Permalänk
Medlem

Borde jag köpa DDR3-minne nu?

Hej! Jag har för tillfället ett DDR2-baserad system med Phenom II, men har planer på att uppgradera till våren/sommaren nästa år, troligen till någon form av Ivy Bridge.

Borde jag köpa en rejält med DDR3-minnen redan nu och ha dem liggande i någon byrålåda i 6-8 månader, eller kan man vänta? Tänker på att priserna är så låga just nu.. Kan de bli mycket lägre? Kan de rent av bli mycket högre plötsligt?

Kommer något att hända prestanda- eller kompatibilitetsmässigt fram till dess? Hur blir det med garantin om de inte fungerar och jag reklamerar dem efter 8 månader? Visserligen är ju garantin längre än så, men har för mig att man ska upptäcka tillverkningsfel inom 6 månader eller nåt sånt?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Tror faktiskt inte att priserna på DDR3 minnen kommer sjunka mer nu, förmodligen höjas inom kort. Tycker det låter som en bra idé att köpa nya minnen och ha i en byrålåda liggandes sålänge Du kan ju köpa typ 16 gb för 600-700 kr vilket är riktigt billigt! Lycka till

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hej! Jag har för tillfället ett DDR2-baserad system med Phenom II, men har planer på att uppgradera till våren/sommaren nästa år, troligen till någon form av Ivy Bridge.

Borde jag köpa en rejält med DDR3-minnen redan nu och ha dem liggande i någon byrålåda i 6-8 månader, eller kan man vänta? Tänker på att priserna är så låga just nu.. Kan de bli mycket lägre? Kan de rent av bli mycket högre plötsligt?

Kommer något att hända prestanda- eller kompatibilitetsmässigt fram till dess? Hur blir det med garantin om de inte fungerar och jag reklamerar dem efter 8 månader? Visserligen är ju garantin längre än så, men har för mig att man ska upptäcka tillverkningsfel inom 6 månader eller nåt sånt?

Köp ett par extra och byt ut de du har nu, Då vet du att de nya fungerar och du har extra ifall du behöver i framtiden. De är löjligt billiga nu lixom!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Se bara vad som hände med hårddiskpriserna, "allt" som behövs är nån form av katastrof/strejk för att priserna ska gå upp.
Så mitt tips är att slå till direkt.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, vänta inte på det med risk att det stiger, det har ju hänt förr i minnessegmentet och kan således hända igen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Om priserna skulle sjunka ytterligare gör ju egentligen inte så mycket med tanke på hur billiga de är i dagsläget. Om du köper Corsair-minnen så har du dessutom livstids garanti.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Tror faktiskt inte att priserna på DDR3 minnen kommer sjunka mer nu

Klassiska ord. Att folk ALDRIG lär sig är banne mig fantastiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hyperträd:

Klassiska ord. Att folk ALDRIG lär sig är banne mig fantastiskt.

För ca ett år sedan hände just detta, så ja att folk aldrig lär sig.... fail!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Sitter i samma sits som du och hade tänkt köpa 8gb DDR3 för 350kr. Men jag är väl för snål för att riktigt slå till

Permalänk
Medlem

Ju billigare dom är desto mindre kan dom sjunka i pris
Är väl ganska omöjligt att sia om dom ska bli ännu billigare, eller öka i pris.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

För ca ett år sedan hände just detta, så ja att folk aldrig lär sig.... fail!

Priserna sjunker ungeför 11 gånger av 10, så...

Permalänk

Oh ja, vänta är ju typ det bästa man kan göra inom teknikvärden, då kommer man alrdig slå till..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 8GB är relativt nyanlända och fortfarande dyra så lär ju de sjunka i pris efterhand. Och då borde de övriga följa med. Men som sagts tidigare i tråden, skall du köpa 16GB t.ex. så finns det helt enkelt inte möjlighet för priserna att diffa så mycket mer. Även om priserna halveras så är det inte mer än ett par hundralappar.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Med tanke på att 8GB är relativt nyanlända och fortfarande dyra så lär ju de sjunka i pris efterhand. Och då borde de övriga följa med. Men som sagts tidigare i tråden, skall du köpa 16GB t.ex. så finns det helt enkelt inte möjlighet för priserna att diffa så mycket mer. Även om priserna halveras så är det inte mer än ett par hundralappar.

Men han kan ju får mer än 16 GB och ändå billigare. Alltså, hur kan man ens fundera på att köpa RAM och stoppa i byrålådan i ett år? Hela iden är ju sjuklig! Men hey, släng in en kopia av Windows 7 när du ändå är i gång, priserna "kan" ju gå upp där med...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hyperträd:

Men han kan ju får mer än 16 GB och ändå billigare. Alltså, hur kan man ens fundera på att köpa RAM och stoppa i byrålådan i ett år? Hela iden är ju sjuklig! Men hey, släng in en kopia av Windows 7 när du ändå är i gång, priserna "kan" ju gå upp där med...

Ett år lol! Ta i så du spricker.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem

Minnespriserna kommer på lång sikt att gå ner, det kommer ny tillverkningsteknik och dyl, just nu är de nog extra billiga för att hårddiskkrisen har minskat efterfrågan från datorbyggarna, tillgången kommer att minska när det finns diskar, så just då går priset säkert upp lite, men samtidigt så kan man se det som lite pucklar på den sjunkande priskurvan, jag är övertygad om att om 5 år är det typ 64 Gbyte som är normalt och det kosta då ungefär lika som "normal"minnet idag, Själv har jag köpt 20Kbyte för 2000 en gång till en vic 20. Den första egenbyggda datorn jag hade köpte jag 128Mbyte för 2400kr till.
Minnespriserna går stadigt neråt, men till sommaren kan det vara så att det är "puckelupp" just pga översvämningarna i Thailand, Men det är en tillfällig krusning i så fall.
Däremot att tro att specifikt 4Gbye stickor kommer att gå ner mycket mera tror jag inte på, men däremot 8Gbyte stickor när det kommer mera moderkort som stödjer dem och man trycker i 4X8 som normalkonf då kommer de att gå neråt.
Kollar man på priset på äldre minnen så är det på väg uppåt, det fasas ut och har mindre konkurens och efterfrågan, ddr 2 har ungefär dubbla priset mot ddr 3 just nu.
När ddr 3 kom var det mycket dyrare än ddr2, som i sin tur var dyrare än ddr...osv ....
Just nu är ju ddr ca 4 ggr dyrare än ddr 3 osv ...
Man kan köpa 2Gbyte ddr för 462 kr på inet idag, det får man drygt 8Gbyte ddr 3 för, så minne har stadigt sjunkit i pris men under kortare tider gått upp, (samma som med hd priserna)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.