Permalänk
Medlem

Kylpasta... Var?

Första inlägget på Sweclockers och novis på datorer; frambringa all er barmhärtighet och hjälpsamhet.
Om jag postat i fel forum, hänvisa gärna till rätt.

Till saken: att man ska applicera kylpasta på processorn har jag förstått. Vilken form klicken ska ha finns det olika åsikter om, men många verkar anse att det viktigaste är att mitten på processorn täcks.
Hur kylpastan ska fördelas ut är också debatterat, trycka ut med hjälp av ett plant föremål eller låta trycket från kylaren göra jobbet. Angående detta har diskuterats vilken metod som renderar minst mängd luft mellan processorn och kylpastan, och ärligt talat kan jag inte se att någon av metoderna skulle vara bättre än den andra. Fysik är verkligen inte mitt gebit, men finns det inte hela tiden luft som rör sig i alla gropar som finns på processorns yta? Luft stängs alltså in oavsett på vilket sätt man fördelar kylpastan?

Jag planerar att göra min livshistorias första datorbygge i en nära framtid och jag vill ju då självklart att allt ska bli rätt, och jag läser på så mycket jag kan för att inte sabba något. Steget jag har hakat upp mig på nu är den externa CPU-fläkten (planerar att köpa en Noctua NH-U9B SE2). I detta klipp (

)
zoomas en plan yta in vid 0:24. Ska man applicera kylpasta på den också, och är det delen som ska sitta mot processorn?

Tack på förhand!

/Alcaeus

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra som så att jag tar en liten klick kylpasta på cpun. Smetar ut den med utgånget kort tex idkort eller liknande i ett tunt lager på cpun. Trycker dit kylaren. Klart. Sätter aldrig någon pasta på kylaren då den apliceras då man trycker dit cpun. kom dock ihåg att inte använda för mycket pasta då kan de bli bakvänd effekt. Lycka till.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver tänka på det då så vitt jag vet så kommer de flesta kylarna med Kylpasta på försmetat

Edit: Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Vänta nu... Det här med att låta trycket från kylaren göra jobbet... Menas med det att pastan smetas ut när man monterar kylaren över processorn? (Skulle vilja ha en sån där smiley där gubben tar sig själv för pannan )

EDIT: "Sätter aldrig någon pasta på kylaren då den apliceras då man trycker dit cpun."

Jag vet själv att läsa svaren noggrant brukar uppskattas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alcaeus:

Vänta nu... Det här med att låta trycket från kylaren göra jobbet... Menas med det att pastan smetas ut när man monterar kylaren över processorn? (Skulle vilja ha en sån där smiley där gubben tar sig själv för pannan )

Ja det stämmer. Du lägger "ett riskorn" eller vilken form du väljer och sen "trycker" du bara dit kylaren.

Permalänk
Medlem

Kan va lite olika. På min nya drog jag riskornvarianten istället för det tunna lager som följde me. Funka inte alls för mig så på med tunt lager igen och vips...gradera sjönk till en bra nivå. Så blir du inte nöjd med den ena, testa den andra.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Rengöring

Lånar min egen tråd för en fråga om rengöring: Bör man rengöra CPU:n när den kommer ny från förpackningen innan man monterar den? Detsamma för kylaren?

Permalänk
Medlem

Ang. rengöring

Så tycker jag inte det behövs, men om du vill/har lust kan du ju ta en titt på "Lappning" av cpu/kylare. Detta behövs inte heller oftast om du inte ska överklocka och behöver 100% kylning.

Permalänk

Regnöring skall göras med gärna mellanrum gärna 1/år, men ingen har ju sama processor, moderkort eller kylare, så det gäller sällan. men oavsett så skall man rengöra för bästa framtida temps. jag använder ren aceton och örontvättarmojänger för att få bort allt på dem mest kritiska ytorna. Jag tycker personligen inte att du ska ge dig in på lappning under första bygget, det är något man kanske vill (men inte nödvändigtvis behöver) göra om man vill få ner temperaturerna ytterligare. För mer info se http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
för mer info: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad... och gör gärna en sökning innan du skapar en tråd tack!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
SpelClockers

ett år mellan gångerna kan jag inte se den logiska biten i om du har en bra pasta och sätta rätt mängd från början.

bästa sättet är att sätta en klick pasta i mitten och sedan låta kylaren trycka ut pastan för att undvika luft bubblor mellan cpu/kylare

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Medlem

Applicera en klick kylpasta stort som ett riskorn på CPU'n, tryck ditt kylaren och skruva fast - klart! Du behöver inte smeta ut pastan med kort etc., när kylaren trycks dit så trycks pastan ut till så jämnt det går, utan luftbubblor.

Angående rengöring så behöver du inte rengöra direkt ur låda, men jag har ändå gjort det när jag byggt nytt. Brukar köra med Gripens aceton som är kemiskt ren (röd etikett).

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W