Permalänk

REQ: Överklock, hjälp!

Hej!

Jag hade nu tänkt se om det går att överklocka min gamla dator, ca 3 år gammal. Så om det går kan någon berätta detaljerat hur man gör i BIOS eller skicka något program som gör det?

CPU
AMD Athlon 64 X2 5000+
Brisbane 65nm Technology
Motherboard
MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD KA780GM (MS-7552) (CPU1)

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

inne i bios ("start sidan")
sedan
cell menu
Cpu Ratio
ändra ration
(under Cpu Ratio ser du vad för MHz datorn går i just nu exempel: 2GHz= 2000MHz)
ändra inte för mycket bara
ta det lungt och ändra i små steg
ändra ration
spara och avsluta
starta datorn som vanligt och kör ett stresstest med tex prime 95 eller något annat som är tungt för cpu'n
krashar den eller blåskärmar kan det vara så att den får för lite volt
utan att pilla på volten kan du nog kliva upp en 200-300 MHz
volt ändring dock är en helt egen historia men även där ska man ta det lungt och ändra i små steg
krashar den ställer man upp volten lite grann och provar igen
när jag säger lite grann så menar jag tex från 1.23v till 1.25v alltså små steg och inte över 1.5 ( kommer inte riktigt ihåg vad dom ligger runt orginal)

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

inne i bios ("start sidan")
sedan
cell menu
Cpu Ratio
ändra ration
(under Cpu Ratio ser du vad för MHz datorn går i just nu exempel: 2GHz= 2000MHz)
ändra inte för mycket bara
ta det lungt och ändra i små steg
ändra ration
spara och avsluta
starta datorn som vanligt och kör ett stresstest med tex prime 95 eller något annat som är tungt för cpu'n
krashar den eller blåskärmar kan det vara så att den får för lite volt
utan att pilla på volten kan du nog kliva upp en 200-300 MHz
volt ändring dock är en helt egen historia men även där ska man ta det lungt och ändra i små steg
krashar den ställer man upp volten lite grann och provar igen
när jag säger lite grann så menar jag tex från 1.23v till 1.25v alltså små steg och inte över 1.5 ( kommer inte riktigt ihåg vad dom ligger runt orginal)

Hm, ändra lite för att? Jag förstå att den kan krascha och börja smälta...tror jag... Men om man har ett bra Nätagg? Eller är det nätagget?

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

inne i bios ("start sidan")
sedan
cell menu
Cpu Ratio
ändra ration
(under Cpu Ratio ser du vad för MHz datorn går i just nu exempel: 2GHz= 2000MHz)
ändra inte för mycket bara
ta det lungt och ändra i små steg
ändra ration
spara och avsluta
starta datorn som vanligt och kör ett stresstest med tex prime 95 eller något annat som är tungt för cpu'n
krashar den eller blåskärmar kan det vara så att den får för lite volt
utan att pilla på volten kan du nog kliva upp en 200-300 MHz
volt ändring dock är en helt egen historia men även där ska man ta det lungt och ändra i små steg
krashar den ställer man upp volten lite grann och provar igen
när jag säger lite grann så menar jag tex från 1.23v till 1.25v alltså små steg och inte över 1.5 ( kommer inte riktigt ihåg vad dom ligger runt orginal)

Och jag är ju noob på detta så jag fattar inte vad du menar med ställa upp volten^^

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Hej!

Jag hade nu tänkt se om det går att överklocka min gamla dator, ca 3 år gammal. Så om det går kan någon berätta detaljerat hur man gör i BIOS eller skicka något program som gör det?

Att överklocka datorn stabilt är inte så snabbt gjort att någon kan göra det åt dig över forumet.

Steg 1: Läs genom FAQ och skaffa dig lite grundläggande kunskaper innan du börjar pilla
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Steg 2: Om du fortfarande behöver hjälp, återkom.

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Att överklocka datorn stabilt är inte så snabbt gjort att någon kan göra det åt dig över forumet.

Steg 1: Läs genom FAQ och skaffa dig lite grundläggande kunskaper innan du börjar pilla
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Steg 2: Om du fortfarande behöver hjälp, återkom.

Aop, fast nu fick jag den till 2.99 GHz, innan var den 2.6 GHz...

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Aop, fast nu fick jag den till 2.99 GHz, innan var den 2.6 GHz...

Fast 390MHz är ju ingen stor ökning, om du vill ha ut märkbart högre prestanda så kan du säkert dra upp den väsentligt högre. Men som sagt, jag rekommenderar absolut att du tittar genom FAQ i länken, så att du vet vad du ska göra, och varför. Det ger en bra grundförståelse för hur systemet arbetar. Tänk på att det tar en stund innan du vet att systemet är stabilt på högre klock, så låt testprogrammen jobba en stund.

Men som sagt, läs FAQ så kommer du få de flesta frågetecken uträtade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tripletutorial:

Hm, ändra lite för att? Jag förstå att den kan krascha och börja smälta...tror jag... Men om man har ett bra Nätagg? Eller är det nätagget?

Du kan nog inte smälta din CPU om du inte har special moderkort som ger 12v direkt till CPUn xD Som sagt öka inte mer än du behöver, det är en bra tumregel

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Fast 390MHz är ju ingen stor ökning, om du vill ha ut märkbart högre prestanda så kan du säkert dra upp den väsentligt högre. Men som sagt, jag rekommenderar absolut att du tittar genom FAQ i länken, så att du vet vad du ska göra, och varför. Det ger en bra grundförståelse för hur systemet arbetar. Tänk på att det tar en stund innan du vet att systemet är stabilt på högre klock, så låt testprogrammen jobba en stund.

Men som sagt, läs FAQ så kommer du få de flesta frågetecken uträtade.

Detta är en gammal dator och ärligt talat orkar jag inte läsa igenom allt det dära bara för överklockling. Man kan inte få några små tips? Typ hur man klockar minnet lr nåt, tror jag läste lite om det i FAQ tråden.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Detta är en gammal dator och ärligt talat orkar jag inte läsa igenom allt det dära bara för överklockling. Man kan inte få några små tips? Typ hur man klockar minnet lr nåt, tror jag läste lite om det i FAQ tråden.

Du orkar inte läsa igenom hur man ska göra men du ber andra att vara generösa med sin tid för att agera support? Väldigt konstigt i mitt tycke. Min rekommendation är att läsa genom FAQ då det leder till bättre kunnande. Jag läste igenom den när jag inte kunde något och lärde mig en hel del.

Välkommen till Sweclockers btw.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Detta är en gammal dator och ärligt talat orkar jag inte läsa igenom allt det dära bara för överklockling. Man kan inte få några små tips? Typ hur man klockar minnet lr nåt, tror jag läste lite om det i FAQ tråden.

Bläddra dig fram till just minnesbiten i FAQ och gör som de skriver. Vill du ha ngt förtydligtat därifrån så skriv i FAQ-tråden eller här.

Sen är det ju så att just RAM spelar mindre roll för prestandan, mitt tips är att du klockar din cpu så att du hittar en minnesmultipel som ger dig en minneshastighet som är så nära minnenas maxhastighet som möjligt. Sen kan du testa att sänka latencyn (CL) med ett steg, sedan köra memtest för att se om det blev stabilt.

Lycka till (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Fast 390MHz är ju ingen stor ökning, om du vill ha ut märkbart högre prestanda så kan du säkert dra upp den väsentligt högre. Men som sagt, jag rekommenderar absolut att du tittar genom FAQ i länken, så att du vet vad du ska göra, och varför. Det ger en bra grundförståelse för hur systemet arbetar. Tänk på att det tar en stund innan du vet att systemet är stabilt på högre klock, så låt testprogrammen jobba en stund.

Men som sagt, läs FAQ så kommer du få de flesta frågetecken uträtade.

390 mhz får nog anses helt ok på en multipellåst AMD Athlon X2 ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Hej!

Jag hade nu tänkt se om det går att överklocka min gamla dator, ca 3 år gammal. Så om det går kan någon berätta detaljerat hur man gör i BIOS eller skicka något program som gör det?

CPU
AMD Athlon 64 X2 5000+
Brisbane 65nm Technology
Motherboard
MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD KA780GM (MS-7552) (CPU1)

Jag tror min gamla dator har samma processor. Fast jag har unlockat den till Phenom FX 5000 som är en 4kärnig Deneb CPU, tror du kan det med så du kan få lite extra prestanda

Permalänk
Skrivet av Yaoodo:

Jag tror min gamla dator har samma processor. Fast jag har unlockat den till Phenom FX 5000 som är en 4kärnig Deneb CPU, tror du kan det med så du kan få lite extra prestanda

Jaså:D? Hur gör jag det?
Har ju klockat till 3.06 nu:P

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Jaså:D? Hur gör jag det?
Har ju klockat till 3.06 nu:P

Det är en bra överklockning, de här chipen går inte mycket högre än 3.0-3.1 stabilt. Jag körde min 5600+ som är 2,9 i standard till 3,2, men den blev så varm och var lite instabil, så jag sänkte den till 3,1. Nu är den bara gästdator, så jag har den på stock igen för att kunna köra en vanlig chassifläkt som CPU-fläkt X) Tyst och fint.

300MHz är ju 10% vilket är rätt bra, så drygt 400 extra som du har nu är ju riktigt bra på den modellen

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Jaså:D? Hur gör jag det?
Har ju klockat till 3.06 nu:P

Kommer inte riktigt ihåg men jag tror du går in på bios och unleash all core och slå på alla core. Sedan startar du om den o se att den har 4core plus 6mb L3 och kör på 2.2. Men vet inte om det funkar på ditt moderkort men testa jag hade ju asus M4A785-M

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Jaså:D? Hur gör jag det?
Har ju klockat till 3.06 nu:P

Grattis!
Men nu måste du testa att det är stabilt också!

Ladda ned Prime95 och sätt igång programmet!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Grattis!
Men nu måste du testa att det är stabilt också!

Ladda ned Prime95 och sätt igång programmet!

Ska jag bara låta Prime vara igång ett tag?

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Det är en bra överklockning, de här chipen går inte mycket högre än 3.0-3.1 stabilt. Jag körde min 5600+ som är 2,9 i standard till 3,2, men den blev så varm och var lite instabil, så jag sänkte den till 3,1. Nu är den bara gästdator, så jag har den på stock igen för att kunna köra en vanlig chassifläkt som CPU-fläkt X) Tyst och fint.

300MHz är ju 10% vilket är rätt bra, så drygt 400 extra som du har nu är ju riktigt bra på den modellen

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av Yaoodo:

Kommer inte riktigt ihåg men jag tror du går in på bios och unleash all core och slå på alla core. Sedan startar du om den o se att den har 4core plus 6mb L3 och kör på 2.2. Men vet inte om det funkar på ditt moderkort men testa jag hade ju asus M4A785-M

Hittade inte något som hade core i namnet i Bios eller cell menu^^

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W