AMD skeppar grafikprocessorer i 28 nm

Permalänk
Medlem

Hög tid att byta nu.. känns segt med mitt HD4770.. Hoppas det blir januari snabbt!

Permalänk
Medlem

Tycker inte att de skulle börja att döpa det första kortet till 7970 utan kanske 7790 eller nåt så den kan släppa fler modeller och inte behöver byta till 8970 så snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Vet man om Nvidia kommer släppa budget modeller först eller släpper de high end?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

När lyfts NDA då? Eller är det emot NDA att säga när NDA går ut?

Så man vet när recensionen kan tänkas komma dvs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle tro vi ser lite recensioner på korten om en vecka eller två.. Sen dyker dom väl upp på prisjakt också i mellandagarna. Så lagom till nyåret kanske dom första korten finns tillgängliga?! Vild gissning, men om AMD säger att masstillverkade kort lämnar TSMC så är det bara frakten till butikerna kvar.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Toms hardware säger:
http://www.tomshardware.com/news/AMD-ATI-Radeon-HD-7000-GPU,1...

Så det ser ju ut att bli tidigt nästa år.

Nu råkade jag skriva fel datum i min post men både din och min länk är samma sida (förutom att din är .com och min är .co.uk)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tycker jag verkligen inte om du bara funderar på 1 x 7970/7950 Men har du en tjock plånbok lär du definitivt tjäna lite på att köra 7970 i CFX.

Vore skönt att slippa köra CF, skönare med bara en GPU. Men 7970 lär kanske inte klara BF3 på Ultra ensamt iofs.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu råkade jag skriva fel datum i min post men både din och min länk är samma sida (förutom att din är .com och min är .co.uk)

Hehe, sån't som händer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

Tycker inte att de skulle börja att döpa det första kortet till 7970 utan kanske 7790 eller nåt så den kan släppa fler modeller och inte behöver byta till 8970 så snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Då blir folk förvirrade och tror det hör till mellan/låg segment. Vad händer med det verkliga låg/mellan segmentet? Näh bara onödigt att förvirra köpare som är vana vid upplägget.

det är itne precis så att dem släpper massor av toppkort och behöver mer antal modellnummer där uppe.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Ska bli verkligen intressant se hur 7970 presterar i BF3 med Ultra inställningar och 2560x1600

Permalänk
Medlem

Vi får väl se hur många transistorer det är är om några veckor då - det brukar dunsta bort ett gäng så fort AMD produkter möter verkligheten...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av bengt-re:

Vi får väl se hur många transistorer det är är om några veckor då - det brukar dunsta bort ett gäng så fort AMD produkter möter verkligheten...

Bör vara över 4 miljarder.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Ska bli verkligen intressant se hur 7970 presterar i BF3 med Ultra inställningar och 2560x1600

Jag vill se hur pass det foldar

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Tänkte mest på att ingen är berädd att betala 1400kr/st för ett begagnat 6950 1gb när de kan få ett 7950 för 2500.

Angående priserna på 6950 så är min erfarenhet att grafikkort inte sjunger många kroner i pris hos butikerna.. Dvs att ett 6950 inte kommer bli många kronor billigare på webhallen bara för att det kommer ett 7950.

Inte en chans att 7950 kommer kosta 2500, om det inte är extremt mycket långsammare än 7970. 7970 kommer kosta mellan 5 000 och 6 000 kr, så 7950 lär väl ligga på minst 4 000, kanske 3 500 om de vill försöka locka in potentiella köpare från övre mellansegmentet.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket intressant att se prestandatester på dessa!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt
Kanske det blir det dax att uppgradera lite...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Skulle tro vi ser lite recensioner på korten om en vecka eller två.. Sen dyker dom väl upp på prisjakt också i mellandagarna. Så lagom till nyåret kanske dom första korten finns tillgängliga?! Vild gissning, men om AMD säger att masstillverkade kort lämnar TSMC så är det bara frakten till butikerna kvar.

TSMC masstillverkar inte grafikkort, de tillverkar enbart kretsar, som jag förmodar paketeras på annat håll, för att därefter skeppas till fabriken som bygger grafikkort. Sedan ska grafikkorten eventuellt skeppas till grafikkortstillverkarna som fäster sina klisterlappar och serienummer, paketera korten och cd-skivor.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Vore skönt att slippa köra CF, skönare med bara en GPU. Men 7970 lär kanske inte klara BF3 på Ultra ensamt iofs.

Håller med dig varför jag siktar på ett 7950/7970 först och sedan ett till 7950 om något år eller så när singleGPU prestandan inte räcker till.

Nu gissar jag bara men enligt specs verkar det rätt kraftfullt så BF3 på Ultra skall den lösa tycker man. Hell, mitt single 5850 driver ju BF3 i High hyfsat bra (utan AA)...kanske inte 60fps konstant men 35-55 iallafall vilket kan tyckas godkänt för det kortet. 5850CF löste high perfekt (testade aldrig Ultra pga för lite VRAM).

Skrivet av Hardware guy:

TSMC masstillverkar inte grafikkort, de tillverkar enbart kretsar, som jag förmodar paketeras på annat håll, för att därefter skeppas till fabriken som bygger grafikkort. Sedan ska grafikkorten eventuellt skeppas till grafikkortstillverkarna som fäster sina klisterlappar och serienummer, paketera korten och cd-skivor.

Minns inte vart jag läste det men jag har för mig att AMD skulle ha ensamrätt att bygga de första batcherna med kort. Det är bara senare som de andra tillverkarna kommer att få tillgång till kretsarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Vi får väl se hur många transistorer det är är om några veckor då - det brukar dunsta bort ett gäng så fort AMD produkter möter verkligheten...

Hur definierar du "brukar" egentligen...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Vi får väl se hur många transistorer det är är om några veckor då - det brukar dunsta bort ett gäng så fort AMD produkter möter verkligheten...

Sen när blev en gång samma sak som brukar?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag vill se hur pass det foldar

Troligt vis mycket bra då dom fokuserat på gpgpu-delen mer än grafikdelen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Minns inte vart jag läste det men jag har för mig att AMD skulle ha ensamrätt att bygga de första batcherna med kort. Det är bara senare som de andra tillverkarna kommer att få tillgång till kretsarna.

Precis det jag skrev. AMD låter förmodligen Flextronics bygga korten, och sedan får 'tillverkarna' som vi känner till klistra sina etiketter på dem och paketera korten. Kanske kommer även etikettering och paketering ske på fabriken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Troligt vis mycket bra då dom fokuserat på gpgpu-delen mer än grafikdelen.

Jag hoppas det behöver folda ifatt mig på UG så ett bra folding kort skulle sitta väldigt fint som värmeelement i mitt datorrum

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Precis det jag skrev. AMD låter förmodligen Flextronics bygga korten, och sedan får 'tillverkarna' som vi känner till klistra sina etiketter på dem och paketera korten. Kanske kommer även etikettering och paketering ske på fabriken.

Nej, "tillverkarna" blandas inte in alls. AMD gör allt och skickar sen ut dem till återförsäljare.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Nej, "tillverkarna" blandas inte in alls. AMD gör allt och skickar sen ut dem till återförsäljare.

AMD har ingen fabrik för att bygga korten, och om dekalerna klistras på hos tillverkarna eller direkt i fabriken som bygger (på uppdrag av AMD), vilket förmodligen är Flextronics, är av underordnad betydelse.
Därför skrev jag "Kanske kommer även etikettering och paketering ske på fabriken" som reservation på vad som händer med korten efter tillverkningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

AMD har ingen fabrik för att bygga korten, och om dekalerna klistras på hos tillverkarna eller direkt i fabriken som bygger (på uppdrag av AMD), vilket förmodligen är Flextronics, är av underordnad betydelse.
Därför skrev jag "Kanske kommer även etikettering och paketering ske på fabriken" som reservation på vad som händer med korten efter tillverkningen.

Poängen var att det "kansket" inte är kanske utan definitivt.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Bör vara över 4 miljarder.

Är och Bör värdet kan skilja en del när det gäller AMD

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Är och Bör värdet kan skilja en del när det gäller AMD

Det har hänt 1 gång med en produkt. Jämför med hur många AMD har lanserat under alla år och att de nog är extra noga just nu efter att det har hänt så är det inte troligt att det händer igen...
Däremot är det här ju läckta värden, så de är inte helt pålitliga PGA det.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Är och Bör värdet kan skilja en del när det gäller AMD

Det var roligt de första gångerna, men att upprepa ett skämt efter att hundratalet personer redan dragit det, då är det inte roligt längre.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Är och Bör värdet kan skilja en del när det gäller AMD

Typ lika kul skämt som "maxxar den Krajsis?".