Permalänk
Medlem

Video/Bildguide - Överklockning 2500K

Hade tänkt att göra en guide som visar lite tydligare hur man överklockar en 2500K till valfri hastighet.
Har ni några förslag på vad ni vill få förklarat lite mer tydligt?

Kommer visa hur man tar fram max clock på lägsta vcore osv.
Med så låga temps som möjligt med luft.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag har labbat lite som nybörjare med det här men väldigt osäker på om jag har gjort allt rätt samt valt optimala inställningar i BIOS för detta. Har försökt läsa mig till det mesta men det skulle vara guld med bilder och/eller videos som visar hur man ska göra samt gärna en förklaring till varför.

Har själv följande:
Moderkort
Asus P8Z68-V PRO GEN3

Processor
Intel Core i7 2600K 3,4GHz

Kylning
Antec KÜHLER H2O 620

Och har nu klockat den till 4,5Ghz och har satt strömmen till 1.320 samt LLC till Ultra High. Vet inte om detta är optimalt eller om det finns några trix till att få till det bättre. Finns så otroligt många inställningar man kan göra i Bios men som nybörjare är man lite rädd för att det ska göra mer skada än nytta.

Ser mycket fram emot en sådan guide!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta skulle uppskattas, jag har bara överklockat min i5-2500k mjukt till 4GHz med Vcore offset -0,050. Eftersom jag är nybörjare när det gäller överklockning har jag inte orkat/vågat gräva mer i detta, har inget superbehov just nu av snabbare CPU men det vore hemskt trevligt att kunna få ut mer prestanda

EDIT: Förklara gärna vad alla olika värden man kan sätta i BIOS/UEFI som har med CPU att göra innebär, en del av dom är förvirrande.

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Medlem

i och med att guiden riktar sig till nybörjare så förutsätt inte att tittaren vet allt för mycket om förkortningar och beteckningar etc..

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

i och med att guiden riktar sig till nybörjare så förutsätt inte att tittaren vet allt för mycket om förkortningar och beteckningar etc..

Skall ha detta i beräkning.
Man behöver kanske inte gå igenom vartenda val som finns. Men allt som är ett måste att känna till iaf

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChargeAh:

Detta skulle uppskattas, jag har bara överklockat min i5-2500k mjukt till 4GHz med Vcore offset -0,050. Eftersom jag är nybörjare när det gäller överklockning har jag inte orkat/vågat gräva mer i detta, har inget superbehov just nu av snabbare CPU men det vore hemskt trevligt att kunna få ut mer prestanda

EDIT: Förklara gärna vad alla olika värden man kan sätta i BIOS/UEFI som har med CPU att göra innebär, en del av dom är förvirrande.

Will do
Kan 99% av valen iaf. Det finns saker säkert inte ens tillverkarna vet vad det betyder haha

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Detta skulle uppskattas och behövs förmodligen också!
Sitter i överklockningstankar men har aldrig gjort det innan, så osäker känner man sig minsann!

Glöm inte att ta upp olika exempel med olika moderkort och bios-versioner. Själv har jag Gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Detta skulle uppskattas och behövs förmodligen också!
Sitter i överklockningstankar men har aldrig gjort det innan, så osäker känner man sig minsann!

Glöm inte att ta upp olika exempel med olika moderkort och bios-versioner. Själv har jag Gigabyte.

Jag kommer använda ett ASUS moderkort. Som tur är så kommer det fungera på samma sätt.
Skillnaden är ev. annan layout i BIOS.
Men funktionerna heter detsamma

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Hade tänkt att göra en guide som visar lite tydligare hur man överklockar en 2500K till valfri hastighet.
Har ni några förslag på vad ni vill få förklarat lite mer tydligt?

Kommer visa hur man tar fram max clock på lägsta vcore osv.
Med så låga temps som möjligt med luft.

Ja tack!

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=U5jSFmnpCyQ

En hyfsad guide för en någorlunda modern bios på P8P67 fast den är på engelska.

Den täcker väl väldigt bra? Gå igenom varenda inställning under relevanta menyer (fast lite långsammare än snubben i videon gör).
Eller bilder med steg för steg text.

Ta också med att om du har intel speedstep på, kommer du inte se din klockning förrän du stresstestar eftersom speedstep gör att processorn går på lägre hastighet när den inte jobbar hårt. (Det glömmer han i youtube-klippet).

Tíll mr_tompe:
Har du testat lägre volt-tal? Man vill ju komma ner så lågt som möjligt men fortfarande stabilt.
Tekniken jag tycker fungerar är att prova någorlunda lågt (över 1.2 men fortfarande under 1.3), köra prime-test ett tag och se om temperaturen är acceptabel och om systemet är stabilt (inte kraschar).

Är 1.320 den lägsta stabila volten du kommer ner i på 2.5ghz? Det är ju också såklart viktigt att du mäter temperaturen och stresstestar processorn, ha gärna igång temperaturmätning när du spelar för att se vad datorn kommer upp i då (när alla andra komponenter i datorn hjälper till att värma upp).

Edit: Skillnaden på Gigabytes och ASUS moderkort är väl att Gigabyte fortfarande tillåter voltstyrning på cpu_fan? Om dom inte också slutat med det.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Hade tänkt att göra en guide som visar lite tydligare hur man överklockar en 2500K till valfri hastighet.
Har ni några förslag på vad ni vill få förklarat lite mer tydligt?

Kommer visa hur man tar fram max clock på lägsta vcore osv.
Med så låga temps som möjligt med luft.

gogo! vetifan om jag har gjort rätt vid min överklockning men den tjurar om jag försöker köra en fixed volt på 1.35 och ger mig blåskärmar så jag har den på auto och den blir aldrig farligt varm.. håller sig runt 35-40c vid vanlig användning

Permalänk

En guide vore riktigt nice! se mitt moderkort i signatur

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Skrivet av Orebro:

http://www.youtube.com/watch?v=U5jSFmnpCyQ

En hyfsad guide för en någorlunda modern bios på P8P67 fast den är på engelska.

Den täcker väl väldigt bra? Gå igenom varenda inställning under relevanta menyer (fast lite långsammare än snubben i videon gör).
Eller bilder med steg för steg text.

Ta också med att om du har intel speedstep på, kommer du inte se din klockning förrän du stresstestar eftersom speedstep gör att processorn går på lägre hastighet när den inte jobbar hårt. (Det glömmer han i youtube-klippet).

Tíll mr_tompe:
Har du testat lägre volt-tal? Man vill ju komma ner så lågt som möjligt men fortfarande stabilt.
Tekniken jag tycker fungerar är att prova någorlunda lågt (över 1.2 men fortfarande under 1.3), köra prime-test ett tag och se om temperaturen är acceptabel och om systemet är stabilt (inte kraschar).

Är 1.320 den lägsta stabila volten du kommer ner i på 2.5ghz? Det är ju också såklart viktigt att du mäter temperaturen och stresstestar processorn, ha gärna igång temperaturmätning när du spelar för att se vad datorn kommer upp i då (när alla andra komponenter i datorn hjälper till att värma upp).

Edit: Skillnaden på Gigabytes och ASUS moderkort är väl att Gigabyte fortfarande tillåter voltstyrning på cpu_fan? Om dom inte också slutat med det.

Eller så kikar jag där

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

Jag har klockat min i5 2500k till 4.7 ghz, 1.35 vcore och maxtemp 62C med OCCT 4.0. Jag använder en CoolIT kylare

Permalänk
Medlem

Kör nu 5.0Ghz på luft i ett sketet TJ08 chassi.
Med GTX580 smått överklockat.

Max temp 67C. Äter igenom 3DMarks för stunden.

Guiden kommer iaf imorn.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Kör nu 5.0Ghz på luft i ett sketet TJ08 chassi.
Med GTX580 smått överklockat.

Max temp 67C. Äter igenom 3DMarks för stunden.

Guiden kommer iaf imorn.

Härligt! Så det går bra med projektet då?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Härligt! Så det går bra med projektet då?

Jodå
Sitter och pillar/leker lite.
Kan posta 3DMark11 resultat strax

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Kör nu 5.0Ghz på luft i ett sketet TJ08 chassi.
Med GTX580 smått överklockat.

Max temp 67C. Äter igenom 3DMarks för stunden.

Guiden kommer iaf imorn.

Riktigt imponerande. Har du lust att prata lite om din kylning lite då också?

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

Riktigt imponerande. Har du lust att prata lite om din kylning lite då också?

Självfallet. 5.2Ghz nu. Ska bli kul att se resultatet iaf

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

Riktigt imponerande. Har du lust att prata lite om din kylning lite då också?

34686 3DMarks
http://3dmark.com/3dm06/16323304

Uploaded with ImageShack.us

Ska prova 5.3 nu och lite mer @580 kortet

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Detta var intressant då jag beställt nya saker till min dator.
Ser fram emot att få klocka lite

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Avstängd

En bra sak du kan tipsa om är "CPU PLL Voltage" ibland kan du få en stabilare överklock genom att sänka denna.
Tex jag själv kör 1.61 CPU PLL Voltage för 4.7ghz.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

En bra sak du kan tipsa om är "CPU PLL Voltage" ibland kan du få en stabilare överklock genom att sänka denna.
Tex jag själv kör 1.61 CPU PLL Voltage för 4.7ghz.

Det är en ganska ostabil spänning dock.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Kör nu 5.0Ghz på luft i ett sketet TJ08 chassi.
Med GTX580 smått överklockat.

Max temp 67C. Äter igenom 3DMarks för stunden.

Guiden kommer iaf imorn.

vad har du klockat ditt 580 till? Temps? Vilken tillverkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

vad har du klockat ditt 580 till? Temps? Vilken tillverkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Titta min senaste tråd. Där står max jag provade. Toppade runt 70C på gpun

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Hade tänkt att göra en guide som visar lite tydligare hur man överklockar en 2500K till valfri hastighet.
Har ni några förslag på vad ni vill få förklarat lite mer tydligt?

Kommer visa hur man tar fram max clock på lägsta vcore osv.
Med så låga temps som möjligt med luft.

Det skulle uppskattas precis köpt ny cpu en 2500k och en Thermalright Silver Arrow Multiple Heatpipe Cooler
http://www.inet.se/produkt/6308733/thermalright-silver-arrow-...
Bara var noga med tydliga bilder och en inte så snabb video att man hinner läsa texten på knapparna.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzon:

Hur går det med videon/guiden?

Det har varit mycket med planeringen av julen. Utan att göra folk sura så får guiden tyvärr vänta tills efter jul.
Den kommer innan nyår dock. Är ganska mycket att täcka. Så behöver barnfritt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Låter bra Fått höra att man måste ställa PLL på offset och inte på fast för det bränner cpu:n

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Låter bra Fått höra att man måste ställa PLL på offset och inte på fast för det bränner cpu:n

Och det tror du på?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]