Permalänk

Fläktar? ...

Hittade ingen tråd om detta ? ..

Jag har ett Fractal Design r3 chassi.
Och i det har jag i5 2500k, GTX 560 Ti TOP. Moder: P8P67 Pro (tror det heter så ) o 8gb ram.
Mitt chassi har 2 originalfläktar, 1 insug i fronten, 1 utblås därbak.
Jag undrar då om dessa 2 fläktar räcker för att hålla det svalt? Eller bör jag köpa 2 fläktar till in/utsug ?

Först om främst kanske jag borde kolla vad tempen ligger på när jag spelar? (bf3)
Vet inte hur jag kollar tempen, Vet nog vilka program jag ska använda, SpeedFan eller CoreTemp. Men därifrån vet jag inte.

Och vad är en bra temp, vad är en dålig temp? Pratar om GPU och CPU tempen.

TACK !

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Medlem
Skrivet av TouchOfRed:

Hittade ingen tråd om detta ? ..

Vad är det du vill veta? meningen men tråden?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

Vad är det du vill veta? meningen men tråden?

Haha, råkade trycka fel xD Nu har jag redigerat.

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Medlem

testa med HWmonitor, jag tycker det är bäst där kan du se CPU GPU temp/volt mm..
På CPUn så bör du hålla dig under 90 grader! helst lägre. GPUn tål ännu högre temps. men ju svalare du kan få dina komponenter desto bättre så har du bara 2st fläktar så släng in 2 till om du kan en som blåser in o en som blåser ut. sen sålänge du inte klockar så behöver man oftast inte oroa sig över överhettning, det är om du klockar mm som värme utvecklingen blir mycket större o bättre kylning behövs, så ska du klocka så behöver du bättre om du kör med stockkylaren.

EDIT: Du kan köra stresstest för GPU/CPU med för att få fram maxtempen,

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

jag hade använtGPU-Z för att kolla GPU tempen och coretemp för processortempen mitt r2 klarade sig bra med originalfläktarna men man kan ju alltid dubbelkolla

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Solding:

testa med HWmonitor, jag tycker det är bäst där kan du se CPU GPU temp/volt mm..
På CPUn så bör du hålla dig under 90 grader! helst lägre. GPUn tål ännu högre temps. men ju svalare du kan få dina komponenter desto bättre så har du bara 2st fläktar så släng in 2 till om du kan en som blåser in o en som blåser ut. sen sålänge du inte klockar så behöver man oftast inte oroa sig över överhettning, det är om du klockar mm som värme utvecklingen blir mycket större o bättre kylning behövs, så ska du klocka så behöver du bättre om du kör med stockkylaren.

EDIT: Du kan köra stresstest för GPU/CPU med för att få fram maxtempen,

Okej, förstår
Jag har tittat på denna fläkt, http://cdon.se/hemelektronik/scythe_slip_stream_140mm_fl%c3%a...
Måste köra på budgetfläktar tillsvidare då min ekonomi är ganska skör hehe..
Finns det några andra bättre fläktar under hundringen?

Har även en fråga om hastgiheten på fläktarna. Som det är nu så har jag installerat fläktreglaget som kommer tillsammans med chassit, och har jag installerat båda fläktarna till det. Men om jag nu köper 2 till fläktar och kopplar in, ska jag sätta in dom 2 originalfläktarna till moderkortets uttag? och sen sätta dom 2 andra på fläktreglagets uttag? Känner moderkortet av när komponenterna blir varma och ändrar på hastigheten automatiskt?

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Skrivet av Kogster:

jag hade använtGPU-Z för att kolla GPU tempen och coretemp för processortempen mitt r2 klarade sig bra med originalfläktarna men man kan ju alltid dubbelkolla

Okej. Går det att lira på dom programmen? Går väl kanske aldrig lite på dom 100% kanske?

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Skrivet av Snowsve:

Fler än 2 fläktar är inte nödvändigt, så vänta tills du har råd. Rekommenderar Scythe gentle typhoon 1450 rpm, kostar 140kr eller något på dustin. Att sätta in i moderkortet ser jag som det optimala, och ja, det ändrar fläkthastighet beroende på temperatur.
Programmen ger en bra överblick, men BIOS/Uefi är väl det som går att lita på mest. Går ju dock inte att kontrollera när systemet är uppstartat.

Min GPU och CPU gick aldrig över 60 grader oklockade, då hade jag stockkylare på min cpu, och den temperaturen skadar inte komponenterna.

Är det inte?
Okej, jag är lite orolig över tempen. För när jag lirat BF3 ett par timmar och känner på sidoplåtarna, så är dom ljummna typ, men det är kanske inget att oroa sig över?
Har aldrig varit inne på bios i min nya dator. Vad går det ändra där? Fläkthastigheten?

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Entusiast

Du borde först kolla tempen innan du rusar ut och köper fläktar, som tidigare sagt, skaffa HWmonitor, dra igång det och spela lite, kolla sen maxtempen. Eller gör något benchmarking stohej och håll koll på temperaturerna

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Du borde först kolla tempen innan du rusar ut och köper fläktar, som tidigare sagt, skaffa HWmonitor, dra igång det och spela lite, kolla sen maxtempen. Eller gör något benchmarking stohej och håll koll på temperaturerna

Okej, det låter som en bra ide. Ska fixa med det när jag är hemma

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk

Har laddat ner HWMonitor nu.

Intel Core i5 2500k:
Core #0 - 37C 34C 42C
core #1 - 39C 38C 46C
Core #2 - 39C 36C 43C
Core #3 - 35C 38C 46C
Package 38C 38C 46C

Hade nog varit enklare att printa men..
Så är tempen när den har varit i gång någon timme, utan något spelande.

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Medlem
Skrivet av TouchOfRed:

Har laddat ner HWMonitor nu.

Intel Core i5 2500k:
Core #0 - 37C 34C 42C
core #1 - 39C 38C 46C
Core #2 - 39C 36C 43C
Core #3 - 35C 38C 46C
Package 38C 38C 46C

Hade nog varit enklare att printa men..
Så är tempen när den har varit i gång någon timme, utan något spelande.

Ta siffror när du har spelat för temp i viloläge säger inte så mycket.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Lite höga, men testa att dra igång spel o lira ett tag och kolla vad max temperaturen landande på.

Kolla också grafikkortet.

i5 bör ligga på ca.

Idle 35-37 grader. (beroende på hur varmt det är i rummet) 40 är ok.
50% load 50-55.
100% load 60-75.

Ca grader. Allt verierar ju på vad för kylning du har. Högstra graderna bör vara med intels orginal

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Så ser det ut, efter nån timmes BF3 lirande på High.

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Medlem
Skrivet av TouchOfRed:

Så ser det ut, efter nån timmes BF3 lirande på High.
http://img31.imageshack.us/img31/7166/asasdsad.png

ser ganska ok ut.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Skrivet av Gathor:

ser ganska ok ut.

Ok härligt !
Så jag behöver inga mer fläktar alltså?

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Medlem
Skrivet av TouchOfRed:

Ok härligt !
Så jag behöver inga mer fläktar alltså?

Om du ej ska överklocka så nej då behöver du ej fler. Om du ska överklocka kan det vara bra med en ny cpukylare och någon mer fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk

SSD är 128C?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av Holm01:

Om du ej ska överklocka så nej då behöver du ej fler. Om du ska överklocka kan det vara bra med en ny cpukylare och någon mer fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes ok, tack !

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

SSD är 128C?

Tror det är nåt fel med programmet, står likadant nu. Efter en omstart av datorn, samt X antal omstarter av programmet. Eller vad tror du?

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk

Hah ! kunde inte hålla mig.. Köpte 10 st Cooler Master Silent 120mm fläktar .. 220 spänn.. Värt

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Skrivet av TouchOfRed:

Hah ! kunde inte hålla mig.. Köpte 10 st Cooler Master Silent 120mm fläktar .. 220 spänn.. Värt

VART?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Tradera min vän
http://www.tradera.com/10-st-cooler-master-silent-fan-120mm-4...
Typ här

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk

Okej, tack!

Köpte du från han? Isf är han seriös?

Jag funderar på ett antec lanboy air nu, och det skulle vara bra att köpa dom där då

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Okej, tack!

Köpte du från han? Isf är han seriös?

Jag funderar på ett antec lanboy air nu, och det skulle vara bra att köpa dom där då

Yes jag köpte från honom. Han skickade samma dag som jag betalade.
Kollade även hans omdömen, o det såg bra ut. 12Negativa av typ 450+.
O det var mest att han inte hade betalat som köpare.
Men kan återkomma när jag fått hem alla fläktar och testat så alla fungerar!

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Skrivet av TouchOfRed:

Yes jag köpte från honom. Han skickade samma dag som jag betalade.
Kollade även hans omdömen, o det såg bra ut. 12Negativa av typ 450+.
O det var mest att han inte hade betalat som köpare.
Men kan återkomma när jag fått hem alla fläktar och testat så alla fungerar!

Ja gör du det!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -