Permalänk
Medlem

Byte av processor

Det här kanske är en dum fråga men jag har aldrig gjort det tidigare. Jag funderar på att skaffa en ny processor som jag ska byta ut mot min nuvarande. Behöver jag avinstallera några sorts drivrutiner eller är det bara att byta processorn rakt av? Jag har en väldigt fin processorfläkt som jag ska använda igen, då ska jag rengöra både den och den nya processorn innan montering. Går det bra med kemiskt ren bensin? Något annat jag bör tänka på? Det är inte så att processorn är bunden till operativsystemet så att jag måste omformatera hela datorn? Som sagt, aldrig gjort tidigare. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Det här kanske är en dum fråga men jag har aldrig gjort det tidigare. Jag funderar på att skaffa en ny processor som jag ska byta ut mot min nuvarande. Behöver jag avinstallera några sorts drivrutiner eller är det bara att byta processorn rakt av? Jag har en väldigt fin processorfläkt som jag ska använda igen, då ska jag rengöra både den och den nya processorn innan montering. Går det bra med kemiskt ren bensin? Något annat jag bör tänka på? Det är inte så att processorn är bunden till operativsystemet så att jag måste omformatera hela datorn? Som sagt, aldrig gjort tidigare. Tack på förhand!

Inget du behöver göra i windows.

Montera av den gamla processorn samt kylaren.
Rengör kylaren (personligen använder jag aceton UTAN olja, finns många alternativ).
Montera in den nya processorn
Applicera kylpasta (en klick stort som ett riskorn är en bra rekommendation om du inte har heatpipes liggandes mot processorn)
Montera på kylaren.

Starta dotorn och kolla temperaturen väldigt noga så du vet att allting är korrekt monterat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inget du behöver göra i windows.

Montera av den gamla processorn samt kylaren.
Rengör kylaren (personligen använder jag aceton UTAN olja, finns många alternativ).
Montera in den nya processorn
Applicera kylpasta (en klick stort som ett riskorn är en bra rekommendation om du inte har heatpipes liggandes mot processorn)
Montera på kylaren.

Starta dotorn och kolla temperaturen väldigt noga så du vet att allting är korrekt monterat.

Tack! Det var det jag ville höra! Angående temperatur, jag vet att det finns en del program som visar temperatur och hastighet på vissa fläktar. Finns det något som är allmänt rekommenderat, som är bättre än andra?

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor idag? Samt vad ska du byta till?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Tack! Det var det jag ville höra! Angående temperatur, jag vet att det finns en del program som visar temperatur och hastighet på vissa fläktar. Finns det något som är allmänt rekommenderat, som är bättre än andra?

bara att testa sig fram ... om tillverkaren av ditt moderkort har ett kan det vara ett bra ställe att börja ...

andra program det vara si eller så med .... annars brukar BIOS visa korrekt info ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

CoreTemp är ett bra program för att hålla koll på temperaturer. I övrigt behöver du inte göra nåt med drivrutiner osv. Det enda du kanske behöver är att uppdatera bios på ditt moderkort, förutsatt att processorn passar ditt kort såklart.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Vad har du för processor idag? Samt vad ska du byta till?

Jag har en E5200 och vill byta till Q9400 eller bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Tack! Det var det jag ville höra! Angående temperatur, jag vet att det finns en del program som visar temperatur och hastighet på vissa fläktar. Finns det något som är allmänt rekommenderat, som är bättre än andra?

Skrivet av netbuddy:

CoreTemp är ett bra program för att hålla koll på temperaturer. I övrigt behöver du inte göra nåt med drivrutiner osv. Det enda du kanske behöver är att uppdatera bios på ditt moderkort, förutsatt att processorn passar ditt kort såklart.

Jag har hört från flera här på forumet att coretemp inte alltid är bästa alternativet. Jag kan personligen inte säga att så är fallet men jag kan iaf rekommendera att du installerar ett backupprogram samtidigt om du kör på coretemp.

Personligen kan jag rekommendera HWMonitor då du ser temps från fläktar, grafikkort, cores och CPU samt lite annan info som fläkthastighet. Ett bra allround program enligt min mening.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Jag har en E5200 och vill byta till Q9400 eller bättre.

Kolla så moderkortet stödjer nya processorn bara

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag har hört från flera här på forumet att coretemp inte alltid är bästa alternativet. Jag kan personligen inte säga att så är fallet men jag kan iaf rekommendera att du installerar ett backupprogram samtidigt om du kör på coretemp.

Personligen kan jag rekommendera HWMonitor då du ser temps från fläktar, grafikkort, cores och CPU samt lite annan info som fläkthastighet. Ett bra allround program enligt min mening.

Håller med "FX9" !!!!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Kolla så moderkortet stödjer nya processorn bara

Ska kolla upp HWMonitor som rekommenderat!

Mitt moderkort är Gigabyte GA-P35-DS3. Det borde väl klara av Q9400 eller bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Jag har en E5200 och vill byta till Q9400 eller bättre.

Q6600 bör du kunna få för en billig peng(såg minst 5 st ute på tradera), svårare att få tag på Q9xx modellerna. En Q6600 på 3+ GHZ presterar rätt bra för sin prisnivå, helt klart.

Men som någon här ovan skrev, dubbelkolla så att ditt moderkort stöder den processorn du köper. De flesta som stöder E5200 bör göra det men kan kräva att du uppdaterar BIOS vilket du bör göra innan byte av processor.

Så flasha bios (om det behövs) och reset to defaults endera via clear CMOS eller via BIOS(load default values), sen monterar du på den nya processorn.

Hoppas det går bra och GOD JUL!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Ska kolla upp HWMonitor som rekommenderat!

Mitt moderkort är Gigabyte GA-P35-DS3. Det borde väl klara av Q9400 eller bättre.

Ohh, nästan samma kort som mig, bara en smärre skillnad.

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Där har du vad som stöds

Och om du har en E5200 så har du F14 av bios. Då klarar du allting på listan Så köp köp köp!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ohh, nästan samma kort som mig, bara en smärre skillnad.

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Där har du vad som stöds

Och om du har en E5200 så har du F14 av bios. Då klarar du allting på listan Så köp köp köp!

Mången tack! God jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Ska kolla upp HWMonitor som rekommenderat!

Mitt moderkort är Gigabyte GA-P35-DS3. Det borde väl klara av Q9400 eller bättre.

HWmonitor visar ~10 grader core-temp för mkt på mitt ASUS-mb .. bara så du vet ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Q6600 bör du kunna få för en billig peng(såg minst 5 st ute på tradera), svårare att få tag på Q9xx modellerna. En Q6600 på 3+ GHZ presterar rätt bra för sin prisnivå, helt klart.

Hur skiljer sig Q6600 från Q9400?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

HWmonitor visar ~10 grader core-temp för mkt på mitt ASUS-mb .. bara så du vet ...

Läser du på rätt rader? För mig står Core temp exakt likadana på båda programmen och sen är CPU temp (just nu) lägre. Du läser inte CPU som core temp?

Skrivet av KonradA:

Hur skiljer sig Q6600 från Q9400?

I stort är det nog bara hastigheten.

Core™ 2 Quad Q6600
2.40GHz
8MB
Kentsfield
65nm
Olika TDP beroende på stepping dock. (bättre överklockning om du kan få tag på ett G0 stepping (minimalt, men ändå)
95 eller 105 W TDP

Core™ 2 Quad Q9400
2.66GHz
6MB
Yorkfield
45nm
95W

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Läser du på rätt rader? För mig står Core temp exakt likadana på båda programmen och sen är CPU temp (just nu) lägre. Du läser inte CPU som core temp?

I stort är det nog bara hastigheten.

Core™ 2 Quad Q6600
2.40GHz
8MB
Kentsfield
65nm
Olika TDP beroende på stepping dock. (bättre överklockning om du kan få tag på ett G0 stepping (minimalt, men ändå)
95 eller 105 W TDP

Core™ 2 Quad Q9400
2.66GHz
6MB
Yorkfield
45nm
95W

När jag startade datorn och satte på HWMonitor så står det att grafikkortets temperatur är 40 grader celcius. Det låter lite orimligt. Den kan väl knappast ligga på 40 grader en minut efter att jag satt på datorn. Dessutom har jag en extra fläkt som blåser kall luft direkt på grafikkortet.

Tack för kommentaren på processorerna. Hehe, nu kom det upp en ny fråga bara för det. Jag är intresserad av en Qx6700 och då får jag ju jämföra den med Q9400 igen :P. Enligt specc ska den ligga på 2.67GHz, 8MB L2 cache, Kentsfield, 65nm. Det som skiljer är alltså snabbare cache, att det är Kentsfield istället för Yorkfield och att den är 65nm istället för 45nm. Är någon utav dessa variabler anmärkningsbar? Något annat viktigt att tänka på som jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Läser du på rätt rader? För mig står Core temp exakt likadana på båda programmen och sen är CPU temp (just nu) lägre. Du läser inte CPU som core temp?

närå, jag har mätt med extern givare .. när processor är idle ligger den på runt 25-27 grader (mätt på ytan, i "verkligheten") ... HWmonitor visar 35-39 på CPU och mellan 30-40 på core ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

närå, jag har mätt med extern givare .. när processor är idle ligger den på runt 25-27 grader (mätt på ytan, i "verkligheten") ... HWmonitor visar 35-39 på CPU och mellan 30-40 på core ...

Du inser säkert att processorn är varmare inne i kärnorna än på ytan, kisel är en hyfsat dålig värmeledare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Enligt specc ska den ligga på 2.67GHz, 8MB L2 cache, Kentsfield, 65nm. Det som skiljer är alltså snabbare cache, att det är Kentsfield istället för Yorkfield och att den är 65nm istället för 45nm. Är någon utav dessa variabler anmärkningsbar? Något annat viktigt att tänka på som jag missat?

En annan arkitektur + krympning i tillverkningen är en väldigt stor skillnad, kolla gärna upp prestandatester.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

En annan arkitektur + krympning i tillverkningen är en väldigt stor skillnad, kolla gärna upp prestandatester.

Jag ser bara gamla tester från 2006 och då hade väl många spel inte större nytta av fyra kärnor. Hur ser det ut idag? Vad jag förstår är Q9400 bra för swtor, åtminstone på socket 775. De tester jag läst från 2006 på Qx6700 visar inte någon större skillnad på denna jämfört med andra tvåkärniga.

P.S. Vad menar du med arkitektur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Jag ser bara gamla tester från 2006 och då hade väl många spel inte större nytta av fyra kärnor. Hur ser det ut idag? Vad jag förstår är Q9400 bra för swtor, åtminstone på socket 775. De tester jag läst från 2006 på Qx6700 visar inte någon större skillnad på denna jämfört med andra tvåkärniga.

P.S. Vad menar du med arkitektur?

4 kärnor idag är i princip ett måste för en spelburk.

Och en arkitektur är hur en processor är uppbyggd, en ny design på CPUn kan man säga. Sandy bridge är t.ex en arkitektur.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

4 kärnor idag är i princip ett måste för en spelburk.

Och en arkitektur är hur en processor är uppbyggd, en ny design på CPUn kan man säga. Sandy bridge är t.ex en arkitektur.

Qx6700 kom 2006 och är alltså två år äldre än Q9400 som kom 2008. Är två år stor skillnad i sådana här sammanhang? Enligt specifikationerna verkar de vara väldigt likvärdiga. Då är det väl arkitekturen och produktionsåret som skiljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

närå, jag har mätt med extern givare .. när processor är idle ligger den på runt 25-27 grader (mätt på ytan, i "verkligheten") ... HWmonitor visar 35-39 på CPU och mellan 30-40 på core ...

Ok, men det är inget argument för att använda nåt annat program att mäta temperaturen med vilket var (trode jag iaf) vad det hamnade om. Inget program kan mäta upp den temp du verkar vara ute efter.

De facto standard att kolla temperaturen vid klockning (utanför professionell nivå) är att använda ett program som läser av temp och då är HWMonitor lika bra eller bättre än alternativen. Att du sen mäter upp faktiskt temp på utsidan av chippet har ingen betydelse för det råd jag gav tidigare.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

När jag startade datorn och satte på HWMonitor så står det att grafikkortets temperatur är 40 grader celcius. Det låter lite orimligt. Den kan väl knappast ligga på 40 grader en minut efter att jag satt på datorn. Dessutom har jag en extra fläkt som blåser kall luft direkt på grafikkortet.

Jo det är normalt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

närå, jag har mätt med extern givare .. när processor är idle ligger den på runt 25-27 grader (mätt på ytan, i "verkligheten") ... HWmonitor visar 35-39 på CPU och mellan 30-40 på core ...

Kunde inte låta bli att svara bara på grund av din info i "sign"!
Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Mäter du mot höljet i kanten av CPU så har du ju redan fått värmeavledning av höljet och kylaren så den tempen får man ju ta med en nypa salt!
Högst temp borde höljet få i centrum där kärnorna ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ok, men det är inget argument för att använda nåt annat program att mäta temperaturen med vilket var (trode jag iaf) vad det hamnade om. Inget program kan mäta upp den temp du verkar vara ute efter.

De facto standard att kolla temperaturen vid klockning (utanför professionell nivå) är att använda ett program som läser av temp och då är HWMonitor lika bra eller bättre än alternativen. Att du sen mäter upp faktiskt temp på utsidan av chippet har ingen betydelse för det råd jag gav tidigare.

jag har aldrig påstått att HWmonitor är bättre eller sämre än något annat ... ville bara göra trådstartaren medveten om att programmen _kan_ visa fel ..

jag har mätt mitt på processorn och får temperaturen som jag nämnde ovan. det är rätt enkelt med en tunn kopparplåt och en lämplig givare. självklart förstår jag att kärnorna är varmare, men det är jue intels problem, inget jag kan påverka, eller hur?

jag har föv. fem rader under processor i HWm. core #0-3 och "package" .. package antar jag är yttempen på "skalet" på processorn, och den visar i skrivande stund 38 grader. core #0-1 ligger på 29/39/33/33 grader. ASUS egna program visar 26 grader.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Kunde inte låta bli att svara bara på grund av din info i "sign"!
Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Mäter du mot höljet i kanten av CPU så har du ju redan fått värmeavledning av höljet och kylaren så den tempen får man ju ta med en nypa salt!
Högst temp borde höljet få i centrum där kärnorna ligger.

visst är det en roilg signatur, speciellt som man ska försöka föra en diskussion ..
men men, jag har haft samma i ganska många år, så den får hänga med ...

jag har mätt i mitten, se ovan ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Processorn är inhandlad. Nu kom en ny fråga upp: jag har pillat lite med överklockningsinställningar för min nuvarande processor E5200. Borde jag inte återställa alla värden till standardvärden? Hur vet jag vilka värden som är default?