Permalänk

Akut Problem

Hej sweclockers! Jag har precis införskaffat mig nya dator saker, intel 2500k, nytt moderkort msi z68a GD55 och nya corsair ram-minnen. Nu till mitt problem

Jag installerad datorn med win7 allt funkade jätte bra, gjorde inget med den utan stängde av den för att jag skulle sätta på plåtarna på sidorna. Efter jag starta datorn igen så hänger sig den efter bios vid win7 loggan. Ser bara ett litet hörn av loggan sen så fryser det. Har testat att bara bota från cd skivan för att jag trodde att det var något fel på hårddisken. men samma resultat den fryser när jag ska ominstallera datorn. Den fryser vid samma ställe. Jag har bytt mina ram minnen mot några som jag vet fungerar och det är samma resultat. Vad kan problemet vara???? Saknas någon information så fyller jag gärna på! eller den ligger i fel forums del så flytta gärna tråden.

Mvh Hampus

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Skrivet av Hampusofsweden:

Hej sweclockers! Jag har precis införskaffat mig nya dator saker, intel 2500k, nytt moderkort msi z68a GD55 och nya corsair ram-minnen. Nu till mitt problem

Jag installerad datorn med win7 allt funkade jätte bra, gjorde inget med den utan stängde av den för att jag skulle sätta på plåtarna på sidorna. Efter jag starta datorn igen så hänger sig den efter bios vid win7 loggan. Ser bara ett litet hörn av loggan sen så fryser det. Har testat att bara bota från cd skivan för att jag trodde att det var något fel på hårddisken. men samma resultat den fryser när jag ska ominstallera datorn. Den fryser vid samma ställe. Jag har bytt mina ram minnen mot några som jag vet fungerar och det är samma resultat. Vad kan problemet vara???? Saknas någon information så fyller jag gärna på! eller den ligger i fel forums del så flytta gärna tråden.

Mvh Hampus

Det låter som om CPUn är instabil. Vad har du för nätagg?

Permalänk

Jag har ett corsair 550w. Men hur kunde jag starta första gången?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk

Första svaret på allt gällande BIOS är o reseta CMOS så testa de o håll tummarna!

Permalänk
Medlem

Var du tvungen att sätta dit sido plåtarna! hehe
Nää men har du testat att ta en bios default?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Hampusofsweden:

Jag har ett corsair 550w. Men hur kunde jag starta första gången?

Ditt nätagg är ok. Det konstiga är att du har fått problem efter första uppstarten.

Prova att göra en "Full Power Drain".

1: Dra ut kontakten.
2: Ta ut BIOS batteriet.
3: Håll startknappen i 30 sekunder utan att ha bios batteri eller strömsladd i.

Detta kommer att tömma all restström i kretsarna. När du har gjort det sätt in biosbatteriet + strömsladden igen och starta som vanligt.

Permalänk
Medlem

Du måste formatera om Hårddisken om du inte redan har gjort det ! XD

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Ditt nätagg är ok. Det konstiga är att du har fått problem efter första uppstarten.

Prova att göra en "Full Power Drain".

1: Dra ut kontakten.
2: Ta ut BIOS batteriet.
3: Håll startknappen i 30 sekunder utan att ha bios batteri eller strömsladd i.

Detta kommer att tömma all restström i kretsarna. När du har gjort det sätt in biosbatteriet + strömsladden igen och starta som vanligt.

Testade detta och har fortfarande samma resultat. Är mitt nättagg tillräckligt 550 w grafikort 6870

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Skrivet av modstar:

Du måste formatera om Hårddisken om du inte redan har gjort det ! XD

Går ej att formatera då den fryser vid windows loggan, prövat att bara ladda från cd samma sak

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampusofsweden:

Testade detta och har fortfarande samma resultat. Är mitt nättagg tillräckligt 550 w grafikort 6870

ooo ja:) Hur gamalt är agget och har du kollat så kylare och sladdar sitter i?

Sen har du satt i distanser?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampusofsweden:

Går ej att formatera då den fryser vid windows loggan, prövat att bara ladda från cd samma sak

Kollat så hårddisken är inkopplad ordentligt?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

Japp distanser är isatt riktigt. alla sladdar har jag kollat. aggat är 1 år och är på 550 w, corsair Funkade felfritt förut idag med mina gamla saker.

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampusofsweden:

Går ej att formatera då den fryser vid windows loggan, prövat att bara ladda från cd samma sak

Du ska alltså boota med din Windows skiva innan ens windows loggan kommer fram, har du gjort det?

Permalänk
Skrivet av Bean:

Kollat så hårddisken är inkopplad ordentligt?

Ja det har jag gjort. Testat även med att bara bota med cd spelaren inkopllad och den fryser på samma stället. när jag kör win 7 skivan

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampusofsweden:

Ja det har jag gjort. Testat även med att bara bota med cd spelaren inkopllad och den fryser på samma stället. när jag kör win 7 skivan

Fryser den i ett tillfälle som alltid den gör med allt du har testat? tex den fryser precis då/ i den stunden eller är det olika?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampusofsweden:

Japp distanser är isatt riktigt. alla sladdar har jag kollat. aggat är 1 år och är på 550 w, corsair Funkade felfritt förut idag med mina gamla saker.

Okej, då ska det vara lugnt.

Skrivet av Hampusofsweden:

Ja det har jag gjort. Testat även med att bara bota med cd spelaren inkopllad och den fryser på samma stället. när jag kör win 7 skivan

Kanske en idiot fråga, men har du formaterat? För att bara sätta i skivan och låta det rulla på gör ingen nytta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Bean:

Fryser den i ett tillfälle som alltid den gör med allt du har testat? tex den fryser precis då/ i den stunden eller är det olika?

Ja den fryser på samma ställe varjegång, det står: Starting Windows, man börjar se litet av loggan som ska komma fram och då fryser allt

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, då ska det vara lugnt.

Kanske en idiot fråga, men har du formaterat? För att bara sätta i skivan och låta det rulla på gör ingen nytta.

Kan tyvär ej formatera då den fryser innan jag kommer in i formaterings läget =/ Har prövat med olika hårddiskar också, samma resultat.

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampusofsweden:

Ja den fryser på samma ställe varjegång, det står: Starting Windows, man börjar se litet av loggan som ska komma fram och då fryser allt

Du ska inte ens komma så långt, du ska ändra bootnings alternativ så att du startar med din windows dvd/cd, ändra så att din dvd läsare är första prio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampusofsweden:

Ja den fryser på samma ställe varjegång, det står: Starting Windows, man börjar se litet av loggan som ska komma fram och då fryser allt

Använder du raid eller nått? För annars så ska du ta bort det från hårddiskar i bios..
Använder du externa hårddiskar så ska dom dras ut. Använder du 1 hårddisk för OS, Dra ut dom andra hårddiskarna från moderkortet.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Bean:

Använder du raid eller nått? För annars så ska du ta bort det från hårddiskar i bios..
Använder du externa hårddiskar så ska dom dras ut. Använder du 1 hårddisk för OS, Dra ut dom andra hårddiskarna från moderkortet.

Använder min 120 gb ssd och det funkar inte har även testat att köra in en annan håddisk för att se om det var felet =/

Skrivet av modstar:

Du ska inte ens komma så långt, du ska ändra bootnings alternativ så att du startar med din windows dvd/cd, ändra så att din dvd läsare är första prio.

Jag har valt att bota med dvd allt stämmer i bios med botning.

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

låter som ett minne pajat
min dator fick ett trasigt minne och kom ibland in i windows men tio sekunder senare startade den om och stannade ungefär likadant testa och kör med en sticka (alla utom den första från vänster till höger tar du bort och ser om det blir likadant)

har du två eller fyra st minnen så ska du ta bort ett i taget
(om det inte sitter kylare eller någon lapp på dem så kan du ju ta och inspektera dem och se om det är några märken på kretsarna)

(det märks iallafall om de är brända på ddr2 så man ser något grått märke eller en bula på en av kretsarna )

(kan vara så att du behöver formatera hårddisken i din gamla burk och installera igen en del diskar brukar vara lite knäppa om dem inte formaterats efter man köpt dem

(var så med våran externa den ville inte ta imot filer riktigt ibland spelade ingen roll om det var 10 gb eller 30 mb den vägrade att ta emot delar av det iallafall... och sen tömde jag den och formaterade och nu funkar den hur fint som helst ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Att det inte funkar att starta från DVD kan bero på:
*Något är fel med din Wn 7 DVD skiva.
*Du har flera DVD läsare kopplade samtidigt.
*Du har inte tryckt på valfri knapp på tangentbordet när datorn bad dig att göra det för att starta från DVD.

Har du kopplat DVD läsaren rätt?
Är DVD läsaren SATA eller den äldre IDE?

Har du byggt datorn rätt?
Sitter minnen, kablar osv ordentligt?
Har du satt ditt distanserna på rätt ställe mellan chassit och moderkortet?
Har du böjt några pinnar på processorn, hållaren och andra kontakter?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Att det inte funkar att starta från DVD kan bero på:
*Något är fel med din Wn 7 DVD skiva.
*Du har flera DVD läsare kopplade samtidigt.
*Du har inte tryckt på valfri knapp på tangentbordet när datorn bad dig att göra det för att starta från DVD.

Har du kopplat DVD läsaren rätt?
Är DVD läsaren SATA eller den äldre IDE?

Har du byggt datorn rätt?
Sitter minnen, kablar osv ordentligt?
Har du satt ditt distanserna på rätt ställe mellan chassit och moderkortet?
Har du böjt några pinnar på processorn, hållaren och andra kontakter?

Har kollat allt du skrev.
Dvdn är sata

Japp allt är rätt draget
distanserna sitter rätt
Nej jag har inte böjt några pinnar
Jag har även prövat att byta ram stickor till de som jag hade i min gamla setup och det är samma resultat. börjar funderar på om moderkortet e sönder?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Det kan ju ha med ramminnen det är sant, typ att nått av dom är defekt sen inte visar det grafiska som kanske hårddisken vill visa upp och det är där datorn fryser pgr av det..
Då är ju det bara o ta 1 ramminne i taget o testa..

Du hade testat att resetta bios?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Du kan ju också testa att ta en annan hårddisk än SSD och gå den vägen..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Bean:

Det kan ju ha med ramminnen det är sant, typ att nått av dom är defekt sen inte visar det grafiska som kanske hårddisken vill visa upp och det är där datorn fryser pgr av det..
Då är ju det bara o ta 1 ramminne i taget o testa..

Kan tyvär ej göra det gamla tricket med ett ram i taget då det är dual channel och båda måste sitta i iaf enligt instruktions boken?, har även testat att göra detta och även med mina gamla fungerande ram minnen som jag hade i min dator förut idag som fungerande, det som sitter i nu är de 2 styckna ström kablarna till moderkortet och start och restart knappen. fansen till kylningen. 2 ram stickor. hårddisken. Kan moderkortet vara paj?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Skrivet av Bean:

Du kan ju också testa att ta en annan hårddisk än SSD och gå den vägen..

Det har jag också testat

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampusofsweden:

Kan tyvär ej göra det gamla tricket med ett ram i taget då det är dual channel och båda måste sitta i iaf enligt instruktions boken?, har även testat att göra detta och även med mina gamla fungerande ram minnen som jag hade i min dator förut idag som fungerande, det som sitter i nu är de 2 styckna ström kablarna till moderkortet och start och restart knappen. fansen till kylningen. 2 ram stickor. hårddisken. Kan moderkortet vara paj?

Man kan alltid ta 1 ramminne i taget finns singel stöd på alla kort manualen säger att om man ska ta 2 ramminnen så ska dom sitta i en viss plats/färg för dual mode annars fungerar det inte.
Men asså jag tänker här! vad fan kan vara fel på systemet..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Hampusofsweden:

Kan tyvär ej göra det gamla tricket med ett ram i taget då det är dual channel och båda måste sitta i iaf enligt instruktions boken?, har även testat att göra detta och även med mina gamla fungerande ram minnen som jag hade i min dator förut idag som fungerande, det som sitter i nu är de 2 styckna ström kablarna till moderkortet och start och restart knappen. fansen till kylningen. 2 ram stickor. hårddisken. Kan moderkortet vara paj?

Du kan testa en sticka i taget. Dual channel innebär inte att du måste ha 2 stickor. Det innebär bara att 2 stickor krävs för "dual channel mode"

Nätagget är mer än nog för dina specs.