Permalänk
Medlem

Byta ut 120hz mot?

Hej!

Jag köpte för ett antal månader sedan en LG W2363-D för att jag ville testa hur det var att spela på en 120hz skärm. (innan den hade jag Benq E2200HD) Det fungerade väldigt bra i Call of duty- Black ops eftersom jag fick över 120fps.

Nu funderar jag dock på att sälja av skärmen eftersom min dator inte klarar av att nå upp till 120fps i BF3, och det är först där som "flytet" uppstår i spel.
I och med det känns det meningslöst med en 120hz skärm.

Då till mina frågor: Vilken typ av panel bör jag köpa om jag i princip bara spelar FPS-spel? (funderar på IPS p.g.a att jag aldrig tidigare haft en sådan skärm)
Hur mycket måste jag lägga för att få en bra IPS-skärm om jag nu ska köpa en sådan?

/Jonas

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Hedersmedlem

Spelar du enbart FPS-spel vill du minimera responstiden, och då är IPS inte ett bra val. Det enda du har att välja på för att komma under 8 ms responstid är egentligen TN-panel, då både VA och IPS helt enkelt är för långsamma.

Tyvärr, kan man kanske säga om det. Sitter lite i samma båt, vill ha bättre kvalité på skärmen än TN, men samtidigt inte begränsa mig i spel eller så med långsammare responstid.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwanto:

Hej!

Jag köpte för ett antal månader sedan en LG W2363-D för att jag ville testa hur det var att spela på en 120hz skärm. (innan den hade jag Benq E2200HD) Det fungerade väldigt bra i Call of duty- Black ops eftersom jag fick över 120fps.

Nu funderar jag dock på att sälja av skärmen eftersom min dator inte klarar av att nå upp till 120fps i BF3, och det är först där som "flytet" uppstår i spel.
I och med det känns det meningslöst med en 120hz skärm.

Då till mina frågor: Vilken typ av panel bör jag köpa om jag i princip bara spelar FPS-spel? (funderar på IPS p.g.a att jag aldrig tidigare haft en sådan skärm)
Hur mycket måste jag lägga för att få en bra IPS-skärm om jag nu ska köpa en sådan?

/Jonas

Finns nog nästan ingen rig som tar bf3 i 120 hz..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Spelar du enbart FPS-spel vill du minimera responstiden, och då är IPS inte ett bra val. Det enda du har att välja på för att komma under 8 ms responstid är egentligen TN-panel, då både VA och IPS helt enkelt är för långsamma.

Tyvärr, kan man kanske säga om det. Sitter lite i samma båt, vill ha bättre kvalité på skärmen än TN, men samtidigt inte begränsa mig i spel eller så med långsammare responstid.

Kollade nyss på digitalversus och hittade LG Flatron IPS226V, där skriver dom följande i recensionen:
"Great news for gamers: the IPS226V is fast enough to keep them happy. Despite being advertised as a 6 ms display, it's actually almost as responsive as a screen with a 2 ms TN panel. The fast movements that are so common in FPS games like Doom, Unreal and Call of Duty look perfectly fluid."

Man kanske skulle ta och köpa sig en sådan? (1190kr)

Skrivet av Burks:

Finns nog nästan ingen rig som tar bf3 i 120 hz..

Antagligen bara dom med "monsterdatorer".

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gwanto:

Kollade nyss på digitalversus och hittade LG Flatron IPS226V, där skriver dom följande i recensionen:
"Great news for gamers: the IPS226V is fast enough to keep them happy. Despite being advertised as a 6 ms display, it's actually almost as responsive as a screen with a 2 ms TN panel. The fast movements that are so common in FPS games like Doom, Unreal and Call of Duty look perfectly fluid."

Man kanske skulle ta och köpa sig en sådan? (1190kr)

Ja då verkar de ju ha löst responstidsproblemet iallafall, även om det betyder att det garanterat är e-IPS, som är en billigare och sämre version än vanliga IPS. Frågan är också hurpass bra IPS-panel man får för 1190 kronor, det är i minsta laget faktiskt, även för en vettig TN.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Spelar du enbart FPS-spel vill du minimera responstiden, och då är IPS inte ett bra val. Det enda du har att välja på för att komma under 8 ms responstid är egentligen TN-panel, då både VA och IPS helt enkelt är för långsamma.

Tyvärr, kan man kanske säga om det. Sitter lite i samma båt, vill ha bättre kvalité på skärmen än TN, men samtidigt inte begränsa mig i spel eller så med långsammare responstid.

Vilket skitsnack. Levt under en sten det senaste året eller bara inte varit in här på länge?

Angiven responstid är värdelöst att gå på, 2ms eller 8ms säger bara vilken responstid skärmen har vid just gtg-övergången, inget annat.

Läs lite på Digitalversus så kommer du nog se vad jag menar. Kolla upp input lag.

För TS skulle jag rekommendera Dell U2312, U2412, HP ZR24 eller Eizo Foris.

Permalänk
Medlem

Det är en myt att man inte får det "sköna flytet" om man inte har 120 fps. Det är skitsnack. Jag har Samsungs senaste serie med 120hz och jag får det sköna och grymt responsaktiga flytet från cirka 60-70 fps uppåt i BF3.

Permalänk
Medlem

Behåll skärmen jag kommer sitta länge till på mina crt vänta till ips och 120 hz kommer

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreas89:

Vilket skitsnack. Levt under en sten det senaste året eller bara inte varit in här på länge?

Angiven responstid är värdelöst att gå på, 2ms eller 8ms säger bara vilken responstid skärmen har vid just gtg-övergången, inget annat.

Läs lite på Digitalversus så kommer du nog se vad jag menar. Kolla upp input lag.

För TS skulle jag rekommendera Dell U2312, U2412, HP ZR24 eller Eizo Foris.

Av det jag har läst så är trenden att användare klagar på ghosting och liknande mycket mer frekvent på dessa skärmar med högre responstider, än på skärmarna med lägre. Om det sedan är placebo eller inte kan jag inte spekulera i, men iallafall jag tänker inte riskera att köpa en skärm där andra användare klagat på ghosting och liknande. Speciellt inte om skärmen uteslutande är för spelande av snabba FPS-spel. Sweclockers redaktion sa själva i skärmspecialen i Fredagspanelen för några veckor sedan att ska man spela snabba FPS-shooters så var en snabb TN-panel att rekommendera.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vilket skitsnack. Levt under en sten det senaste året eller bara inte varit in här på länge?

Angiven responstid är värdelöst att gå på, 2ms eller 8ms säger bara vilken responstid skärmen har vid just gtg-övergången, inget annat.

Läs lite på Digitalversus så kommer du nog se vad jag menar. Kolla upp input lag.

För TS skulle jag rekommendera Dell U2312, U2412, HP ZR24 eller Eizo Foris.

Input lag är ett problem. Men kort responstid är ju ändå önskvärt.

Vad vill du ha sagt? Ditt inlägg är inte så tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

För TS skulle jag rekommendera Dell U2312, U2412, HP ZR24 eller Eizo Foris.

Ok, ska kolla in dessa skärmar och fundera lite på vad jag ska göra!

Tror du inte att LG IPS226V är ett bra val? Kostar nu under cdons rea 1190kr och Digitalversus gav den 5/5.

Skrivet av Lindgren92:

Det är en myt att man inte får det "sköna flytet" om man inte har 120 fps. Det är skitsnack. Jag har Samsungs senaste serie med 120hz och jag får det sköna och grymt responsaktiga flytet från cirka 60-70 fps uppåt i BF3.

Håller faktiskt inte med om det, upplever inte att det är samma flyt som när man har 120 fps. Testade Black ops igår och det var stor skillnad.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Avstängd

Du måste inte ha just 120fps för att ha nytta av en 120hz skärm -.- behåll den eller skaffa en IPS skärm.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Av det jag har läst så är trenden att användare klagar på ghosting och liknande mycket mer frekvent på dessa skärmar med högre responstider, än på skärmarna med lägre. Om det sedan är placebo eller inte kan jag inte spekulera i, men iallafall jag tänker inte riskera att köpa en skärm där andra användare klagat på ghosting och liknande. Speciellt inte om skärmen uteslutande är för spelande av snabba FPS-spel. Sweclockers redaktion sa själva i skärmspecialen i Fredagspanelen för några veckor sedan att ska man spela snabba FPS-shooters så var en snabb TN-panel att rekommendera.

Ska man rekommendera rakt över Paneler så ja, då är det TN som gäller för spel.

Men det finns guldkorn som har IPS-panel som är ruggigt snabba. Dell 2209WA är ett exempel.

Nej, varför ska du köpa en skärm med ghosting, det är väl bra idiotiskt?

Skrivet av lorgix:

Input lag är ett problem. Men kort responstid är ju ändå önskvärt.

Vad vill du ha sagt? Ditt inlägg är inte så tydligt.

Är det? Om du har lågt input lag och lite med after images, spelar det då roll att responstiden är angedd till säg, 8ms? Nej, är svaret på frågan.

Jag vill ha sagt att man bör hitta input lag-siffror och after images-siffror, sen kan den angivna responstiden få vara hur låg eller hög den vill (med rimlighet inom dagens ramar såklart).

Permalänk
Medlem

Kommer ips skärmar nästa år som har 120hz bara hålla ut:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Kommer ips skärmar nästa år som har 120hz bara hålla ut:)

Vet du något vi inte vet?

1*120hz saknar vi bevis för. 2*60hz är mycket troligare. Innan dess bör liknande uttalanden hållas till ett minimum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vet du något vi inte vet?

1*120hz saknar vi bevis för. 2*60hz är mycket troligare. Innan dess bör liknande uttalanden hållas till ett minimum.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte så mycket om skärmar så jag kan ha fel men tror det stod så i en swec artikel för 1 par veckor sen

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Du måste inte ha just 120fps för att ha nytta av en 120hz skärm -.- behåll den eller skaffa en IPS skärm.

Exakt vad jag tänkte. Du kör ju med vsyncen av. Så länge du har lägre än 120fps utan vsync så får du ingen "tearing" och bättre flyt än en 60hz någonsin kan ge.

Kör själv 120hz skärm och "flytet" är som natt och dag. Aldrig att jag låser mig till 60hz igen. Märks ju till och med i windows bara man rör runt med muspekaren lite på skrivbordet.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Hz har inget med fps att göra *facepalm*

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Det är en myt att man inte får det "sköna flytet" om man inte har 120 fps. Det är skitsnack. Jag har Samsungs senaste serie med 120hz och jag får det sköna och grymt responsaktiga flytet från cirka 60-70 fps uppåt i BF3.

Jag tror att det finns olika sorter av "skönt flyt", och att olika personer prioriterar olika.

Får du tex 70fps, på en 120Hz skärm, så kommer 50 av dom 70 av bildrutorna behöva visas dubbelt så länge. då blir det en ojämnhet i flytet som många inte gillar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Exakt vad jag tänkte. Du kör ju med vsyncen av. Så länge du har lägre än 120fps utan vsync så får du ingen "tearing" och bättre flyt än en 60hz någonsin kan ge.

Kör själv 120hz skärm och "flytet" är som natt och dag. Aldrig att jag låser mig till 60hz igen. Märks ju till och med i windows bara man rör runt med muspekaren lite på skrivbordet.

Håller med, märker själv av bättre flyt med 120Hz skärm även när jag inte får konstant 120 FPS eller ens i närheten. Iaf i några/många spel kommer man ju lätt över 60/75 FPS oxå, där 60/75Hz+ definitivt hjälper redan, inget säger ju att man måste ha 120 fPS konstant för att man ska få nytta av 120Hz. En 120Hz klarar ju att visa upp till 120 FPS, dvs du får redan bättre flyt med 80 FPS än om du hade en skärm med max 60/75Hz, sen är det lite upp till var och en hur pass betydlig skillnad det blir för en och vad det klarar av att skilja. Mellan 100 och 120Hz kommer jag ihåg att det började bli ytterst lite skillnad för mig i hur smidigt det flyter på CRT när jag jämförde det längre tillbaka i tiden medan t.ex. mellan 85Hz och 100Hz var det rätt så stor skillnad.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Hz har inget med fps att göra *facepalm*

You took my words

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag kan inte så mycket om skärmar så jag kan ha fel men tror det stod så i en swec artikel för 1 par veckor sen

Det stod om 3D-skärmar med 120hz. Det betyder inte 1*120hz vilket vi diskuterar i tråden.

Det kan mycket väl vara så att det handlar om 2*60hz för att kunna få 3D och 2*60hz = 120hz och 3D-möjligheter. Lätt att få det att låta bättre än vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det stod om 3D-skärmar med 120hz. Det betyder inte 1*120hz vilket vi diskuterar i tråden.

Det kan mycket väl vara så att det handlar om 2*60hz för att kunna få 3D och 2*60hz = 120hz och 3D-möjligheter. Lätt att få det att låta bättre än vad det är.

?
Klarar skärmen av att visa 2x60hz för varje öga klarar den även 120hz i "2d läge".
(Kanske inte om du köper brillor med två sub-hd 60hz skärmar, en för varje öga, men det är inte diskussionen)

Går som sagt aldrig tillbaka till en 60hz igen, även om jag ligger under 60 fps så känns skärmen kvickare och skarpare....
En skärm som kan visa 120 uppdateringar i sekunden får bra mycket mindre ghosting/blurring än en som klarar 60, även om de matas med lika många fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Finns nog nästan ingen rig som tar bf3 i 120 hz..

Absolut finns det.. många riggar som gör. Man kan bara inte vara för kräsen

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

?
Klarar skärmen av att visa 2x60hz för varje öga klarar den även 120hz i "2d läge".
(Kanske inte om du köper brillor med två sub-hd 60hz skärmar, en för varje öga, men det är inte diskussionen)

Går som sagt aldrig tillbaka till en 60hz igen, även om jag ligger under 60 fps så känns skärmen kvickare och skarpare....
En skärm som kan visa 120 uppdateringar i sekunden får bra mycket mindre ghosting/blurring än en som klarar 60, även om de matas med lika många fps.

Jag ogillar när folk uttalar sig utan att ha koll, låt bli det är du snäll

Det finns flera skärmar som promotas som 120hzare men det är 2*60hz och det endast. Mitshubishi har gjort en 120hzare med VA eller IPS-panel.

Finns en Viewsonic som också endast klarar av 2*60hz och inte 1*120hz.