Permalänk
Medlem

två skärmar, x1 grafik x1 moderkort

Tjop.

Tänkte bara höra lite snabbt ifall det är möjligt att köra två skärmar via; En på Grafikkortet och en på Moderkortet?
Har inte skärmen här just nu, förutom den jag har på grafikkortet men hade tänkt hämta den andra för att köra dual-skärm med en på moderkortet(VGA/DVI).

Är detta möjligt?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stylarn:

Tjop.

Tänkte bara höra lite snabbt ifall det är möjligt att köra två skärmar via; En på Grafikkortet och en på Moderkortet?
Har inte skärmen här just nu, förutom den jag har på grafikkortet men hade tänkt hämta den andra för att köra dual-skärm med en på moderkortet(VGA/DVI).

Är detta möjligt?

Nej det är det inte, du måste köra in båda skärmarna till grafikkortet

Permalänk
Medlem

Okej. Tyty

Går det att köra med en skärm i kopplad till Grafikkortet, och den andra skärmen till den första skärmen?
Anledningen till detta är för mitt grafikkort enbart har en utgång för DVI och sen bara HDMI, vilket jag inte har på någon utav skärmarna.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Det kan ju köpa DVI till vad du nu har converter http://www.inet.se/kategori/253/dvi-hdmi är ju ett exempel på kabel som de med endast DVI ingång kan använda till en skärm med HDMI uttag.

Edit: läste fel på det sista, såg att du bara hade en enda utgång. Vet inte om det finns någon slags split. Någon annan får helt enkelt försöka svara

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Tjop.

Tänkte bara höra lite snabbt ifall det är möjligt att köra två skärmar via; En på Grafikkortet och en på Moderkortet?
Har inte skärmen här just nu, förutom den jag har på grafikkortet men hade tänkt hämta den andra för att köra dual-skärm med en på moderkortet(VGA/DVI).

Är detta möjligt?

Möjligt ja, men det gäller bara vissa moderkort. Tex AMD 780G (gäller förmodligen nyare varianter också) chipset har inga problem med att samtidigt köra moderkortsgrafik och separat grafikkort.
Om du berättat vad du har så skulle du förmodligen kunna få besked om just ditt moderkort klarar det.

Skrivet av Alle22:

Nej det är det inte, du måste köra in båda skärmarna till grafikkortet

Som sagt, det finns tillverkare som gått runt 1900-talets begränsningar

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det går inte att köra en skärm på det inbyggda grafikkortet.
Du måste köra båda på ett och samma grafikkort.

Om du inte har tillräckligt med utgångar för detta så finns det många smarta lösningar, adaptrar,splitters o.s.v..

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS Sabertooth 990FX | PhenomII X6 1090T | Corsair A50 | 8GB Corsair Vengeance | GTS 250 1GB | Xigmatek BiFrost | Corsair TX650w | Iproppat i ett Cooler Master Elite 430 --> GALLERI !

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Kör själv en skärm på vardera på jobbet. Z68-chipset, funkar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Lite felinformation som sprids i den här tråden. Det går fint att köra 1/2/flera skärmar på graffet och en på moderkortet, men det krävs att moderkortet har stöd för det. T ex. Z68 där man kan använda CPU'ns grafikkrets och grafikkortet samtidigt.

Permalänk
Medlem

Tja!

ASUS M5A78L-M/USB3, Socket-AM3+
är mitt moderkort.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=645598

och ifall nu mitt moderkort stödjer det, hur aktiverar jag just denna "funktion"?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av samforshort:

Lite felinformation som sprids i den här tråden. Det går fint att köra 1/2/flera skärmar på graffet och en på moderkortet, men det krävs att moderkortet har stöd för det. T ex. Z68 där man kan använda CPU'ns grafikkrets och grafikkortet samtidigt.

Bara för att jag är intresserad, går det att köra det på samma sätt som man hade kunnat göra med båda på grafikkortet, alltså extended i spel etc?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Tja!

ASUS M5A78L-M/USB3, Socket-AM3+
är mitt moderkort.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=645598

och ifall nu mitt moderkort stödjer det, hur aktiverar jag just denna "funktion"?

Ditt moderkort stödjer inte det, men du kan köpa en billig DVI - HDMI adapter eller kabel, då kan du koppla in båda skärmarna till grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Bara för att jag är intresserad, går det att köra det på samma sätt som man hade kunnat göra med båda på grafikkortet, alltså extended i spel etc?

Jo, det går fint

Skrivet av stylarn:

Tja!

ASUS M5A78L-M/USB3, Socket-AM3+
är mitt moderkort.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=645598

och ifall nu mitt moderkort stödjer det, hur aktiverar jag just denna "funktion"?

Nej, tror inte dess chipset har den funktionen.

Kan du inte köra båda skärmar på grafikkortet då?

Annars känner jag en person som har ett Nvidia grafikkort där han har 2 skärmar på kortet och 1 skärm genom USB med en display port (eller DVI, minns ej) adapter så att den använder CPUn på det viset. Vet inte om det funkar med alla moderkort/processorer heller, men värt att undersöka kanske. Tror även att upplösningen blir begränsad om man kör genom USB, men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Tja!

ASUS M5A78L-M/USB3, Socket-AM3+
är mitt moderkort.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=645598

och ifall nu mitt moderkort stödjer det, hur aktiverar jag just denna "funktion"?

Enligt pdf-manualen så finns funktionen. Se stycke 2.4.3
sida 2-14 samt 2-15.
Surround view heter funktionen du ska aktivera, men är bara möjlig med ATI grafikkort i PCIe x16-sloten

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Enligt pdf-manualen så finns funktionen. Se stycke 2.4.3
sida 2-14 samt 2-15.
Surround view heter funktionen du ska aktivera, men är bara möjlig med ATI grafikkort i PCIe x16-sloten

Jag har ett Sapphire Radeon kort. Det är väl ATI?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200
Den datorn jag köpte.

Edit: Har fått det hela att funka.
Men tänkte bara höra ifall detta kommer ta mer på CPUn att köra en via moderkort och en via CPU?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop