Intel Ivy Bridge får prislista, samma nivåer som Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Om nu dessa siffror stämmer så måste jag säga att jag är imponerad att Intel lyckats hålla sin 3770K på 77w ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kruxet är att även om det är ganska försumbara skillnader mellan 2600K och 3770K, så är 3770K "the new shiny". Så - om du är beredd att betala mellanskillnaden för att köpa det nya, varför skulle inte andra vara det? Jag skulle gissa att du får sisådär 1500 för din 2600K, så mellanskillnaden blir ändå ganska rejäl för ett omärkbart prestandasteg. Jag sitter på generationen innan din, och jag kan inte motivera ett byte. Men då tycker jag å andra sidan inte längre det är kul att mecka dator.

Summa summarum, utgå inte från att andra värderar din gamla begagnade elektronik högre än vad du själv gör. Lägre är nog det normala.

Alla har vi olika smak. Om man som jag föredrar svala chip så är 3770K ett ganska bra kliv i rätt riktning, lite undervoltning så blir det nog kalas sedan. Sedan så är det inte heller så att man hela tiden måste uppgradera från det senaste. Många av oss sitter på lite äldre saker än SB.

Permalänk

Som min goding Core2Extreme 9650.. ^^ Den drar lätt runt allt som jag gör på min dator, så jag väntar tills nästa "tick" kommer. Ehh eller var det "tock"? Jaja

Permalänk
Medlem

Blir nog en 3770K till den nya burken då tjejen ska ha burken i sign, sen en liten 3470T till kommande HTPCn, smidigt värre

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

men kanske dags att börja spara pengar då så man kan byta ut sen c2d e8400

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Detta.
Otroligt dåligt, trodde IB var mera strömsnål än SB men uppenbarligen verkar det inte vara någon skillnad alls eller endast minimal skillnad.

ja, Ivy bridge verkar inte bjuda på mycket godis för oss som vill bygga minimalistisk Mini-ITX.
hoppades att dom 4-kärniga T-modellerna skulle gå ner från 45 watt till kanske 35 w.
antar iofs att den genomsnittliga TDP'n gått ner lite.

Intel har dock förstått att processorer till bärbara kan vara intressant även för desktop-plattformer.
dom ska ju släppa moderkortet "DN2800MT" som använder en "bärbar" atom cpu, istället för dom vanliga "stationära" atom cpu'erna.

hoppas dom gör samma sak med Ivy bridge så att man kan göra slag i saken med en 2-kärnig 17 watts BGA1023 Ivy Bridge

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

ja, Ivy bridge verkar inte bjuda på mycket godis för oss som vill bygga minimalistisk Mini-ITX.
hoppades att dom 4-kärniga T-modellerna skulle gå ner från 45 watt till kanske 35 w.
antar iofs att den genomsnittliga TDP'n gått ner lite.

Intel har dock förstått att processorer till bärbara kan vara intressant även för desktop-plattformer.
dom ska ju släppa moderkortet "DN2800MT" som använder en "bärbar" atom cpu, istället för dom vanliga "stationära" atom cpu'erna.

hoppas dom gör samma sak med Ivy bridge så att man kan göra slag i saken med en 2-kärnig 17 watts BGA1023 Ivy Bridge

Hur stor skillnad hade ni väntat er? Högre klock, högre IPC & lägre strömförbrukning, samtidigt. (+betydligt bättre integrerad grafik)

Det finns som sagt Atom, om strömförbrukning är det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

ja, Ivy bridge verkar inte bjuda på mycket godis för oss som vill bygga minimalistisk Mini-ITX.
hoppades att dom 4-kärniga T-modellerna skulle gå ner från 45 watt till kanske 35 w.
antar iofs att den genomsnittliga TDP'n gått ner lite.

Intel har dock förstått att processorer till bärbara kan vara intressant även för desktop-plattformer.
dom ska ju släppa moderkortet "DN2800MT" som använder en "bärbar" atom cpu, istället för dom vanliga "stationära" atom cpu'erna.

hoppas dom gör samma sak med Ivy bridge så att man kan göra slag i saken med en 2-kärnig 17 watts BGA1023 Ivy Bridge

TDP är inte allt, det kan vara en del lägre strömförbrukning vid samma TDP, dessutom så är undervoltning något jag tror IB kommer vara bättre på än SB.

Permalänk

sant att TDP inte är allt, men ja kommer dimensionera Mini-ITX chassit efter TDP'n.
och därför är det lite irriterande att det bara var 95 wattarna som fick en lägre TDP, medans "S" och "T" modellerna stannade kvar på samma...
"T" modellerna har säkert blivit strömsnålare, men ja är mest orolig för att den i huvudtaget kan toppa på 45 watt TDP.

men det är inga problem som sagt var, eftersom ja därför istället skaffar en 17w BGA1023 ivybridge

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken av Ivy Bridge-modellerna som kommer vara en motsvarighet till i5 2500K?

Då menar jag INTE vilken som ersätter i5an, då dom redan konstaterat att de blir i5 3570K, Jag undrar vilken som kommer ligga på samma prestanda som i5an på ett ungefär?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 250D || Processor: Intel i7 4770K || Grafikkort: Zotac GTX 780 3GB || RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance Pro Gold|| Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX || Nätagg: Corsair CX 750W || Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB + Samsung 128GB SSD||

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att Tri-gate har gett ganska mediokra förbättringar? Min gissning är att även om Intel lyckats minska läckage så var det ändå inga större mängder det handlade om i slutändan. Jag upplever att TDPn inte har minskat så mycket sedan Sandy Bridge. Vet nån om TDP har någon generell påverkan på processorns strömkonsumtion?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwiQ:

Är det bara jag som tycker att Tri-gate har gett ganska mediokra förbättringar? Min gissning är att även om Intel lyckats minska läckage så var det ändå inga större mängder det handlade om i slutändan. Jag upplever att TDPn inte har minskat så mycket sedan Sandy Bridge. Vet nån om TDP har någon generell påverkan på processorns strömkonsumtion?

Strömkonsumtionen i watt och värmeutvecklingen i watt är identisk. Om processorn inte ger något motstånd så drar den inget ström och det som ger motstånd är när den ändrar transistorernas läge, därför blir 100%av strömmen värme.

Däremot så återspeglar inte alltid TDPn den faktiska värmeutvecklingen. Har man ett chip som maxar på 47W och ett som maxar 74W kan båda märkas 77W TDP för att göra det smidigt.

Permalänk
Medlem

Vad står S K T för?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Vad står S K T för?

Min bror brukar säga det när barn inte ska förstå att han svär.

Men S och T är olika typer av energieffektiva modeller med lite sämre basfrekvenser och sänkt energikonsumtion. Och K är upplåst och kan klockas bra.