Permalänk
Medlem

Överklockning av CPU/RAM

Så i helgen satt jag på min hemgjorda micro-atx dator (i sign) och tänkte börja klocka upp den lite efter nytt fläkt köp. Jag började med att leka lite och fick upp den i +4ghz (varmt) och bestämde mig för att kanske 3.6 var en rimlig klock. Så jag klockade den till 3.6, drog ner volten under så långt jag kunde.. den kom en bit under default. Dessutom fick jag upp mitt 1333mhz ram till 1900-2000mhz, och satte den till sist på 1443mhz.
Min (so far) stabila klock och under-voltning har fungerat bra. Bättre poäng i alla olika tester man kan genomföra, fina temps.

DRAM Bus Voltages: 1.62975 v (högst 1.65 rekomenderade, 1.6 verkar vara default)
CPU voltage: 1.14375 v (1.2 är default)
CPU PPL voltage: 1.20575 v (minsta möjliga)
Se hela här

-Inga negativa symtom av en överklockning på cpu:n samtidigt som en under-voltning utom ev. ostablilitet?

-Satte "CPU PPL Voltage" på lägsta möjliga,märker ingen skillnad, kan det orsaka problem?

-Långvariga effekter av högre volt på RAM än default?

-Om jag köper en h100 kan jag vara beredd på att öka cpu-klockningen drastiskt, jämfört med min nuvarande low-profile prolimatech kylare?

-Hur vet jag vad som ger bäst prestanda eller prestanda / värme? bara att prova sig fram i bios? (Swec's i7 överklocknings tjosan kändes i kort :/)

-Ovanligt att kunna klocka 1333mhz ram till 1900-2000 samt de verkar stabila och inte särskilt varma? (iof antar jag att "clocksen" ökade, men fick bättre score i diverse test än vad jag får nu så)

-En core är ALLTID ca 5 grader kallare än dom andra, konstigt?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

När jag drar i gång fläkten på 1900-2050 rpm börjar hela burken, iaf CPU-kylaren, skaka. kan detta vara ett stort problem? Kan något gå sönder? :/

Permalänk
Skrivet av spel565:

När jag drar i gång fläkten på 1900-2050 rpm börjar hela burken, iaf CPU-kylaren, skaka. kan detta vara ett stort problem? Kan något gå sönder? :/

Du har inte haft av ett fläktblad lr nåt? Kan ju ge rätt bra obalans. Sitter kylaren fast om du känner på den med datorn avstängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Du har inte haft av ett fläktblad lr nåt? Kan ju ge rätt bra obalans. Sitter kylaren fast om du känner på den med datorn avstängd?

Nya fläktar, men dom rör en jäkla massa luft på max hastigheterna. Kylaren och fläktarna verkar sitta bra, fast det är väl så om dom sitter stenhård så sprids vibrationerna vidare i datorn istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Du har inte haft av ett fläktblad lr nåt? Kan ju ge rätt bra obalans. Sitter kylaren fast om du känner på den med datorn avstängd?

Holy shit, nvm, ett fläktblad har gått av.. garanti av Inet om man köpte fläkten för någon dag sedan? :S

Permalänk
Skrivet av spel565:

Holy shit, nvm, ett fläktblad har gått av.. garanti av Inet om man köpte fläkten för någon dag sedan? :S

Ja de är bara o testa! Tror nog dem skickar nån ersättningsfläkt till dig. fick jag av komplett när jag fick en som lätt konstigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Ja de är bara o testa! Tror nog dem skickar nån ersättningsfläkt till dig. fick jag av komplett när jag fick en som lätt konstigt!

Så vad rekommenderas, ska jag maila dom, ringa dom eller åka till butiken jag köpte den i?

Permalänk

Tja!

Det jag har märkt av nu när jag har kört H80:n ett tag är att radiatorn blir rätt varm trots att jag tar luften utifrån chassit så en H100 monterad utanför chassit är väl att rekommendera då man vill få ner temperaturerna i chassit. Tog jag luften inifrån chassit så fick jag inte den temperatursänkningen jag var ute efter. Kollade ditt bygge och det är väl en yttre montering av H100 som du har i tankarna misstänker jag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Tja!

Det jag har märkt av nu när jag har kört H80:n ett tag är att radiatorn blir rätt varm trots att jag tar luften utifrån chassit så en H100 monterad utanför chassit är väl att rekommendera då man vill få ner temperaturerna i chassit. Tog jag luften inifrån chassit så fick jag inte den temperatursänkningen jag var ute efter. Kollade ditt bygge och det är väl en yttre montering av H100 som du har i tankarna misstänker jag.

Ah okej. Inre då radiatorn med fläkt = bara 5cm eller ngt? 3:

För nu har jag två inblås fläktar i taket, på insidan. Så då sätter jag bara en radiator under dom så blir det = win?

Permalänk
Medlem

När jag har "CPU PPL voltage: 1.20575 v (minsta möjliga)" så visas den volten i rött om jag går in under hardware monitor i BIOS, men den visas inte i rött där jag ändrar själva volten i BIOS. Kan det vara dåligt att ha den volten för lågt eller varför är den röd, och varför just där