Explosion hos Apple-leverantör skadar 61 personer

Permalänk
Medlem

Bad karma is bad.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

hur mkt hade en iphone kostat om alla delar varit tillverkade i sverige?

Troligtvis de dubbla eller tre dubbla..

Om du kollar på deras lön är den ungefär va du fick på gymnasiet skulle jag tänka mig? 1500:- i månaden drygt

Nu tror jag inte vi skulle gå med på den lönen, utan tror dom skulle tjäna 15-17k i månaden här i sverige.. resten får du tänka ut

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Det är pga personer med ditt usla resonemang som det finns företag som utnyttjar den billiga arbetskraften i kina. Idag är det svårt att få nått som inte har någonting från kina på grund av att det är så pass billigt men det är HELT upp till företagen att se till vart grejerna kommer ifrån och under vilka omständigheter dom produceras på.
Som tur är kommer nog den billiga arbetskrafet i kina att fasas ut i alla fall men det kommer alltid finnas billigt någonstans med arbetare som har usla förutsättningar.

Nej, tvärtom. Det är personer med ditt kassa resonemang som gör att det ser ut som det gör idag. Det går inte att lägga det ansvaret på företag då de i slutändan endast existerar för att tillgodose våra behov. Finns det inget behov, så finns det inte heller något företag. Om vi konsumenter vill ha billiga råvaror, kläder, teknik, whatever så kommer det finnas företag som tillverkar och säljer dessa produkter billigt.

Möjligt att arbetskraften i Kina fasas ut, men det till andra låglöneländer då vi vill fortfarande ha billiga prylar så att vi kan njuta av vår materialism. (Nej jag är inte bättre själv, och är en hycklare som de flesta här på forumet i den här frågan)

Permalänk
Medlem

Tillåt mig småle.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det är ditt ansvar som konsument att se till att produkten är ok. Skyll inte på nån annan.
Kolla prisjakt tex hur många använder inte den eller liknande siter innan dom köper nått? Priset är det enda som är viktigt. Visst det är jobbigt för vissa när dom blir påmind om under hur vidriga förhållande vissa måste jobba men ett par dagar efter så är det glömt och man kollar prisjakt ett en ny billig pryl som man egentligen inte behöver. Så företagen har inget val, dom måste ju ge det som konsument vill ha annars så går det som det gick för Saab.

Saab led av en extremt dålig ledning, de hade inget nytänk de borde att gått i konkurs mycket tidigare.

Permalänk
Medlem

Blir äcklad av vissa kommentarer till denna nyhet.

Skrivet av matnojje:

Fast även om dom har usla förutsättningar så hade dom svultit om dom inte haft jobb.

Nej det hade dom inte behövt. Men tyvärr är det en kommunist makt i kina och det är ofta inte så bra för den enskilda personen. Inte bara företagen att skylla, men en stoooor del.

Skrivet av Melvin132:

Finns ingenting fel med att vara en bra affärsman. Självklart så kommer man försöka pressa ner kostnaderna så mycket som möjligt, så han med lägst pris på produkten kommer att sälja flest (vi utgår från att kvalitén är den samma eller att det låga priset i sig ursäktar en lägre kvalité), egentligen så finns det absolut ingenting annat som spelar någon roll.
Om man inte tycker det så kommer man inte ha en chans att starta ett företag idag eller någon gång i framtiden. Idealism och massa annat gullegull låter bra när man ska marknadsföra sig, men i det långa loppet när man är etablerad och har en nöjd kundbas så är det bara kostsamt.
Väljer jag mellan 2 identiska produkter så kommer jag alltid välja den som kostar en hundring mindre, sen huruvida folket på fabriksgolvet jobbar 8 eller 14 timmar om dagen kunde jag nog inte bry mig mindre om.

Att utnyttja folk i underläga och även barn är då INTE att vara en bra affärsman. Du tycker kanske slavhandel ska införas?

Skrivet av skog1s:

Glöm att den kommer att fasas ut! Tvärtom. Nästa gång du tar på dina joggingskor eller jacka så kan du ju läsa igenom Så produceras våra kläder Sen kan du sätta dig ner o tänka på hur "vi" har utnyttjat den billiga arbetskraften! som vi redan gjort i över 15 år!

Genomsnittsåldern i Kina stiger och det kommer så småning om fattas arbetskraft där.
Sen är det som sagt svårt att komma undan att köpa saker som är producerad i kina eller något annat land med usla förhållanden. Men det finns andra sätt man kan hjälpa till på om man är imot detta. Men man kan försöka hålla sig ifrån det så gått det går.

Skrivet av kaya:

Det är ditt ansvar som konsument att se till att produkten är ok. Skyll inte på nån annan.
Kolla prisjakt tex hur många använder inte den eller liknande siter innan dom köper nått? Priset är det enda som är viktigt. Visst det är jobbigt för vissa när dom blir påmind om under hur vidriga förhållande vissa måste jobba men ett par dagar efter så är det glömt och man kollar prisjakt ett en ny billig pryl som man egentligen inte behöver. Så företagen har inget val, dom måste ju ge det som konsument vill ha annars så går det som det gick för Saab.

Ja det är vi konsumenter men tyvär finns det så många som inte bryr sig och idag finns det få alternativ på många områden, som till exempel elektronik. Man har inte mycket till val att köpa nått som t.ex. kina varit i kontakt med. Men man kan ändå försöka så gott man kan som konsument och man kan hjälpa till från andra kanaler.
Sen tycker jag att hela välden borde vara imot diktaturer men nu är det så att kina har så fruktansvärt med makt och i princip äger USA vilket inte är bra.

Skrivet av sunnis:

Nej, tvärtom. Det är personer med ditt kassa resonemang som gör att det ser ut som det gör idag. Det går inte att lägga det ansvaret på företag då de i slutändan endast existerar för att tillgodose våra behov. Finns det inget behov, så finns det inte heller något företag. Om vi konsumenter vill ha billiga råvaror, kläder, teknik, whatever så kommer det finnas företag som tillverkar och säljer dessa produkter billigt.

Möjligt att arbetskraften i Kina fasas ut, men det till andra låglöneländer då vi vill fortfarande ha billiga prylar så att vi kan njuta av vår materialism. (Nej jag är inte bättre själv, och är en hycklare som de flesta här på forumet i den här frågan)

Suck... så om man säljer sakerna har man inget ansvar? även om det säljer har man väll moral? Tänk lite för f*n
Det är tycker jag även företagena som lite döljer hur och vart det är tillverkat. Så det är mycket upp till företagen.
I slutändan är det ändå vad vi konsumenter köper men det tar ändå inte bort ansvaret i hela ledet före och när dom döljer sanningen görs det enkelt för dumt folk att bara köpa billigt som också ofta kan sitta på en dålig ekonomisk sitts.
Vilket leder till ännu en sak som berör sverige där det bara blir sämre med det mesta. Och det finns en stor orsak men ingen pratar om.

Ne blir så less på alla svenskar som tänker på sin egen plånbok.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av zeg:

Blir äcklad av vissa kommentarer till denna nyhet.

Ne blir så less på alla svenskar som tänker på sin egen plånbok.

Jag blir också ledsen när människor tänker.. Jag håller med dig.

Jag blir jätte ledsen!!! Helvete för alla smarta moderater! Kan inte alla vara som du o ja - Sinnesslöa.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Ja det är vi konsumenter men tyvär finns det så många som inte bryr sig och idag finns det få alternativ på många områden, som till exempel elektronik. Man har inte mycket till val att köpa nått som t.ex. kina varit i kontakt med. Men man kan ändå försöka så gott man kan som konsument och man kan hjälpa till från andra kanaler.
Sen tycker jag att hela välden borde vara imot diktaturer men nu är det så att kina har så fruktansvärt med makt och i princip äger USA vilket inte är bra.

Suck... så om man säljer sakerna har man inget ansvar? även om det säljer har man väll moral? Tänk lite för f*n
Det är tycker jag även företagena som lite döljer hur och vart det är tillverkat. Så det är mycket upp till företagen.
I slutändan är det ändå vad vi konsumenter köper men det tar ändå inte bort ansvaret i hela ledet före och när dom döljer sanningen görs det enkelt för dumt folk att bara köpa billigt som också ofta kan sitta på en dålig ekonomisk sitts.
Vilket leder till ännu en sak som berör sverige där det bara blir sämre med det mesta. Och det finns en stor orsak men ingen pratar om.

Ne blir så less på alla svenskar som tänker på sin egen plånbok.

Visst kan man tycka att de ska ha ansvar och moral men är det så det ser ut idag? Nää. Handlar man inte med varor som har sitt ursprung i låglöneländer i vissa branscher så kan man inte konkurrera med priset, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Ne blir så less på alla svenskar som tänker på sin egen plånbok.

Så... Om du ska köpa en telefon idag och du får två val:
telefonen du vill ha som kostar 5000kr eller telefonen du vill ha fast tillverkad i Sverige för det tredubbla priset.

Samma telefon, samma tillverkningssätt, samma komponenter, annat tillverkningsland där lönerna anses sjyssta.

Köper du den svensk-tillverkade telefonen?

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Så... Om du ska köpa en telefon idag och du får två val:
telefonen du vill ha som kostar 5000kr eller telefonen du vill ha fast tillverkad i Sverige för det tredubbla priset.

Samma telefon, samma tillverkningssätt, samma komponenter, annat tillverkningsland där lönerna anses sjyssta.

Köper du den svensk-tillverkade telefonen?

Det låter värre än vad det är när man hör att Kineserna tjänar 4 kr i timman. Visst, det är värt 4 kr i sverige, men för 4 kr i kina får du betydligt mer än i sverige, det är ju inte så att efter en 10 timmars dag har de tjänat 40kr och kan med nöd och näppe köpa två paket mjölk...

Att kinesiska produkter är billiga beror mest på att kina har "fuskat" och undervärderat sin valuta. De kan sälja saker till priser som för oss är billiga, men som i kina är mycket. Däremot är importerade produkter svindyrt i kina.

Om volvo vill ha 500.000kr för en bil så tar de 50.000 euro för den nu. Men om sverige undervärderar sin valuta, så att 500.000kr är lika mycket som 5000 euro, så betalar en tysk ynka 5000 euro vilket är lite för dem, men volvo får fortfarande 500.000kr vilket är svinmycket i sverige.

Åt andra hållet blir det svindyrt att importera. Dock tillverkar kina det mesta de behöver själva så import behövs ej. Dock kinesiska chefen som skor sig på arbetsmyrorna får det svettigt när han ska köpa sin Koenigsegg:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

De kommer aldrig uppnå samma levnadsstandard genom den metod som nu används eftersom vi inte är villiga att sänka vår standard.

Oavsett huruvida vi är "villiga att sänka vår standard" så kan de höja sin. Oavsett anledning till att vissa arbeten hamnar i fattiga länder så bidrar de i många fall likväl till förbättrad levnadsstandard.

Skrivet av Evil Peter:

Det är svårt att veta tankarna bakom men det du skriver har använts som argument för att rättfärdiga situationen otals gånger, vilket är väldigt uppenbart då det är exakt så rättfärdigande av tvivelaktiga saker alltid låter. Och jo, det argumentet kan användas för barnarbete också, även om du inte hade sådana tankebanor kring det, vilket du gjort klart att du inte hade.

Min tanke bakom vad jag skrev var helt enkelt att framföra information som potentiellt kan medföra en mer nyanserad debatt. Innebörden av den information som jag skrev påverkas heller inte nämnvärt utav hur ofta någon använder just denna information till att rättfärdiga saker som vissa människor anser vara tvivelaktiga.

Slutligen, tack för att du klargör att det var just informationen i min kommentar som du ansåg skulle kunna användas för att rättfärdiga barnarbete, och inte något specifikt resonemang som jag skulle ha fört. Jag kan ha blivit en aning för defensiv där. Uttrycket "med ditt resonemang" används, enligt min erfarenhet, oftast i mindre objektiva sammanhang än här och tenderar då att ha en märkbar negativ klang, som för övrigt förefaller vara syftet.

Skrivet av Evil Peter:

Det är ju helt enkelt möjligt att belysa positiva saker oavsett vad vi gör, så länge vi gör något bättre än att invadera deras länder och göra dem till slavar. Det som är relevant att diskutera är ju huruvida vi gör nog positiva saker för att kalla det etiskt.

I sådana diskussioner är det naturligtvis bra ifall även de positiva aspekterna får utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Saab led av en extremt dålig ledning, de hade inget nytänk de borde att gått i konkurs mycket tidigare.

Jag tycker saab gjorde billiga och snygga bilar och de har legat i framkant länge, de var de som utvecklade turbon. GM köpte saab för att komma ikapp marknaden, sen har de ju nästan struntat i saab. Tvingat dem att använda gamla värdelösa opel-chassin. Det var efter att GM tog över som det verkligen gicl utför för saab.

Dock har ju saab alltid gått back, kass marknadsföring gör att konsumenter köper dyrare sämre bilar och ineffktiv produktion.

Saab kursade inte pga dåliga bilar, utan för att de tillverkade lika få bilar men konkurrerade mot jätten audi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

Sparar väl in pengar genom att minska säkerheten.

Det är faktiskt helt sant, inget är så lönsamt som döda arbetare och avstannad produktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

De kommer aldrig uppnå samma levnadsstandard genom den metod som nu används eftersom vi inte är villiga att sänka vår standard.

Kan du utveckla? Jag undrar hur du kommit fram till att ekonomi är ett nollsummespel? Eller tror du att vi har nått edens lustgård och att det från och med nu bara kan bli sämre? Typ Peak living standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungkryss:

Det är faktiskt helt sant, inget är så lönsamt som döda arbetare och avstannad produktion.

Arbetsförhållanden för dessa arbetare är ofta väldigt, väldigt undermåliga och dåligt betalt. Långa arbetstimmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det är väl tack vare att alla ska ha allt billigast möjligt. Tillverkarna tvingas ju tumma på nånting, om inte kvalité så på anställdas säkerhet. Kommer säkert få en massa mothugg av folk som inte vill inse sanningen.

Det är ju så det är. Säkerheten och värdet på dom som jobbar där är inte högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jodå, det är speciellt det man skämtar om... lättar upp stämningen lite.

Nej, det är så svenskt att skämta om någon annans olycka.

Permalänk
Medlem

Från MacWorld:

Citat:

Efter förra veckans artikel om varför Apple har placerat sin tillverkning i Kina har New York Times följt upp med en artikel som behandlar dessa underleverantörer och den ”mänskliga kostnaden” bakom de effektiva och snabba fabrikerna.

Tidningen har intervjuat ”dussintals nuvarande och före detta anställda och konsulter, inklusive ett antal höga chefer med direkt insyn i Apples leverantörskedja.”

En av dessa berättar att företaget ska ha känt till missförhållanden vid vissa fabriker under fyra år, och att det fortfarande pågår. Han sade även att dessa leverantörer skulle ändra sina vanor omedelbart om Apple krävde det, men att företaget har låtit det passera eftersom det tjänar på dessa arbetsförhållanden.

Enligt flera av de intervjuade är Apples policy glasklar men kontrollerna inte så hårda som företaget vill låta påskina. En av dem förklarar hur det har med hemlighetsmakeriet att göra:

— Det finns en äkta vilja att leva upp till de utsatta reglerna i hela företaget, men att ta det till nästa nivå och skapa verklig förändring går emot hemlighetsmakeriet och våra affärsmål.