Tankesmedja utser AMD till ett av USA:s mest pålitliga företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Varför finns Dole med på listan? Deras anställda blir juh sterila.
OnT Bra att AMD har något stöd iaf.

Dole är antagligen inte det enda företaget på den listan som direkt eller indirekt använder sig av arbetare under omänskliga arbetsförhållande. För att komma in på aktieägarnas topplista är det nog snarare regel än undantag bland multinationella storföretag.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Sjukt skum lista! Dessa Amerikaner.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Ehm, nog för att jag gillar AMD men denna utmärkelsen känns inte helt rätt?

Men jo. Är väl kanske mer än känga åt genom-korrumperade Intel.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Avstängd

Efter lite googlande så kommer man snabbat fram till att det är 500 olika punkter som TRUST betygsätter och etik är en dem.

Med det i åtanke och att DOLE hamnade på listan så är det knappast någon ära att hamna på den listan.

Permalänk
Medlem

Ni kanske ska titta på kriterierna. Så finns iaf möjligheten att er kritik blir saklig.

Permalänk
Medlem

Man kan ju läsa listor lite hur som helst, men det var ju USAs mest pålitliga företag det handlade om.
intel, nvidia som då är så kallade konkurenter, är väl inte amerikanska...eller.
Då det gäller barnarbete så är väl alla stora företag som har fabriker i de ländrena lika goda kolsupare allihopa, mer eller mindre.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Men vad klagar folk över?
Säg en konkurrent som är pålitligare. Intel med sina ständiga compilerfusk? De har också misslyckats med processorlanseringar. nVidia med sina överhypade papperslanseringar? Eller genvägar i chipsets och kretstillverkning vilket leder till problem och återkallade grafikchip i i miljoner?

AMD misslyckades med BD, men gör det dem till opålitliga? Att en produkt inte blir en succé eller att man haft för höga förväntningar gör inte bolaget otrovärdigt. Sedan verkar ni ha väldigt kort minne, är minnet bara ett halvår gammalt så har inte Intel eller nVidia hunnit med så mycket dumt, men ett halvår är inget i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Kul för AMD att dom är välmående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men vad klagar folk över?
Säg en konkurrent som är pålitligare. Intel med sina ständiga compilerfusk? De har också misslyckats med processorlanseringar. nVidia med sina överhypade papperslanseringar? Eller genvägar i chipsets och kretstillverkning vilket leder till problem och återkallade grafikchip i i miljoner?

AMD misslyckades med BD, men gör det dem till opålitliga? Att en produkt inte blir en succé eller att man haft för höga förväntningar gör inte bolaget otrovärdigt. Sedan verkar ni ha väldigt kort minne, är minnet bara ett halvår gammalt så har inte Intel eller nVidia hunnit med så mycket dumt, men ett halvår är inget i sammanhanget.

Vadå klagar? Har du tittat på dom andra företagen som är med på listan? Dole är med...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

"[...] eller att Trust Across Americas metod FACTS har sina brister." - Nog har de/metoden har sina brister om Dole finns med (som några redan kommenterat). Se/googla Bananas för referens. Kan hända att de bättrat sig sedan dess men vid den tidpunkten fanns det knappast någon öppenhet.

IMO finns det bara en sak att förlita sig på när det gäller företag (och speciellt TNC/MNC) och det är att den globala kapitalismen styr.

Förövrigt bra PR för AMD, känns som att de behöver det.

Permalänk
Medlem

Att finnas med på samma lista som Dole kan knappast anses som smickrande oavsett vad listan kallas.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av amag:

Att finnas med på samma lista som Dole kan knappast anses som smickrande oavsett vad listan kallas.

Bara för att du inte hör om Doles positiva sida i media så betyder det inte att de inte är pålitliga.
Media tar endast upp negativa sidor och vad som är dåligt för att kunna tjäna pengar på nyheterna,
tro inte att vad media talar om företag är den enda sidan som existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amag:

Att finnas med på samma lista som Dole kan knappast anses som smickrande oavsett vad listan kallas.

Att vara så dålig att man inte ens kommer med på samma lista kan väl inte heller ses som så bra?

Permalänk

AMD som företag är ju väldigt öppet och redovisar och berättar det mesta.
Även om misstag och fel!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av amag:

Att finnas med på samma lista som Dole kan knappast anses som smickrande oavsett vad listan kallas.

Företag vars namn börjar på "D"...

Läs kriterierna.

Permalänk

Gött! Heja AMD!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av schkutt:

Utmärkelsen borde inte visar det mest pålitliga företaget utan det företaget som är bäst på att smyga med sitt fiffel, alltså USAs fiffelkungar =D

Helt rätt!

Endast jättar till företag som är med på listan och det är just dom som har råd att muta och kan fjäska.

Permalänk
Medlem

Det går inte att lita på AMD

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Bara för att du inte hör om Doles positiva sida i media så betyder det inte att de inte är pålitliga.
Media tar endast upp negativa sidor och vad som är dåligt för att kunna tjäna pengar på nyheterna,
tro inte att vad media talar om företag är den enda sidan som existerar.

Pålitliga? Jo, man kan nog lita på att Dole gör vad som helst för att tjäna så mycket pengar som möjligt på sina bananer. Inklusive offrar sina anställda på den allsmäktige börsens altare.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Företag vars namn börjar på "D"...

Läs kriterierna.

Japp, jag läste dem. Jag kan inte säga att läsa listan med kriterier och samtidigt ha Doles agerande färskt i minnet skapar särskilt stort förtroende för "tankesmedjan" bakom listan. Om man läser tillvägagångssättet så känns det som att det lämnar en del att önska. Förmodligen är det så att de företagen som hamnar på listan de som har brytt sig om att svara på den sk "qualitative behavioral assessment" som TrustAcrossAmerica tillhandahåller (de andra företagen har kanske ett effektivare spam-filter). Det amatörmässiga utseendet på hemsidan hjälper inte heller...

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Notervärt är att flera tunga IT-företag blir trumfade på listan, bland annat jättar som Intel, Microsoft, Apple, Google och Motorola."

Är det verkligen noterbart? Jag litar inte ett dugg på någon av de där företagen. Kanske Motorola, men de blev väl uppköpta av Google?

Bara mobildelen, Motorola är mycket större än så.

Sen måste jag säga att listan känns underlig, om prio läggs på finansiell stabilitet så är det ju omöjligt att slå jättarna.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av amag:

Japp, jag läste dem. Jag kan inte säga att läsa listan med kriterier och samtidigt ha Doles agerande färskt i minnet skapar särskilt stort förtroende för "tankesmedjan" bakom listan. Om man läser tillvägagångssättet så känns det som att det lämnar en del att önska. Förmodligen är det så att de företagen som hamnar på listan de som har brytt sig om att svara på den sk "qualitative behavioral assessment" som TrustAcrossAmerica tillhandahåller (de andra företagen har kanske ett effektivare spam-filter). Det amatörmässiga utseendet på hemsidan hjälper inte heller...

Vilket kriterium är det som inte är kompatibelt med Dole?
Notera också det som står i artikeln: "... inte ens de topprankade företagen når över 90-nivån".
Vad önskar du för tillvägagångssätt? Du läste inte den här texten på sidan va? "... a quantitative evaluation that does not involve input from the company."

Skrivet av Hentai-san:

Bara mobildelen, Motorola är mycket större än så.

Sen måste jag säga att listan känns underlig, om prio läggs på finansiell stabilitet så är det ju omöjligt att slå jättarna.

"Financial Stability and Strength" är en av fem rubriker. Mycket handlar om god praxis, snarare än faktiska $.
Omvänt; många riktigt stora företag "saknas" på listan, om det bara är omsättning som räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vilket kriterium är det som inte är kompatibelt med Dole?
Notera också det som står i artikeln: "... inte ens de topprankade företagen når över 90-nivån".
Vad önskar du för tillvägagångssätt? Du läste inte den här texten på sidan va? "... a quantitative evaluation that does not involve input from the company."

Jag tror snarare att det är du som inte läst mer än första meningen i varje paragraf (det går ju snabbare så), för efter meningen du citerar står följande:

"All companies will also have the opportunity to complete an online qualitative behavioral assessment that analyzes both internal and external factors and does require active participation. While the quantitative evaluation alone is very valuable, the qualitative evaluation enables companies to have a comprehensive trust audit that benefits all stakeholders." (Min betoning)

När det gäller vilka kriterier som inte är kompatibla med Dole så tänkte jag primärt på "Transparency" men "Sustainability" ligger väl också nära till hands. Om du har fler funderingar om vad som är fel med Dole så kan du läsa följande insiktsfulla artikel:

http://www.bigparadela.com/wordpress/archives/848

Kan bara säga att i min bok kan ett företag som bygger på bla mordbränder, politiska kupper och medveten förgiftning av anställda, och som sedan försöker mörka detta genom att stämma skiten ur folk, förstöra deras karriärer och använda sig av allmän skrämseltaktik knappast kallas för ett transparent företag. Att hård-odla fram en enstaka sorts banan med hjälp av mycket farliga gifter borde knappast kunna kallas hållbart heller.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk

Hur kan man ta en sådan lista på allvar när dole står med..?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

Hur kan man ta en sådan lista på allvar när dole står med..?

Såja, du måste ju läsa listan rätt. Det är ju extremt högervridna tankesmedjan som gett utmärkelsen och då handlar det inte om hänsyn till enskilda individer, bara pengar. Sen försöker man dölja sin girighet med påstådd engagemang inom områden som miljötänkande, öppenhet osv, men det är ju bara spel för galleriet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av amag:

Jag tror snarare att det är du som inte läst mer än första meningen i varje paragraf (det går ju snabbare så), för efter meningen du citerar står följande:

"All companies will also have the opportunity to complete an online qualitative behavioral assessment that analyzes both internal and external factors and does require active participation. While the quantitative evaluation alone is very valuable, the qualitative evaluation enables companies to have a comprehensive trust audit that benefits all stakeholders." (Min betoning)

När det gäller vilka kriterier som inte är kompatibla med Dole så tänkte jag primärt på "Transparency" men "Sustainability" ligger väl också nära till hands. Om du har fler funderingar om vad som är fel med Dole så kan du läsa följande insiktsfulla artikel:

http://www.bigparadela.com/wordpress/archives/848

Kan bara säga att i min bok kan ett företag som bygger på bla mordbränder, politiska kupper och medveten förgiftning av anställda, och som sedan försöker mörka detta genom att stämma skiten ur folk, förstöra deras karriärer och använda sig av allmän skrämseltaktik knappast kallas för ett transparent företag. Att hård-odla fram en enstaka sorts banan med hjälp av mycket farliga gifter borde knappast kunna kallas hållbart heller.

Det mesta av ditt inlägg handlar om att du inte gillar Dole. Jag hör dig, och jag säger inte att jag nödvändigtvis gillar Dole. Artikeln handlade inte om Dole, så jag lämnar det ämnet.

Någon konstruktiv, saklig kritik av TAA har jag ännu inte sett. Men det kan säkert ordnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det mesta av ditt inlägg handlar om att du inte gillar Dole. Jag hör dig, och jag säger inte att jag nödvändigtvis gillar Dole. Artikeln handlade inte om Dole, så jag lämnar det ämnet.

Någon konstruktiv, saklig kritik av TAA har jag ännu inte sett. Men det kan säkert ordnas.

Nej, nu gör du det enkelt för dig igen. Det mesta av mitt inlägg handlar om att man inte kan kalla Dole för ett transparent och hållbart företag, två av nyckelpunkterna i TAA:s FACTS-kategorisering. Att TAA placerar Dole högt på sin lista över pålitliga företag slår tillbaka mot dem själva och gör TAA opålitliga.

Jag anser att min kritik är saklig, däremot att ge någon form av konstruktiv kritik känns helt meningslös eftersom jag är ytterst tveksam till att någon med beslutande makt i TAA läser det här forumet.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB