HDMI från laptop till DVI på TV:n, tv känner av datorn men ingen signal

Permalänk
Medlem

HDMI från laptop till DVI på TV:n, tv känner av datorn men ingen signal

Hej. Jag har köpt en HDMI>DVI kabel, jag har en gammal plasma Samsung 42" och det finns ingen HDMI på den, därav jag kör dvi. Iallafall, i TV:n så är det "DVI-I" och TV:n känner av kabeln, men det kommer ingen bild. Jag har en ny dator och har testat att uppdatera drivrutiner men hade de senaste. Har ändrat å kollat på TV:n men hittar inget. När jag drar ut kabeln så står det "kontrollera signalen" och när jag sätter i den står det "ingen signal". Har även testat att ändra till en låg upplösning, men inget funkar. Någon som har något förslag om vad jag kan göra? skulle uppskattas!
Tack på Förhand.

Permalänk
Rekordmedlem

Tryck win + p och välj att utöka skrivbordet när datorn är kopplad mot tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har testat det också men utan framgång. Har försökt ändra nästan allting men det vägrar fungera.

Permalänk
Rekordmedlem

Jahaja, det kanske är ett dhcp problem, har du kollat om det funkar om du kopplar först och startar sedan, och kolla även att du har dhcp på tvn om den är gammal, saknar den det stänger datorn av porten om den har hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brukar finnas en funktionstangent (CRT/LCD) som man får trycka på i kombination med FN-tangenten som finns till vänster om SPACE-tangenten

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har en HP DV7, där får man trycka FN + F4 (F4 har en fyrkantsymbol)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jahaja, det kanske är ett dhcp problem, har du kollat om det funkar om du kopplar först och startar sedan, och kolla även att du har dhcp på tvn om den är gammal, saknar den det stänger datorn av porten om den har hdcp.

Hur stänger jag av och på dhcp? och hur kan man kolla om TV:n har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Brukar finnas en funktionstangent (CRT/LCD) som man får trycka på i kombination med FN-tangenten som finns till vänster om SPACE-tangenten

Har testat att trycka på FN + F4 med men det finns bara en skärm där som den hittar. Konstigt det här!

Permalänk
Rekordmedlem

Hdcp är det som skiljer hdmi från dvi, det är ett krav via hdmi men dvi fungerar även utan, det är en hårdvarukrypteringskrets, och inget du själv kan avaktivera på något sätt, du får kontrollera databladet för tvn, typ "dvi with hdcp suport" nånstans i specen. de första plasma och lcd modellerna hade inte stöd för hdcp eller ibland bara hdcp på hdmi ingången, då kan man inte köra via en adapter hdmi>dvi
http://sv.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_P...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hdcp är det som skiljer hdmi från dvi, det är ett krav via hdmi men dvi fungerar även utan, det är en hårdvarukrypteringskrets, och inget du själv kan avaktivera på något sätt, du får kontrollera databladet för tvn, typ "dvi with hdcp suport" nånstans i specen. de första plasma och lcd modellerna hade inte stöd för hdcp eller ibland bara hdcp på hdmi ingången, då kan man inte köra via en adapter hdmi>dvi
http://sv.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_P...

googlade modellen och det står att den är HDCP kompatibel, så några mer förslag till att försöka få de att fungera?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju bero på en usel drivrutin/fel på installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kollat drivrutiner, tycker det är märkligt. Tack för din tid och hjälp!