Permalänk
Medlem

Problem med minnen!

Har ett par Corsair 1866 4gb minnen två stycken, http://www.inet.se/produkt/5315082/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...
och detta modekort http://www.inet.se/produkt/1902165/gigabyte-ga-990fxa-ud3... Men mina minnens körs i 1600... om jag ändrar Frekvensen till 233 så står det, SYSTEM VOLTAGE NOT OPTIMIZED, vad är det jag ska ändra mer? Sen står det failure you overklock eller något, men vad jag måste jag ändra för att kunna köra mina minnen i den hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slirkan:

Har ett par Corsair 1866 4gb minnen två stycken, http://www.inet.se/produkt/5315082/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...
och detta modekort http://www.inet.se/produkt/1902165/gigabyte-ga-990fxa-ud3... Men mina minnens körs i 1600... om jag ändrar Frekvensen till 233 så står det, SYSTEM VOLTAGE NOT OPTIMIZED, vad är det jag ska ändra mer? Sen står det failure you overklock eller något, men vad jag måste jag ändra för att kunna köra mina minnen i den hastigheten?

För det första måste vi veta vad du har för prolle?
Och andra frågan köp inte så där snabba minnen när du inte vet hur överklockning fungerar, gå in i bios leta efter nått liknande som "load optimazed settings"
och kör, ska du ha köra i 1866 mhz lär du läsa på lite.

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem

Kan börja med att säga när jag körde "load optimazed settings" så ställde allt tillbaka sig, min klock gick ner till 3.5ghz, och Ram mhz 1333mhz... alltså funkade det inte, För det andra, Jag som är jätte bra på det är med klockning, ska jag som konsument veta att man ska kunna sånt här för att jag köper dessa minnen vart står det liksom? Det funkade helt enkelt inte, När jag ändrar en frekvens från 200 till 233 så kan man ändra men då kommer den där SYSTEM VOLTAGE NOT OPTIMIZED upp.. vilket betyder att det har något att göra med spänningen va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slirkan:

Kan börja med att säga när jag körde "load optimazed settings" så ställde allt tillbaka sig, min klock gick ner till 3.5ghz, och Ram mhz 1333mhz... alltså funkade det inte, För det andra, Jag som är jätte bra på det är med klockning, ska jag som konsument veta att man ska kunna sånt här för att jag köper dessa minnen vart står det liksom? Det funkade helt enkelt inte, När jag ändrar en frekvens från 200 till 233 så kan man ändra men då kommer den där SYSTEM VOLTAGE NOT OPTIMIZED upp.. vilket betyder att det har något att göra med spänningen va?

Ja 1333 mhz är det du får köra innan du lär dig

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem

Kör 1600mhz men tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av slirkan:

Har ett par Corsair 1866 4gb minnen två stycken, http://www.inet.se/produkt/5315082/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...
och detta modekort http://www.inet.se/produkt/1902165/gigabyte-ga-990fxa-ud3... Men mina minnens körs i 1600... om jag ändrar Frekvensen till 233 så står det, SYSTEM VOLTAGE NOT OPTIMIZED, vad är det jag ska ändra mer? Sen står det failure you overklock eller något, men vad jag måste jag ändra för att kunna köra mina minnen i den hastigheten?

Det borde finnas något som heter DRAM E.O.C.P och där ska det finnas några profiler som typ 1866/2133/2200/2400 om du tar 1866 så kommer ditt moderkort sätta allt automatisk. Om det inte är stabilt så får du lägga till +0.05-0.10V till CPU-NB eller DRAM "spänningar" till 1.55V. Det kan vara fel på ett av minnena. Då kan du köra memtest86+

Visa signatur

[B]Cooler Master HAF 912 Plus ● I5 Quad 2500k @ 4,8GHz ● Antec Kühler H2O 920 ● Asus P8Z68-V Pro ● Asus gtx 560 ti OC SLI ● 500GB Western Digital Caviar blue ● Seagate Barracuda 3TB ● Corsair 8GB CL9 1600Mhz XMS3 ● Fractal Design Newton R2 modular 800W [U]

Permalänk
Medlem

Jo jag har sett det DRAM E.O.C.P men innan jag kan pilla där måste jag ändra frekvensen till 233, och det är meningen?

Permalänk
Medlem

Prynne, har testat detta tidigare men nu gick det plötsligt öka spänningen i CPU NB, men min procerssor åkte ner till 3.1 origirnal är 3.5 och var klockad till 4.0.. ska jag öka spänningen ytterligare för att få upp den processorn igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slirkan:

Prynne, har testat detta tidigare men nu gick det plötsligt öka spänningen i CPU NB, men min procerssor åkte ner till 3.1 origirnal är 3.5 och var klockad till 4.0.. ska jag öka spänningen ytterligare för att få upp den processorn igen?

Två frågor bara, Har du uppdaterat till senaste Bios och finns det Turbo mode på moderkortet?

Visa signatur

[B]Cooler Master HAF 912 Plus ● I5 Quad 2500k @ 4,8GHz ● Antec Kühler H2O 920 ● Asus P8Z68-V Pro ● Asus gtx 560 ti OC SLI ● 500GB Western Digital Caviar blue ● Seagate Barracuda 3TB ● Corsair 8GB CL9 1600Mhz XMS3 ● Fractal Design Newton R2 modular 800W [U]

Permalänk
Medlem

Hur uppdaterar jag bäst BIOS?, Hmm vet faktiskt inte hur skall jag vet... Fick igång det med 1866... men då klocka processorn ner sig till 3.1 och jobbade som fan... och cpun och två saker till blev riktigt varma... hur skall jag fixa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slirkan:

Hur uppdaterar jag bäst BIOS?, Hmm vet faktiskt inte hur skall jag vet... Fick igång det med 1866... men då klocka processorn ner sig till 3.1 och jobbade som fan... och cpun och två saker till blev riktigt varma... hur skall jag fixa det?

Bios här: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4001#bios

men nu måste jag sova, god natt

Visa signatur

[B]Cooler Master HAF 912 Plus ● I5 Quad 2500k @ 4,8GHz ● Antec Kühler H2O 920 ● Asus P8Z68-V Pro ● Asus gtx 560 ti OC SLI ● 500GB Western Digital Caviar blue ● Seagate Barracuda 3TB ● Corsair 8GB CL9 1600Mhz XMS3 ● Fractal Design Newton R2 modular 800W [U]

Permalänk
Medlem

Var det turbo? och hurså isånafall? du verkar kunna detta hoppam du kan hjälpa mig att få mina minnen köra på högsta, och sedan så proseccorn får en lungn stund med 4.0 o klock

Permalänk
Medlem
Skrivet av slirkan:

Var det turbo? och hurså isånafall? du verkar kunna detta hoppam du kan hjälpa mig att få mina minnen köra på högsta, och sedan så proseccorn får en lungn stund med 4.0 o klock

Vilken CPU har du? Håller med om att det är lätt att missa att allt över 1333MHz räknas som överklockning från moderkortets sida, även om det är högre max på minnena.

Du behöver först kolla alla timings (9-9-9-24-41 2T har mina på 1600MHz t.ex.) som du ska köra och ställa in hastighet/multiplier ihop med din buss-hastighet, spänningen så den stämmer.

Kör CPU-Z och titta på SPD-taben, borde finnas XMP-1866 med i listan i botten där det står vilka värden på CAS, spänning och Command Rate m.m. det ska vara på max.

Är det en hexcore med turbo, ska man ju stänga av turbon vid överklockning. Cool'n'Quiet är bra att ha kvar på. Men vi tar det när du fått till timings m.m.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har en AMD Black Edition Phenom II X4 3.5Ghz

Mina timings är på XMP-1866: 9-10-9-27-48-2T

Har inte sett något med turbo vart skall den finnas isånafall?

Och en sak till händer att jag får blue screen ibland.. men kör mina minnen på 1600 nu.... Hoppas det kan hjälpa dig att veta mer om mina problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av slirkan:

Har en AMD Black Edition Phenom II X4 3.5Ghz

Mina timings är på XMP-1866: 9-10-9-27-48-2T

Har inte sett något med turbo vart skall den finnas isånafall?

Och en sak till händer att jag får blue screen ibland.. men kör mina minnen på 1600 nu.... Hoppas det kan hjälpa dig att veta mer om mina problem..

Turbo finns bara på X6, så det kan vi strunta i.

Då är det bara att ställa in de timings du har i BIOS på "DRAM Timings" eller "DRAM Configuration", ihop med att du ställer på 1866 och 1,5V.

CL - CAS# latency: 9
tRCD - RAS to CAS R/W Delay: 10
tRP - Row Precharge Time: 9
tRAS - Minimum RAS Active Time: 27
tRC - Row Cycle Time: 48

CR - 1T/2T Command Timing: 2T

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Går inte att ställa tRC - Row Cycle time: till 48, max e 42

Permalänk
Medlem

Men testade att ställa in allting annat och det verkar funka faktiskt:) sjukt glad, men kör fortfarande tRC - Row Cycle time: 40 och ökade ingenting just på den... Är det farligt att köra med 40 eller vad kan hända? Sen så var jag tvungen att köra Frekvensen till 233.. och då ändrades multipelen 17.5x till 4077Mhz på processorn men den är fortfarande kavar på 3.5ghz..

Permalänk
Medlem
Skrivet av slirkan:

Men testade att ställa in allting annat och det verkar funka faktiskt:) sjukt glad, men kör fortfarande tRC - Row Cycle time: 40 och ökade ingenting just på den... Är det farligt att köra med 40 eller vad kan hända? Sen så var jag tvungen att köra Frekvensen till 233.. och då ändrades multipelen 17.5x till 4077Mhz på processorn men den är fortfarande kavar på 3.5ghz..

Nja, så länge minnena klarar av lägre värden så är det bara att köra på, vissa som överklockar gör det ju genom att sänka timings istället för att öka frekvensen, det beror lite på vad man är ute efter.

Vad som hänt med CPUn vet jag inte, står den på 4077 i BIOS så borde den ju vara det i systemet också.
Kolla vad det står på Multipel och Busshastighet i CPU-Z när du är inne i Windows och har lite belastning på, så inte det är Cool'n'Quiet som tillfälligt hade sänkt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Multipel : x 17.5 Busss speed: 201.3 står det.
Sen när jag kör med 933 MHz på minnena, och jag kör ett spel får jag bluescreen typ... men inte när jag kör dem på lägre typ 1337mhz...