Köp av TV nu i mellandagarna, under 5000kr

Permalänk
Medlem

Köp av TV nu i mellandagarna, under 5000kr

Hej!

Som det står i titeln så har jag tänkt mig ett köp utav en TV nu i mellandagarna. Den får inte kosta över 5000kr och får gärna vara så billig som möjligt. Runt 4000kr är ett stort plus. Jag hade tänkt koppla en dator till TVn, så det måste den klara, och USB-uttag är även det ett plus. Jag hade tänkt mig runt 40-42", men även större går, den ska även klara full-HD utan problem.

Jag har tittat lite på dessa apparater:
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=11157&sortBy=p&zbo2=....
men Elgiganten verkar ha ett större utbud på skärmar i prisklassen som passar mig
http://www.elgiganten.se/catalog/ljud-bild/se_tv/tv?SearchPar...

Men eftersom att jag inte är så kunnig så frågar jag er SweClockare, vilken TV rekommenderar ni?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den såg väldigt intressant ut! Jag ska ha TVn på en hög IKEA byrå, så jag har inte fruktansvärt mycket plats till taket. Hur hög är den? Enligt Netonnet så har den "Med stativ: 1176,1x774,7x289,8" vilket jag tolkar som 77,4 centimeter hög och 117,6 centimeter bred?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk

Jag tänkte bara påpeka att om du skall ha tv'n ansluten till datorn så är det inte rekommenderat att använda en plasma-tv, då dessa är väldigt känsliga för inbränningar. Men om du enbart har tänkt spela upp filmer från datorn så kan det fungera bra. Så länge man är försiktig och medveten om fenomenet.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Skrivet av multicore:

Jag tänkte bara påpeka att om du skall ha tv'n ansluten till datorn så är det inte rekommenderat att använda en plasma-tv, då dessa är väldigt känsliga för inbränningar. Men om du enbart har tänkt spela upp filmer från datorn så kan det fungera bra. Så länge man är försiktig och medveten om fenomenet.

Väldigt känsliga är en överdrift, finns nästan ingen risk för permanent inbränning så länge man inte låter den stå på samma ruta i flera timmar.

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått är det i princip omöjligt att få inbränning på dagens Plasma.

Permalänk
Medlem

ska ockås ha en under 5k så lägger en kommentar så jag kan kika in.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

är också ute efter en tv runt 5-6000kr nån som har nå bra tips blir också att koppla in till datorn blir mest att se på film o sport.. audio video här jag bor " mora " så kommer dom ha 20% rea på allt imån lite synd att dom har värden sunkigaste hemsida så man kan ju inte kolla riktigt va dom har för olika tv apparater

Permalänk
Medlem

Efter att ha mätt lite i rummet där jag har tänkt ha TVn så gissar jag att jag enbart kan ha en 40" TV. Jag kan enbart ha en skärm som är cirka 97 centimeter bred, alltså blir det en 40 tummare. Vad tror ni om http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE40D5004XXE/sa... och http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/LE40D504XXE/sam... ? Vad är skillnaden förutom 1700kr? är den för 5k värd dessa pengarna?
Finns det någon annan TV som har maximalt 97 centimeters bredd?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av davaa:

Efter att ha mätt lite i rummet där jag har tänkt ha TVn så gissar jag att jag enbart kan ha en 40" TV. Jag kan enbart ha en skärm som är cirka 97 centimeter bred, alltså blir det en 40 tummare. Vad tror ni om http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE40D5004XXE/sa... och http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/LE40D504XXE/sam... ? Vad är skillnaden förutom 1700kr? är den för 5k värd dessa pengarna?
Finns det någon annan TV som har maximalt 97 centimeters bredd?

Mitt tips är att Expert säljer en Philips LED 40 tum nu på mellandagsrean för 3333 kr.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Mitt tips är att Expert säljer en Philips LED 40 tum nu på mellandagsrean för 3333 kr.

Det lät intressant. Kan inte hitta det på deras hemsida, misslyckas jag bara eller finns det i en reklamtidning? Är det full-HD?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av davaa:

Det lät intressant. Kan inte hitta det på deras hemsida, misslyckas jag bara eller finns det i en reklamtidning? Är det full-HD?

Förstasidan på Experts reklamblad. Yepp full-HD och 100Hz.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Dem är slut överallt.!!!

Visa signatur

| AMD PPHENOM 2 X6 1100T BLACK EDITION | ASUS FORMULA V | ASUS nVidia GTX580 1536MB PCI-E x 2 | 16GB CORSAIR 4GB CL9 1866Mhz DOMINATOR | INTEL X25-M 80GB SSD | ANTEC POWERSUPPLY HIGH CURRENT GAMER 900W |

Permalänk
Medlem

Finns det något bevis på att plasma klarar sig utan inbräningar så man inte behöver oroa sig?

Nåt mer som skilljer plasma och LCD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Förstasidan på Experts reklamblad. Yepp full-HD och 100Hz.

Intressant! Ska försöka få tag i en imorgon, tackar för länken.

Jag lyckas dock inte hitta denna TV på Philips hemsida, hur kan det komma sig?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av samforshort:

Väldigt känsliga är en överdrift, finns nästan ingen risk för permanent inbränning så länge man inte låter den stå på samma ruta i flera timmar.

Skrivet av Rolfsaurus:

Vad jag har förstått är det i princip omöjligt att få inbränning på dagens Plasma.

Okej. Då har det blivit bättre nu.
Min Pioneer Pdp-4360hd är "väldigt känslig" för inbränningar... Men den är å andra sidan från 2005 eller till och med 2004, lite osäker där.

Men det är fortfarande ett problem som jag förstått det. Att koppla datorn till en plasma innebär ofta att statiska bilder visas väldigt länge, vilket i så fall borde orsaka problem?

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Finns det något bevis på att plasma klarar sig utan inbräningar så man inte behöver oroa sig?

Nåt mer som skilljer plasma och LCD?

Jag har en plasma, närmare bestämt en LG44PC1R som jag köpte 2006. Har haft den kopplad till datorn sedan dess och glömmer ofta ps3:an igång eller så somnar jag till en pausad film. Har inga problem med inbränningar. Visst är TV:n gammal nu och en bränning kan sitta kvar om den visat samma bild 7,8 timmar :D. Men det försvinner snabbt för mig och jag har aldrig sett det som ett problem. Dagens plasma är ljusår bättre än min gamla också.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk

Sen är det väl så att LCD ger bättre bild kopplad till en dator än en Plasma tex om man ska köra ordbehandling så ska LCD ge skarpare bild.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Mitt tips är att Expert säljer en Philips LED 40 tum nu på mellandagsrean för 3333 kr.

Tittade på den igår. Helt värdelös. Bilden hackar hela tiden. Roligt att notera är att flera tyckte ändå att det var mycket tv för pengarna. Men om bilden är kass då? Får väl ingen tv alls:). Har alltid gått efter bild då jag tittat på tv, Har jag missat nåt här???