig av en VPN-tjänst för att få tillgång till USA-material, måste man då ha en router med "VPN-stöd" i så fall? Och vad innebär VPN-stöd?

Har också hört att DNS-tjänster ska fungera lika bra för detta, stämmer det? De är ju både billigare och segar inte ner lika mycket som VPN. Läste någonstans att DNS-tjänster inte fungerar längre i o m någon uppdatering från Boxee ang geoip eller något liknande?

Alla förklaringar uppskattas mkt !:)

Permalänk
Hedersmedlem

har haft denna i cirka 8 månader och kan säga rent ut sagt den uppfyller dom funktioner man kan tänkas vilja ha. men efter cirka 6-7 månaders använding hackar den VÄLDIGT mycket och nästintill oanvändbar. har varit väldigt rädd om den, men ej fulltutvecklad produkt vare sig mjukvara eller hårdvara och jag ger den 2,5 utav 5 möjliga. kommer troligtvis att köpa en ny om problemet inte löser sig!!

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Slår era Boxees på sig själv också?
Retar mig till vansinne på det, varje gång jag kollar i tvhyllan, så är den igång.

Permalänk
Medlem

Börjar ångra mitt boxee köp mer och mer. Jag kan vara glad om den hittar på mina filer på datorn varannan dag :/

Jag slår på boxeen, går in på "shows" och den hittar inget, går då in på "files" --> min dator, och där hittar den inte datorn :/ går jag in på files under inställningar och försöker scanna datorn händer ingenting. Jag kan alltid pinga boxeen från datorn.

Nästa dag kan den funka hur bra som helst och uppdaterar mediabiblioteket direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

har haft denna i cirka 8 månader och kan säga rent ut sagt den uppfyller dom funktioner man kan tänkas vilja ha. men efter cirka 6-7 månaders använding hackar den VÄLDIGT mycket och nästintill oanvändbar. har varit väldigt rädd om den, men ej fulltutvecklad produkt vare sig mjukvara eller hårdvara och jag ger den 2,5 utav 5 möjliga. kommer troligtvis att köpa en ny om problemet inte löser sig!!

hackar den i menyerna, när du kollar på film, eller vadå?

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Min har då funkat väldigt bra Klockren maskin.. Streamar då allt jag slänger på den utan att knussla.. den spelar även upp ouppackade filer :9

Sen webläsare med flashstöd så man kan t.ex slänga upp en twitch.tv / justin.tv stream utan probs

Enda jag kan gnälla på är väl att jag tycker Youtube-appen blivit rätt seg sen den senaste uppdateringen ;O

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Min har då funkat väldigt bra Klockren maskin.. Streamar då allt jag slänger på den utan att knussla.. den spelar även upp ouppackade filer :9

Sen webläsare med flashstöd så man kan t.ex slänga upp en twitch.tv / justin.tv stream utan probs

Enda jag kan gnälla på är väl att jag tycker Youtube-appen blivit rätt seg sen den senaste uppdateringen ;O

hur länge har du haft den? använder du den mycket? vore dötråkigt om den skulle bli seg. har nyss beställt en och hoppas att jag slipper ångra mig:)

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

hur länge har du haft den? använder du den mycket? vore dötråkigt om den skulle bli seg. har nyss beställt en och hoppas att jag slipper ångra mig:)

Använt den flitigt sen julafton

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!