Permalänk
Inaktiv

Samsung S23A700D vs S23A750D

Den enda skilnaderna jag hittar verkar vara stödet och anslutning, kan någon upplysa mig om det finns något mera som skiljer?

S23A700D
http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/monit...

S23A750D
http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/monit...

Permalänk

Nope, kanske något om IR sändare har jag hört. Men sen har jag också hört att båda skärmarna använder trådlös (inte IR) uppkoppling till glasögonen. Hur som helst mycket små skillnader och det är samma panel

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Inaktiv

Tack, än så länge känns S23A700D mer värd för mig eftersom båda kopplingarna passar.
DVI-D (Dual Link) lär väll klara 1920-1080 120hz utan att det hålls tillbaka?(bottleneck?)
Designen och priset är ett plus för mig, så det blir nog 700d ifall att det inte finns någon som har något att tillägga som kan avgöra valet.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma fundering och har kommit fram till samma saker som ovan.
Dock passa foten bättre för mig på 750:in typsikt nog då den var dyrare....
750:in Krävde väll DB för 120hz

Mvh
Micke

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Den enda skilnaderna jag hittar verkar vara stödet och anslutning, kan någon upplysa mig om det finns något mera som skiljer?

S23A700D
http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/monit...

S23A750D
http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/monit...

Köpte själv mig en S23A700D i förrgår på media markt. Enormt nöjd med skärmen! Bra färger och kontrast och det flyter som smör i 120hz.
DOCK vill jag tillägga att det inte finns stöd för att köra 3d i nvidias panel (3d vision) utan man måste använda ett medföljande program att starta spelen igenom.

Bf3 är tex en pain in the.. att få igång i 3d.Tror det beror på Origin mest och att du måste klicka igång det i webbläsaren. Men när det funkar är det helt sjukt.
snacka om Djup! Bilden upplevs 20cm utanför skärmen.

Har man kollat på 3dtv osv på Media Markt som rullar demos så är dom ren skräp i jämnförelse.
Trodde ärligt talat inte det skulle vara så jäkla bra 3d.

Utöver battlefield har jag bara testat crysis 2 som har native 3d stöd och det funkar prima utan att gå igenom programet.

Övrigt är den toppen. Står stabilt på sin fot, vippar inte. Lätta menyer. Ganska överkänsliga touch-knappar men det är en vanesak.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Undrar om man borde byta upp sin VX2268wm mot en 700D, är dock såpass nöjd med färgbalansen hos denna VX2268wm med endast lite små justeringar på R G B värdena då jag är rätt så kritisk just med färgbalansen. Den gamla Samsung 2233RZ 120Hz skärmen hade ju bedrövlig färgbalans (alldeles för mycket blå dominans som t.o.m. syntes i videor av skärmen som var filmade med kamera haha) att det inte gick att få neutral färgton hur än man justerade R G B värdena.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av palusa:

Köpte själv mig en S23A700D i förrgår på media markt. Enormt nöjd med skärmen! Bra färger och kontrast och det flyter som smör i 120hz.
DOCK vill jag tillägga att det inte finns stöd för att köra 3d i nvidias panel (3d vision) utan man måste använda ett medföljande program att starta spelen igenom.

Bf3 är tex en pain in the.. att få igång i 3d.Tror det beror på Origin mest och att du måste klicka igång det i webbläsaren. Men när det funkar är det helt sjukt.
snacka om Djup! Bilden upplevs 20cm utanför skärmen.

Har man kollat på 3dtv osv på Media Markt som rullar demos så är dom ren skräp i jämnförelse.
Trodde ärligt talat inte det skulle vara så jäkla bra 3d.

Utöver battlefield har jag bara testat crysis 2 som har native 3d stöd och det funkar prima utan att gå igenom programet.

Övrigt är den toppen. Står stabilt på sin fot, vippar inte. Lätta menyer. Ganska överkänsliga touch-knappar men det är en vanesak.

Tjena! Du vet inte hur man ser 3D film på denna? Har alltid undrat det. Ska köpa en på Mediamarkt i veckan också!

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Tjena! Du vet inte hur man ser 3D film på denna? Har alltid undrat det. Ska köpa en på Mediamarkt i veckan också!

Hur filmen ser ut eller hur man GÖR för att se film?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Hur filmen ser ut eller hur man GÖR för att se film?

Mer hur man gör för att se i 3D. Typ behöver man en speciell spelare eller något? Kan man köra i typ VLC? Sen om du har testat är ju intryck också välkomna

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Vill också veta hur man kör 3D på 700D,har testat men inte fått igång det.

Permalänk
Skrivet av kena91:

Vill också veta hur man kör 3D på 700D,har testat men inte fått igång det.

Vet inte hur långt du har kommit men av vad jag förstått av reviews krävs att man sätter på ett 3D Läge i skärmens meny och att men installerar TriDef drivrutiner (för spel).

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Vet inte hur långt du har kommit men av vad jag förstått av reviews krävs att man sätter på ett 3D Läge i skärmens meny och att men installerar TriDef drivrutiner (för spel).

Yes stämmer bra. Du måste aktivera 3d i skärm menyn. Finns en knapp dedikerad för olika 3d lägen. Så väljer man helt enkelt rätt läge och trycker på glasögonen.
Funkar med youtube3d klipp och att köra i tex VLC Inga problem och klockren och kristall-klar bild.

Spel använder du ett medföljande program till som heter TriDef som Insanity sa. Där du kan ladda ner färdiga profiler för spel på deras sida om dom ej redan finns.
Bara att öppna programet och dra in spel-ikonen till programet och klicka på start Kan inte bli enklare.

Intrycken av spel-3d var över förväntan. Körde Bf3 i side-by-side 3d och ändrade till rätt mycket 3d-djup. Var nog bland det sjukaste jag upplevt
Crysis 2 har ju sterioskopisk3d inbyggt. Såg bra ut men vill ha 3d som kommer ut ur skärmen. Ej testat mer spel i 3d dock.

Overall är skärmen outstanding. 120hz i bf3 2d flyter som smöööör. Crysis 2 med. Känner flyter från 60 - 120hz redan i windows och vardaglig användning.

Fick ställa in RGB värderna på skärmen. Hittade en sida på nätet och kalibrerade den lite ingame utifrån dom värderna. Fantastisk skärm!

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket för era bidrag, jag har hört att det finns en del back bleeding på skärmarna.
Kan någon ägare berätta ifall man märker av det dagligen eller bara under visa scenarion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Tack så mycket för era bidrag, jag har hört att det finns en del back bleeding på skärmarna.
Kan någon ägare berätta ifall man märker av det dagligen eller bara under visa scenarion?

Min blöder lite i nederkant. Märks när det är kolsvart på bilden men inte i spel direkt. Har inte bestämt mig om jag har ont av det eller inte.
Men stör mig helt klart på det lite grann. Är rätt petig med sånt och har märkt det nu igår när jag hunnit sitta vid den mer.
Blir kanske att prova en annan skärm istället för min del.

Men LED överhuvudtaget verkar ha detta problemet.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Yes stämmer bra. Du måste aktivera 3d i skärm menyn. Finns en knapp dedikerad för olika 3d lägen. Så väljer man helt enkelt rätt läge och trycker på glasögonen.
Funkar med youtube3d klipp och att köra i tex VLC Inga problem och klockren och kristall-klar bild.

Spel använder du ett medföljande program till som heter TriDef som Insanity sa. Där du kan ladda ner färdiga profiler för spel på deras sida om dom ej redan finns.
Bara att öppna programet och dra in spel-ikonen till programet och klicka på start Kan inte bli enklare.

Intrycken av spel-3d var över förväntan. Körde Bf3 i side-by-side 3d och ändrade till rätt mycket 3d-djup. Var nog bland det sjukaste jag upplevt
Crysis 2 har ju sterioskopisk3d inbyggt. Såg bra ut men vill ha 3d som kommer ut ur skärmen. Ej testat mer spel i 3d dock.

Overall är skärmen outstanding. 120hz i bf3 2d flyter som smöööör. Crysis 2 med. Känner flyter från 60 - 120hz redan i windows och vardaglig användning.

Fick ställa in RGB värderna på skärmen. Hittade en sida på nätet och kalibrerade den lite ingame utifrån dom värderna. Fantastisk skärm!

Hmm, jag fattar inte side by side. Hur funkar det? För jag Googlade upp en video på Youtube som var i 3D och valde side-by-side och då fick jag två olika bilder bredvid varandra. Nu har ju jag inte en 3D skärm men om jag hade det hade jag då inte sett två olika bilder då utan en i 3D?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

För att se en film i 3D på dessa skärmar gör man några enkla knep.

Skaffa först en film, t.ex. Half-SBS som finns på fula ställen på internet. (Half-SBS står för Half Side by Side, det är en 1080p film med två "bilder", ungefär samma upplösning som 720p i slutet) eller ut på Youtube, leta reda på ett 3D-klipp och välj Side by side i inställningarna.
Upp i fullskärm och välj sedan Side by side i skärmens inställningar.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera S23A700D (den med DVI), haft skärmen i 1 månad nu, BF3 i 2D 120HZ går som sagt som en dröm! Enda negativa jag kan hitta på denna skärm är att det inte går att höja och sänka skärmen så den kommer ganska lågt ned. Men det kan man t ex lösa genom att ställa den på en hylla på skrivbordet.

Lyckades få Nvidia 3Dvision att fungera med nedan "fulhack" men det var lite meckigt att få igång:
http://3dvision-blog.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=997

Visa signatur

i7 9700K | ASUS ROG Strix Z390-F | Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 C15 - 16GB | ASUS GTX 1070 Ti | Samsung 850 EVO 500GB SSD | Fractal Design Meshify C | Noctua NH-D15 | Corsair RM750X 750W v2 | Asus 24" XG248Q 240 hz | Sennheiser Game Zero | Corsair K65 RGB Rapidfire | Logitech G703

Permalänk

Köpte S23A700D idag och kan man inte luta skärmen?? Jag försöker men det händer inget. Min är nämligen lutat neråt mot skrivbordet just nu och jag har huvudet en bra bit över skärmen.

http://www.samsung.com/us/computer/monitors/LS23A700DS/ZA-spe...

Enligt den sidan kan den men hur hårt ska man ta i egentligen? Min börjar glida på skrivbordet men lutas inget.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Kanske du placerat foten fel väg och du kan bara luta den framåt? haha Testa ifall du kan luta den framåt då vet du ju svaret.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

HDMI

Någon som vet om det är HDMI 1.4. Tänkte testa den i en digitalbox också för att kunna se lite 3D-sport

Permalänk
Medlem

Undrar om alla grafik fungerar likadant med denna skärm? Jag läste på någon samsung skärm att det bara var ATI kort som fick 120hz medans nvidia kort bara fick side by side. Jag har ett kfa2 gtx570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiffan:

Någon som vet om det är HDMI 1.4. Tänkte testa den i en digitalbox också för att kunna se lite 3D-sport

Är från DVI du kan få 3D som jag Fattar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Min blöder lite i nederkant. Märks när det är kolsvart på bilden men inte i spel direkt. Har inte bestämt mig om jag har ont av det eller inte.
Men stör mig helt klart på det lite grann. Är rätt petig med sånt och har märkt det nu igår när jag hunnit sitta vid den mer.
Blir kanske att prova en annan skärm istället för min del.

Men LED överhuvudtaget verkar ha detta problemet.

Ska du ha 0 bleeding och 0 döda pixlar och 0 clouding så ska du ha en ordentlig tur. Jag har ägt 2st S23A700D och båda har haft samma lilla bleeding i nederkant. Stör mig inte så mycket. Då stör jag mig mer på de otroligt dåliga betraktningsvinklarna. Annars är jag nöjd med skärmen.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar