Nya prisfall på DDR3-minnen – 16 GB för 600–700 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Får väl se hur det går. Huvudsyftet är inte att jag vill få ökad prestanda utan få ner antalet skrivningar till ssd ^^
Eventuell prestandalyft är en önskad bonus bara.
Får se om teori slår sunt förnuft eller inte ^^
Skulle gissa på samma som du, att det inte gör ett skit i skillnad när det kommer till prestanda.

Om man kör ssd och ahci så är superfetch avaktiverat.

Man behöver nog inte vara rädd för att slita ut SSDer. Har en G1 X25-M 80 GB. Först tjänstgjorde den i stationära datorn och fick flytta till laptopen när en större inhandlades. SSDLife rapporterar 96% hälsa, och beräknad livslängd till 2087.
Visst, nyare flash-kretsar är inte lika tåliga, men själv skulle jag aldrig göra något i syfte att minska antalet skrivningar till SSDn. Däremot om prestandahöjande åtgärder samtidigt minskar antalet skrivningar till SSDn är det ju bara positivt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Man behöver nog inte vara rädd för att slita ut SSDer. Har en G1 X25-M 80 GB. Först tjänstgjorde den i stationära datorn och fick flytta till laptopen när en större inhandlades. SSDLife rapporterar 96% hälsa, och beräknad livslängd till 2087.
Visst, nyare flash-kretsar är inte lika tåliga, men själv skulle jag aldrig göra något i syfte att minska antalet skrivningar till SSDn. Däremot om prestandahöjande åtgärder samtidigt minskar antalet skrivningar till SSDn är det ju bara positivt.

Man kan inte vara nojig nog
Sitter med en 80gb G2 som har gått hyffsat mycket och är också runt 97% eller något (har inte ssdlife utan tittar i intel toolbox)

Tycker det bara känns så onödigt att ssdn skall skriva småskit hela tiden när den inte måste utan kanske bör hålla sig till det jag säger till den.
Vad jag tycker i alla fall ^^.

EDIT: SSDLife säger att jag har 100% och har kvar till september 06 2020 och har skrivit över 2tb till disk :\
Den har vart i gång 4488 tiommar och har startats 652 gånger

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt. Synd att man fortfarande sitter med ett AM2+ Moderkort med DDR2, som fortfarande är lite dyrt.

Men minns allt för ett par år sedan när man köpte 2 gb ram för 1900:-.

Permalänk
Medlem

Hjälp!?

Det var ett par år sen jag höll på med hårdvara själv så är duktigt rostig, därför tänkte jag be om lite hjälp, min hårdvara är som följer:

CPU: Intel(R) Core(TM)2 CPU 4300 @ 1.80GHz
Speed : 3GHz
Mainbord: Asus P5B
Bus(es) : ISA X-Bus PCI PCIe IMB USB i2c/SMBus
ront Side Bus Speed : 4x 333MHz (1.33GHz)
Total Memory : 2GB DIMM DDR2
Channels : 2
Memory Bus Speed : 2x 416MHz (832MHz)
Video Adapter : NVIDIA GeForce 9600 GT

Memory Module(s)
Memory Module : Corsair CM2X2048-6400C5DHX 2GB DIMM DDR2 PC2-6400U DDR2-800 (5-5-5-18 3-22-6-3)

Och Windows 32-bit

1) Är det någon idé för mig att köpa mer minne? Fick slänga ett av minnena för det var trasigt och med bara ett kvar upplevs datorn ofta som trög.
2) Vilket minne ska jag ha, hur många och hur stort behöver jag med tanke på CPU och CPU inte ska vara flaskhals? (och till vettigt pris)
3) Ska jag bara köpa ett likadant som jag redan har så jag får två eller kan jag komma upp i 8GB?

Permalänk
Hjälpsam

En till likadan så att du får 4GB, kommer att göra stor skillnad.
Du har Windows 32 bit, vilket gör att windows endast kan använda ca 3GB, men det finns knep för att komma åt resten, tex ramdisk eller att slå på eap.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Köpte 4GB för 900kr för 2 år sedan -.- Blir att skaffa 4GB till då BF3 nästan slukar allt minne.