Permalänk
Medlem

Nymonterade chassi fläktar.

Hej. till sak det är så att jag köpte en Zalman 120mm fläkt som jag monterade på sidan på mitt chassi och den verkar spinna på rätt bra, den kyler otroligt.

Hur kan jag styra just denna ganska simpelt till att tex bara köras på 10% anvädning då den låter otroligt mycket vill jag ha den rätt låg när jag slö surfar eller liknande...

mvh

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Inaktiv

Antingen har du PWM (4 pin), och då kan du styra i BIOS/UEFI, eller med program t.ex. SpeedFan eller ett av programmen du fick från Asus med moderkortet.
Har du inte PWM (3 pin) så kan du styra med: fläktkontroller, eller med olika motstånd. Men det är bara med fläktkontroller du kan ändra utan att behöva koppla om fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Antingen har du PWM (4 pin), och då kan du styra i BIOS/UEFI, eller med program t.ex. SpeedFan eller ett av programmen du fick från Asus med moderkortet.
Har du inte PWM (3 pin) så kan du styra med: fläktkontroller, eller med olika motstånd. Men det är bara med fläktkontroller du kan ändra utan att behöva koppla om fläkten.

hej, är inte så insatt men den har 3 pin fläkten jag använder mig av och är inkopplat i moderkortet. Jag satt och kolla lite på Inet på Fläkt kontroller som man helt enkelt bara ska koppla fläkten i och sen vrida så styr man % av anvädning på den, såg simpelt ut, kanske beställa

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniboy:

hej, är inte så insatt men den har 3 pin fläkten jag använder mig av och är inkopplat i moderkortet. Jag satt och kolla lite på Inet på Fläkt kontroller som man helt enkelt bara ska koppla fläkten i och sen vrida så styr man % av anvädning på den, såg simpelt ut, kanske beställa

Jag har en oanvänd fractal design fläktkontroll till salu, begär en symboliks summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr EmCom:

Jag har en oanvänd fractal design fläktkontroll till salu, begär en symboliks summa.

Örebro, långt bort dock är det inga problem köpa ny satt nyss kika om jag skulle beställa en kontroller med 2 till fläktar då chassit har plats för det.

Ville egentligen bara ha något simpelt program typ "Change speed to 30%." - Done

Speedfan verkade High tech

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm