Hasbro stämmer Asus över namnet Transformer Prime

Permalänk

Det var ju en tidsfråga.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

Jag hoppas nästan att Hasbro vinner. Den person vars idé det var hos Asus att döpa plattan till EeePad Transformer vill jag ha en riktigt snack med. Som ägare av den första Transformern har jag fått en del huvudbry av hur jag ska presentera namnet på plattan.

Frågar folk: Åh är det en iPad?

Jag: Nej det är en EeePad, från Asus, från Taiwan... Den är bättre på en del saker än en iPad, faktiskt...

Folk: Jaha okej, vad hette den sa du?

Jag: EeePad... Transformer, från Asus, Taiwan...

Transformer är ett löjligt namn och att försöka knyta in den i Eee-serien, smart move Asus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ntiselle:

Vadå Samsung? Jag trode det va ASUS som blev stämda? Är ju en ASUS surfplatta

haha ojsan! skrev fel :O, är snurrig i huvet! Menar givetvis Asus!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzay:

Jag hoppas nästan att Hasbro vinner. Den person vars idé det var hos Asus att döpa plattan till EeePad Transformer vill jag ha en riktigt snack med. Som ägare av den första Transformern har jag fått en del huvudbry av hur jag ska presentera namnet på plattan.

Frågar folk: Åh är det en iPad?

Jag: Nej det är en EeePad, från Asus, från Taiwan... Den är bättre på en del saker än en iPad, faktiskt...

Folk: Jaha okej, vad hette den sa du?

Jag: EeePad... Transformer, från Asus, Taiwan...

Transformer är ett löjligt namn och att försöka knyta in den i Eee-serien, smart move Asus.

Löjligt på vilket sätt? Det är ju engelska ordet för transformator/omvandlare bara. Vilket passar bra då det är en dator som kan omvandlas till en surfplatta.

Folk i elektronikindustrin pratar om transformers dagligen och menar då just spänningsomvandlare och inte robotar i någon leksaks-serie liksom.

Sen, som någon skrev tidigare i tråden, att Google har valt Prime som tillägg för certifierade enheter, är ju inte ASUS fel egentligen, men även med bägge namnen ihop så ser jag inte hur Hasbro skulle vinna den stämningen, med förklaringen som jag skrev i förra posten:

Både Transformer och Prime är vanliga ord i engelskan som passar in på produkten och certifieringen.
"Omvandlare i toppnivå" ungefär om man översätter.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av ntiselle:

Vadå Samsung? Jag trode det va ASUS som blev stämda? Är ju en ASUS surfplatta

Nja du vet väll att det alltid är Samsung som blir stämda Det är nog Apple som ligger bakom stämningen också.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Prime is sig är långsökt att klaga på; Transformer i sig är långsökt att klaga på. när när man kombinerar så blir det uppenbart. hade jag varit ASUS hade jag aldrig valt det namnet till att börja med. det är som att be om klagomål och stämmningar

Min tanke med.

För även om jag (utanför lagar och regler) tycker att de borde få kalla den för prime om de vill, så var det ju inte nödvändigt att döpa den till just det. De ska ju skapa ett nytt varumärke så det är väl lika bra att vara originell.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Det här var inte alls oväntat, har många gånger funderat på när en stämning skulle komma då namnet är förvillande likt Transformers och Optimus Prime. Däremot har jag en liten teori, både Asus och Hasbro har säkert anställda advokater som måste ha något att göra, så det är säkert ett medvetet val från Asus sida. Advokaterna får arbeta för sin lön och de får samtidigt sjukt mycket gratisreklam eftersom det skrivs om stämningar lite överallt. För jag kan inte tänka mig att Asus inte räknade med det här.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Skrivet av Miagoy:

För er som inte uppfattat det så är alltså Prime namntilägg som Google låter tillverkare som blivit utsedda som referenstillverkare för den senaste versionen av operativsystemet Android (3.0). Transformer är ju det namn Asus redan använt för sina plattor med tangentbord som gå att koppla loss.

Det är alltså inte bara att byta namn, eftersom både Transformer och Prime är försäljnings argument som inte har det minsta med Hasboro att göra.

Helt rätt, Detta var de logiska namnvalet för datorn/plattan. Sen kan jag tycka det är lite klantigt av ASUS att inte cleara detta med Hasbro då de måste ha förstått att Hasbro skulle vilja han en bit av kakan, men men hoppas de får behålla namnet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teddis:

Min tanke med.

För även om jag (utanför lagar och regler) tycker att de borde få kalla den för prime om de vill, så var det ju inte nödvändigt att döpa den till just det. De ska ju skapa ett nytt varumärke så det är väl lika bra att vara originell.

Du menar som det genialiska Honda Fitta ?
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20020403/fitta-...
http://jalsbo.com/bus/hondafitta.html

Redan förra sommaren delades pressmaterial ut till japanska journalister med slogans typ "Honda Fitta är liten på utsidan men stor när du väl kommit in"... eller "Honda Fitta är ett dagligt nöje".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trodde dom på allvar att dom skulle komma undan med det så enkelt? Jag inväntade att det här skulle hända.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nu är ju transformer prime ett både fantasilöst och pinsamt namn på en må vara imponerande produkt. Å andra sidan har ju leksaker för småbarn och överprissatta smurfplattor ingen överlappande marknad, så i Sverige hade det nog inte gått hem (tänk Elfa (hyllor) vs Elfa (elektronikdetaljhandel)).

Permalänk
Medlem

hoppas det blir så dyrt för asus så produkten stoppas i usa. först då kanske vi lär oss att inte förhandla med "intellektuell egendom's-terrorism", som är just vad det kan beskrivas som.

undrar när elvis kommer återuppstå och stämma alla som använder något av orden han använt i sina låtar... allt är möjligt i överdrifternas och vansinnets förlovade land

Permalänk

Dagens företag. Kan inte alla bara bli nyan-cats och slänga sig i en hög?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av tramsgar:

Nu är ju transformer prime ett både fantasilöst och pinsamt namn på en må vara imponerande produkt. Å andra sidan har ju leksaker för småbarn och överprissatta smurfplattor ingen överlappande marknad, så i Sverige hade det nog inte gått hem (tänk Elfa (hyllor) vs Elfa (elektronikdetaljhandel)).

En sjuk sak i Sverige dock. Det finns ett företag som heter Paradox Interactive och är utgivare av spel, främst strategi och olika indielir. Sen Paradox Entertainment som handlar med licenser av filmer, spel och böcker. Där är det tom överlappande marknader.
Jag köpte lyckligt ovetande aktier i de senare när jag ville ha i det ej börsnoterade första Paradox. Tji fick jag.
Får skylla mig lite själv dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vad är transformers? O.o

Nej jag har faktiskt sett en av de filmerna... och när jag var mellan 5-7 år gammal eller något så hade jag faktiskt några transformers-leksaker.

Men hur fasen man kan dra några liknelser emellan dem och den här surfplattan vet jag inte.

Dock är det ju inte produkterna i sig det handlar om givetvis, utan NAMNET. Det kunde lika gärna handlat om 2 TOTALT olika saker.

tss Transformers.... Robotech som gällde när man typ 8 bast

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Löjligt på vilket sätt? Det är ju engelska ordet för transformator/omvandlare bara. Vilket passar bra då det är en dator som kan omvandlas till en surfplatta.

Folk i elektronikindustrin pratar om transformers dagligen och menar då just spänningsomvandlare och inte robotar i någon leksaks-serie liksom.

Sen, som någon skrev tidigare i tråden, att Google har valt Prime som tillägg för certifierade enheter, är ju inte ASUS fel egentligen, men även med bägge namnen ihop så ser jag inte hur Hasbro skulle vinna den stämningen, med förklaringen som jag skrev i förra posten:

Både Transformer och Prime är vanliga ord i engelskan som passar in på produkten och certifieringen.
"Omvandlare i toppnivå" ungefär om man översätter.

Håller helt med. Är två för vanliga ord som passar in på plattan och hoppas då inte dom blir fäld för detta... men domstolar verkar ha jävligt konstig syn på saker har man fått veta nu.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga, allt handlar om pengar och folk är giriga så de tar alla chanser de får, speciellt i usa. Det är folk som sitter och tänker ut sånt här som kmr på saker som SOPA och för att vara ärlig tror jag att alla som har vett i skallen på detta forum kan hålla med mig om att världen hade varit bättre utan dem.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av SideWinder86:

Får man ta patent på namn? :S...

Skulle inte Blizzard stämma Mine craft pga dess namn, men det gick aldrig igenom pga att man inte kan ''äga'' ett namn

? Självklart får man det, eller vänta jag startar ett företag som heter Apple

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Fyfan vad löjligt!

Permalänk
Medlem

Välkomna till USA!

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Håller helt med. Är två för vanliga ord som passar in på plattan och hoppas då inte dom blir fäld för detta... men domstolar verkar ha jävligt konstig syn på saker har man fått veta nu.

Kommer väl handla om vilket företag som mutar domaren mest...

Men visst, det första jag tänkte när jag såg "Transformer Prime" var att det är ett fånigt namn som för min del uppenbart anspelar på en tramsig lastbilsrobot. Men, Hasbro, orka stämma Asus för det? Sandlådefasoner.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Märkligt

Jag var helt säker på att det var en gemensam promotion aktivitet för transformers och Asus.

Kunde aldrig tänka mig att de bara tagit namnet utan att avtala om det först!

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att LG borde samarbeta med ASUS och göra en surfplatta-telefon hybrid. Den kan heta Optimus Prime

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4.0 GHz|| ASUS GeForce GTX 570 DCII ||Corsair AX650W || ASUS P8Z68-V PRO || Corsair Vengeance 8GB LP CL9 || Noctua NH-D14 || WD 1TB 7200RPM || Corsair 600T ||
GENERATION 22: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.

Permalänk
Medlem

Hade den hetat Transformer Megatron hade jag köpt en omgående!! =P

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av TankYeti:

Jag tycker att LG borde samarbeta med ASUS och göra en surfplatta-telefon hybrid. Den kan heta Optimus Prime

Eller ännu bättre, en netbook, tablet, telefon hybrid vid namn EeePhone Transformer Optimus Prime

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av High_fps:

Daglig idioti i Amerika, inget ovanligt men ärligt talat...

Så sant... Så sant... Låter bara dummare och dummare ju mer man tänker på det... =/

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Eller ännu bättre, en netbook, tablet, telefon hybrid vid namn EeePhone Transformer Optimus Prime

Dom borde göra en serie av optimus prime och sedan avsluta med en riktig kraftfull tablet med namnet Transformers Optimus Prime - Leader of the autobots!

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte sett filmen eller transformers på något annat sätt heller men, borde de inte ha stämt LG för "Optimus Prime"? om nu det var vad listbilen hette...

Jävla dåligt iaf. vem fan bryr sig om en töntig film? Spec. när man är i den åldern som att man har råd att köa en surfplatta.

Permalänk

tycker som många andra att det var väntat (kombinationen av båda orden)...och ja, enligt min mening idioti, såsom många andra stämningar...stämmer man för utseende (apple vs samsung) så kan det ha sin beläggning, men namn, nej för f*n...

är inte så insatt i leksaksvärlden, vet att företaget har funnits länge sedan filmerna, men vad jag vet, så var inte transformers "intressanta" på över 20 år...tack vare michael bay och hollywood som hasbro fick en skjuts i sin ekonomi, och fick pengar till advokatskostnader...

en sak som bör tänkas på: japaner får sluta sälja företag till amerikaner, som senare stämmer resten av världen...många "asiatiska" företag som köpts upp av yankees, som sedan stämmer allt och alla...bara i "land of the great" som detta är möjligt..och får de bakslag där...så flyttas processen vidare till eu..

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Får man ta patent på namn? :S...

Skulle inte Blizzard stämma Mine craft pga dess namn, men det gick aldrig igenom pga att man inte kan ''äga'' ett namn

Man kan copyright skydda varumärke.. Synd att compaq/hp inte stämmer äppelpaj för "i" (compaq iPAC) som hade det väldigt tidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB