Permalänk

CPU kylare tips

Hej undrar om någon har ett tips på en bra kylare. Kör en i5 2500 och skall ej pyssla med klockning. I nuläget har jag Intels standardkylare och kör i ett Antec P183. Använder standardfläktarna samt en extra Noctua i fronten.

Kör jag på lägsta fart så ligger idle någonstans runt 35 och vid last hoppar den upp i 77, vid mellanläget så är det 32 samt 71 som gäller. Rätt monterad är den då temperaturen sjunker mycket snabbt när lasten försvinner.

Finns det något bra mellanting på marknanden? En kylare som är avsevärt bättre än standard utan att vara groteskt stor? Det behöver alltså inte vara några high end prylar.

Hur är det med vikten på eftermarknadskylare, måste man verkligen skruva bort dem vid transport (jag antar att med transport menas en bilfärd där det hoppar och stöter, inte då man bara bär iväg datorn till köksbordet).

Permalänk
Medlem

webhallen säljer Antec's h20 620 för 400kr(för sweclockers)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Njaä inte en sådan. Mera en konventionell lösning som är snäppet över standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Njaä inte en sådan. Mera en konventionell lösning som är snäppet över standard.

Coolermaster Hyper 212+ är ju isf den mest rekommenderade budgetkylaren som ändå är ett bra snäpp upp från standard. Storleksmässigt ingen bjässe, vill du ha en tyst kylare så är den väl bättre än standard, men inte i närheten av vad du kan få med tystare fläktar. Det kan man iofs köpa till i efterhand om man tycker att det behövs.

Du lär inte behöva montera loss kylaren vid transport ens om du har en 1kg-klump som jag. Materialet som moderkort är gjorda i tål väldigt mycket mer belastning än det lilla och kylarna sitter rejält stadigt i fyra skruvar med bakplatta.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Coolermaster Hyper 212+ är ju isf den mest rekommenderade budgetkylaren som ändå är ett bra snäpp upp från standard. Storleksmässigt ingen bjässe, vill du ha en tyst kylare så är den väl bättre än standard, men inte i närheten av vad du kan få med tystare fläktar. Det kan man iofs köpa till i efterhand om man tycker att det behövs.

Du lär inte behöva montera loss kylaren vid transport ens om du har en 1kg-klump som jag. Materialet som moderkort är gjorda i tål väldigt mycket mer belastning än det lilla och kylarna sitter rejält stadigt i fyra skruvar med bakplatta.

Tack för infon. Jag har även tittat på denna http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=448 CNPS11X Performa. Lustigt nog finns inga recensioner, endast på CNPS10X Performa (vilket verkar vara en föregångare) och CNPS11X Performa Extreme som verkar vara en kraftigare modell.

Permalänk
Medlem

Köp denna istället om du har bra luftflöde i datorn: http://indomo.se/15902-Thermalright-True-Spirit-120

Lättare än zalmankylaren, väldigt tyst (tycker jag och tester visar på samma) och presterar garanterat bättre än zalman.

Permalänk

Lånar tråden lite.

Någon som har provat Zalman's CNPS 12X kylare? den med 3 fläktar. Tyckte den såg rätt schysst ut. Snyggare än min D14, men frågan är om den kylare likvärdigt som D14?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Lånar tråden lite.

Någon som har provat Zalman's CNPS 12X kylare? den med 3 fläktar. Tyckte den såg rätt schysst ut. Snyggare än min D14, men frågan är om den kylare likvärdigt som D14?

har googlat runt på lite recensioner och NH-d14 är snäppet vassar tror det slog på 3 grader vid full load, på de tester jag har lästa. Dock så är den skitcool

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Skrivet av Kaksylt:

har googlat runt på lite recensioner och NH-d14 är snäppet vassar tror det slog på 3 grader vid full load, på de tester jag har lästa. Dock så är den skitcool

Jaha inte mer, då kanske det är värt att byta för har tänkt köra d14 med 3 st 120mm fläktar med blå led. Men sen fick jag syn på cnps 12x. Kommer förmodligen byta chassi framöver till ett med fönster på sidan, D14 gör sig inte så bra då tycker jag

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Jaha inte mer, då kanske det är värt att byta för har tänkt köra d14 med 3 st 120mm fläktar med blå led. Men sen fick jag syn på cnps 12x. Kommer förmodligen byta chassi framöver till ett med fönster på sidan, D14 gör sig inte så bra då tycker jag

Iofs är det fläktarna på noctua som ser ut som ***, hade nog kört nh d 14 med 3 st blåa akasa eller liknande så länge "plasten" är transparent så det verkligen lyser om dem :p.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Coolermaster Hyper 212+ är ju isf den mest rekommenderade budgetkylaren som ändå är ett bra snäpp upp från standard. Storleksmässigt ingen bjässe, vill du ha en tyst kylare så är den väl bättre än standard, men inte i närheten av vad du kan få med tystare fläktar. Det kan man iofs köpa till i efterhand om man tycker att det behövs.

Du lär inte behöva montera loss kylaren vid transport ens om du har en 1kg-klump som jag. Materialet som moderkort är gjorda i tål väldigt mycket mer belastning än det lilla och kylarna sitter rejält stadigt i fyra skruvar med bakplatta.

Vill man ha en tyst kylare så är hyper 212+ inget att ha om man vill ha det tyst. Fläkten låter som ett jetplan. Jag finner det svårt att förstå att jag inte bytt ut fläkten än.

Kyler bra gör den däremot.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Skrivet av Kaksylt:

Iofs är det fläktarna på noctua som ser ut som ***, hade nog kört nh d 14 med 3 st blåa akasa eller liknande så länge "plasten" är transparent så det verkligen lyser om dem :p.

Jo dom lite annorlunda, men jag har 3 st coolermaster fläktar med blå led som är tranparenta (stavning) som jag har använt förut. Men bytte för inte så länge sen till Scythe Slipstream 1600rpm för jag behövde lite mer kylning när jag körde i 4Ghz. Men om jag har chassi med fönster så byter jag tillbaka eller skaffar Zalmankylaren

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Jaha inte mer, då kanske det är värt att byta för har tänkt köra d14 med 3 st 120mm fläktar med blå led. Men sen fick jag syn på cnps 12x. Kommer förmodligen byta chassi framöver till ett med fönster på sidan, D14 gör sig inte så bra då tycker jag

Fördelen med NH-D14, Phanteks och de andra liknande modellerna är ju att du kan byta fläktar som du vill, då de har standardfästen för sånt. Med Zalman får du vara nöjd med specialfläktarna.

Vill du ha blåa fläktar kanske en blå Phanteks är något för dig istället?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Finns det något bra test med CNPS 12X? så man kan få se lite siffror. För min D14 lyckas kyla min i5 på 4,1GHz (1,43Vcore) rätt bra, max 65 grader i BF3 efter ett tag spelande. Men ligger mest runt 60 grader.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Fördelen med NH-D14, Phanteks och de andra liknande modellerna är ju att du kan byta fläktar som du vill, då de har standardfästen för sånt. Med Zalman får du vara nöjd med specialfläktarna.

Vill du ha blåa fläktar kanske en blå Phanteks är något för dig istället?

Jo ja vet, det är ju smidigt o kunna byta fläktar tills man är nöjd. Men så länge Zalman inte låter så mkt om man kör den med motstånd. Kör jag min d14 med coolermaster fläktarna på lägsta så är den så gott som knäpptyst.

Nja vet inte om jag vill ha Phanteks, den e ju så väldigt lik D14

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

212+ är standardval 1:a, vill man av någon anledning lägga mer och få en bättre fläkt på köpet är Noctua NF-P12 ett vettigt val då fläkten som följer med är av modell bättre.

Skrivet av Cyklar.:

Vill man ha en tyst kylare så är hyper 212+ inget att ha om man vill ha det tyst. Fläkten låter som ett jetplan. Jag finner det svårt att förstå att jag inte bytt ut fläkten än.

Kyler bra gör den däremot.

Har du provat att slå på fläktstyrning på moderkortet 212+ fläkten flåsar på rätt bra på fulla varv men i de fall jag kört med en, och temperaturstyrning på i bios, så går den knappt upp i varv vid last.

Fattar inte att det ska vara så svårt att få till, det verkar vara ett stort problem för folk att ställa in temperatur styrning av fläktarna trotts den relativt höga datorvanan här på sweclockers, och nästan alla "moderna" moderkort har utmärkt stöd.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Som sagt, jag skall inte klocka så den behöver inte leverera extrema prestanda, Thermalright 120 verkar vara ett hyfsat alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

212+ är standardval 1:a, vill man av någon anledning lägga mer och få en bättre fläkt på köpet är Noctua NF-P12 ett vettigt val då fläkten som följer med är av modell bättre.

Har du provat att slå på fläktstyrning på moderkortet 212+ fläkten flåsar på rätt bra på fulla varv men i de fall jag kört med en, och temperaturstyrning på i bios, så går den knappt upp i varv vid last.

Fattar inte att det ska vara så svårt att få till, det verkar vara ett stort problem för folk att ställa in temperatur styrning av fläktarna trotts den relativt höga datorvanan här på sweclockers, och nästan alla "moderna" moderkort har utmärkt stöd.

Jorå, men min fläkt blir inte tyst förens på 37,5% av hastigheten, och då blåser den inte speciellt mycket.

Har den på 50% nu, och jag finner det ganska irriterande.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Vill man ha en tyst kylare så är hyper 212+ inget att ha om man vill ha det tyst. Fläkten låter som ett jetplan. Jag finner det svårt att förstå att jag inte bytt ut fläkten än.

Kyler bra gör den däremot.

Nu vet jag inte hur Intels orginalkylare låter, men jämfört med AMDs ilskna lilla 70mm som kan snurra på uppåt 6000RPM så är nog 212'ans fläkt fortfarande lägre i ljudnivå, men vill man ha det relativt tyst får man byta som sagt.

Jag bytte på min TX3 som har samma Coolermasterfläkt fast 92mm-varianten, dvs lite mer högfrekvent än på 212+ iom mindre fläkt och högre varv, satte på två Arctic Cooling PWM F9 som maxar på 1800RPM och tillsammans i push-pull matchar kylningen hos orginalet till mycket lägre ljudnivå.

Borde bli samma om man byter på 212 till Arctic Cooling PWM F12 antar jag, de går bara på ca 55kr/st. Själv skulle jag i det fallet gått på en HR-02 MAcho för att få det tyst på en gång, men då blir det ju en stor kylare som OP inte ville ha.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Nu vet jag inte hur Intels orginalkylare låter, men jämfört med AMDs ilskna lilla 70mm som kan snurra på uppåt 6000RPM så är nog 212'ans fläkt fortfarande lägre i ljudnivå, men vill man ha det relativt tyst får man byta som sagt.

Jag bytte på min TX3 som har samma Coolermasterfläkt fast 92mm-varianten, dvs lite mer högfrekvent än på 212+ iom mindre fläkt och högre varv, satte på två Arctic Cooling PWM F9 som maxar på 1800RPM och tillsammans i push-pull matchar kylningen hos orginalet till mycket lägre ljudnivå.

Borde bli samma om man byter på 212 till Arctic Cooling PWM F12 antar jag, de går bara på ca 55kr/st. Själv skulle jag i det fallet gått på en HR-02 MAcho för att få det tyst på en gång, men då blir det ju en stor kylare som OP inte ville ha.

Intels kylare är faktiskt väldigt tyst, t. o. m. så pass tyst att jag körde den på max hela tiden, och hörde den ändå inte. Nu är mitt chassi inte det tystaste heller, men men.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"