Permalänk
Medlem

i7 2600k

Tjue,

Ny processor i burken och jag tycker i7:ans orginalfläkt låter otroligt mycket. Och i programmet Speedfan visar temperaturen -60grader för någon anledning. Medans BIOS visar 29.

Så till min fråga, Om jag skulle köpa en ny processor fläkt vilken ska man köpa? Fläkt eller vattenkylning?
Även varför visar speedfan -60 grader? fläkten är rätt ikopplad i moderkortet.

Ang den nya fläkten föresten. Har ett Asus p8z68 med 4st 4gb ramminnen i så plats runt om processor är väldigt liten.

tack

Visa signatur

Processor Intel i7 2600k | Moderkort Asus P8Z68 - V Pro | Chassi Antec P280 | Grafikkort Radeon 6970x2 Crossfire | Nätaggregat Corsair 750W | Ram Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Inaktiv

Vad visar CoreTemp i load? Du kan använda Prime95.
Om du har lite plats kanske ett slutet vattenkylningspaket kan vara bra, typ Corsair H80 eller H100.

Permalänk
Medlem

noctua nh-d14 såklart

Visa signatur

Raaaaaaajt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skvic:

noctua nh-d14 såklart

Intressant, du har skrivit i princip samma sak i 3 andra trådar precis samtidigt.
Vad är det som är så bra nh-d4 då?

TS: Vad får du för temps om du mäter med ett vettigt program ?

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

Jag fick NH-D14 med förpackningar som inte var den slutgiltiga granskningen, så jag har valt att inte visa det som en representation av den slutliga produkten. Det räcker att säga att kylaren var förpackad i en skum hölje som var mer än tillräcklig för uppgiften. Det första intrycket av NH-D14 är att denna sak är enorm! Den mäter 160mm lång (drygt 6,25 inches) och 140 mm bred (drygt 5,5 inches), och med fläkten på framsidan, får du drygt 6 inches i djupet. Det är mycket av fastigheter för att täcka på ett moderkort. NH-D14 levereras förmonterad med fansen och fästen för SecuFirm2 installerade monteringssats. Fläkten som används för att pressa in luft i kylflänsen är NF-P12, med NF-P14 som används i mitten för att tvinga luft genom det andra tornet. Observera att 140mm fläkt blåser luft under fenan arrayer för att erbjuda ytterligare kylning till moderkortet komponenter.

Basen i NH-D14 är slät och innehåller fina bearbetning märken - något som syns i rätt ljus, men inget som skulle påverka kylning. Det finns totalt sex heatpipes som går från en fin samling genom kontakt pad och ut till den andra fenan array. Detta arrangemang bör erbjuda exceptionell belastning, så att du kan tänja på gränserna för din hårdvara.

Denna kylfläns är lika imponerande när man tar bort fläktarna. De två tornen är bara massiva, var och en nästan lika stor som fin samling på SANT. Framsidan av varje torn har totalt fyra vibrationsdämpare för att hålla fansen från att vibrera mot fenor av tornet. Dessa är mycket tjockare än de som används på NF-P12 och ser ut som de kommer att vara mer effektiva, långsiktigt. Den heatpipe uppsägning ser mycket bättre än några kylflänsar jag har sett. Den övre vyn visar den tandade ytan på fenan matrisen. Detta ger ett betydande lyft för tillgänglig yta för bättre kylning. Sex stora heatpipes bära den termiska lasten från kontaktytan i fenorna att spridas. Monteringsfästena att fästa NH-D14 till SecuFirm 2 montering montering är förinstallerade, så du har en sak mindre att installera, vilket naturligtvis minskar installationen.

Imponerande? Ja! Men det är inte alla som kommer som en del av paketet!

Visa signatur

Raaaaaaajt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skvic:

Jag fick NH-D14 med förpackningar som inte var den slutgiltiga granskningen, så jag har valt att inte visa det som en representation av den slutliga produkten. Det räcker att säga att kylaren var förpackad i en skum hölje som var mer än tillräcklig för uppgiften. Det första intrycket av NH-D14 är att denna sak är enorm! Den mäter 160mm lång (drygt 6,25 inches) och 140 mm bred (drygt 5,5 inches), och med fläkten på framsidan, får du drygt 6 inches i djupet. Det är mycket av fastigheter för att täcka på ett moderkort. NH-D14 levereras förmonterad med fansen och fästen för SecuFirm2 installerade monteringssats. Fläkten som används för att pressa in luft i kylflänsen är NF-P12, med NF-P14 som används i mitten för att tvinga luft genom det andra tornet. Observera att 140mm fläkt blåser luft under fenan arrayer för att erbjuda ytterligare kylning till moderkortet komponenter.

Basen i NH-D14 är slät och innehåller fina bearbetning märken - något som syns i rätt ljus, men inget som skulle påverka kylning. Det finns totalt sex heatpipes som går från en fin samling genom kontakt pad och ut till den andra fenan array. Detta arrangemang bör erbjuda exceptionell belastning, så att du kan tänja på gränserna för din hårdvara.

Denna kylfläns är lika imponerande när man tar bort fläktarna. De två tornen är bara massiva, var och en nästan lika stor som fin samling på SANT. Framsidan av varje torn har totalt fyra vibrationsdämpare för att hålla fansen från att vibrera mot fenor av tornet. Dessa är mycket tjockare än de som används på NF-P12 och ser ut som de kommer att vara mer effektiva, långsiktigt. Den heatpipe uppsägning ser mycket bättre än några kylflänsar jag har sett. Den övre vyn visar den tandade ytan på fenan matrisen. Detta ger ett betydande lyft för tillgänglig yta för bättre kylning. Sex stora heatpipes bära den termiska lasten från kontaktytan i fenorna att spridas. Monteringsfästena att fästa NH-D14 till SecuFirm 2 montering montering är förinstallerade, så du har en sak mindre att installera, vilket naturligtvis minskar installationen.

Imponerande? Ja! Men det är inte alla som kommer som en del av paketet!

Vad vill du säga med det där?
Och varför vill du säga det i 4 olika trådar samtidigt, helt off topic.

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av weyne:

Vad vill du säga med det där?
Och varför vill du säga det i 4 olika trådar samtidigt, helt off topic.

Förklarar varför Noctua NH-D14 är det man vill ha! Tycker det är relevant då folk frågar efter bra kylare m.m. Lycka till med bygget!

Visa signatur

Raaaaaaajt

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart välja en Phanteks PH-TC14PE. Bra betyg på de flesta sidor och används av SweClocker i deras test bänk.
Om du vill klocka så ska de förmodligen inte va några problem alls!

Jag bygger snart ny dator och kommer inte tveka 1 sekund på Phanteks PH-TC14PE

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Medlem

Kör med Corsairs H60, 80 eller 100? Många verkar köra med dom och jag kör H60 till min 2600k och är riktigt nöjd. Håller stadiga 30-40 grader nu när den är klockad till 4,4GHz

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Fråga ett är väl, kör du med överklockning? Annars räcker en billig enkeltornkylare med lite heatpipes och en eller två tysta fläktar på. T.ex. Hyper 212+ med två Arctic Cooling F12 PWM till den.

Tänk på att de slutna vattenlösningarna inte är tystare än luftkylarna, eftersom de också kör med en eller två 120mm-fläktar på radiatorn (kyldelen).

Har man lite plats runt CPUn så är ju "vattensystemen" en fördel då de tar väldigt liten plats just där, det man får oroa sig över istället är placering av radiatorn, ifall man vill ha den som inblås/utblås, så att man fortfarande har tillräckligt med utblås i resten av chassit ifall man väljer att den ska blåsa inåt.

Vill man ha en halvstor kylare så tar ju 212+ eller HR-02 Macho inte plats över minnena (Machon är stor, men inte åt minneshållet), Machon med sin tysta 140mm-fläkt är dessutom tystare än vattenlösningarna.

Dubbeltornen kyler bättre än alla vattenlösningar utom H100, vilken dock låter mer med sina fläktar för att kunna klå dem.
Men då blir det en 1kg-klump att passa in. Jag är nöjd med min Phanteks, den är tyst och fin och kyler min 4GHz 1090T finfint.

Den går dessutom att höja fläkten på om man har tillräckligt brett chassi, så att även höga minnen får plats, men jag kör med LP-minnen eftersom kylfläns knappt behövs alls på dagens DDR-3 med sin låga spänning, så min fläkt är på default-läge.

Du har lite att välja på med andra ord

Tänk bara på att många medföljande fläktar låter mycket för att de snurrar fort och kyler bra, man kan ofta lägga på 100-200kr för två nya tystare fläktar och då låter ju alla kylarna lika mycket.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Hej!
Vad alla ska skriva långt.
Budget variant: Cooler Master Hyper 212+, kyler riktigt bra för sitt låga pris.
Bäst: Noctua NH-D14, obs kolla om du har low profile vengeance, om inte så passar inte denna kylaren med minnena.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc - Moderkort: Asus Maximus IV GENE-Z - CPU: i5 2500k @ 4,3GHz med Hyper 212 plus - GPU: Gainward PhysX GTX 570 @ 852MHz - PSU: Corsair TX650W - Hårddisk: OCZ Vertex 3 120GB - Skärm: AOC i2353FH
Laptop: MacBook Pro 13" early 2011

Permalänk
Skrivet av Skvic:

Förklarar varför Noctua NH-D14 är det man vill ha! Tycker det är relevant då folk frågar efter bra kylare m.m. Lycka till med bygget!

haha det är ju nästan så man kan tro att du jobbar/är en bott för noctua, dessutom ts är det corsair vengeance minnena och isånnafall den höga versionen? för isånnafall får du nog räkna bort hans älskade noctua d14h. skvic läste du äns hans fråga eller spammade du bara?

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

Tack för alla jättebra svar. Har Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 som är ganska höga. Hade tänkt mig en fläktkylare så ska titta runt vad ni har skrivit.

Visa signatur

Processor Intel i7 2600k | Moderkort Asus P8Z68 - V Pro | Chassi Antec P280 | Grafikkort Radeon 6970x2 Crossfire | Nätaggregat Corsair 750W | Ram Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippah:

Tack för alla jättebra svar. Har Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 som är ganska höga. Hade tänkt mig en fläktkylare så ska titta runt vad ni har skrivit.

H100 eller H80 så slipper du bekymra dig om minnena tar i...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag kör med en i5 2500k i 4.5ghz med en antech kuhler h20 620.
Den är lite billigare och jag har absolut inga problem med temperaturen. Ligger runt 60 grader med endast 1 fläkt och ej push/pull konfiguration.

Permalänk
Medlem

Zalman CNPS 9900 Max är kraftig

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skvic:

noctua nh-d14 såklart

Han har 4 RAM-minnen som äter upp platsen, hur ska han trycka in en D14?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Han har 4 RAM-minnen som äter upp platsen, hur ska han trycka in en D14?

Han kanske har Corsair LP? Noctua nh-d14 passar in utmärkt över LP minnen! Mvh

Visa signatur

Raaaaaaajt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skvic:

Han kanske har Corsair LP? Noctua nh-d14 passar in utmärkt över LP minnen! Mvh

Han har vanliga Vengeance.

Permalänk
Medlem

Lånar tråd hoppas det känns relevant Jag kör Asus P8p67LE med en i5 2500k och har 2st Corsair Vengeance 1600mhz 4gb minnen

Jag har stock kylare på min processor och undrar, om jag köper en Kylare hur lätt monterade är dom då jag aldrig har testat det.

Kommer jag behöva ta loss moderkortet och montera dom bakom eller liknande? MVH

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Skrivet av Daniboy:

Jag har stock kylare på min processor och undrar, om jag köper en Kylare hur lätt monterade är dom då jag aldrig har testat det.

Kommer jag behöva ta loss moderkortet och montera dom bakom eller liknande? MVH

Det beror på vilken cpu kylare man köper. Först kan man ju tänka på om höjden på kylaren ryms i lådan, sen om dom går över minnena, sen om man kommer åt att pilla dit fastsättningsanordningen om moderkortet sitter i lådan just för att flänsen skymmer allting.

Vissa har lagt ut på youtube bruksanvisningar på vissa modeller, bara å söka. Det är lite piller och vissa jag skruvat fast har "plastskruvar" som man ställer i rätt riktning och sen bara trycker och vrider ett halvt varv eller liknande. Vissa har någon slags ram runt socket'en men allt beror väl på just kylanordningen.
Sen kan det vara så att beroende på vilken sida kylaren är fastsatt så kan den kyla olika bra också fastän båda sidorna går att montera.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Här har du dom tre bästa luftkylarna.
Alla är av Twintower heatpipe konstruktion med dubbla fläktar.

Phanteks PH-TC14PE, 2st 140mm fläktar
Thermalright Silver Arrow, 2st 140mm fläktar
Noctua NH-D14, 1st 140mm fläkt - 1st 120mm fläkt

Kolla youtube reviews på kylarna, där får man lite insikt i hur stora dom är och att det kan vara besvärligt att på plats med dom om man har litet chassi/höga minnen.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Att man förr köpte stora kylare förstår jag. Dom fungerar.
Men idag när det finns t.ex Corsair H80/100 dom är BETYDLIGT mycket lättare att montera så skulle jag inte en tänka tanken på luftkylare.
Det är värt dom kronorna. Du slipper huvudvärk, ev skador på moderkortet pga slint och får helt enkelt bättre kylförmåga.
Så tänk 2011. Inte 2005.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Jag har NH-d14 och jag ångrar det lite, den kyler bra men i dags läget så skulle jag hellst köpt slutet vattensysten... H100

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skvic:

Förklarar varför Noctua NH-D14 är det man vill ha! Tycker det är relevant då folk frågar efter bra kylare m.m. Lycka till med bygget!

Snygg Google Translate!