Permalänk
Medlem

H100 trasig?

Hallå sweclockers! Har haft min nya dator med h100 ca 1 månad nu, Jag har aldrig tänkt på att ändra fläkt instälningarna. Testade att göra det ikväll och det skiljer minimalt lite mellan dom 3 olika lägerna! Om man lyssnar noga hör man en liten liten skillnad i rpm, Hur stor ska skillnaden vara?
När jag startar datorn går h100ans fläktar 100procent kanske 5 sekunder för att sedan avta.
Tacksam för svar
/Rexzo

Permalänk

Corsairs H100 och H80 ska ha problem med fläktkontrollern bara inte pumpen stannar å den läcker vatten borde de inte va några problem
om du nu råkar villa kunna ändra på fläktarna så sätt dom på moderkortet istället ifall du har plats
Edit
(har din H100 produktkod 11359403 så är de med stor sannolikhet att fläkt styrningen är trasig/ej fungerande)

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel_Sthlm:

Corsairs H100 och H80 ska ha problem med fläktkontrollern bara inte pumpen stannar å den läcker vatten borde de inte va några problem
om du nu råkar villa kunna ändra på fläktarna så sätt dom på moderkortet istället ifall du har plats
Edit
(har din H100 produktkod 11359403 så är de med stor sannolikhet att fläkt styrningen är trasig/ej fungerande)

Så du anser inte att jag ska skicka tillbaka den till inet på garantin?
/rexzo

Permalänk
Medlem

Vet tyvärr inte produktkoden då inet byggde datorn..

Permalänk
Medlem

Klart du ska skicka tillbaka den.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Skrev ett helt inlägg men såklart lyckades jag trolla bort texten gah.
Försöker på nytt då

Det kan vara att vattnet i kylaren är så pass kallt att den automatiskt drar ner RPM'n en aning även om du har den på ett av dess presets. Detta är en inbyggd funktion som den sköter själv oberoende av vad du väljer (hi/me/lo).

Low: 900-1300 RPM
Med/balanserad: 1300-2000 RPM
High: 1600-2300 RPM

Detta är för H80 men jag antar det är detsamma för båda. Källa: http://www.hardware.no/artikler/corsair_hydro_h80/101498/2

Citat:

I blokken sitter det en kontrollenhet som regulerer viftehastigheten basert på temperaturen inne i kjøleblokken.
En stor knapp lar deg regulere hvor hissig H80 skal jobbe. Første trinn lar viften spinne på mellom 900 og 1300 RPM, andre trinn lar de jobbe på mellom 1300 og 2000 RPM, mens det kraftigste trinnet setter rammen på 1600 RPM og 2300 RPM. Et indikatorlys rundt knappen forteller deg hvilken modi du benytter.

(High enligt en annan recension är 1600-2600 RPM och corsair skriver 2500.. Så ja nu blev jag förvirrad för vilket av det som stämmer, men care på det.)

Och som du ser så är lägsta nivån på det ena detsamma som högsta nivån på nästa steg, därför du kanske inte märker av någon skillnad (i dB) om du endast ändrar när datorn står i idle..

Jag har själv H80 och har pumpen inställd på high, dock så står datorn i fönstret och luften som datorn suger in ligger på 11c. Då ligger cpu på 20-23c @Idle och +-50c @100% load @3.8ghz.
Om jag då stänger fönstret (både i idle/100% load) så hör jag direkt fläktarna susa upp i hastighet. /Ja jag kör med drag and pull utifrån och in -care på gpu :=

Kan ju hända att din är kraiko, ett tips är att du kör ett belastningstest för att få reda på temps osv för att på så sätt se om den faktiskt är trasig eller inte. OCCT eller prime95 är att rekommendera! Du lär ju snabbt se och höra om den fungerar som den ska.
Skriv igen dina temps i idle samt 100% load.

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk
Medlem

Coretemp idle i5 2500k@4ghz=26grader
Load=45grader occt
ingen skillnad i rpm...
Men ska sova nu återkommer imorgon!

Permalänk
Medlem

det är väll inte allt för illa pinkat? Vet inte hur just i5 2.5k ligger rent temperaturmässigt då jag själv inte har/haft den, så någon annan får svara om det är godkännt lr inte..

Om man jämför snabbt med min processor ligger du kanske lite högt, men ja..
Hur är temperaturen i rummet? Själv kan jag höra skillnad på fläktarna när rumstemperaturen ligger på 17c gentemot 23c.

Testa att starta OCCT med fläktkontrollern satt på low, när den gått några sekunder på 100% load så höjer du ett snäpp, lyssnar och gör det samma igen upp till high. Skriv om du märkt av någon skillnad på dB. <<!! Håll koll på temperaturen för kärnorna så det inte blir helt galet här !! -aida64 eller HWmonitor fixar biffen.

Jag kommer ställa en fråga nu som förmodligen kommer anses som dum och nedsättande.. Du har kopplat in fläktarnas 3pins kontakter till kylarblocket, och om ja, har du gjort detta korrekt?

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av winmaan:

det är väll inte allt för illa pinkat? Vet inte hur just i5 2.5k ligger rent temperaturmässigt då jag själv inte har/haft den, så någon annan får svara om det är godkännt lr inte..

Om man jämför snabbt med min processor ligger du kanske lite högt, men ja..
Hur är temperaturen i rummet? Själv kan jag höra skillnad på fläktarna när rumstemperaturen ligger på 17c gentemot 23c.

Testa att starta OCCT med fläktkontrollern satt på low, när den gått några sekunder på 100% load så höjer du ett snäpp, lyssnar och gör det samma igen upp till high. Skriv om du märkt av någon skillnad på dB. <<!! Håll koll på temperaturen för kärnorna så det inte blir helt galet här !! -aida64 eller HWmonitor fixar biffen.

Jag kommer ställa en fråga nu som förmodligen kommer anses som dum och nedsättande.. Du har kopplat in fläktarnas 3pins kontakter till kylarblocket, och om ja, har du gjort detta korrekt?

Rumstempen är cirka 21 grader. Jag körde occt och ändrade på fläktkontrollen då samtidigt. Och jag hörde en tydlig skillnad i db och rpm:) så jag tror den funkar som den ska, den kyler som en gud iallafall! Och självklart har jag kopplat fläktarna rätt i kylarblocket:D

Permalänk
Medlem

Nu har ett till märkligt problem uppstått med h100an... Den går 100procent hela tiden går ej att ändra rpm, Går fullt hela tiden
vad kan ha hänt nu då?

Permalänk
Medlem

Ingen som har varit med om något liknande?

Permalänk
Medlem

En dum fråga, jag har nocuta fläktar utan PWM styrning, då går det ej att ändra läge om jag förstått det rätt?
När jag kör stresstest så går nämligen mina fläktar från 1300rpm till 1800, under IBT.

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Hörru rexzo jag har ingen aning tyvär. Inte stött på liknande problem själv.

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk
Medlem

ååå vad less jag blir... Nyss kunde dom inte snurra 100 procent och nu gör dom det hela tiden, lite högljutt i längden om man säger så.... Måste jag skicka tillbaka hela datorn till inet då eller kan jag skruva lös h100an själv å skicka den löst? tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rexzo:

ååå vad less jag blir... Nyss kunde dom inte snurra 100 procent och nu gör dom det hela tiden, lite högljutt i längden om man säger så.... Måste jag skicka tillbaka hela datorn till inet då eller kan jag skruva lös h100an själv å skicka den löst? tacksam för svar

Du får fråga Inet så säger de vad du bör göra. Om du vill skicka in bara H100:an så går det säkert.

Permalänk
Medlem

Det går inte att "nollställa" h100an eller nånting som kanske gör att den börjar funka igen, Vad äre som händer när man håller in knappen för då börjar den ju blinka som en tok!