Permalänk
Medlem

1090t temp problem

Tjena! fick en antec kuhler h20 920 i julklapp och satte genast igång att överklocka min amd x6 1090t. just nu ligger jag på 4 ghz med en volt på 1.48.
problemet är att procesorn slutar jobba när den når en temp på 52-54 i load. när den nått en temp på 45 börjar den jobba igen. så går det bara så upp och ner. jag har hört att cpus inte tar någon skada upp till ca 70-90 grader broende på typ. därför kan jag inte förstå varför den slutar att jobba helt när den når en temp på ynka 54 grader. någon som har en förklaring elr tips på lösning? jag har inte kunnat stabtesta procesorn eftersom den slutar jobba var 8 sek..... alla tips uppskattas!

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på någon slags inställning i BIOS? Kika runt lite och kolla om du hittar någon mysko säkerhets-inställning

Permalänk
Medlem

ja har kollat en hel del men hittar inget, någon speciel del i bios ja ska kolla på lite extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhahn2:

ja har kollat en hel del men hittar inget, någon speciel del i bios ja ska kolla på lite extra?

Vet faktiskt inte tyvärr, kan nog inte hjälpa dig mera. Hoppas på att någon mer kunnig kommer in och kan hjälpa mera. Men kan seriöst inte se vad problemet annars skulle var :S

Permalänk
Medlem

Har du testat med ett annat stresstest program?

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

nej. jag har bara testat prime 95.

Permalänk
Medlem

samma sak händer med andra stress test

Permalänk
Medlem

vad avläser du tempen med och är det coretemp eller cputemp som blir 52-54 grader?

AMDs CPUer brukar ha en maxtemp på runt 60-65 grader, det vanligaste är 62

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhahn2:

Tjena! fick en antec kuhler h20 920 i julklapp och satte genast igång att överklocka min amd x6 1090t. just nu ligger jag på 4 ghz med en volt på 1.48.
problemet är att procesorn slutar jobba när den når en temp på 52-54 i load. när den nått en temp på 45 börjar den jobba igen. så går det bara så upp och ner. jag har hört att cpus inte tar någon skada upp till ca 70-90 grader broende på typ. därför kan jag inte förstå varför den slutar att jobba helt när den når en temp på ynka 54 grader. någon som har en förklaring elr tips på lösning? jag har inte kunnat stabtesta procesorn eftersom den slutar jobba var 8 sek..... alla tips uppskattas!

tack på förhand!

Tempen är inte ditt problem, jag är helt säker på att nått annat spökar. Skulle gissa på att processorn är ostabil kanske för hög volt

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem

Sen bör man veta att det kan ta upp till runt 48 timmar innan kylpastan kan fungera som den ska.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS Sabertooth 990FX | PhenomII X6 1090T | Corsair A50 | 8GB Corsair Vengeance | GTS 250 1GB | Xigmatek BiFrost | Corsair TX650w | Iproppat i ett Cooler Master Elite 430 --> GALLERI !

Permalänk
Medlem

De flesta CPUs slår av sig själva eller iaf försöker om de är risk att de bränner och då slutar den inte arbeta, då stänger den av om den kan, det där låter mer som något program eller BIOS inställning som spökar, har du senaste BIOS på moderkortet?
Vad har du för moderkort?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av MrSteel:

Sen bör man veta att det kan ta upp till runt 48 timmar innan kylpastan kan fungera som den ska.

Inte fan att det skulle slå ut så pass tydligt. Då snackar vi ett kilo pasta i så fall.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
jag använder asus m4a87td evo.
jag har kollat som en galning i bios efter inställningar men hittar inget. ja vet inte om jag har senaste bios uppdateringen. hur jag kollar och uppgraderar det?

Permalänk
Medlem

cputemp är den ja kollar coretemp är lite knäpp tror jag med tanke på att den visar ca 10 gradet under cpu temp :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhahn2:

cputemp är den ja kollar coretemp är lite knäpp tror jag med tanke på att den visar ca 10 gradet under cpu temp :S

Vilken riktning har du vänt fläktarna på radiatorn?

Jag får samma temperaturer som dig om jag använder fläktarna som utblås genom radiatorn och ut ur chassit. Vänder jag så det blir inblås så åker CPU tempen ned med 10-15C. Den enda stora nackdelen är att jag behöver blåsa ur radiatorn från damm 1 gång varje eller varannan vecka beroende på.

Så kan jag rekommendera Antec Formula 7 kylpastan, riktigt goa grejor.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

jag har dom vända så att det blåser ur chasit. just nu använder jag standardpastan som hängde med på kylaren. är det verkligen en sådan stor skillnad om man har det på utblås elr inblås?

Permalänk
Medlem

20 graders luft vs 30-40 graders luft för att kyla med. U do the math.
Men du kanske har bra genomströmning i ditt chassi?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

ganska. det är ca 30 grader i chassit

Permalänk
Avstängd

WTF? 1.48vcore för 4ghz? Ne, testa att dra ned volten.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

men tillbacka till änmet lite mer nu! ja har kollat i programet coretemp och det visar att procesorn går ner till 800 mhz vid 55 gradet, det står fortfarande 100 load men den går altså ner i mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

WTF? 1.48vcore för 4ghz? Ne, testa att dra ned volten.

den gör så även då jag har volten på 1.42. vid 1.4 krashar den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrhahn2:

den gör så även då jag har volten på 1.42. vid 1.4 krashar den

Låter som trasig tempvisare. Kör på original volt/hastighet. Gör den så då med?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

nepp. innan jag hade vattenkylningen gjorde den likatant vid en temp på 65 ungeför.

Permalänk
Medlem

ja har nu vänt på fläcktarna så dom blåser inåt och det blir en lite minsking av tempen, men proglemet återstår. nu kronglar det redan när den kommer upp i 47 grader! det verkar nästan som den reagerar på ett visst antal graders ökning och inte en specifik temp!
ja blir ju inte klok på detta! -.-

Permalänk
Medlem

Då är det inte tempen i sig du måste börja leta alternativa saker som kan vara fel, kolla att BIOS är senaste och dubbelkolla allt där, se till så att alla kopplingar sitter som de ska, om möjligt testa ett annat nätaggregat osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Då är det inte tempen i sig du måste börja leta alternativa saker som kan vara fel, kolla att BIOS är senaste och dubbelkolla allt där, se till så att alla kopplingar sitter som de ska, om möjligt testa ett annat nätaggregat osv

Skickades från m.sweclockers.com

okej, tack så mycket. Menar du att nätagget är för svagt elr kan vara sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhahn2:

okej, tack så mycket. Menar du att nätagget är för svagt elr kan vara sönder?

Kan vara för svagt, beror lite på vad du har för Watt och Märke, märke gör stor skillnad, problemet är att vissa märken inte riktigt orkar leverera det som de säger, eller de gör det teoretiskt sett men volt och liknande kan börja hoppa konstigt om det belastas för hårt, det är därför det är mer värt att köpa ett märkes 500W mot ett random 650W osv. samma effekter kan uppstå om det börjar bli gammalt och slitet.

Iom att det verkar mer att ha att göra med belastning än temp så skulle jag kolla på det iaf, annars om du har otur är det någon del i burken som är lite svagare och det är den som inte vill leka och de kan vara ett helvete att hitta

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

tror inte att nätagget är problemet. det är ett 8 månader gammalt coolermaster 600w. ja testade att uppdatera bios men inget hände. :/
ja testade också en äldre uppdatering(men ändå nyare än den jag hade först) där det stod att det skulle fixa just mitt problem. det vill säga att rationen/multipeln sjunker ner till 4 av sig själv. så jag laddade ner den men hände inget då häller....

Permalänk
Medlem

hardware temp monitor stängde jag av i bios för och kunna låsa upp min athlon II x3 445 till en Phenom II X4 B45

sitter på en articcooling freezer 13 pro och har en max temp på 41 grader efter 5 timmar prime 95 ^^
i idle har jag oftast 27 grader (i bios)
i windows flyger den upp lite då hdds börjar jobba osv...
men det är inte mkt den stiger med direkt 2 till 5 grader när den laddat upp windows och det enda som låter är min fläkt i fronten och hårddiskarna XD

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

mrhahn2 jag har exakt samma problem som dig fast med phenom 2x4 955 BE C3. men tror inte det är tempen som spökar för det spelar ingen roll vilken temp jag har så fort ja börjar överklocka så börjar multipliern dra ner till x4 vid full belasting o när tempen gått ner drar den på igen och har cool n quiet dissabled