Är denna slang från Biltema lämpad för vattenkylning?

Permalänk

Är denna slang från Biltema lämpad för vattenkylning?

Sitter och kikar efter slangar till mitt vattenkylningssystem. Sitter nu 16/10 slang i datorn men kommer utöka och behöver mer slang.

Bör dessa passa bra?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Motor...

Och vilken dimension är då bäst att ta då 16/10 inte verkar finnas? 16/9 eller 17/10?

Eller har ni något bättre förslag på slang som kan finnas i en butik nära mig?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Vet inte mycket om vattenkylning man bygger själv, men jag hade inte vågat chansa med en slang i PVC, som ska "imitera" riktig silicon-slang till luftfilter/vevhusventilation på bilen. Den riktiga slangen man köper till bilen kostar många ggr mer än biltemas.

Kan väl inte vara så dyrt eller svårt att köpa riktig slang?

Edit:
Säkert inget fel på slangen i sig, men att chansa med vatten i en dator är lite onödigt i min mening.

en länk

Permalänk
Medlem

Inga problem med dom slangarna. Dock blir dom hårda med tiden.
Så det fungerar men inte några längre tider.

Har provat deras PVC utomhus i vintervärme. Dock sprack sönder.
Så kvaliten är bokstavligen talat skit.
Tack vare detta fick vi byta slangar i brors bil. Då han hade slängt ner biltema pvc.

Men kort, inomhus är dom okej iaf ett tag beroende på värmeväxlingar.
Dom drar ihop sig kan tillägas

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Sitter och kikar efter slangar till mitt vattenkylningssystem. Sitter nu 16/10 slang i datorn men kommer utöka och behöver mer slang.

Bör dessa passa bra?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Motor...

Och vilken dimension är då bäst att ta då 16/10 inte verkar finnas? 16/9 eller 17/10?

Eller har ni något bättre förslag på slang som kan finnas i en butik nära mig?

Varför inte "riktig" slang för vattenkylning? Finns i rätt storlek:

http://coolingstuff.se/c/7/slangar/a1/2

T.ex. Clearflex60 räknas som en av de slangar med bäst kvalitet, bara 40kr metern:

http://coolingstuff.se/p/314/clearflex60-9-5-15-9

Permalänk
Skrivet av Toye666:

Vet inte mycket om vattenkylning man bygger själv, men jag hade inte vågat chansa med en slang i PVC, som ska "imitera" riktig silicon-slang till luftfilter/vevhusventilation på bilen. Den riktiga slangen man köper till bilen kostar många ggr mer än biltemas.

Kan väl inte vara så dyrt eller svårt att köpa riktig slang?

Edit:
Säkert inget fel på slangen i sig, men att chansa med vatten i en dator är lite onödigt i min mening.

en länk

Nej jag vet inte mycket jag heller : )

Det underbara med biltema är ju just det att man ofta kan köpa i princip samma sak, fast just flera gånger billigare. Ibland är ju dock kvalitén därefter.

Det jag tänker är att samma sorts slang bör finnas i vanliga byggaffärer fast utan färg, uvreaktion osv.
Vill helst också slippa frakt och leveranstid. Men om det endast är slang från nätet som gäller så kör jag självklart på det!

Skrivet av XrOo:

Inga problem med dom slangarna. Dock blir dom hårda med tiden.
Så det fungerar men inte några längre tider.

Har provat deras PVC utomhus i vintervärme. Dock sprack sönder.
Så kvaliten är bokstavligen talat skit.
Tack vare detta fick vi byta slangar i brors bil. Då han hade slängt ner biltema pvc.

Men kort, inomhus är dom okej iaf ett tag beroende på värmeväxlingar.
Dom drar ihop sig kan tillägas

Minns att du sa något om det där förut också, får ursäkta om jag drar upp saker du redan svarat på men mitt minne är verkligen uselt, något jag försöker jobba på aktivt faktiskt.

Men på dig låter det som att biltemas slangar inte är något vidare. Vet du om det går att få tag på bättre på ex byggmax, woody, jula eller liknande butik?

Skrivet av Marcusk:

Varför inte "riktig" slang för vattenkylning? Finns i rätt storlek:

http://coolingstuff.se/c/7/slangar/a1/2

T.ex. Clearflex60 räknas som en av de slangar med bäst kvalitet, bara 40kr metern:

http://coolingstuff.se/p/314/clearflex60-9-5-15-9

Som jag skrev ovan, jag tycker att "riktig" slang som passar sig för vattenkylning även bör finnas i andra butiker där man säljer slangar för vattenburna system. Färgade och UVreaktiva slangar är inget som jag behöver.

Dessutom skulle det vara skönt att slippa frakt och väntan. Men som jag skrev ovan, är det speciell slang de säljer på coolingstuff som inte finns i vanlig butik så kommer jag självklart att köra på den.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Som jag skrev ovan, jag tycker att "riktig" slang som passar sig för vattenkylning även bör finnas i andra butiker där man säljer slangar för vattenburna system. Färgade och UVreaktiva slangar är inget som jag behöver.

Dessutom skulle det vara skönt att slippa frakt och väntan. Men som jag skrev ovan, är det speciell slang de säljer på coolingstuff som inte finns i vanlig butik så kommer jag självklart att köra på den.

det är la bara att kolla runt lite? vart köper industrier slang när de behöver högkvalitativ dylik? vvs-affären?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

det är la bara att kolla runt lite? vart köper industrier slang när de behöver högkvalitativ dylik? vvs-affären?

Det är just det som jag gör, kikar runt lite genom att fråga här på forumet. Har varit både på biltema och Jula och frågat och kikat och klämt lite på slangarna där, känns OK om det inte är för att de nu inte håller måttet rent materialmässigt över tid.

Det är svårt att i affären avgöra om slangarna jag tittar på duger eller inte då jag inte har någon kunskap om PVC/silikonslangar. Därför tänkte jag att någon här kanske kan rekommendera en specifik slang i någon butik som brukar finnas i var stad. De jag kan komma på som finns här i närheten som borde kunna ha passande slang är Jula, biltema, woody, byggmax, järnia.
Men sen är ju frågan just vilken av deras slangar som lämpar sig bra. De som jobbar på Jula samt biltema har inte haft någon bra koll på vad som passar sig.

Är det något speciellt jag ska undvika eller kika efter? PVC är det som oftast gäller? Silikon är bättre men ovanligare och dyrare?
Det jag tänkt köra med är batterivatten från macken och sedan några skvättar glykol i detta, hojta gärna till om detta är galet så jag inte häller i något galet

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/

Jag har denna i min dator, funkar fint hittils och kan inte se några tecken på mattning eller annat. 12mm slangen på 1/2" nipplar sitter snortight och klarar sig helt utan klämmor vilket är smidigt. Den viker sig dock gärna i skarpa böjar vilket jag löst med buntband som någon sorts kink-coil åtdragna runt slagen, funkar kanon.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Även jag kör med Biltemas slangar i min burk och de fungerar ypperligt. De klarar inte av speciellt starka böjar och kinkar lätt, men tänker man till lite vid slangdragningen är ju inte det något större problem. Det andra problemet är att slangarna fort blir grumliga och efter ett par veckors användande går de knappt att se igenom. Kort sagt får man vad man betalar för, men för att vara så pass billig är det knappast ett dåligt köp.

Permalänk

För att summera min jakt på slang nu då. Det jag ska ha är alltså 10/16mm.

Jag har jagat runt i halva Borlänge. Biltema, Jula och Woody bygghandel gick jag helt bet på. 10mm PVC-slang hade de men yttermåtten var tyvärr inte i närheten av 16mm så de passade inte alls i mina fästen. Jag ringde även runt till byggmax och vattenhuset men de hade ej slang med så liten innerdiameter som 10mm.

Efter en sökning på "PVC slang borlänge" så kom det upp, tillsammans med denna tråden, en träff på "hydroscand". Efter ett samtal dit visade de sig att de skulle ha 10/16 PVCslang. Tyvärr visade den sig i verkligheten bara ha ett yttermått på ca 14,5mm.
Försäljaren tipsade mig då att åka till en affär som hette Dunlop Hiflex som låg lite längre upp på gatan.

Inne på Dunlop Hiflex fick jag hjälp av en mycket kunnig person inom slangar. Vi hittade på en gång en 10/16 PVC-slang som satt som en smäck. Armerad genomskinlig PVC-slang som var lika, om inte mer böjlig utan att ge veck än den jag redan har som är avsedd för vattenkylning. Dock fick jag ju inte färgen på denna slang, men det känns mindre viktigt för mig även om det är snyggt.
18kr/metern kostade denna slang.

Han informerade även om att PVC inte egentligen tål glykol, men att många ändå kör med det i PVC-slangar. Många körde också med olja som de heller inte tål. Glykolen äter upp slangen men han sa att innan den blev obrukbar så skulle det nog ta uppåt 20 år.
Detta är förmodligen anledningen till att vissa slangar blir grumliga. Biltemas PVC-slangar sade han inte höll bra kvalité alls i jämförelse med dessa som de sålde vilket förhoppningsvis gör att dessa kanske tar längre tid innan de grumlar till sig.

Han hade även slang av annat material som skulle tåla glykol, olja osv. Dessa fanns dock inte i 10/16 utan 10/18. Denna gick på men det blev extremt tajt med mina kompressionsnipplar. Satt ju som gjutet när den väl var på men vägen dit var lite väl kämpig. Denna slang var heller inte genomskinlig utan grå.

Så summasummarum. PVC-slang är inte egentligen helt optimalt för vattenkylning. Men det bör inte bli problem på flera år och på den tiden har säkert de flesta hunnit plocka isär sitt system och bytt dator flertalet gånger.
Om man kan nöja sig med slang utan färg och UVreaktiv så gå till en välsorterad slangaffär och du ska hitta det du söker. Här fanns också som sagt slang som var bättre anpassad materialmässigt om man vill att det ska hållas i toppskick resten av sin livstid
Dunlop Hiflex var det ställe som jag hittade min slang på, riktigt kunnig och trevlig personal!

Uppdaterar hur det har gått efter att allt är ihopmonterat och testkört ett tag.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Rekordmedlem

Varför kan ingen göra en snygg kylning med rör istället för slang, hade varit snyggt med välpolerade rör, eller kanske kromat, lite mera jobb, men det är inget som man riskerar att grannen har i sin dator.
Perfekt för en seriös byggare att ge sig på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varför kan ingen göra en snygg kylning med rör istället för slang, hade varit snyggt med välpolerade rör, eller kanske kromat, lite mera jobb, men det är inget som man riskerar att grannen har i sin dator.
Perfekt för en seriös byggare att ge sig på.

Hade ju varit läckert. Men som sagt, mycket jobb. Själv prioriterar jag inte utseendet och skulle därför aldrig komma på tanken.
Garanterat någon som gjort det om man gör en sökning.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Som du redan vet så är silikon att föredra framför pvc i stort sett alla avseenden utom priset.
Som andra redan sagt så hårdnar pvc efter ett tag (även utan glykol,olja,etc) och när den har gjort det så har den lättare att läcka i kopplingar dock inget problem så länga man inte rör på slangen det är först då som mjukheten spelar en ganska stor roll.
Så med andra ord efter 6-12mån så ska du vara försiktig om du är i burken och pillar så att du rör slangarna så lite som möjligt.

Sen har ju pvc slangar problem att hålla formen i svängar (ju skarpare desto sämre funkar dom) dvs att dom plattar till sig och försämrar,stoppar flödet.
Armerade slangar funkar bättre än icke armerade men bara till en viss del över det så är den nästan lika dålig på att platta till sig som oarmerad.
Trick för att undvika att slangen plattar till sig är att ta buntband,slangklämmor,fjäder,etc och sätta vid tillplattningen på slangen för att på det sättet få den mer rund än platt.
OBS det går åt mer än ett buntband,klamma 2-3 klammor brukar räcka ibland 1-2 till vid skarp sväng och buntband ca 5-20st.

En sak att se upp med är att även om det inte är några tillplattningar när du bygger ihop datorn så kan dom komma efter ett tag när slangen har hårdnat och speciellt om du monterat slangen så att den har börjat att platta till sig lite då kommer den att vara betydligt mer tillplattad senare.

Sen vad dom sa att deras slang är så otroligt mycket bättre än biltema!
Nja enligt mina erfarenheter ((bil)verkstad,industri,div vatten skadade datorer,etc) där jag hanterat ganska mycket slang genom åren är att det inte är speciellt stor skillnad mellan pvc slangar.

Det finns två nivåer skaplig och ganska bra som tex en annan sa tidigare om biltemas färgade (har jag ej använt ännu) att den förs sönder det har jag varit med om på dom flesta slangar för att 1mån senare ha exakt samma slang (men troligen en annan tillverknings batch)har fungerat perfekt på samma sak men i ännu kallare temp (detta var en av dom dyrare pvc slangar du kan hitta).
Så med andra ord har dom gjort bort sig i tillverkningen (allt är ju gjort i kina) med tex för mycket,lite av någon ingrediens så kan slangen vara totalt kass och det gäller inte bara biltema utan ALLA.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Tack så mycket för den informationen! Att veta att PVC-slang kan skilja sig inom samma märke och olika batcher är bra att veta.
Kanske ska jag istället åka dit imorgon och fråga om de har någon silikonslang då.
Han visade mig en annan slang som inte var transparant utan massivt grå. Den skulle tåla olja, glykol osv, minns dock tyvärr inte vad denna hette. Den slangen fanns dock tyvärr enbart i 10/18 vilket blev extremt tajt när jag skulle skruva på skruven på kompressionsnippeln. Dock satt den ju som berget när den väl var på, kanske ska jag köra på sådan istället?

Som sagt, den slang jag köpte nu var vad jag tyckte mycket mer böjbar än den jag kände på på Biltema och Jula, så det känns ändå som att kvalitén på denna är lite bättre.
Den verkar ha samma böjlighet som denna ( http://www.coolingstuff.se/p/58/masterkleer-10-16-uv-red ) som sitter i datorn i nuläget.

Skrivet av grizzly666:

Som du redan vet så är silikon att föredra framför pvc i stort sett alla avseenden utom priset.
Som andra redan sagt så hårdnar pvc efter ett tag (även utan glykol,olja,etc) och när den har gjort det så har den lättare att läcka i kopplingar dock inget problem så länga man inte rör på slangen det är först då som mjukheten spelar en ganska stor roll.
Så med andra ord efter 6-12mån så ska du vara försiktig om du är i burken och pillar så att du rör slangarna så lite som möjligt.

Sen har ju pvc slangar problem att hålla formen i svängar (ju skarpare desto sämre funkar dom) dvs att dom plattar till sig och försämrar,stoppar flödet.
Armerade slangar funkar bättre än icke armerade men bara till en viss del över det så är den nästan lika dålig på att platta till sig som oarmerad.
Trick för att undvika att slangen plattar till sig är att ta buntband,slangklämmor,fjäder,etc och sätta vid tillplattningen på slangen för att på det sättet få den mer rund än platt.
OBS det går åt mer än ett buntband,klamma 2-3 klammor brukar räcka ibland 1-2 till vid skarp sväng och buntband ca 5-20st.

En sak att se upp med är att även om det inte är några tillplattningar när du bygger ihop datorn så kan dom komma efter ett tag när slangen har hårdnat och speciellt om du monterat slangen så att den har börjat att platta till sig lite då kommer den att vara betydligt mer tillplattad senare.

Sen vad dom sa att deras slang är så otroligt mycket bättre än biltema!
Nja enligt mina erfarenheter ((bil)verkstad,industri,div vatten skadade datorer,etc) där jag hanterat ganska mycket slang genom åren är att det inte är speciellt stor skillnad mellan pvc slangar.

Det finns två nivåer skaplig och ganska bra som tex en annan sa tidigare om biltemas färgade (har jag ej använt ännu) att den förs sönder det har jag varit med om på dom flesta slangar för att 1mån senare ha exakt samma slang (men troligen en annan tillverknings batch)har fungerat perfekt på samma sak men i ännu kallare temp (detta var en av dom dyrare pvc slangar du kan hitta).
Så med andra ord har dom gjort bort sig i tillverkningen (allt är ju gjort i kina) med tex för mycket,lite av någon ingrediens så kan slangen vara totalt kass och det gäller inte bara biltema utan ALLA.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Jag köpte http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p10879_Masterk... och det är nog det bästa jag gjort. Körde biltemaslang innan (utan några problem ska tilläggas) och skillnaden är som dag och natt i förhållandet hur skarpa "svängar" de kan ta.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Jag köpte http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p10879_Masterk... och det är nog det bästa jag gjort. Körde biltemaslang innan (utan några problem ska tilläggas) och skillnaden är som dag och natt i förhållandet hur skarpa "svängar" de kan ta.

Jag har en liknande slang i datorn nu: http://www.coolingstuff.se/p/58/masterkleer-10-16-uv-red .
Den jag kände på på biltema var som sagt inte en lika trevlig historia vad gäller böjbarhet och väggtjocklek.
Den jag köpte på dunlop hiflex är lika böjlig vad jag kan bedöma när jag sitter och känner på båda här nu.
Dock är den som sagt transparant med armering i vilket inte alls gör den lika stilig som den du har. Dock fick jag den för 18 kr/meter.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Köpte labbslang jag från jula, haft samma slang i 10 månader, funkar perfekt än

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Skrivet av samme28:

Köpte labbslang jag från jula, haft samma slang i 10 månader, funkar perfekt än

Jag kände på den också. Men tyckte den inte alls gick att böja på utan att få veck?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Jag kände på den också. Men tyckte den inte alls gick att böja på utan att få veck?

jodå går att böja relativt mycket utan att få nå veck, när jag körde vattenblock på nordbrygga så blev det ett litet veck men då pratar vi ett ynkligt veck så det går att böja mycket utan veck

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Skrivet av samme28:

jodå går att böja relativt mycket utan att få nå veck, när jag körde vattenblock på nordbrygga så blev det ett litet veck men då pratar vi ett ynkligt veck så det går att böja mycket utan veck

Okej! Får gå dit och känna på de igen när jag är där nästa gång! Dock var ytterdiametern inte riktigt tillräcklig för att passa mina anslutningar.
Men tack för tipset! Men även dessa är ju tillverkade i PVC.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

köpte själv från clas ohlson, typ en förpackad 20 meters rulle. Har haft den i 2år och fungerar prima.

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Sitter och kikar efter slangar till mitt vattenkylningssystem. Sitter nu 16/10 slang i datorn men kommer utöka och behöver mer slang.

Bör dessa passa bra?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Motor...

Och vilken dimension är då bäst att ta då 16/10 inte verkar finnas? 16/9 eller 17/10?

Eller har ni något bättre förslag på slang som kan finnas i en butik nära mig?

Är NÅT från Feltema lämpligt att ens köpa?

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Skrivet av TouchOfRed:

Är NÅT från Feltema lämpligt att ens köpa?

Med den inställningen så tycker jag att du gott och väl kan fortsätta gå och köpa likadana saker till dubbla priset.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av TouchOfRed:

Är NÅT från Feltema lämpligt att ens köpa?

Du och familjen köper säkert prylar där.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Med den inställningen så tycker jag att du gott och väl kan fortsätta gå och köpa likadana saker till dubbla priset.

Likadana är det säkert. Bara det att kvaliten är usel.
Biltema som det så fint heter, har ju inte det bästa ryktet.

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Du och familjen köper säkert prylar där.

haha Pappa köpte 2 fästen till mina extraljus för att det inte fanns någon annastans. Billigt och bra tänkte jag.
Kommer hem, monterar. Hmm nåt är fel.. DOM ÄR GLAPP !
Det är en kulleder, och kulorna på dom är för små för "kåpan" dom ska sitta i. Dom fungerar ju, men är glapp..
Hade inte förväntat mig något annat från Biltema, så nästa gång blir det inte biltema.

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Skrivet av TouchOfRed:

Likadana är det säkert. Bara det att kvaliten är usel.
Biltema som det så fint heter, har ju inte det bästa ryktet.

Skrivet av TouchOfRed:

haha Pappa köpte 2 fästen till mina extraljus för att det inte fanns någon annastans. Billigt och bra tänkte jag.
Kommer hem, monterar. Hmm nåt är fel.. DOM ÄR GLAPP !
Det är en kulleder, och kulorna på dom är för små för "kåpan" dom ska sitta i. Dom fungerar ju, men är glapp..
Hade inte förväntat mig något annat från Biltema, så nästa gång blir det inte biltema.

Det gäller att sålla bland produkterna, göra lite efterforskningar. Ofta kan det vara exakt samma produkt från samma fabrik, bara att det står biltema på den. Vissa saker kan dock vara ren skit.

Det där ryktet har jag fått för mig sitter i lite sen gammalt, verkar ha varit värre förr?

Jag har då köpt väldigt mycket på biltema genom åren, i princip har det mesta fungerat riktigt bra, till en bråkdel av priset på likadan produkt med mer "känt" märke. Exempel är bromsok som jag köpte för 1/3 av priset, vilka enligt uppgift(inte alls helt säker dock) skulle vara exakt samma som såldes under annat namn, mycket dyrare. Fungerar hur som än idag prima.

Men som sagt, man får gå lite på känsla och kanske göra lite efterforskningar innan man köper lite dyrare saker där, allt är inte bra. Men så är det ju oftast.

Fästen till extralysen verkar ju kanske vara något som man skall se upp med från Biltema t ex Dock kan du ju också haft otur och fått tag i ett måndagsexemplar.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Det gäller att sålla bland produkterna, göra lite efterforskningar. Ofta kan det vara exakt samma produkt från samma fabrik, bara att det står biltema på den. Vissa saker kan dock vara ren skit.

Det där ryktet har jag fått för mig sitter i lite sen gammalt, verkar ha varit värre förr?

Jag har då köpt väldigt mycket på biltema genom åren, i princip har det mesta fungerat riktigt bra, till en bråkdel av priset på likadan produkt med mer "känt" märke. Exempel är bromsok som jag köpte för 1/3 av priset, vilka enligt uppgift(inte alls helt säker dock) skulle vara exakt samma som såldes under annat namn, mycket dyrare. Fungerar hur som än idag prima.

Men som sagt, man får gå lite på känsla och kanske göra lite efterforskningar innan man köper lite dyrare saker där, allt är inte bra. Men så är det ju oftast.

Fästen till extralysen verkar ju kanske vara något som man skall se upp med från Biltema t ex Dock kan du ju också haft otur och fått tag i ett måndagsexemplar.

Jo, men vem orkar efterforska på nån grej för 30kr? Isf med dyrare saker som sagt.
Ja det är klart ALLT dom har inte är skit. Kom precis på att jag köpte bromsklossar till bilen där för några månader sen. Mest för att jag inte har jobb, annars hade jag nog köpt nån annanstans Men sen så vill jag LITA på att det jag köper.

Vissa saker går att köpa, vissa inte. Så är det.

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Medlem

Tex bromsklossar kan vara skillnad på mellan olika butiker.
Med det menar jag tex hur hård själva slitytan är ju mjukare desto mindre kraft (pedalen) behövs för att bromsa men leder då även till att dom slits fortare och blir varmare fortare.
Och tvärtom på hårda klossar dom håller längre går kallare men behöver mer kraft för samma broms verkan.

Enligt min erfarenhet så är biltemas väldigt mjuka andra ställen som mekonomen,autoexperten,etc kan vara exakt samma som orginal kloss men inte alltid.

Till en vanlig bil som går under 2000 mil om året så funkar biltemas klossar bra över det då kan du fundera på andra.
Kör du post,tidningar,reklam,etc nåt som fodrar extremt mycket bromsning hela tiden så använd ALDRIG biltemas klossar då dom tar slut på nån,några dagar främst på att dom blir för varma och du får broms fejding vilket betyder att det inte finns någon broms kvar alls då dom är för varma och det enda som händer då är att dom slits oerhört fort men inget mer.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!