hur får man min noctua d14 att snurra långsammare?

Permalänk

hur får man min noctua d14 att snurra långsammare?

köpte precis en noctua d14, använder low noise adaptrarna, så allting snurrar på ca 920rpm

men dem låter fortfarande lite för mycket, hur kan man sänka fläkthastigheten ännu mindre?

har testat med speedfan, men får inte det att funka...

tackar och GODJUL

Permalänk
Avstängd

Köp GT fläktar (Gentle typhoon) sen köp till 5V adaptrar så blir det tyst på datorn

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

Det borde bli tyst

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

köpte precis en noctua d14, använder low noise adaptrarna, så allting snurrar på ca 920rpm

men dem låter fortfarande lite för mycket, hur kan man sänka fläkthastigheten ännu mindre?

har testat med speedfan, men får inte det att funka...

tackar och GODJUL

"använder low noise adaptrarna" Använder du båda? Du ska bara använda en åt gången, koppla både fläktarna till splittern och sedan adaptern. Testa med Ultra Low Noise adaptern om Low Noise adaptern är för högljudd för dig.

Skrivet av Naked-Snake:

Du har redan 2 st olika sorters adaptrar med din kylare.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

"använder low noise adaptrarna" Använder du båda? Du ska bara använda en åt gången, koppla både fläktarna till splittern och sedan adaptern. Testa med Ultra Low Noise adaptern om Low Noise adaptern är för högljudd för dig.

Du har redan 2 st olika sorters adaptrar med din kylare.

vaaa,då har jag ghort helt fel, har en blå och en svart adapter, har båda ikopplade innan splittern. haha men allting snurrar ju på 900rpm, kan man ens få lägre?

edit: tittade på kartongen, det finns bara 2st u.l.n.a som ska snurra på 900 vilket dem gör nu, vad snackar ni om?

edit2: kan man använda dessa? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

vaaa,då har jag ghort helt fel, har en blå och en svart adapter, har båda ikopplade innan splittern. haha men allting snurrar ju på 900rpm, kan man ens få lägre?

edit: tittade på kartongen, det finns bara 2st u.l.n.a som ska snurra på 900 vilket dem gör nu, vad snackar ni om?

edit2: kan man använda dessa? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Din kylare kommer tydligen med 2st ULNA nu såg jag också. jag tänkte på en annan Noctua kylare.

Men något som borde fungera är att gå in i BIOS, och ställa in någonstans att fläktarna ska kontrolleras efter CPU temperatur. Läs manualen så borde du hitta vart du ska ställa in detta.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Din kylare kommer tydligen med 2st ULNA nu såg jag också. jag tänkte på en annan Noctua kylare.

Men något som borde fungera är att gå in i BIOS, och ställa in någonstans att fläktarna ska kontrolleras efter CPU temperatur. Läs manualen så borde du hitta vart du ska ställa in detta.

temperaturstyrd fläkt är pwm, dessa fläktar har inte pwm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

temperaturstyrd fläkt är pwm, dessa fläktar har inte pwm...

Vanliga fläktar går även de bra att styra efter temperatur. De styrs då av moderkortet genom att spänningen ändras till fläktarna, precis som adaptrarna gör. Åtminstone 90% av alla moderkort har en funktion att styra vanliga 3pins fläktar.