Testresultat: AMD FX-8150 med KB2592546 – uppdaterad schemaläggare i Windows 7

Permalänk
Medlem

Det där är bara tragiskt

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luxor ABC80:

Microsoft släpper inte en uppdatering av denna typ om det finnes en efterfrågan efter den. FM det är AMD som "tryck på" efter den !

Som hem/spel dator ? NEJ!

Att testa med en Windows Beta är lika meningsfullt som att testa en sportbil med 20år gamla blankslitna däck!

En gissning: AMD när de upptäckte resultatet

Luuugn Emil. 99.9% av oss litar till 110% på era tester! 0.1% är Hardcore AMD Fanboys. För dem är Jorden fortfarande platt och universum snurrar kring jorden men AMDs kontor i centrum.

En liten gissning: Denna uppdatering gjordes på uppdrag av AMD och var framför allt riktad till servrar och workstation. När alla tester visade negativt resultat för spel och andra hemanvändar program så togs den bort. Kommer fm ut i ny upptappning där de negativa resultaten har blivit "fixade".

Personligen tycker jag att AMD borde begrava FX-varianten av bulldozer och ge ut en Phenom III i 32nm eller ännu hellre i 28nm.
En rutten fisk kan aldrig smaka gott oavsett hur mycket man kryddar den!

Jaså blir man stämplad som fanboy bara för att man påpekar systematiska fel i testmetodiken nu? Jag har påpekat denna brist många gånger för i många andra tester men ju i det här fallet var det extra påtagligt hur viktigt det är att faktiskt utföra en korrekt analys av sina mätvärden. Sweclockers är inte ensamma om att missa detta, jag har inte sett några sidor göra vettiga statistiska analyser av sina resultat. Inte ens alla seriösa forskare tittar på sina mätvärden eller gör känslighetsanalyser som de borde. Ingenstans kommenterade jag prestandan hos Bulldozer utan bara testresultaten och hur de presenterades.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

"Update II - 10:55AM: We've spoken with an industry source familiar with this situation, and it appears the release of this hotfix was either inadvertent, premature, or both. There is indeed a Bulldozer threading patch for Windows in the works, but it should come in two parts, not just one. The patch that was briefly released is only one portion of the total solution, and it may very well reduce performance if used on its own. We're hearing the full Windows update for Bulldozer performance optimization is scheduled for release in Q1 of 2012. For now, Bulldozer owners, the best thing to do is to sit tight and wait."

http://techreport.com/discussions.x/22179

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Verkar som MS var lite heta på (jule)gröten:
http://www.brightsideofnews.com/news/2011/12/16/microsoft-rel...

Citat:

However, less than 24 hours after introduction, Microsoft pulled the patch. We contacted AMD and Microsoft and received an answer from AMD first. For starters, AMD was surprised that Microsoft decided to post the patch in its current form, because:

"there are actually two updates needed for AMD Bulldozer CPU architecture. Microsoft posted just the first patch and we do not believe users would benefit in any way from it. The patch was originally scheduled for the first quarter 2012 and then the users will see tangible performance benefits when using Windows 7 and Windows Server 2008 R2 operating systems."

There you have it folks, Microsoft jumped the gun and released an incomplete update. We've been told that the official statements regarding this patch will be released by both AMD and Microsoft in due course.

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk

Varför gav Microsoft (med AMDs hjälp) ut denna uppdatering ? Den var med största sannolikhet avsedd för servrar och workstation. Bättre prestandard i fler trådigt användande. I webbhotellens servrar och workstation som arbetar med många olika program aktiva så blev det nog bättre. Glöm inte att Bulldozers Opteron modeller verkar vara helt ok.
MEN det förlåter inte alla klavertramp som AMD har gjort med FX versionen. Det finnes en orsak till att Intel separerar sina Xeon så hårt från sin "vanliga" modeller. Bulldozer FX påminner mest om ett taskigt portad konsolspel. Snygga intron och trailers men värdelöst när man börjar spela.

Skrivet av Zotamedu:

Jaså blir man stämplad som fanboy bara för att man påpekar systematiska fel i testmetodiken nu? Jag har påpekat denna brist många gånger för i många andra tester men ju i det här fallet var det extra påtagligt hur viktigt det är att faktiskt utföra en korrekt analys av sina mätvärden. Sweclockers är inte ensamma om att missa detta, jag har inte sett några sidor göra vettiga statistiska analyser av sina resultat. Inte ens alla seriösa forskare tittar på sina mätvärden eller gör känslighetsanalyser som de borde. Ingenstans kommenterade jag prestandan hos Bulldozer utan bara testresultaten och hur de presenterades.

Presentationen av ett test måste vara lättöveskådligt! Visar man upp för mycke data och siffror så blir det svåröverskådligt. Personligen så vill jag ha en lättförstålig test när jag kommer hem från arbetet. Och man kan aldrig göra en test helt perfekt. Ex: Man testar grafikkort med PhysX avslaget. Det är för ge en bättre jämnförelse. Men hur många kör sina Nvidia kort utan PhysX ? Men som test för jämnförelse är avstängningen helt ok. Dessutom finnes det tester på andra ställen där den är på.
Man skall inte göra tester för testernas egenskull, utan för att medlemmarna på SweC skall få en bra och snabb överblick av hårdvaran!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luxor ABC80:

Varför gav Microsoft (med AMDs hjälp) ut denna uppdatering ? Den var med största sannolikhet avsedd för servrar och workstation. Bättre prestandard i fler trådigt användande. I webbhotellens servrar och workstation som arbetar med många olika program aktiva så blev det nog bättre. Glöm inte att Bulldozers Opteron modeller verkar vara helt ok.
MEN det förlåter inte alla klavertramp som AMD har gjort med FX versionen. Det finnes en orsak till att Intel separerar sina Xeon så hårt från sin "vanliga" modeller. Bulldozer FX påminner mest om ett taskigt portad konsolspel. Snygga intron och trailers men värdelöst när man börjar spela.

Presentationen av ett test måste vara lättöveskådligt! Visar man upp för mycke data och siffror så blir det svåröverskådligt. Personligen så vill jag ha en lättförstålig test när jag kommer hem från arbetet. Och man kan aldrig göra en test helt perfekt. Ex: Man testar grafikkort med PhysX avslaget. Det är för ge en bättre jämnförelse. Men hur många kör sina Nvidia kort utan PhysX ? Men som test för jämnförelse är avstängningen helt ok. Dessutom finnes det tester på andra ställen där den är på.
Man skall inte göra tester för testernas egenskull, utan för att medlemmarna på SweC skall få en bra och snabb överblick av hårdvaran!

Jaså det viktigaste är att det är överskådligt och inte att det är rätt?
Faktum är att tabellen är mer överskådlig nu än den var tidigare. Ser man massa minustecken tolkar man automatiskt det som att är en försämring även om det är -0,4 % som dessutom är statistiskt felaktigt. Det är ju dessutom betydligt tydligare med nollor där det ska vara nollor än massa små siffror. Då kan du filtrera bort obetydlig data direkt. Sen måste du vara väldigt lättförvirrad om (σ=20) i kanten är för mycket. Egentligen behöver de inte redovisa standardavvikelser så länge de själva gör analysen vilket bevisligen inte är fallet. Vad PhysiX har med korrekta mätvärden förstår jag inte riktigt, det är ju snarare en till sak som förvirrar dig eftersom de inte sällan testar spel både med och utan PhysiX. De kanske ska sluta testa flera olika kort också och med flera olika inställningar eftersom det blir komplicerat att titta på.

Som sagt, att inte titta på standardavvikelser och liknande ger felaktiga mätvärden. Risken är stor att man skriver saker som inte är sanna, men det bryr du dig tydligen inte alls om, så länge färgerna är tydliga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zotamedu:

Jaså det viktigaste är att det är överskådligt och inte att det är rätt?
Faktum är att tabellen är mer överskådlig nu än den var tidigare. Ser man massa minustecken tolkar man automatiskt det som att är en försämring även om det är -0,4 % som dessutom är statistiskt felaktigt. Det är ju dessutom betydligt tydligare med nollor där det ska vara nollor än massa små siffror. Då kan du filtrera bort obetydlig data direkt. Sen måste du vara väldigt lättförvirrad om (σ=20) i kanten är för mycket. Egentligen behöver de inte redovisa standardavvikelser så länge de själva gör analysen vilket bevisligen inte är fallet. Vad PhysiX har med korrekta mätvärden förstår jag inte riktigt, det är ju snarare en till sak som förvirrar dig eftersom de inte sällan testar spel både med och utan PhysiX. De kanske ska sluta testa flera olika kort också och med flera olika inställningar eftersom det blir komplicerat att titta på.

Som sagt, att inte titta på standardavvikelser och liknande ger felaktiga mätvärden. Risken är stor att man skriver saker som inte är sanna, men det bryr du dig tydligen inte alls om, så länge färgerna är tydliga.

Nu tar du dock i från tårna, hehe.
Även om vi inte når upp till dina krav på beviskvalitet står vi bakom resultaten vi publicerar, och de analyser vi gör är så nära sanningen vi kan komma. Ser vi att testerna diffar för mycket eller helt enkelt inte visar vad de borde kontrollerar vi vad som går fel och kör om tills vi är nöjda, alltså tills värdena vi får ut ligger tillräckligt nära varandra för att kunna anses vara korrekta. Att vi sedan inte redovisar hela processen är en annan femma, och det kan vi som tidigare sagt eventuellt se över i framtiden.

Om du eller andra vill diskutera vidare passar en tråd i Feedback bättre för ämnet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är väll del av problemet? Jag trodde de skulle samarbeta med ms samt försöka ordna bättre firmware, men det kanske helt enkelt inte går.

AMD programmerare har varit aktiva i Linux kerneln runt Juli och hjälpt till där med förbättringar för att hantera BD bättre. Inte awesome resultat men men. Vad de gör med Windows och hur mycket eller om de hjälper till vet jag inte.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Skrev inte att det skall vara dom eller dem eller de, jag bara konstaterade att det verkar vara svårt att använda rätt form!

Och jag försöker förklara att inte en jävel bryr sig så länge man förstår När man skriver fort så är det lätt att det blir fel i grammatiken.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jaså det viktigaste är att det är överskådligt och inte att det är rätt?
Faktum är att tabellen är mer överskådlig nu än den var tidigare. Ser man massa minustecken tolkar man automatiskt det som att är en försämring även om det är -0,4 % som dessutom är statistiskt felaktigt. Det är ju dessutom betydligt tydligare med nollor där det ska vara nollor än massa små siffror. Då kan du filtrera bort obetydlig data direkt. Sen måste du vara väldigt lättförvirrad om (σ=20) i kanten är för mycket. Egentligen behöver de inte redovisa standardavvikelser så länge de själva gör analysen vilket bevisligen inte är fallet. Vad PhysiX har med korrekta mätvärden förstår jag inte riktigt, det är ju snarare en till sak som förvirrar dig eftersom de inte sällan testar spel både med och utan PhysiX. De kanske ska sluta testa flera olika kort också och med flera olika inställningar eftersom det blir komplicerat att titta på.

Som sagt, att inte titta på standardavvikelser och liknande ger felaktiga mätvärden. Risken är stor att man skriver saker som inte är sanna, men det bryr du dig tydligen inte alls om, så länge färgerna är tydliga.

Angående PhysX av eller på så var grafikkortstesterna förr att man endast testade de funktioner som alla hade. Det har idag gett oss grafikkort som inte är så väldigt upplyftande.
Sen tror jag inte att swe klarar av att prestera så avancerade värden som standardavvikelser i sina tester.
Många av de s.k. differenserna kan mycket väl bero på mjukvaran är annorlunda installerad eller att någon annan del drar igång ibland. Skillnader på några fps kan vara slumpen men oftast helt betydelselös även om vissa anser att det är helt avgörande.

Frånsett testerna så:
Patchen har visat att BD har en potential att bli bättre. Om programvaran blir rätt så kan många delar förbättras en del, sen om den enbart förbättrar hanteringen av flera trådar eller om även de nya instruktionerna har kommit med delvis får man väl snart se.
Sen kommer nästa del när även speltillverkarna inser att de kör med föråldrade program så kan det börja bli riktigt bra framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Phenom var ju inte så lyckad den heller...

Nästan lika dålig som SB.

Permalänk
Medlem

Fredagspanel hos SweClockers, vecka 50

<Emil> I många fall ser vi faktiskt en ganska signifikant prestanda förlust. Speciellt då där många trådar utnyttjas.
<Emil> Speciellt i ett spel, om jag minns rätt så var det Metro, som tappade jätte mycket prestanda.
<Jonas> Vad var det, runt 20% prestanda?
<Emil> Ja i värsta fall runt 20%
<Emil> Helt plötsligt började det dippa på väldigt många ställen.
<Emil> Det blev hackigare helt enkelt och betedde sig väldigt märkligt i största allmänhet.

<Jonas> Sen får vi se vad som händer om Microsoft lägger ut en ny version av den här patchen.
<Emil> Precis.
<Jonas> Som kanske fungerar bättre, eller varför inte sämre ?

Men det är ju jätte bra...
AMD släpper en processor som fungerar bäst som direktverkande eluppvärmning och har prestanda typ som en Core 2.
Sen efter ett antal uppdateringar så kommer man ha prestanda som en 486:a.
It just keeps getting better....

AMD Netburst ? Nya Pentium 4 utmanaren?

När AMD kom med Athlon 64 och verkligen var konkurrenskraftiga trodde man inte riktigt att det skulle gå så här. De har åtminstone sina Llano och Brazos och allt vad de heter som har sin plats på marknaden. Grafikkorten är också bra.
Men Bulldozer känns mest malplacerad. För dålig prestanda för att vara high end och för hög strömförbrukning för att vara midrange eller budget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Fredagspanel hos SweClockers, vecka 50
Men det är ju jätte bra...
AMD släpper en processor som fungerar bäst som direktverkande eluppvärmning och har prestanda typ som en Core 2.
Sen efter ett antal uppdateringar så kommer man ha prestanda som en 486:a.
It just keeps getting better....

Nu är det inte riktigt så illa som du lägger fram det, Fx8150 presterar generelt bättre än 2500k även om inte prestanda index visar det(Se swec fredags bulldozer special som källa ang. detta).
I mitt huvud är 2500K väldigt mycket snabbare än gammla core2 oavsett modell, sen att fx prollarna drar mycket i oc är inte bra men i standard klock så är det fortfarande bara 95w vs 125w. Skilnaden där är inte tillräklig för att värma något rum, hus eller palats.

Sen lägger sig tyvär bulldozer i samma segment som PII legat i tidigare dvs högre mellanklassen ner till lowend, vilket i sig inte är dåligt då pengarna finns just där på konsumentmarknaden. Det tråkiga i detta är att I7 3xxx kan prisättas lite hur dom vill på samma sätt som gammala i7 9xx under PII tiden.

Med Patchen som ska släppas släpps så kommer vi säkert se övergripande höjningar av prestanan med 5-10% vilket kanske inte tar fx8150 till 2600K prestanda men den distanserar sig kanske mot nya I5 2550K.

För att spinna vidare så tror jag att piledriver kommer lägga sig konkurenskraftigt i prestanda med ivybridge fast med högre förbrukning, hoppas dock dom får bukt med förbrukningen vid OC vilket är det stora problemet med bulldozer.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag skulle bli glad om dem bara kan slänga fram en 32nm Phenom III Skulle räcka gott för mig!

Är inte llano utan GPU typ phenom 3 i 32nm?

Permalänk
Medlem

Bulldozer är en tillverkningsmässig katastrof. Inga Microsoftpatcher kan ändra på detta. Intel producerar tre stycken 2600K på samma kretsyta som AMD gör två stycken Bulldozer. Ovanpå detta så kan Intel ta ut högre pris för sina 2600K då de presterar bättre. AMD agerar helt enkelt inte längre på ett genomtänkt, systematiskt vis.

Kolla in kretsytan här: http://www.anandtech.com/show/4955/the-bulldozer-review-amd-f...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av abki:

Angående PhysX av eller på så var grafikkortstesterna förr att man endast testade de funktioner som alla hade. Det har idag gett oss grafikkort som inte är så väldigt upplyftande.
Sen tror jag inte att swe klarar av att prestera så avancerade värden som standardavvikelser i sina tester.
Många av de s.k. differenserna kan mycket väl bero på mjukvaran är annorlunda installerad eller att någon annan del drar igång ibland. Skillnader på några fps kan vara slumpen men oftast helt betydelselös även om vissa anser att det är helt avgörande.

Frånsett testerna så:
Patchen har visat att BD har en potential att bli bättre. Om programvaran blir rätt så kan många delar förbättras en del, sen om den enbart förbättrar hanteringen av flera trådar eller om även de nya instruktionerna har kommit med delvis får man väl snart se.
Sen kommer nästa del när även speltillverkarna inser att de kör med föråldrade program så kan det börja bli riktigt bra framöver.

Som sagt, det är snorenkelt att kolla standardavvikelser eftersom Excel räknar ut det åt dig. Det är alltså lika lätt som att räkna ut ett medelvärde. Har för mig kommandot heter STDEV() så får man standardavvikelsen på alla värden man stoppar in.

Sen är det just de där slumpmässiga skillnaderna man vill åt! Det är för att det ÄR skillnad av olika anledningar som det är viktigt att visa hur säkra ens mätdata är. Hade alla mätningar gett exakt samma resultat hade det inte behövts men nu är inte det fallet, alltså behövs statistiska metoder för att kvantifiera slumpmässiga mätfel. Du verkar helt ha missat varför man gör sådana här tester.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Nu är det inte riktigt så illa som du lägger fram det, Fx8150 presterar generelt bättre än 2500k även om inte prestanda index visar det(Se swec fredags bulldozer special som källa ang. detta).
I mitt huvud är 2500K väldigt mycket snabbare än gammla core2 oavsett modell, sen att fx prollarna drar mycket i oc är inte bra men i standard klock så är det fortfarande bara 95w vs 125w. Skilnaden där är inte tillräklig för att värma något rum, hus eller palats.

Med Patchen som ska släppas släpps så kommer vi säkert se övergripande höjningar av prestanan med 5-10% vilket kanske inte tar fx8150 till 2600K prestanda men den distanserar sig kanske mot nya I5 2550K.

För att spinna vidare så tror jag att piledriver kommer lägga sig konkurenskraftigt i prestanda med ivybridge fast med högre förbrukning, hoppas dock dom får bukt med förbrukningen vid OC vilket är det stora problemet med bulldozer.

Vet inte om jag håller med dig där, 8150 är överlag förutom några program/tillämpningar överlag en bit långsammare än 2500k i vardagsbruk, och dessutom en bit dyrare. Men Sitter man mest och 7zippar, gör renderingar eller kodar x264 så är nog inte 2500k ens val ändå. Du vet nog redan att man inte kan jämföra rena TDP-siffror från olika eller ens samma tillverkare. Skillnaden är lite mer än de 30W du föreslår, tester uppvisar vid last en skillnad på 80+W snarare.

De drar inte bara i OC som sagt, utan även vid last utan OC som det är, problemet är att Sandy har relativt jämn prestanda överlag nästan oavsett vad du har den till, ovanpå det så har du en låg förbrukning och lätt och rätt bra OC. Det är en svårslagen kombo, tyvärr, vi behöver AMD med en ny bra processor-generation Snart.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är inte llano utan GPU typ phenom 3 i 32nm?

Nope
Mer som Athlon, det är ingen L3 cache och väldigt lite L1 och L2 Dock så presterar den väldigt bra ändå

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Välskrivet och utförligt test - Bra!

gillar speciellt att Sweclockers tog med Minimum fps i speltesterna, då det kan exponera eventuella stabilitetsproblem, med sporadiska prestandabromsar som följd.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Nu är det inte riktigt så illa som du lägger fram det

Du har rätt, jag överdrev.
Men efter att Bulldozer hypats en del, så känns det ändå som en besvikelse.
Om man vill ha något kraftfullare än atom och som har bra IGP kan processorer som E-350 och dylikt vara
intressant. Men har man högre prestanda krav så skulle jag hellre välja 2500K eller 2600K än FX om jag skulle köpa ny dator nu.

Skrivet av Aster:

För att spinna vidare så tror jag att piledriver kommer lägga sig konkurenskraftigt i prestanda med ivybridge fast med högre förbrukning, hoppas dock dom får bukt med förbrukningen vid OC vilket är det stora problemet med bulldozer.

Jag hoppas nästa generation/revision blir bättre. Är rätt stor sannolikhet att nästa gen/rev blir bättre än nuvarande, frågan är hur mycket bättre. Hade varit kul att se AMD göra en ny 'Athlon 64', alltså en processor där de tekniskt ligger före Intel så de får till en storsäljare, kan fylla på sina kassor och lägga ännu mer resurser på utveckling i framtiden. Tror att ett jämnare förhållande mellan AMD och Intel hade kunnat gynna oss konsumenter.

Enda fördelen med att Intel inte behöver stressa på prestanda uppgraderingarna lika mycket är väl att det blir enklare att göra någorlunda strömsnåla kretsar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi kör generellt varje test 3-5 gånger och plockar ett medelvärde, är differensen för stor kör vi om tills vi har ett par bra värden i rad. Oftare än man kan tro är dock resultaten väldigt lika, speciellt för spel där siffrorna normalt landar inom någon enstaka FPS.

Skrivet av Zotamedu:

Som sagt, det är snorenkelt att kolla standardavvikelser eftersom Excel räknar ut det åt dig.

Flera som frågar efter standardavvikelser här, men en standardavvikelse av 3-5 värden är knappast tolkbart. Ska man ha spridningsmått som är meningsfulla så måste man ha fler testkörningar, och då blir det genast mkt mer jobb. Sedan vet jag inte om fler körningar tillför så mycket ändå. Antagligen kommer du att få en bunt av stabila värden inom 1-2 FPS från maxvärdet, samt ett fåtal värden som är lägre pga att du just då hade otur med schemaläggningen eller någon systemprocess som just då tog resurser. Med en sådan fördelning så är inte heller standardavvikelse så meningsfullt oavsett antalet körningar, då det måttet inte skiljer på variation över och under medelvärdet. Rimligare då att bara rapportera ett typiskt (stabilt) värde, vilket verkar vara det Swec gör.

(Jag noterar att Emil rekommenderar en egen tråd för denna diskussionen, men det kändes lite konstigt att skapa en egen tråd för att argumentera för att samma tråd inte behövs, så jag skriver här i alla fall).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

AMD programmerare har varit aktiva i Linux kerneln runt Juli och hjälpt till där med förbättringar för att hantera BD bättre. Inte awesome resultat men men. Vad de gör med Windows och hur mycket eller om de hjälper till vet jag inte.

Som nämnts (eller föreslagits) tidigare så är NT 6.2 bättre på att hantera Bulldozer, med förbättringar mellan 4% till 10% i en del spel. Denna build i sig är gammal (4-5 månader nu tror jag), så de har varit på det ett tag.

Problemet tycks vara att hitta de delar av NT 6.2 som är ansvariga för dessa förbättringar och ordäntligt lägga in dessa i NT 6.1. Det är inte direkt att bara kopiera och klistra in, då NT6.2 fokuserar en hel del på optimering av resurser och koden inte skulle fungera i flödet som används i NT6.1.

Permalänk
Medlem

Informationen om hotfixen har ersatts med:

Citat:

AMD and Microsoft are continually working to improve hardware and software for our shared customers. As part of our joint work to optimize the performance of “Bulldozer” architecture-based AMD processors we collaborating on a scheduler update to the Windows 7 code-base. The code associated with this KB is incomplete and should not be used.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Eltarion:

Informationen om hotfixen har ersatts med:

Jag uppdaterade artikeln.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Skönt att de drog tillbaka uppdateringen. Det kunde ju vilket stolpskott som helst räknat ut att den inte var klar för lansering. Tillbaks till ritbordet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oegat:

Flera som frågar efter standardavvikelser här, men en standardavvikelse av 3-5 värden är knappast tolkbart. Ska man ha spridningsmått som är meningsfulla så måste man ha fler testkörningar, och då blir det genast mkt mer jobb. Sedan vet jag inte om fler körningar tillför så mycket ändå. Antagligen kommer du att få en bunt av stabila värden inom 1-2 FPS från maxvärdet, samt ett fåtal värden som är lägre pga att du just då hade otur med schemaläggningen eller någon systemprocess som just då tog resurser. Med en sådan fördelning så är inte heller standardavvikelse så meningsfullt oavsett antalet körningar, då det måttet inte skiljer på variation över och under medelvärdet. Rimligare då att bara rapportera ett typiskt (stabilt) värde, vilket verkar vara det Swec gör.

(Jag noterar att Emil rekommenderar en egen tråd för denna diskussionen, men det kändes lite konstigt att skapa en egen tråd för att argumentera för att samma tråd inte behövs, så jag skriver här i alla fall).

Jag har redan påpekat att även ett intervall hade gett mycket mer information än ett värde.
Sen är det som sagt slumpvariabler som "otur med schemaläggaren" som gör att det är viktigt med någon sorts analys av resultaten. Har man otur med schemaläggaren hälften av körningarna så är det ju högst relevant att ta med det i beräkningarna. Att då bara titta på de bästa värdena blir ju direkt missvisande. Det faktum att en dator har massa smågrejer som går i bakgrunden gör det ju viktigt att faktiskt analysera sina resultat ordentligt och inte bara hoppas på att ett medelvärde duger, eller fallet FPS där det är medelvärde av ett medelvärde.
Där är för övrigt en intressant parallell, när det kommer till bildfrekvens i spel rapporteras både medel och min, ibland även max eftersom ett medeltal är högst ointressant då de är de lägsta nivåerna som är störande. Samma hänsyn tas inte till de andra testerna.
Som sagt, om man inte orkar göra några ordentliga analyser så borde åtminstone intervallet redovisas så man kan se hur säkra siffrorna är. Börjar intervallen överlappa för två olika scenarion kan man ju då räkna med att de är samma eller så nära varandra att det i praktiken inte är intressant, såvida man inte kör till exempel ett T-test och visar att det faktiskt är skillnad.

Just i det här fallet var ju mätvärdena direkt vilseledande eftersom man rent undermedvetet tolkar minustecken som något negativt även om det bara var "otur med schemaläggaren" eller "någon process i bakgrunden" som var den egentliga orsaken. Ska man då utvärdera skillnaden mellan två olika scenarier får man antigen se till att det inte finns några andra yttre påverkningar vilket är i princip omöjligt i en dator, eller så får man använda sig av någon sorts statistisk metod för att på så sätt filtrera fram ett representativt värde.

En standardavvikelse baserad på 3-5 körningar är fortfarande mer värdefull än inget alls eftersom det ger en indikation om hur mycket mätvärden varierar. Nu vet vi inte ett piss mer än att mina körningar varierade med 4 % åt båda hållen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Bulldozer är en tillverkningsmässig katastrof. Inga Microsoftpatcher kan ändra på detta. Intel producerar tre stycken 2600K på samma kretsyta som AMD gör två stycken Bulldozer. Ovanpå detta så kan Intel ta ut högre pris för sina 2600K då de presterar bättre. AMD agerar helt enkelt inte längre på ett genomtänkt, systematiskt vis.

Kolla in kretsytan här: http://www.anandtech.com/show/4955/the-bulldozer-review-amd-f...

Jag får det till 2/3 Bulldozer på en SB?

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nope
Mer som Athlon, det är ingen L3 cache och väldigt lite L1 och L2 Dock så presterar den väldigt bra ändå

Ah, just det, tänkte inte på det.