Pump tillräcklig samt vad ska jag tänka på vid de- samt montering av vattensystemet?

Permalänk

Pump tillräcklig samt vad ska jag tänka på vid de- samt montering av vattensystemet?

En helt novis inom vattenkylning ska nu demontera sitt (färdigköpta)system och utöka denna med CPU-block samt en extra radiator.

Jag började nu fundera på om pumpen är tillräcklig samt vad jag ska tänka på, vanliga fällor och sådant som folk kanske missar?

Komponenter som ska kylas:
i7 2600k
2x HD5970

Vattenkylningskomponenter:
1x XSPC dual 5,25 Acrylic Res/Pump: http://www.coolingstuff.se/p/278/xspc-dual-5-25-acrylic-res-p...
2x XSPC RX360 radiatorer.
2x Block till 5970, tror det är dessa: http://www.coolingstuff.se/p/34/ek-water-blocks-ek-fc-5970-cf...
CPU-block som jag inte har koll på just nu vilket det är.

Samt, vad ska jag tänka på nu när jag demonterar allt och sedan ska sätta ihop allt igen? Ska jag skölja genom alla delar och i sådant fall, med vad? Kokt vatten samt vinäger har jag läst, lite både ris och ros om?

Tack på förhand mina vänner!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Vad kor du for vatska nu? Om du kor pa nan fardigblandad typ feser one sa har du jobb framfor dig, om du kor pa dest vatten och silver inget speciellt. Fardigblandat hade jag skarpt funderat pa att byta ut alla slangar och oppnat alla block och borstat med tandborste

Pumpen ar inget vidare, du har en lang slinga och trycket den klarar att peta ut ar under all kritik, vad jag hort ska den vara hogljudd med. Om du inte ager pumpen redan skaffa dig en laing pump av valfri sort, las lite jamforelser sa du valjer den som passar vad du vill ha ut av den, swiftech mcp35x kan dock rekommenderas. Om du har pumpen ar det bara att prova men tempen blir inte nodvandigtvis battre med en extra rad om flodet blir lidande

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Vad kor du for vatska nu? Om du kor pa nan fardigblandad typ feser one sa har du jobb framfor dig, om du kor pa dest vatten och silver inget speciellt. Fardigblandat hade jag skarpt funderat pa att byta ut alla slangar och oppnat alla block och borstat med tandborste

Pumpen ar inget vidare, du har en lang slinga och trycket den klarar att peta ut ar under all kritik, vad jag hort ska den vara hogljudd med. Om du inte ager pumpen redan skaffa dig en laing pump av valfri sort, las lite jamforelser sa du valjer den som passar vad du vill ha ut av den, swiftech mcp35x kan dock rekommenderas. Om du har pumpen ar det bara att prova men tempen blir inte nodvandigtvis battre med en extra rad om flodet blir lidande

Datorn har jag köpt från XrOo här på forumet, riktigt fint bygge! Men detta är anledningen till att jag inte kan något om vattenkylning, att jag inte byggt det själv
Vätskan som är i nu vad jag förstår är batterivatten och 10% glykol. Detta bör alltså betyda att jag inte behöver ta isär allt och borsta rent? Eller är glykol också inräknat i det som klibbar igen?

Jag förstår. Pumpen sitter redan i datorn tyvärr. Min loop idag är den, 1st rx360 radiator, och dessa kyler 2 st hd5970. Nu vill jag också lägga till min CPU i loopen för att datorn ska kunna gå tystare och lite svalare. Då tänkte jag att en till rx360 radiator skulle göra gott.

Men det jag får göra är alltså att helt enkelt prova, och sedan se om det fungerar bra eller inte?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

ja, bara prova, det funkae säkert utmärkt. Skölj igenom med lite destvatten så ska det inte vara nån fara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

ja, bara prova, det funkae säkert utmärkt. Skölj igenom med lite destvatten så ska det inte vara nån fara

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, tack så mycket! Men du tror alltså inte att det ska vara nödvändigt att öppna upp alla block och borsta rent dem i mitt nuvarande fall?

Men då kör jag med de komponenterna jag har sålänge. Om det visar sig vara för klent så uppgraderar jag med en bättre pump så fort pengar finns över!

EDIT: Uppdaterar här med att en rengöring av blocken var bra att göra. Några kanaler hade kläggat igen så smått och det satt färg överallt, tog ett bra tag att få rent.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8