Permalänk
Medlem

HDMI skärm/inget HDMI uttag i datorn

Tjenare, vet inte om jag har lagt tråden rätt :S Ber om ursäkt ifall den ligger fel :/

Ska förklara mitt problem

Jag köpte en dator i Söndags på Media Markt.
PÅ informations skylten stod det att datorn var en HDMI dator ( är 95%säker på det )
Men när jag kom hem så kopplade jag in datorn i VGA sladden, pga att HDMI sladden sitter i
Xboxet.
Idag tänkte jag kolla på lite Hd filmer, och skulle koppla in HDMI sladden i datorn, men upptäckte att
datorn inte hade något HDMI uttag.
Så är lite sur över detta.
Det jag nu undrar är ifall det finns något jag kan göra med min dator, t.ex koppla i något så jag kan ha en HDMI kabel i datorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Finns adaptrar från HDMI>DVI, men då tappar du ju ljudet, och får dra separata kablar för det.

Kan du inte lämna tillbaks datorskrället? Du har nämligen blivit lurad, MediaMarkts datorer är snudd på lurendrejeri, och du hade fått en betydligt bättre dator från nätet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Finns adaptrar från HDMI>DVI, men då tappar du ju ljudet, och får dra separata kablar för det.

Kan du inte lämna tillbaks datorskrället? Du har nämligen blivit lurad, MediaMarkts datorer är snudd på lurendrejeri, och du hade fått en betydligt bättre dator från nätet.

kör bara hörlurar.

Mycket möjligt :/
Fick en ganska bra dator ändå, för detta priset

Dyrt med sån kabel? Blir bilden bättre då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mrmace:

kör bara hörlurar.

Mycket möjligt :/
Fick en ganska bra dator ändå, för detta priset

Dyrt med sån kabel? Blir bilden bättre då?

Då är ju ljudet inget problem.
Och det tror jag inte, jag har då aldrig sett en prisvärd dator på MM
Kabeln har du redan, du behöver köpa en liten adapter från HDMI till DVI bara, kostar kanske 60 spänn som max. Bilden blir förhoppningsvis varken bättre eller sämre.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Mrmace:

kör bara hörlurar.

Mycket möjligt :/
Fick en ganska bra dator ändå, för detta priset

Dyrt med sån kabel? Blir bilden bättre då?

Vad fick du för dator då, och till vilket pris?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Då är ju ljudet inget problem.
Och det tror jag inte, jag har då aldrig sett en prisvärd dator på MM
Kabeln har du redan, du behöver köpa en liten adapter från HDMI till DVI bara, kostar kanske 60 spänn som max. Bilden blir förhoppningsvis varken bättre eller sämre.

Jaså, :/
Har ju redan ett uttag i datorn med VGA eller vad det heter, men ville ha en bättre bild, HD bild ^^
Kunna spela i Hd kvalité
Det var det jag menade :/

Klarar det mesta på Medium ( kostade 5k )

Permalänk
Hedersmedlem

är det ingen mini-hdmi du har ?

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Vad fick du för dator då, och till vilket pris?

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=649761&cks=ASS&assoc=E6A9658B-577B-4238-8A03-39D3E33C33C7

fast betalade 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

är det ingen mini-hdmi du har ?

Nej,
Har kolla på papperna jag fick med, det står inget om att den ska innehålla HDMI

Permalänk
Skrivet av Mrmace:

Jaså, :/
Har ju redan ett uttag i datorn med VGA eller vad det heter, men ville ha en bättre bild, HD bild ^^
Kunna spela i Hd kvalité
Det var det jag menade :/

Klarar det mesta på Medium ( kostade 5k )

Klarar de mesta på medium säger ingenting. Va är de för Specs?
Har du bara ett vga uttag på den har du definitivt blivit lurad, då har du med stärsta säkerhet inte ens ett dedikerat grafikkort nämligen...
Och de flesta nya grafikkort, om du nu har ett sådant, kommer med antingen HDMI eller mini HDMI så är datorn "någorlunda" så ska de finnas, annars är du som någon annan sa, lurad.
Men som sagt, vore bättre om du kunde säga va de är för komponenter i datorn, så man slipper gissa.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Du hade kunnat få bättre dator genom att bygga själv med delar från t.ex Inet.se osv

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Står ju på länken att de finns vga och dvi, så de blir till att köpa en dvi adapter och sen köra ljudet separat, i typ hörlurar eller högtalare.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mrmace:

Nej,
Har kolla på papperna jag fick med, det står inget om att den ska innehålla HDMI

Den har inget HDMI-uttag. Endast 1 VGA-uttag, och endast integrerad grafik.

Du får tyvärr inte högre bildkvalité än VGA med den datorn, om du inte köper till grafikkort.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Står ju på länken att de finns vga och dvi, så de blir till att köpa en dvi adapter och sen köra ljudet separat, i typ hörlurar eller högtalare.

Som sagt kör bara hörlurar ^^.
Går det få HD kvalité med DVI ( är dålig på såna här saker )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Den har inget HDMI-uttag. Endast 1 VGA-uttag, och endast integrerad grafik.

Du får tyvärr inte högre bildkvalité än VGA med den datorn, om du inte köper till grafikkort.

OK. Fan då -.-
Hade tänkt köpa denna datorn, och sedan uppdatera den till en bättre, :/ Då min nuvarande budget inte är så hög
Tackar för er hjälp.

Är sur på MM just nu, pga att det stod att det var HDMI -.-

Permalänk
Medlem

Kan någon tipsa om ett bra Grafikkort, som inte kostar för mycket ( runt 1000kr )
Som är bra och så man kan ha ett HDMI uttag? Om det nu går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Den har inget HDMI-uttag. Endast 1 VGA-uttag, och endast integrerad grafik.

Du får tyvärr inte högre bildkvalité än VGA med den datorn, om du inte köper till grafikkort.

Men om han har länkat till rätt dator har han ju DVI på den? Och då kan han väl köra en DVI till HDMI kabel alternativt adapter?

Och om du vill ha HDMI för att köra HD kan du kanske göra det via VGA lite beroende på vad din TV accepterar via VGA anslutningen om den har det (verkar dock vara rätt begränsat på många TV apparater tyvärr)

Sen att det inte är nån speldator är en annan sak...

Permalänk
Medlem

En ATI DVI-HDMI adapter borde fungera bra för både bild och ljud http://www.inet.se/produkt/5408583/ati-dvi-till-hdmi-adapter

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yrch:

Men om han har länkat till rätt dator har han ju DVI på den? Och då kan han väl köra en DVI till HDMI kabel alternativt adapter?

Och om du vill ha HDMI för att köra HD kan du kanske göra det via VGA lite beroende på vad din TV accepterar via VGA anslutningen om den har det (verkar dock vara rätt begränsat på många TV apparater tyvärr)

Sen att det inte är nån speldator är en annan sak...

Stämmer bra det, bara jag som är inkompetent och inte kan läsa korrekt.

DVI > HDMI-adapter funkar givetvis, det verkade även som så att DVI-porten hade ljudet med också.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Stämmer bra det, bara jag som är inkompetent och inte kan läsa korrekt.

DVI > HDMI-adapter funkar givetvis, det verkade även som så att DVI-porten hade ljudet med också.

Tackar för din och er andras hjälp
Mu blir det att inhandla en sådan adapter, :=)

Det blir bättre kvalité då va? Vill vara på säkra sidan ^^

Eller mitt grafikkort kanske inte klarade de :s

Permalänk
Skrivet av Mrmace:

Tackar för din och er andras hjälp
Mu blir det att inhandla en sådan adapter, :=)

Det blir bättre kvalité då va? Vill vara på säkra sidan ^^

Eller mitt grafikkort kanske inte klarade de :s

Ja, HDMI och DVI ger bättre bild än VGA, däremot hur märkbart det är låter jag vara osagt då jag aldrig jämfört sida vid sida. HDMI och DVI är det ingen skillnad på i bild då båda är digitala signaler, dvs det är bara ettor och nollor som går fram som beskriver hur bilden ska ritas upp.

Din dator klarar att spela upp HD-film utan problem, spel däremot kommer den kanske inte prestera jättebra i.