Permalänk
Medlem

Modda 4pin till 3pin Antec Big Boy 200mm

Tjo!

Har införskaffat mig en Antec Big Boy 200mm, tänkte använda denna i mitt kommande chassi NZXT Phantom.

Om jag nu lyckas modda dit fläkten i chassit så blir det helt plötsligt intressant att kunna styra fläkten från chassits egna fläktstyrning.

Fläkten i sig har 2st kablar som går till en 4-pin molex, svart och röd, inga konstigheter.

Sedan sticker det ut en kabel med en fläktkontroller som innehåller 3 kablar. svart röd och gul. Jag öppnade upp den lilla pluppen som satt i änden på denna kabeln och där såg jag att den gula kabeln satt i led med "High" inställningen.

Då är min slutsats att om jag klipper den gula kabeln samt dom två strömkablarna från 4-pin kontakten och skarvar ihop detta med en 3-pin kontakt så ska jag kunna styra farten på fläkten?

Är jag ute och cyklar eller finns det någon lösning på detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Bumpar din tråd för detta vill jag gärna oxå veta.
Hittade en video på youtube för ett tag sedan om en som lödat om den gula inne på kretskortet för att sedan koppla fläkten till en vanlig fläktkontroll.
Vet inte vilken av stiften han löddade fast den på. Finns en tom plats mellan alla lödpunkter. Kanske var den.
Tyvärr så är videon borttagen.

Har du eftermarknades fläkten utan led?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duveke:

Bumpar din tråd för detta vill jag gärna oxå veta.
Hittade en video på youtube för ett tag sedan om en som lödat om den gula inne på kretskortet för att sedan koppla fläkten till en vanlig fläktkontroll.
Vet inte vilken av stiften han löddade fast den på. Finns en tom plats mellan alla lödpunkter. Kanske var den.
Tyvärr så är videon borttagen.

Har du eftermarknades fläkten utan led?

Yes utan LED. Revision 1 med röktonade blad, såg att den första var bara svart plast.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1. Man får inte bumpa.
2. Förstår inte vad problemet är?
En 4 pin (PWM) går att koppla in i en 3-pin fläktkontroller.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

"där såg jag att den gula kabeln satt i led med "High" inställningen."
Huh? Satt i led, du menar att en kabel var kopplad med en mekanisk axel till någon inställning, makes no sense.
Iaf för fläktstyrning behövs bara 2 kablar, den tredje ger varvtal men den behövs inte för varvtalsreglering, koppla bara om strömmen från molex till 3pin.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Fläkten i fråga är 4pin Molex. Ej PWM.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850