Permalänk

Ny dator AMD 955 black edition - HÖG TEMP

Hej sweclockers!

Jag fick hem min helt ny dator som jag köpte från komplett och har väldig hög temp i både idle och load.

Jag tog printscreen när jag hade prime95 igång och då såg det ut så här efter 3min.

http://i43.tinypic.com/30w2wb6.png

Kan också tillägga att jag bytte ut original AMD cpu fläkten till en
Cooler Master hyper TX3 fläkt som komplett support rekommenderade. Men INGET har förändrats. Så vänder mig till er nu. Vad fasen ska jag hitta på nu? På denna bild har jag öppet chassi.

Dator
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5
4GB RAM

Note: Jag har INTE klockat eller något sådant. Allt är orginal. Så vad ska jag göra för att få ner temp till max 50c i load. Desperat

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att 54 grader i full load är högt!

Böt du kylpasta?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Kan inte säga att 54 grader i full load är högt!

Böt du kylpasta?

Japp. Tog bort en gamla och smetade ut ett nytt tunt lager.

Jaha Core som e CPU? Men! Vad fasen är temp2 och temp3 då? Det som är 66 grader. Och hur högt ska det gå?

Också tillägga jag är inte den bästa på sånt här. Allt började med högljud fläkt.

Permalänk
Avstängd

Varför måste du få ner temperaturen om datorn går stabilt ? Extra fläktar + se till att kylaren e skapligt monterad, det hjälper.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Speedfan är inget riktigt bra program, ladda ner HWmonitor eller everest. Temp2 och Temp3 borde vara temperaturen på moderkortet, men den ska inte heller vara någon fara. Se bara till att den inte går särskilt mycket högre.

Permalänk

Hur många timmar har du kört sen du monterade nya kylaren? Det tar 150-200 timmar att bränna in ny kylpasta.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishelefish:

Hej sweclockers!

Jag fick hem min helt ny dator som jag köpte från komplett och har väldig hög temp i både idle och load.

Jag tog printscreen när jag hade prime95 igång och då såg det ut så här efter 3min.

http://i43.tinypic.com/30w2wb6.png

Kan också tillägga att jag bytte ut original AMD cpu fläkten till en
Cooler Master hyper TX3 fläkt som komplett support rekommenderade. Men INGET har förändrats. Så vänder mig till er nu. Vad fasen ska jag hitta på nu? På denna bild har jag öppet chassi.

Dator
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5
4GB RAM

Note: Jag har INTE klockat eller något sådant. Allt är orginal. Så vad ska jag göra för att få ner temp till max 50c i load. Desperat

Tack på förhand!

Max temperatur för en Phenom II x4 955 är 62C när man kör på 1.5Vcore, du har inte anledning att oroa dig

Min ligger på 70C load (8 timmar prime95) Stock Vcore och kylare @ 3,6Ghz

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Smeta inte ut kylpastan. Ta bort och lägg på nytt kylpasta i mitten på cpun (ungefär i den här storleken): http://www.techpowerup.com/articles/134/images/cpu2.jpg och sätt på kylaren.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishelefish:

Japp. Tog bort en gamla och smetade ut ett nytt tunt lager.

Jaha Core som e CPU? Men! Vad fasen är temp2 och temp3 då? Det som är 66 grader. Och hur högt ska det gå?

Också tillägga jag är inte den bästa på sånt här. Allt började med högljud fläkt.

Nej, Core är kärnorna, CPU är själva höljet. På många AMD visar cores 10 grader för lågt så man bör gå på CPU, inte cores.

Min PII 1090t och min Athlon 640 visar bägge två ca 21-22 grader på cores, men 30+ på CPU, vilket är mer rimligt om man har 20+ grader i rummet. Idle brukar ligga runt 10-15 grader över rumstemp.

Det som är 66 grader kan alltså vara just CPU-tempen. Spänningskretsarna/moderkortet borde vara den på 51 i såna fall.
Jag som överklockat till 4GHz får högre temp på spänningsomvandlarna än på CPU, men det är för att jag har såpass bra CPU-kylning. Så länge CPU ligger under 62 grader i full load så är det ok.

Som sagt, ladda hem HWMonitor, för då ser du min/max dessutom. Är det ett värde som aldrig ändras och ligger högt t.ex. så är det en oanvänd givare (vissa visar 128 grader, andra står det 80 på konstant).

Ett tips för just TX3 är att man ju får se till att pastan fyllts ner i mellanrummen bredvid värmerören, sen drar men en sträng per rör, ca 1/3 av längden så kommer det bli bra mängd totalt när man pressar ner.

Sen undrar jag vad du har för chassi och hur fläktkonfigurationen är i övrigt? Jag har t.ex. 4 fläktar, 120mm+200mm in och 120mm+200mm ut. PSUn påverkar inte då den är bottenmonterad.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Smeta inte ut kylpastan. Ta bort och lägg på nytt kylpasta i mitten på cpun (ungefär i den här storleken): http://www.techpowerup.com/articles/134/images/cpu2.jpg och sätt på kylaren.

Nä, det funkar inte på kylare med HDT (värmerör som inte har en platta utan ligger öppet i botten).

Först fyller man i skårorna mellan aluminiumet och värmerören, sen lägger man antingen två stränga i mellanrummen i mitten som på näst sista bilden i länken nedan. Annars brukar det rekommenderas att man lägger en sträng på varje rör efter att ha fyllt ut på kanterna, strängen ska vara ca 1/3 av längden på kylaren, och ligga längs med rören.

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=170&Itemid=38&limit=1&limitstart=5

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Hej. Just nu orkar ja inte ta av fläkten igen. Va ett helvete att sätta dit skiten. Men har ett problem till. Orkar inte göra ny tråd. Ni som besökt denna tråd verkar veta va ni gör. Jag har PowerColor Radeon HD 6950 2GB och jag har satt den till max 30% fanspeed i ATI Vision center/Catalyst. När jag är utabbad från World of warcraft ligger den nu på 47-50 grader. När jag är inne 54-60 efter 5min vid Auction house typ. Hur pass många grader klarar detta grafikort? har inte testat någon raiding / durotar duels i flera timmar än men gissar den inte kommer dra över 70 grader högt räknat( i hope). Så är mina grader bra? För detta ljudet jag har nu från CPU och GPU kan jag leva med tror jag. Men fan inte snabbare fläktar.

Tack på förhand my angels!

Permalänk
Medlem

Har inte kollat just nu men har för mig att 69XX serien kan gå upp till 90-95 innan den börjar throttla ner. Så dina temps ska inte vara nån som helst fara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Har inte kollat just nu men har för mig att 69XX serien kan gå upp till 90-95 innan den börjar throttla ner. Så dina temps ska inte vara nån som helst fara.

Oh my lord. Du skojar inte? då kan ja sätta den på 20% utanproblem ju? Och min CPU avg 48. Kan ja typ stänga av den med? Men isåfall vilket program

Permalänk
Medlem

Du kan sätta CPU fläktens hastighet i BIOS. Beroende på vilket moderkort du har finns det olika inställningar. Jag kan gå in och ställa vid vilken temp fläkten ska varva upp, tex 50grader. Det gjorde min kylare tyst eftersom fläkten aldrig behövde varva upp.
Nu när jag har en Antec H2O så styrs fläkten genom pumpen och pumpen går på fullvarv (ca 1300rpm).

Men varför vill du strypa fläktarna så mycket? Är du extremt ljudkänslig? Kanske ska köpa ett ljuddämpat chassi och tystare fläktar istället?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Du kan sätta CPU fläktens hastighet i BIOS. Beroende på vilket moderkort du har finns det olika inställningar. Jag kan gå in och ställa vid vilken temp fläkten ska varva upp, tex 50grader. Det gjorde min kylare tyst eftersom fläkten aldrig behövde varva upp.
Nu när jag har en Antec H2O så styrs fläkten genom pumpen och pumpen går på fullvarv (ca 1300rpm).

Men varför vill du strypa fläktarna så mycket? Är du extremt ljudkänslig? Kanske ska köpa ett ljuddämpat chassi och tystare fläktar istället?

Ja jag e väldigt ljudkänslig av mig. Och jag har varit inne i BIOS men har inte någon sådan sak. Har Gigabyte moderkort. Precis köpt min kompletta dator från komplett så kunde inte direkt bestämma ljudnivån själv direkt. Är inte den med största dator budget därför beställde jag hem Hyper TX3 cooler men det är den jag måste sänka till ja ca 1300RMP som du har som MAX så den inte går över 2000 för låter som jäkla jetplan. Tack igen. Men skulle behöva ett program. Vill inte ha speedfan och i everest/catalyst tror jag de inte går sänka CPU fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishelefish:

Oh my lord. Du skojar inte? då kan ja sätta den på 20% utanproblem ju? Och min CPU avg 48. Kan ja typ stänga av den med? Men isåfall vilket program

Nu pratar jag om ditt grafikkort, Phenom 2 är tänkt att arbeta i temps upp till 66 grader C. Tänk även på att temperaturen på ditt grafikkort påverkar tempen på luften i lådan, och därför tempen på moderkort och processor. Om du inte har ett grafikkort som blåser ut varmluften bakåt ut ur lådan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Tj ligger på 89 grader på Phenom II X4 955,
testa med IntelBurnTest för stress och CoreTemp för temperatur.
och återkom med vad maxtemp ligger på
Min kan skena iväg uppåt 50 grader vid extrem last (händer dock väldigt sällan)

Also § 7..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Tj ligger på 89 grader på Phenom II X4 955,
testa med IntelBurnTest för stress och CoreTemp för temperatur.
och återkom med vad maxtemp ligger på
Min kan skena iväg uppåt 50 grader vid extrem last (händer dock väldigt sällan)

Also § 7..

90 grader C är shutoff temp för Phenom arkitekturen, se nedan:

Concerning your question regarding the temperatures with your processor. (1090) the maximum temperature threshold is 62 Celsius which set for the internal die (core) temperature of the chip. The core temperatures have an equational offset to determine temperature which equalizes at about 45 Celsius thus giving you more accurate readings at peak temperatures. The hindrance in this is the sub ambient idle temperature readings you speak of.

The silicon and adhesives used in manufacturing these processors has a peak temperature rating of 97+ Celsius before any form of degradation will take place. The processor also has a thermal shut off safe guard in place that shuts the processor down at 90 Celsius.

As long as your core temperature has not exceeded the high side of the 60 degree mark for extended periods of time you should be ok. 62 degrees holds a generous safety net to begin with.

Utdrag ur svar från AMD

Also, vadå §7? är väl inga diskussioner om piratkopiering i denna tråd?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

90 grader C är shutoff temp för Phenom arkitekturen, se nedan:

Concerning your question regarding the temperatures with your processor. (1090) the maximum temperature threshold is 62 Celsius which set for the internal die (core) temperature of the chip. The core temperatures have an equational offset to determine temperature which equalizes at about 45 Celsius thus giving you more accurate readings at peak temperatures. The hindrance in this is the sub ambient idle temperature readings you speak of.

The silicon and adhesives used in manufacturing these processors has a peak temperature rating of 97+ Celsius before any form of degradation will take place. The processor also has a thermal shut off safe guard in place that shuts the processor down at 90 Celsius.

As long as your core temperature has not exceeded the high side of the 60 degree mark for extended periods of time you should be ok. 62 degrees holds a generous safety net to begin with.

Utdrag ur svar från AMD

Also, vadå §7? är väl inga diskussioner om piratkopiering i denna tråd?

Tj Max ligger vid 89 grader vilket var det jag påpekade.

ang. §7 första bilden, ikonerna på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishelefish:

Ja jag e väldigt ljudkänslig av mig. Och jag har varit inne i BIOS men har inte någon sådan sak. Har Gigabyte moderkort. Precis köpt min kompletta dator från komplett så kunde inte direkt bestämma ljudnivån själv direkt. Är inte den med största dator budget därför beställde jag hem Hyper TX3 cooler men det är den jag måste sänka till ja ca 1300RMP som du har som MAX så den inte går över 2000 för låter som jäkla jetplan. Tack igen. Men skulle behöva ett program. Vill inte ha speedfan och i everest/catalyst tror jag de inte går sänka CPU fläkt

Brukar heta Q-FAN i BIOS, leta lite i inställningarna. Kan finnas under Monitor eller liknande tab.

Jag köpte två st Arctic Cooling F9 PWM till min TX3, de snurrar på max 1800, men låg ofta i ca 1300. Satte den på sambons Athlon när jag köpte större kylare.

Kostar bara 39kr/st på CDon just nu. Bra investering till den kylaren för att få både bättre kylning och lägre ljudnivå.

http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_arctic_f9_pwm_-_retail-14187088?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Tj Max ligger vid 89 grader vilket var det jag påpekade.

ang. §7 första bilden, ikonerna på skrivbordet.

aha, hade jag inte ens sett... Ja just det, men alla vet inte vad Tj Max betyder (inklusive mig just då)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Avstängd

Bytte precis kylare. Och måste säga att jag är super nöjd. Den går både tyst och svalt. Enda grejen är att den blockar Dim1 på MB.
http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

90 grader C är shutoff temp för Phenom arkitekturen, se nedan:

Concerning your question regarding the temperatures with your processor. (1090) the maximum temperature threshold is 62 Celsius which set for the internal die (core) temperature of the chip. The core temperatures have an equational offset to determine temperature which equalizes at about 45 Celsius thus giving you more accurate readings at peak temperatures. The hindrance in this is the sub ambient idle temperature readings you speak of.

The silicon and adhesives used in manufacturing these processors has a peak temperature rating of 97+ Celsius before any form of degradation will take place. The processor also has a thermal shut off safe guard in place that shuts the processor down at 90 Celsius.

As long as your core temperature has not exceeded the high side of the 60 degree mark for extended periods of time you should be ok. 62 degrees holds a generous safety net to begin with.

Utdrag ur svar från AMD

Also, vadå §7? är väl inga diskussioner om piratkopiering i denna tråd?

Det här svaret från AMD förvirrar mig fortfarande.
Ska man hålla koll på CPU Temp eller Core temp?

För det verkar av svaret att döma att man ska titta på Core temp när processorn är i full load men annars CPU Temp o_O

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Det här svaret från AMD förvirrar mig fortfarande.
Ska man hålla koll på CPU Temp eller Core temp?

För det verkar av svaret att döma att man ska titta på Core temp när processorn är i full load men annars CPU Temp o_O

Jag skulle använda Core Temp, det är det enda program som klarar av att läsa av tempen rätt (på mitt moderkort iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

ang. §7 första bilden, ikonerna på skrivbordet.

Temperatur är inget att oroa sig för TS.

Ingen piratkopiering har diskuterats och vad jag vet är det inte olovligt att ha en torrentfil på sin dator, finns inget bevis om att någon verklig fil existerar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Jag skulle använda Core Temp, det är det enda program som klarar av att läsa av tempen rätt (på mitt moderkort iaf).

Blanda inte ihop programmet Core Temp med mätaren för "Core temperature" i valfritt program bara X)

Själv tycker jag programmet Core Temp är bra som snabb referens, men jag lägger på 10 grader i huvudet eftersom det visar att mina kärnor ligger på rumstemperatur, vilket är omöjligt.

Normal idle-temp vid ca 20-22 grader i rummet borde ligga på 30-35 någonstans, vilket också CPU-temp visar.

Därför är jag också förvirrad, visar Core Temp 30-35 grader för dig i idle, eller menar du att det visar mer rätt bara vid hög belastning?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Azured:

Jag skulle använda Core Temp, det är det enda program som klarar av att läsa av tempen rätt (på mitt moderkort iaf).

Jag snackar inte om ett program
Det program jag använder för att se temperaturer är Piriforms Speccy (samma som gjort CCleaner, Defraggler osv). Mycket bra program för att se samtliga temperaturer på datorn. (Hårddiskar, moderkort, CPU Core, Grafikkort osv)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Blanda inte ihop programmet Core Temp med mätaren för "Core temperature" i valfritt program bara X)

Själv tycker jag programmet Core Temp är bra som snabb referens, men jag lägger på 10 grader i huvudet eftersom det visar att mina kärnor ligger på rumstemperatur, vilket är omöjligt.

Normal idle-temp vid ca 20-22 grader i rummet borde ligga på 30-35 någonstans, vilket också CPU-temp visar.

Därför är jag också förvirrad, visar Core Temp 30-35 grader för dig i idle, eller menar du att det visar mer rätt bara vid hög belastning?

Om jag ska vara tydligare så använder jag Core Temp 1.0. Vilket är ett program.

Skrivet av MyZk0:

Jag snackar inte om ett program
Det program jag använder för att se temperaturer är Piriforms Speccy (samma som gjort CCleaner, Defraggler osv). Mycket bra program för att se samtliga temperaturer på datorn. (Hårddiskar, moderkort, CPU Core, Grafikkort osv)

Jag har använt det förut innan jag bytte moderkort, den visar inte rätt temperaturer. Speccy påstår att min CPU är 210 grader vilket jag har extremt svårt att tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Om jag ska vara tydligare så använder jag Core Temp 1.0. Vilket är ett program.

Fast jag är fortfarande nyfiken på om det visar rätt för dig även i idle, som sagt, eller bara på load?

Dvs har du idle-temps på ca 30-35 som det borde vara eller får du också för låga värden neråt rumstemperatur (20-25).

Kanske oviktigt då det är load som är det intressanta, men jag var bara nyfiken.
Oavsett vilket så är det nog MOSFETs som är min överklocknings-begränsning i värme X) De smyger uppåt 67 grader när CPU-temp visar 62 och Cores 55-56 bara. Blir väl lätt så när man har en tornkylare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Fast jag är fortfarande nyfiken på om det visar rätt för dig även i idle, som sagt, eller bara på load?

Dvs har du idle-temps på ca 30-35 som det borde vara eller får du också för låga värden neråt rumstemperatur (20-25).

Kanske oviktigt då det är load som är det intressanta, men jag var bara nyfiken.
Oavsett vilket så är det nog MOSFETs som är min överklocknings-begränsning i värme X) De smyger uppåt 67 grader när CPU-temp visar 62 och Cores 55-56 bara. Blir väl lätt så när man har en tornkylare.

För mig så ligger idle på 25-40 grader (beroende på rumstemperatur och volt (öppnar fönster för att få in sval luft då och då och nu på vintern är det relativt svalt ute)) Värmen är det som är det avgörande när det gäller 955an, så fort voltaget går upp går tempen upp massivt, vilket leder till instabilitet, Mosfetsarna (tillåten böjning av mosfet?) lider mycket troligt av tempen ja.

under 100% load i 1h med voltmod upp till 72
under 100% load i 1h load utan voltmod upp till 63
alla temperaturer är tagna från Core Temp 1.0

Jag tycker att det verkar vara rätt temp som programet mäter på cpun.
Jag är inte 100% på att det alltid stämmer men tycker att det är sannolikt att det stämmer