Bf3 jäklas och funderar på om överklockning är lösningen?

Permalänk

Bf3 jäklas och funderar på om överklockning är lösningen?

Har gjort en tråd på shooters om mitt problem som inte har fått så mycket hjälp. Som jag har kopierat längre ner. Men jag funderar om datorns CPU är på 75%, är det mycket för en dator? Skulle det hjälpa om jag laddade ner BIOS, för att kunna öka fläkten(om det går en, vet ej exakt om BIOS), om det skulle vara så. Vart kan man ladda ner den? Någon som kan skicka en länk? Och tips hur man ska göra?

Om ni läser min beskrivning på mitt problem. Så kan har jag tidigare fått svar på detta problem att jag måste avaktivera mitt ljudkort och köpa ett separat för att den inte ska bli överhettad.

Mvh Styckaren

-->

Om ni ser denna klipp så liknar den min situation, fast för mig så sker black screen endast när jag spelar, inte under laddning för ny karta, bara under stridens hetta.
http://www.youtube.com/watch?v=AotSG8BKD_0

Min dator ser ut så här. Dator: GTX 570, Stealth x Stream 2 700W, Intelcore SB 2500K, Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart, Gigabyte moderkort GA-P67A-UD3-B3, 4GB kingstonramminne(tror, men 4 GB ram har jag).

Kollade som sagt på nvidias undersökning om datorn är bra och dom ansåg det.

När jag är inne på en spelrunda så är CPU-Användingen på 70-75% <--- Är detta ok eller hemskt för dator som skapar problemet för mig?

Jag har uppdaterat det senaste från nvidias hemsida för grafikkorter över 15 gånger.

Vad ska jag göra? Har haft bf3 sedan dag 1 som den släpptes och har spelat till lvl 9!!! Katastrof!

Tack i förhand. Mvh Styckarn

Visa signatur

Dator: GTX 570, Stealth x Stream 2 700W, Intelcore SB 2500K, Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart, Gigabyte moderkort GA-P67A-UD3-B3, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1333Mhz XMS3.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa all text. Men av din rubrik, så är lösningen att clocka ner kortet. 200mhz clocka jag ner o då funka det perfekt. Även hört att. Enbart höja volten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Orkar inte heller läsa allt, men kan säga att om jag tar "fel" överklockning i bios på min CPU så går inte bf3 att starta ens.. så det är väldigt känsligt mot överklockning.

Permalänk
Medlem

Korspostning är inte tillåtet. Du laddar inte ner BIOS, den är inbyggd på moderkortet. 75% är inte ett problem. Du beskriver inte vad du har för problem.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

kolla temperaturerna först av allt, den ska kunna gå upp till 100% load utan att den krashar.

ladda ner core temp och msi afterburner och kolla temperaturen.

är det vara i bf3 det händer eller några andra spel? testa om det krashar med furmark (testar grafikkortet) och prime 95 (testar cpun).

Permalänk
Medlem

En klockning av CPU borde innebära att load blir lite lägre än nu, i teorin iallafall.
En klockning av grafikkortet skulle innebära en lite högre load på CPU

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saken9400:

Orkar inte heller läsa allt, men kan säga att om jag tar "fel" överklockning i bios på min CPU så går inte bf3 att starta ens.. så det är väldigt känsligt mot överklockning.

Det är inte känsligt mot överklockning. Det är känsligt för instabila komponenter.

sen undrar jag om han överklockat något då han inte vet vad bios är. Det utesluter dock inte att någon komponenter strular. TS kommer förmodligen in i bios om han hamrar på [del] när datorn startar. (innan win loggan).
Minnen, fabriksöverklockade grafikkort samt överhettning kan va värt att kolla upp.
Ang onboard realtek ljudkort så ska det inaktiveras i bios om det finns ett separat ljudkort i burken.. om inte så blir det inget ljud. duh. (det är nog snarare någon bugg i spelet o inte ljudkortet som överhettas)

Permalänk
Skrivet av Styckaren:

Har gjort en tråd på shooters om mitt problem som inte har fått så mycket hjälp. Som jag har kopierat längre ner. Men jag funderar om datorns CPU är på 75%, är det mycket för en dator? Skulle det hjälpa om jag laddade ner BIOS, för att kunna öka fläkten(om det går en, vet ej exakt om BIOS), om det skulle vara så. Vart kan man ladda ner den? Någon som kan skicka en länk? Och tips hur man ska göra?

Om CPU-belastningen är 75% så innebär det att det är grafikkortet som sätter stopp för prestandan. Så det finns ingen anledning att överklocka processorn eftersom du inte utnyttjar all kapacitet som redan finns. Tvärtom så finns det utrymme för en överklockning av grafikkortet men det skulle inte hjälpa ditt problem med att skärmen blir svart.

Om skärmen blir svart skulle jag möjligen tro att ditt grafikkort är en aning instabilt. Det kan hjälpa med en höjning av spänningen. Alternativt så har kortet överhettningsproblem och skulle isåfall behöva klockas ner lite. Men vad och hur mycket kan jag inte svara på eftersom jag inte har någon större erfarenhet av sådant så jag överlämnar den frågan till en mer kunnig.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Börja med att ta bort all överklockning, din dator är snabb nog att köra bf3 utan överklockning.

Det du möjligen böhöver är mer minne 4 gb till.

Vad har du för kylning på cpu om du har den som kom med köp en ny innan du börjar överklocka.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700