MSI Radeon HD 6950 Twin Frozr III Power Edition

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant kort, MSI har verkligen skärpt tills sig senaste åren. De har byggt om halva kortet och satt på en mycket bättre kylare. Så jag tycker egentligen den är värd prislappen. Man kanske har kortet i några år och om man då kör det överklockat hela tiden så är det tryggt att veta att det är bättre komponenter på kortet som klarar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teckim:

Ganska fina resultat, men jisses, 1.35v?

Skrivet av niklas12287:

150w mer^^

Ja jösses, 150W extra - damn! (det går bort för mig iallafall... vilket element! )

Skrivet av dj christian:

Min Gigabyte 6850 med twinfläktar låter helt förjävligt när de ligger runt 40%. Jag måste alltid låsa dem i 20% för att de ska vara tysta och låsa upp när jag ska spela. De har inga problem att överösta min Noctua 120mm som går på 800 varv.

Det mesta i grafikkortsfläktväg överröstar en noctua på 800varv

Skrivet av dj christian:

Kylanordningen liknar den på detta kort. Fult och odrägligt, tyvärr! AMDs och Nvidias professionella kort kör ju alltid med plastkåpa och radialfläkt. Det är snyggast och mest praktiskt!

OEMkylarna tycker jag oxå är snygga och kompakta rent estetiskt, men rent ljudnivåmässigt är erfarenheten att de suger. Mitt standard 6950 är under all kritik ur ljudsynpunkt iallafall, och då är det oklockat och låst!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

hade lätt betalat en 500ing extra för detta kort (även om jag hellre satsat på 6970 motsvarigheten).
inte dyrt.

Permalänk

Är det en Mac som jag skådar vid 1:25? Det känns inte okej att Sweclockers kör med Macar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Ja men tack för den pungsparken MSI, brytare på referenskortet och på Twin Frozr III men vi som köpte Twin Frozr II får vackert klara oss utan brytarskrället och därmed tji på upplåsta mojänger .. ;).

Du kan ju låsa upp ändå även om du bara har ett bios? Bara det att det är lite svårare att rätta till ifall man flashar fel, men det går.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Du kan ju låsa upp ändå även om du bara har ett bios? Bara det att det är lite svårare att rätta till ifall man flashar fel, men det går.

Är inte ett referenskort och sådana går ej att låsa upp, har redan testat. Tog bara en halv dag att få igång det sen igen .. ;). Men får gå ändå, kortet överklockar till 975/1415 :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Vet vart man hittar detta under 2000 kr inklusive frakt...

vill någon veta?

Permalänk
Medlem

Ja

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

Jag har nu i dagarna börjat letat runt efter ett nytt chassi som ska inhandlas den här heller nästa månad.
Och jag har varit riktigt insnöad på något av silverstones 90 graders moderkorts chassin fortress,raven,etc.

Men för nån timme sedan så råkade jag hitta ganska mycket kritik på div forum att vissa grafikkort (vissa fungar dock bra) helt enkelt inte kyler bra när dom vrids 90 grader.
Tex en som flyttar allt från ett annat chassi till ett FT02 chassi startar upp datorn.
kollar lite mail,etc i 5 min och ska sen starta furmark för att testa hur mycket lägre tempen vart i nya chassit.
Så fort furmark startar ser han att tempen ligger på 75 grader vilket det inte ens gjorde efter timmar med furmark i gamla chassit och på ca 1 min så är tempen uppe i över 130 grader och en blåskärm.
I idle kan han sedan köra datorn i 8-9 min innan tempen är över 100 grader och kortet klockar ner och ligger kvar runt 100 grader då (alla fläktar i datorn på 100% och kylflänsen på kortet är kall).
Han lägger datorn ner så att moderkort ,graffe,etc är vänt som vanligt och tempen ligger efter en timme med furmark på 65 grader.
Detta var bara en av många historier jag läst i dag även någon review sida har haft problem (hittar inte vilken det var nu)

Anledningen är att kylrören inte fungerar längre och den enda kylning som finns är den som överförs av själva kopparen i rören (vilket bara är en väldigt liten bråkdel av vad rören klara av igentligen).

Eftersom jag har ett nytt powercolor 6950 pcs++ med en eftermarknads kylare.

Så svalnade intresset för dessa chssin rejält.
Men har nu tänkt att jag ska ta och tilta min dator på framsidan (med luft spalt så luft kan komma in) och prova helt enkelt.
Någon gång när jag får ork och lust (måste ju dra om alla kablar o skit för att det ska fungera).

Men nu till varför jag postar just här.
Skulle inte sweklockers kunna testa grafik korten i detta läge lite snabbt i 5- 10 min det borde ju räcka för att se om kylrören fungerar.
Det är ju särskilt aktuellt på kort med ej stock kylare på då det är dessa som verkar ha haft mest problem.
Det skulle vara uppskattat i den uppkommande testen med sådana kort.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Men nu till varför jag postar just här.
Skulle inte sweklockers kunna testa grafik korten i detta läge lite snabbt i 5- 10 min det borde ju räcka för att se om kylrören fungerar.
Det är ju särskilt aktuellt på kort med ej stock kylare på då det är dessa som verkar ha haft mest problem.
Det skulle vara uppskattat i den uppkommande testen med sådana kort.

Det vore GRYMT uppskattat om Swec gjorde sig omaket att rotera moderkortet för att kolla vad det ger för konsekvens för kylarna! (både CPU och GPU för den delen, även om nu GPU verkar klart viktigast)

... nu tvivlar jag på att det kommer ske, med tanke på hur relativt få chassin som använder denna lösning, men jag skulle som sagt uppskatta det enormt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ja CPU är ju lite intressant det med.
Men väldigt ofta så går ju CPU kylare att sätta hur man vill.
Däremot moderkort med heatpipes kan ju vara av lite större intresse än CPU, för att testas då dessa som med GPU ej går att montera hur som helst.

Sen att dessa chassin är ganska ovanliga kan jag hålla med om (för tillfället).
Men silverstone verkar ju tro ganska bra på iden och jag skulle inte bli förvånad om ganska många tillverkare skulle släppa en,ett par modeler.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det vore GRYMT uppskattat om Swec gjorde sig omaket att rotera moderkortet för att kolla vad det ger för konsekvens för kylarna! (både CPU och GPU för den delen, även om nu GPU verkar klart viktigast)

... nu tvivlar jag på att det kommer ske, med tanke på hur relativt få chassin som använder denna lösning, men jag skulle som sagt uppskatta det enormt!

Jag hörde av mig till redaktionen om detta och fick svaret: "Hejsan, Andreas! Vi har inte testat grafikkortet stående, och har tyvärr inte möjlighet att göra det i dagsläget. Jag föreslår att du ställer din fråga i forumet och letar erfarenheter där!"

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Hur är dessa i crossfire?

Permalänk
Medlem

nån som kan ge en länk hur man gör om man vill klocka just detta kort och vad som är säkert köra det i? tacksam för svar

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Skrivet av Moggelito:

Hur är dessa i crossfire?

Fungerar riktigt bra i Crossfire!

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit