Nybörjarfråga.. ATI 6970 med extended desktop problem.

Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga.. ATI 6970 med extended desktop problem.

Hej,

Jag har gått och köpt mig ett Gigabyte ATI 6970 OC som jag tänkte köra primärt i burken.
Har varit nvidia trogen sedan mitt gamla X1900XT som hade extrema problem med att köra två olika upplösningar på två olika displayer samtidigt.

Hoppade på tåget igen då jag hört gott om kortets anslutningsmöjligheter men stöter på problem direkt.
Troligen är lösningen hur simpel som helst, men jag lyckas inte lösa det.

Setupen är följande:

DVI till primär bildskärm (22" BenQ som kör 1920*1080 i 60Hz).
HDMI till TV (Samsung 47" som klarar av 1920*1080 i 60 Hz).

Bägge skärmarna identifieras av Catalyst Control Center. Samsungen hittas primärt om det har någon betydelse.

Problemet jag har är att jag inte kan köra extended desktop till någon skärm! Den ena är aktiv, den andra står som disabled.
När jag försöker köra extend på den disablade skärmen under Desktop Management möts jag bara av meddelandet: "This operation is not supported based on current display configuration."
Det spelar ingen roll vilken skärm jag kör som primär skärm, de funkar bara att köra solo!

Är det något jag missat att ställa in?

Mvh
Micke

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

"This operation is not supported based on current display configuration."
Detta har jag bara råkat ut för när jag använt mer än ett kort i burken och haft skärmar kopplade till båda.

Så för att klargöra, har du ETT grafikkort nu som skärmarna är kopplade till?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"This operation is not supported based on current display configuration."
Detta har jag bara råkat ut för när jag använt mer än ett kort i burken och haft skärmar kopplade till båda.

Så för att klargöra, har du ETT grafikkort nu som skärmarna är kopplade till?

Stämmer, jag avinstallerade mitt gamla Nvidiakort, stoppade in detta ensamma kort och installerade de senaste Catalystdrivrutinerna ifrån ATIs sida.
Spel osv funkar perfekt på bägge displayerna - för sig.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikerrer:

Stämmer, jag avinstallerade mitt gamla Nvidiakort, stoppade in detta ensamma kort och installerade de senaste Catalystdrivrutinerna ifrån ATIs sida.
Spel osv funkar perfekt på bägge displayerna - för sig.

Körde du med Driversweeper i felsäkert läge? Är inte speciellt bra att blanda ATI och Nvidia drivisar

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

se även till su du inte dragit hem några beta-drivisar

Men annars som pakki säger, driversweeper är ibland ett måste

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Gjorde följande:

Tankade ner och installerade driver sweeper.
Avinstallerade ATI programvaran.
Bootade om i felsäkert läge och bockade i allt ATI och NVIDIA, tryckte sedan på clean.
Bootade om, installerade ATI programvaran.
Problemet kvarstår.

Det ska väl fungera att köra en skärm via DVI som primär skärm och en via HDMI som sekundär med extended desktop på med ATI-kort nuförtiden?

EDIT: Får ett nytt felmeddelande när jag försöker köra Duplicate alternativet.
"Duplication of displays over multiple graphics processors is not supported"
Väljer jag Extend (som jag vill ha) kommer dock det meddelandet jag skrev ovan upp.

Jag har bara 1 st ATI 6970 i burken.

EDIT 2: Har även testat med 11.11 drivrutinen ifrån AMDs sida, samma problem med den som 11.12

Är helt slut på idéer nu.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Problemet löst

Tydligen är den ena DVI-porten singel link och delad med HDMI porten.
Den andra DVI-porten är fristående. Kopplade in skärmen i den och det rullar på finfint!

Tack för hjälpen alla som svarade!

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb