kalas konstigt fel upplåsning av kärna ????

Permalänk

kalas konstigt fel upplåsning av kärna ????

tjaaa har försökt hela dagen att låsa upp min pros som e en amd athlon 455 sitter i ett gigabyte 870 kort varje gång jag låste upp kärnan så frös windows precis när flaggan e på g kollade lite runt på nätet å det va flera som hadde samma problem pga trolig kass kärna för att ute sluta det testade jag att låsa upp en gång till men denna gång låsa en annan kärna typ 0 på 1 på 2 av 3 på dååå funka det när jag kom in i windows då kom en ruta upp om instalering av drivare kollade sendan dator egenskaper å då hadde jag helt plötsligt en phenom b55 ist...

braaa tänkte jag å skulle låsa upp den sista men samma problem igen... VA E Felet ???

har testat å ändra vcore utan lycka... ANDRA tipps ??

Permalänk
Medlem

DU kan börja med att skriva om inlägget så att det blir läsbart.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av muppen94:

DU kan börja med att skriva om inlägget så att det blir läsbart.

LYCKAS BARA LÅSA UPP 3 KÄRNOR.... SPELAR INGEN ROLL VILKA 3 AV 4 KÄRNOR ... BÄTTRE NU ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallemeballe:

LYCKAS BARA LÅSA UPP 3 KÄRNOR.... SPELAR INGEN ROLL VILKA 3 AV 4 KÄRNOR ... BÄTTRE NU ??

Inte precis. Vill du att folk ska hjälpa dig kanske du skall vara lite tydligare, och lite trevligare.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Skrivet av Gottson:

Inte precis. Vill du att folk ska hjälpa dig kanske du skall vara lite tydligare, och lite trevligare.

häää ? e det så svårt att förstå ?

min cpu har 3 kärnor vill låsa upp den till 4.

har nu låst upp kärna 4 men stände kärna 2. å då funkar det.

resultat 3 av 4 kärnor varav kärna 4 aktiv.

vill ha 4 kärnor (cores) aktiva samtidigt

Permalänk

Hur gammal är du? verkar vara 10 eller något... Iaf Moderkortet kanske inte tycker om att din cpu använder 4 kärnor.... Mao ett annat moderkort KAN göra att du lyckas låsa upp alla... Dock inte garanterat...

Permalänk
Skrivet av dallemeballe:

häää ? e det så svårt att förstå ?

min cpu har 3 kärnor vill låsa upp den till 4.

har nu låst upp kärna 4 men stände kärna 2. å då funkar det.

resultat 3 av 4 kärnor varav kärna 4 aktiv.

vill ha 4 kärnor (cores) aktiva samtidigt

när alla 4 är aktiva startar inte windows

Permalänk
Skrivet av xfmimd:

Hur gammal är du? verkar vara 10 eller något... Iaf Moderkortet kanske inte tycker om att din cpu använder 4 kärnor.... Mao ett annat moderkort KAN göra att du lyckas låsa upp alla... Dock inte garanterat...

omg !! driver ni med mig ell ? btw kortet ska klara 6 cores ... tack för svar ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dallemeballe:

omg !! driver ni med mig ell ? btw kortet ska klara 6 cores ... tack för svar ..

Du driver med dig själv. Visst ditt moderkort kan har funktionen att låsa upp kärnor men det är bara vissa processorer som går att låsa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallemeballe:

omg !! driver ni med mig ell ? btw kortet ska klara 6 cores ... tack för svar ..

Lär dig att vara trevlig, då hälper jag mer än gärna till. Du beter dig just nu som 10år(lånat från tidigare talare).

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS | 2x24GB G.Skill 8000C36 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallemeballe:

omg !! driver ni med mig ell ? btw kortet ska klara 6 cores ... tack för svar ..

Vad är ditt problem grabben? du bör ju inte va på forumet ens. folket vill bara hjälpa dig du är otrevlig o vägrar ta till dig hjälp, tycker du ska skärpa till dig om du ska va här på forumet!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

amd athlon 455 är en 3 kärnig, deal with it!
Alla x3'or klarar inte av att bli upplåst till 4 kärnor....

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

cores är inaktiverade av en anledning, på DIN CPU kan det vara att det inte är stabil med alla 4 aktiva, vist ett annat mobo kan fixa detta men inte en garanti. sen ska du nog inte vara otrevlig när folk försöker hjälpa dig. lär dig något ist för att bli pissed när du inte vet hur du startar datorn...

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Du driver med dig själv. Visst ditt moderkort kan har funktionen att låsa upp kärnor men det är bara vissa processorer som går att låsa upp.

ok ?? ja det vet jag athlon 455 är känd för att kunna låsas upp men inte alla kan det för att den 4 kärnan kan va pajj.... så då aktiverade jag kärna 4 vilket betyder att den funkar..
men jag var tvungen att stänga ner en annan kärna.. altså kärna 2 så nu e den låst istället.. nu visar datorn att jag har en phenom b55 isället. varför kan jag inte låsa upp kärna 2 igen som funkade förut ock resultera i 4 kärnor aktiva samtidigt...

http://www.youtube.com/watch?v=byByNAyHHYk här låses den "gömda" fjärde kärnan upp på den modellen jag har

Permalänk
Medlem

>Trolla som det inte finns någon morgondag!!!! OMG

Skulle inte hjälpa dig om så solen slockna!

Permalänk

fattar inte hur jag kan uppfattas som otrevlig ?? ni ber mig förklara å det gör jag

Permalänk
Skrivet av dallemeballe:

ok ?? ja det vet jag athlon 455 är känd för att kunna låsas upp men inte alla kan det för att den 4 kärnan kan va pajj.... så då aktiverade jag kärna 4 vilket betyder att den funkar..
men jag var tvungen att stänga ner en annan kärna.. altså kärna 2 så nu e den låst istället.. nu visar datorn att jag har en phenom b55 isället. varför kan jag inte låsa upp kärna 2 igen som funkade förut ock resultera i 4 kärnor aktiva samtidigt...

http://www.youtube.com/watch?v=byByNAyHHYk här låses den "gömda" fjärde kärnan upp på den modellen jag har

För att att något är fel med CPUn som gör att den inte funkar som Quad Core, alla kärnor kan ju funka 1 och 1 men kanske inte alla sammtidigt, kan även vara ditt mobo som inte vill, bara för att det klarar 6Cores CPUer behöver det inte klara av att låsa upp en CPU bra, Ja hade ett Croshair III Formula och en 1100T BE 6core och det funka skit bra, en polare hade likadant mobo men fick aldrig sin x3 720 BE att fixa sista kärnan, men på ett annat mobo så funka det...

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Skrivet av InZ-Audio:

För att att något är fel med CPUn som gör att den inte funkar som Quad Core, alla kärnor kan ju funka 1 och 1 men kanske inte alla sammtidigt, kan även vara ditt mobo som inte vill, bara för att det klarar 6Cores CPUer behöver det inte klara av att låsa upp en CPU bra, Ja hade ett Croshair III Formula och en 1100T BE 6core och det funka skit bra, en polare hade likadant mobo men fick aldrig sin x3 720 BE att fixa sista kärnan, men på ett annat mobo så funka det...

aha ok altså funkar det inte så logiskt som jag tänkte... tack för bra svar

btw så är jag 25 för er som undrade på den punkten ... och inte utnänmd till data geni heller ( därför sökte jag svar på forum vilket också blir sista gången )

men tack igen inz-audio för bra svar

Permalänk
Avstängd

Han har redan fått svar tidigare i äldre tråd där Demonoidz säger:

"Att låsa upp en kärna kan bli instabilt, men självklart värt att testa. Finns fina guider runtom internet om just detta. Om du skall köra med vatten, hade jag personligen gått upp några hundra i prisklasserna, annars är det bättre med luft (om man inte är pedantisk med damm, ljud etc)."

Värför skapa ny tråd när du har fått svar på din fråga i ditt äldre tråd?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Han har redan fått svar tidigare i äldre tråd där Demonoidz säger:

"Att låsa upp en kärna kan bli instabilt, men självklart värt att testa. Finns fina guider runtom internet om just detta. Om du skall köra med vatten, hade jag personligen gått upp några hundra i prisklasserna, annars är det bättre med luft (om man inte är pedantisk med damm, ljud etc)."

Värför skapa ny tråd när du har fått svar på din fråga i ditt äldre tråd?

det vet jag... jag har googlat en hel del innan jag skapade tråden .. men då hittatde jag bara dom som lyckas öppna alla 4 . å dom som öppna alla men fick ostabilt system. å dom som inte lyckats... jag tyckte att jag halft lyckades när jag öpnna den fjärde men stängde nr 2 ist å datorn säger att jag har phenom ist för athlon. det resultatet tyckte jag var märkligt och har inte hittat nån annan som gjort det jag gjorde.. tänkte ju så klart att det var easy fix för grabbarna på swe klockers som har mer erfarenhet än mig .. men nu gick det tydligen inte med aif men nu har jag provat och åter går till 3 cores som normalt ist

btw kör nu med antec cooler 620 funkar otroligt bra klockade till 3,8g å ligger på 14c i idle och 28 efter 45 minuter med prime 95

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dallemeballe:

det vet jag... jag har googlat en hel del innan jag skapade tråden .. men då hittatde jag bara dom som lyckas öppna alla 4 . å dom som öppna alla men fick ostabilt system. å dom som inte lyckats... jag tyckte att jag halft lyckades när jag öpnna den fjärde men stängde nr 2 ist å datorn säger att jag har phenom ist för athlon. det resultatet tyckte jag var märkligt och har inte hittat nån annan som gjort det jag gjorde.. tänkte ju så klart att det var easy fix för grabbarna på swe klockers som har mer erfarenhet än mig .. men nu gick det tydligen inte med aif men nu har jag provat och åter går till 3 cores som normalt ist

btw kör nu med antec cooler 620 funkar otroligt bra klockade till 3,8g å ligger på 14c i idle och 28 efter 45 minuter med prime 95

Nej, tyvärr är det ingen garanti att en processor kan att bli upplåst. Det kan vara många olika anledningar till att just din inte klarar det.

Lite halvrelaterat, hur kallt har du det i ditt rum egentligen? 14 grader är ju inte speciellt trevligt att vara i

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, tyvärr är det ingen garanti att en processor kan att bli upplåst. Det kan vara många olika anledningar till att just din inte klarar det.

Lite halvrelaterat, hur kallt har du det i ditt rum egentligen? 14 grader är ju inte speciellt trevligt att vara i

jo det jag tänkte va om det va nåt jag missat eller om det hadde med win å göra ? ha ha ha jo det e kallt här men inte 14 grader men det e det cpu termometer säger att jag har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dallemeballe:

jo det jag tänkte va om det va nåt jag missat eller om det hadde med win å göra ? ha ha ha jo det e kallt här men inte 14 grader men det e det cpu termometer säger att jag har.

Det är säkert ren och skär otur

Då har den i klassisk AMD-anda fel, den är inte kallare än rumstemp

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Permalänk
Permalänk

tänkte posta en bild men det gick inte som jag hadde planerat

Permalänk
Skrivet av dallemeballe:

tänkte posta en bild men det gick inte som jag hadde planerat

http://s6.postimage.org/pejvipg75/tempratur.png

Permalänk
Medlem

Verkar som sensorn ballat ur. Testa att använda Hwmonitor istället.

Kolla också att du har senaste bios på ditt moderkort. Och prova också att öka v.core när du låser upp alla 4 kärnor, CPU:n vill ju her mer ström då vilket är rätt logiskt.

Rekommenderar att du läser igenom denna guide (som jag inte fattar varför dom inte klistrat):
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/890479-guide-aktivera...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Verkar som sensorn ballat ur. Testa att använda Hwmonitor istället.

Kolla också att du har senaste bios på ditt moderkort. Och prova också att öka v.core när du låser upp alla 4 kärnor, CPU:n vill ju her mer ström då vilket är rätt logiskt.

Rekommenderar att du läser igenom denna guide (som jag inte fattar varför dom inte klistrat):
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/890479-guide-aktivera...

vet inte vilken bios jag har men använder driver genius så jag räknar med att den fixat det senaste ? ... tack för bra länk mitt kort var inte med dock... men det står precis så som det gör i guiden det som är inringat i rött det e det jag tycker e så konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppen94:

DU kan börja med att skriva om inlägget så att det blir läsbart.

Skrivet av Gottson:

Inte precis. Vill du att folk ska hjälpa dig kanske du skall vara lite tydligare, och lite trevligare.

Skrivet av xfmimd:

Hur gammal är du? verkar vara 10 eller något... Iaf Moderkortet kanske inte tycker om att din cpu använder 4 kärnor.... Mao ett annat moderkort KAN göra att du lyckas låsa upp alla... Dock inte garanterat...

Skrivet av Alle22:

Du driver med dig själv. Visst ditt moderkort kan har funktionen att låsa upp kärnor men det är bara vissa processorer som går att låsa upp.

Skrivet av dbxxx:

Lär dig att vara trevlig, då hälper jag mer än gärna till. Du beter dig just nu som 10år(lånat från tidigare talare).

Skrivet av Solding:

Vad är ditt problem grabben? du bör ju inte va på forumet ens. folket vill bara hjälpa dig du är otrevlig o vägrar ta till dig hjälp, tycker du ska skärpa till dig om du ska va här på forumet!

Skrivet av dale68:

>Trolla som det inte finns någon morgondag!!!! OMG

Skulle inte hjälpa dig om så solen slockna!

Hhahahahahahahahahahahah xD

Ontopic: Som sagt finns det ju en anledning att processorn har fått en kärna låst. Som många andra har sagt är det inte säkert att den klarar att köras med alla kärnor aktiverade.