vill köpa ny grafikkort men vet ej om datan klarar det.

Permalänk

vill köpa ny grafikkort men vet ej om datan klarar det.

helo

jag har länge funderat på nytt gkort men haa varit väldigt osäker om datorn klara det. vad måste man tänka när man vill ha ny.
måste ja byta ut nåtannat eller inte om ja vill t.ex ha PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5 eller Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX
detta har ja i datan ungefär.

Corsair Powersupply 550W Bulk, svart,
ATX/EPS, 120mm fläkt, 4xSATA, SLI

USB2 multikortläsare 3.5" svart för
CF I/II,SM,MMC/SD/microSD,MS,xD (bulk)

moderkort: MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2,
1600FSB, ATX, ICH10, PCI-Ex(2.0)x16

Intel Core# 2 Quad Q9400 2,66GHz,
Socket 775, 6MB, 1333MHz, Boxed w/Fan

NorthQ 3580 Water Cooling Kit,
Socket 775/754/939/940/AM2

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,
Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

grafikkort: Asus GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA
PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, Graphics Plus, 3D Stereo

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A,
DVD+R/+RW/DVD-R/-RW, OEM, IDE, Black

Creative SB Audigy SE
PCI, 7.1 Surround, 24-bit/96KHz, Retail

MS ROYALTY Vista Ultimate
En,No,Sv,Fi,Da

MS Win Vista Ultimate Svensk
SP1, DVD, 32bit

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI | Intel Core i9-13900KF, Tray |Asus ROG Strix LC II 360 ARGB CPU Kylare| ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 | Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | Corsair RMe 1000e 1000W PSU
Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem

First thing first: data =/= dator

När det är ur vägen så skulle jag väll säga att det borde gå, men är inte heeeeelt säker på att PSUet kommer orka hänga med. När det kommer till övrig hårdvara spelar det ingen roll.

Permalänk

Processorn kommer antagligen flaska, så du får nog klocka lite.

Annars passar det.

Permalänk
Medlem

först och främst heter det dator:P Kortfattat betyder data mjukvara såsom windows os, dator däremot är datorkomponenter!
Jag skulle ha satsat på ett 6950 2gb dels för att det är oftast billigare, mer vram vilket är bra för att kommande spel kommer att äta vram... Förmodligen så kommer processorn flaska om du kör väldigt processor krävande spel så som BF3.
Om du orkar vänta så kommer 7970 ut snart och det lär slå alla grafikkort idag på fingrarna.

Permalänk
Inaktiv

Jag byggde en dator åt en kompis för ett tag sedan med 2gb 6950 och 500w OCZ PSU. Den fungerar utan problem. Ofta överdriver folk när de ska välja PSU. Lägg till lite om du tänker överklocka. Ditt Corsair ska klara överklockning med andra ord.

Permalänk
Skrivet av Einhaerjar:

Processorn kommer antagligen flaska, så du får nog klocka lite.

Annars passar det.

Skrivet av dauit:

först och främst heter det dator:P Kortfattat betyder data mjukvara såsom windows os, dator däremot är datorkomponenter!
Jag skulle ha satsat på ett 6950 2gb dels för att det är oftast billigare, mer vram vilket är bra för att kommande spel kommer att äta vram... Förmodligen så kommer processorn flaska om du kör väldigt processor krävande spel så som BF3.
Om du orkar vänta så kommer 7970 ut snart och det lär slå alla grafikkort idag på fingrarna.

Nej, en Q9XXX processor är fortfarande mycket potent, faktiskt (nästan) i klass med nuvarande i5. Så nej, ny processor behöver icke!

och ja, vänta tills ATI 7XXX kommer, senaste ryktet säger att det kan vara runt Jul faktiskt.

Permalänk

om jag måste köpa ny processor måste man då köpa ny moderkort?? hört att man kan överklocka den man har men ingen nytta när man inte vet hur??:)

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI | Intel Core i9-13900KF, Tray |Asus ROG Strix LC II 360 ARGB CPU Kylare| ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 | Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | Corsair RMe 1000e 1000W PSU
Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q

Permalänk

oki tack för hjälp alla. vad är det för sorts ny grafikkort som kommer. hur bra är den.??

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI | Intel Core i9-13900KF, Tray |Asus ROG Strix LC II 360 ARGB CPU Kylare| ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 | Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | Corsair RMe 1000e 1000W PSU
Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av narcisduran89:

oki tack för hjälp alla. vad är det för sorts ny grafikkort som kommer. hur bra är den.??

http://www.sweclockers.com/nyhet/14849-fullstandiga-specifika...

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa 7-serien så får du nog räkna med att de är ganska dyra. Det är vad jag vet toppmodellerna som kommer först. Jag skulle köpa ett 6950 om jag var du, och klocka processorn. Se bara till att du har en bra kylare, tex Cooler Master Hyper 212+.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

har du släppt pricet på hur mycket den ny kommer kosta??

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI | Intel Core i9-13900KF, Tray |Asus ROG Strix LC II 360 ARGB CPU Kylare| ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 | Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | Corsair RMe 1000e 1000W PSU
Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av narcisduran89:

har du släppt pricet på hur mycket den ny kommer kosta??

Nej, men prismodellerna brukar inte skilja sig så mycket. Så räkna med en bra bit över 3k. Om inte annat så rasar förgående generation i pris, men även om den gör det så skulle jag nog satsat på 7XXX-serien då den verkar bli riktigt bra!

Permalänk
Skrivet av narcisduran89:

om jag måste köpa ny processor måste man då köpa ny moderkort?? hört att man kan överklocka den man har men ingen nytta när man inte vet hur??:)

Nej du behöver inte köpa ny processor, din duger bra någon år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nej du behöver inte köpa ny processor, din duger bra någon år till.

Jag har letat i överallt men har inte hittat ett test med några Q7XXX processorer i BF3, vill väldigt gärna hitta ett sånt test då jag alltid rekommenderar folk att uppgradera processorn om det är något dom ska uppgradera (gäller framför allt för BF3 spelande), BF3 är ju känt för att dra väldigt mycket processor kraft, kan intyga det själv då jag sitter på en två kärning HT i5 processor och får massiva FPS drop i medium, high samt lite i low.
Det var en som faktiskt följde min rekommenderation och han sa att det var det som gjorde den största skillnaden när han började spela BF3.

Så sammanfattat ifall du inte uppfattade min fråga; finns det ett test med t.ex. Q9400 CPU:n i BF3?

Permalänk
Skrivet av dauit:

Jag har letat i överallt men har inte hittat ett test med några Q7XXX processorer i BF3, vill väldigt gärna hitta ett sånt test då jag alltid rekommenderar folk att uppgradera processorn om det är något dom ska uppgradera (gäller framför allt för BF3 spelande), BF3 är ju känt för att dra väldigt mycket processor kraft, kan intyga det själv då jag sitter på en två kärning HT i5 processor och får massiva FPS drop i medium, high samt lite i low.
Det var en som faktiskt följde min rekommenderation och han sa att det var det som gjorde den största skillnaden när han började spela BF3.

Så sammanfattat ifall du inte uppfattade min fråga; finns det ett test med t.ex. Q9400 CPU:n i BF3?

För just BF3 så kan jag inte säga men generellt i olika spel och benchmarks så hamnar en Q9400 strax under en i5-750. Om man överklockar en Q9400 så kan du klämma ur rejält med prestanda ur den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dauit:

Jag har letat i överallt men har inte hittat ett test med några Q7XXX processorer i BF3, vill väldigt gärna hitta ett sånt test då jag alltid rekommenderar folk att uppgradera processorn om det är något dom ska uppgradera (gäller framför allt för BF3 spelande), BF3 är ju känt för att dra väldigt mycket processor kraft, kan intyga det själv då jag sitter på en två kärning HT i5 processor och får massiva FPS drop i medium, high samt lite i low.
Det var en som faktiskt följde min rekommenderation och han sa att det var det som gjorde den största skillnaden när han började spela BF3.

Så sammanfattat ifall du inte uppfattade min fråga; finns det ett test med t.ex. Q9400 CPU:n i BF3?

Du sitter på en TVÅKÄRNIG och trådskaparen har en FYRKÄRNIG. Jag skulle inte rekommendera det du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Du sitter på en TVÅKÄRNIG och trådskaparen har en FYRKÄRNIG. Jag skulle inte rekommendera det du gör.

Jo jag vet det men ville bara visa ett exempel på¨hur mycket BF3 krävar av processorn, BC2, COD:BO/MW2, Skyrim och WoW kan jag köra på högsta (förutom Skyrim där jag kör i high) utan att få FPS drop och dylikt. Det är skillnad mellan en fyrkärning phenom x4 och SB i5k, http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
kolla där bara, der skiljer ändå en del trots att båda två är fyrkärniga, jag tycker inte man ska stirra sig blind på att det är fyrkärning, det är en del andra faktorer som spelar in också.
(kör med två 460), jag inte ekonomin att uppgradera processorn så min två kärniga får följa med ett tag till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Jo jag vet det men ville bara visa ett exempel på¨hur mycket BF3 krävar av processorn, BC2, COD:BO/MW2, Skyrim och WoW kan jag köra på högsta (förutom Skyrim där jag kör i high) utan att få FPS drop och dylikt. Det är skillnad mellan en fyrkärning phenom x4 och SB i5k, http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
kolla där bara, der skiljer ändå en del trots att båda två är fyrkärniga, jag tycker inte man ska stirra sig blind på att det är fyrkärning, det är en del andra faktorer som spelar in också.
(kör med två 460), jag inte ekonomin att uppgradera processorn så min två kärniga får följa med ett tag till!

Jag satt på en Q9550 innan denna setup och jag märkte ingen som helst skillnad i bf3 av cpun.. körde även då med ett 6870 (som jag gjorde med min nya rigg fram tills att jag köpte ett till 6870).

Och att rekommendera saker som är tagna ur luften verkar inte klokt tycker jag. Hade ju varit bättre att skaffa lite information innan man rekommenderar folk att köpa ny, dyr hårdvara. Det kanske inte alls är cpun som flaskar? Och det finns enkla medel för att se om detta stämmer. Nu när du har all data.. DÅ är det dags att rekommendera uppgraderingar - vid behov.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag satt på en Q9550 innan denna setup och jag märkte ingen som helst skillnad i bf3 av cpun.. körde även då med ett 6870 (som jag gjorde med min nya rigg fram tills att jag köpte ett till 6870).

Och att rekommendera saker som är tagna ur luften verkar inte klokt tycker jag. Hade ju varit bättre att skaffa lite information innan man rekommenderar folk att köpa ny, dyr hårdvara. Det kanske inte alls är cpun som flaskar? Och det finns enkla medel för att se om detta stämmer. Nu när du har all data.. DÅ är det dags att rekommendera uppgraderingar - vid behov.

okej, ni vinner. Men om jag fattade rätt så körde du ett 6870 på Q9550 och det funkade? men testade du köra två 6870 tillsammans med Q9550, det då det börjar ta stop tror jag! (om man bortser från att vram minnet tar slut då).