Permalänk

AMD eller Intel?

Skall köpa ny burk och är osäker över vilken processor jag skall välja.
Första tanken var Intel Core i5 2500K 3,3GHz men har börjat fundera på om AMD's motsvarande cpu kan vara något att överväga?
Antar att det är denna? AMD FX-4100 X4 3.6GHz

Vad gör den ena bättre än den andra?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4430 MHz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155 | HIS Radeon HD 6950 2GB | Cooler Master Elite 430 | Cooler Master GX 650W PSU | 1600Mhz Ripjaws G. Skill 8GB | 500GB Western Digital Caviar Blue 7200RPM | 60Gig OCZ Vertex Plus Series SSD | Eizo 23" LED Foris FS2332-BK |

Permalänk
Avstängd

kör med sandy bridge (2500k) om du ska köpa nytt

Permalänk

Om du vill pröva AMD, så håll ett öga på Komplett's 1337 rea på Torsdag. Kan bli en bra deal.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av anderssonx:

Skall köpa ny burk och är osäker över vilken processor jag skall välja.
Första tanken var Intel Core i5 2500K 3,3GHz men har börjat fundera på om AMD's motsvarande cpu kan vara något att överväga?
Antar att det är denna? AMD FX-4100 X4 3.6GHz

Vad gör den ena bättre än den andra?

Sök på forumet. FX testades nyligen. Borde ge dig svar.

http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderssonx:

Skall köpa ny burk och är osäker över vilken processor jag skall välja.
Första tanken var Intel Core i5 2500K 3,3GHz men har börjat fundera på om AMD's motsvarande cpu kan vara något att överväga?
Antar att det är denna? AMD FX-4100 X4 3.6GHz

Vad gör den ena bättre än den andra?

Kör inte FX serien, kör Phantom II om du ska ha AMD, AMD är billigare rekommenderar dig att köpa en 960T från Komplett.se (999:-) och en bra moderkort så kommer du kunna klocka den bra utan problem, har du pengarna så köp en Intel men du kommer få lägga nästan lika mycket på bara CPUn som du gör för AMD för CPU + Moderkort men de går lite bättre oxå.
Inte så att AMD suger, långt ifrån och just 960T är väldigt mycket CPU för de pengarna iom att du ofta låsa upp den till x6 core eller klocka den till 4Ghz+ utan större svårigheter vilket är väldigt fint, så det är ju en prisfråga, 1000 och du får en bra AMD, 1500-2000 och du får en Intel

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderssonx:

Skall köpa ny burk och är osäker över vilken processor jag skall välja.
Första tanken var Intel Core i5 2500K 3,3GHz men har börjat fundera på om AMD's motsvarande cpu kan vara något att överväga?
Antar att det är denna? AMD FX-4100 X4 3.6GHz

Vad gör den ena bättre än den andra?

Prismässigt är AMDs motsvarighet FX-8120, sitter du på ett AM3+ moderkort tycker jag nog du kan gå för en FX-8120 då den inte är så långt efter en 2500k, men nyköp äre 2500k som gäller.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Kör inte FX serien, kör Phantom om du ska ha AMD, AMD är billigare rekommenderar dig att köpa en 960T från Komplett.se (999:-) och en bra moderkort så kommer du kunna klocka den bra utan problem, har du pengarna så köp en Intel men du kommer få lägga nästan lika mycket på bara CPUn som du gör för AMD för CPU + Moderkort men de går lite bättre oxå.
Inte så att AMD suger, långt ifrån och just 960T är väldigt mycket CPU för de pengarna iom att du ofta låsa upp den till x6 core eller klocka den till 4Ghz+ utan större svårigheter vilket är väldigt fint, så det är ju en prisfråga, 1000 och du får en bra AMD, 1500-2000 och du får en Intel

du menar Phenom II serien
inte Phantom

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

du menar Phenom II serien
inte Phantom

Hah, tänkte "vafan, nåt nytt jag missat?"

Skulle iaf köra på en 2600k, min rekommendation.
Du vet bäst själv vad du vill ha, svårt att säga vilken som är bättre, eftersom vissa anser att Intel är bättre medan vissa anser att Amd är bättre, smaksak.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

du menar Phenom II serien
inte Phantom

Haha jo precis Phantom II ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Kör inte FX serien, kör Phantom II om du ska ha AMD, AMD är billigare rekommenderar dig att köpa en 960T från Komplett.se (999:-) och en bra moderkort så kommer du kunna klocka den bra utan problem, har du pengarna så köp en Intel men du kommer få lägga nästan lika mycket på bara CPUn som du gör för AMD för CPU + Moderkort men de går lite bättre oxå.
Inte så att AMD suger, långt ifrån och just 960T är väldigt mycket CPU för de pengarna iom att du ofta låsa upp den till x6 core eller klocka den till 4Ghz+ utan större svårigheter vilket är väldigt fint, så det är ju en prisfråga, 1000 och du får en bra AMD, 1500-2000 och du får en Intel

Tack för svaret. Får fundera lite över hur jag skall göra. Mer pengar till andra delar skadar ju aldrig dock. Men försöker klura ut vilka moderkort som tillåter upplåsning av processorn. Har googlat lite men inte hittat något bra svar. Har du något tips?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4430 MHz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155 | HIS Radeon HD 6950 2GB | Cooler Master Elite 430 | Cooler Master GX 650W PSU | 1600Mhz Ripjaws G. Skill 8GB | 500GB Western Digital Caviar Blue 7200RPM | 60Gig OCZ Vertex Plus Series SSD | Eizo 23" LED Foris FS2332-BK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderssonx:

Tack för svaret. Får fundera lite över hur jag skall göra. Mer pengar till andra delar skadar ju aldrig dock. Men försöker klura ut vilka moderkort som tillåter upplåsning av processorn. Har googlat lite men inte hittat något bra svar. Har du något tips?

Så länge du skaffar ett moderkort som har kylflänsar på spänningskretsarna (dvs inte de där ASUS-korten för 500kr, jag har ett sånt och det gick knappt att överklocka min Athlon 3GHz till 3,4. Mer än så så blev de kretsarna jättevarma och instabila)

Alltså de kretsar som sitter mellan CPU och portarna i bak.

Jag kör t.ex. med ett Sabertooth som jag köpte för ca 1450kr, ligger på 1290kr hos CDOn just nu, men det finns många kort runt 700-1000kr som funkar lika bra, tänkte mest så du ser kylflänsarna där.

http://cdon.se/hemelektronik/asus_sabertooth_990fx%2c_990fx%2c_socket_am3%2b%2c_atx-14650647?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Finns ju Gigabyte t.ex. det här för 925kr:

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_ga-990xa-ud3_-_am3%2b-14929439

Vad gäller CPU, med ett AM3+ och en x4 960t eller om du vill lägga lite mer och få en 1090t 6-core (ca 1500kr) så får du en dator som fixar allt så länge du matchar spelen med tillräckligt snabbt/snabba grafikkort. Du kan dessutom uppgradera till Piledriver ifall den visar sig vara ett bättre val än vad Bulldozer är idag.

CPU är mindre viktigt än grafikkort för spel hursomhelst och vilken x4 som helst på 3GHz+ som går att överklocka lite funkar finfint.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX