Thottlar min phenom 2x4 eller vad prime95 ?

Permalänk
Medlem

Thottlar min phenom 2x4 eller vad prime95 ?

Hej jag har sökt runt på internet men hittar inget specifikt svar om detta problem jag har överklockat min phenom2x4 955 BE till 3.8 Ghz saken är den att när jag kör prime95 o processorn kör på 100% efter några minuter sänks volten och multipliern sänks från 19 till 4 för att sedan är det som att den tar sats för att komma upp till 19 igen sen efter någon minut o gå ner till 4 igen så där håller det på genom hela testet .

så jag undarar om det ska va så med prime 95 ? är så att den throttlar eller inte ? har stängt av cool and quiet så det är inte problemet kör volt på 1.42 något sådant, ligger på 57 grader full load o ca 39 idle med noctua NH-U9B SE2 luft kylare. så värmen ska inte vara problemet o borde ju i och med det inte throttla tycker jag eller ?

Vet inte vad problemet är så är jätte tacksam för svar om någon skulle kunna förklara lite om detta är ett problem eller inte?

Mina specs är:

Processor = Amd phenom 2x4 955 BE
Moderkort = Asus M4n68t v2
Grafikkort = XFX Radeon HD 6950 2GB Gddr 5
Nätagg = XFX Pro series 550 Watt
Chassi = Cooler Master Elite 430 Black

TACK på förhand !!
MVH:

Niklas

Permalänk
Medlem

EDIT:
Det är samma sak när den inte är klockad på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gensick:

Hej jag har sökt runt på internet men hittar inget specifikt svar om detta problem jag har överklockat min phenom2x4 955 BE till 3.8 Ghz saken är den att när jag kör prime95 o processorn kör på 100% efter några minuter sänks volten och multipliern sänks från 19 till 4 för att sedan är det som att den tar sats för att komma upp till 19 igen sen efter någon minut o gå ner till 4 igen så där håller det på genom hela testet .

så jag undarar om det ska va så med prime 95 ? är så att den throttlar eller inte ? har stängt av cool and quiet så det är inte problemet kör volt på 1.42 något sådant, ligger på 57 grader full load o ca 39 idle med noctua NH-U9B SE2 luft kylare. så värmen ska inte vara problemet o borde ju i och med det inte throttla tycker jag eller ?

Vet inte vad problemet är så är jätte tacksam för svar om någon skulle kunna förklara lite om detta är ett problem eller inte?

Mina specs är:

Processor = Amd phenom 2x4 955 BE
Moderkort = Asus M4n68t v2
Grafikkort = XFX Radeon HD 6950 2GB Gddr 5
Nätagg = XFX Pro series 550 Watt
Chassi = Cooler Master Elite 430 Black

TACK på förhand !!
MVH:

Niklas

Försök fixa en temperaturkurva över datorn så du kan se något samband mellan tempen och när den drar upp klocken igen.

EDIT* Hehe, kass timing. Men försök ändå fixa en kurva. Om du inte har tid så kan du väl bara rapportera max och min temp oklockad.

Permalänk
Medlem

finns det något program som kan mäta det? kör med core temp o med cpuz när jag testar stabilitet
kan tillägga att innan den drar upp multipliern är det som den väntar på att tempen ska gå ner innan multipliern drar upp igen

oklockade temps
ca Min 36 Max 55-57

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gensick:

finns det något program som kan mäta det? kör med core temp o med cpuz när jag testar stabilitet
kan tillägga att innan den drar upp multipliern är det som den väntar på att tempen ska gå ner innan multipliern drar upp igen

HWmonitor skulle jag kört på. En graf är givetvis trevligast, men inget måste.

Permalänk
Permalänk
Medlem

ok tack har laddat ner hw monitor nu.
när jag kör prime så går den ner till ca idle temp innan multipliern och volten ökar igen tills den kommer upp till 57-58 grader sen går den ner igen o börjar om typ
Det står att den är 100% load hela tiden

Permalänk
Medlem

Prova med olika mjukvara, stämmer det? Jag använder core temp t.ex., bör inte throttla vid låga temps?
Kolla om den har någon max temp eller liknande i bios?

Permalänk
Medlem

Det är samma sak när jag kör hw monitor och när jag kör coretemp.

Permalänk
Medlem

Gick in i bios men hitta inget om max temp

cpu temp där va 48
mb temp va 30

Sen skrev jag upp cpu configuration

Gart Error Reporting (dissabled)
Microcode Updation (enabled)
secure virtual machine mode (Disabled)
cool n quiet (dissabled)
Asus Core Unlocker (disabled)
Cpu core Activation (Auto)

inte till nånhjälp kanske:P

Permalänk
Medlem

min ht link speed ligger på 1000 mhz det jag har läst så skriver dom flesta att dom ligger på 2000 mhz kan det bero på det ?

Permalänk
Medlem

proplemet löst det enda jag behövde göra va att tvätta kylaren och cpun gör detta väldigt nogrant vilket jag gjorde med någonting som va som t röd hoppas det fixar sig för er andra med liknande problem Godnatt

Permalänk
Medlem

kylare noctua nh-u9b se2

Permalänk
Avstängd

Den överhettade allså. Phenom2 har 62c Maxtemp. Throttlar på runtom 65c. Tror inte dina mätare stämmer. Kan vara så att det läser CPUns visare, och inte Moderkortet (eller vice verca), och moderkortet visar oftast varmare CPU än vad själva processorn gör.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP